Fiets frames van Graphene vezels

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

OT maar weer?....

Lijkt me interessant om te zien hoeveel lager ze hierdoor nog kunnen gaan. Lichtste raceframe is nu toch wel flink lichter dan het lichtste MTB-frame. Ik verwacht dat de ontwikkeling nog wel even door zal gaan en we nog lang niet op de grens zitten.

Met ruim in de 80KG zal het ultralichte spul voor mij vermoedelijk niet geschikt zijn. Dat gezegd hebbende zit mijn XC fully nu ook maar net boven de 10KG... Jaar of wat geleden was gewicht een stuk hoger. Mijn. Eerste XC-fully (Epic S-Works M5) was compleet boven de 13KG
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

En dat was ook nog een 26"
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Jamis Diablo schreef:En dat was ook nog een 26"

Idd! Was ik vergeten erbij te zetten :-D
StAlTiCa
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

yo-eddy schreef:Carbon is zeer slecht te recyclen http://www.technewsworld.com/story/76172.html" onclick="window.open(this.href);return false; , dus bouw die frames gewoon wat degelijker.
Zo lang er elke half jaar/ jaar ons hoegenaamd iets nieuws door de strot geduwd wordt zijn die paar stervelingen die langer dan een jaar met hun fiets/ auto/ mobieltje etc doen een druppel op de wel bekende plaat.

Lijkt mij dat grafeen echt een meerwaarde krijgt als het fatsoenlijk te recyclen is.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurriaan schreef:
yo-eddy schreef:Carbon is zeer slecht te recyclen http://www.technewsworld.com/story/76172.html" onclick="window.open(this.href);return false; , dus bouw die frames gewoon wat degelijker.
Zo lang er elke half jaar/ jaar ons hoegenaamd iets nieuws door de strot geduwd wordt zijn die paar stervelingen die langer dan een jaar met hun fiets/ auto/ mobieltje etc doen een druppel op de wel bekende plaat.

Lijkt mij dat grafeen echt een meerwaarde krijgt als het fatsoenlijk te recyclen is.

Iedere druppel op een gloeiende plaat is er één, cycnisch blijven denken helpt in ieder geval niet, je hebt voor een behoorlijk deel zelf in de hand wat er door je strot geduwd wordt :bier: :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik zit wel aardig in de nanotechnologie, en ik weet dat als je daadwerkelijk fietsen van grafeen zou kunnen maken, die extreem licht en toch zeer stijf en sterk zouden kunnen zijn. Grafeen is namelijk niet alleen heel stijf, je kunt het desondanks nog enorm ver uitrekken voordat het breekt. Het vermoeit ook nauwelijks, het zou dus heel lang mee kunnen gaan.

Het probleem is dat het absoluut nog niet mogelijk is om grafeen in zulke grote oppervlakken goed te maken dat je er een fiets van zou kunnen maken. Dus ze gooien een beetje poeder ervan door de epoxy en dan een hoop marketing erover. Het zal wel iets uitmaken, maar je komt van z'n lang zal z'n leven niet aan de eigenschappen van grafeen zelf. Bisonkit met ijzervijlsel er doorheen is ook grijs, maar geen staal.

Nog even een kleine correctie voor wat hierboven wordt beweerd: wat er op papier achter blijft als je met een potlood schrijft is een dikke laag grafiet poeder, waar heel misschien een flintertje enkellaags grafeen tussen zit maar het is zeker niet een monolaag grafeen. Dat zie je namelijk helemaal niet met het blote oog, tenzij je schrijft op een siliciumplak met 300nm oxide erop, dan zie je een heel vaag paars.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie