2017 nieuwe banden van Michelin - ook een 2.6

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

wel een zeepsopje gebruikt en een compressor? waar notubes de velgen een tijdje te klein had zijn de ryde velfen ietsje te groot
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

net binnenbandje er ingestopt en bij 2,5 bar plopte 1 sidewall er netjes in. bandje er weer uit, beetje latex erin en bij ongeveer 2,5 bar plopt de andere sidewall er ook in. was verder in 1 keer dicht.
kwam zonder binnenbandje met de compressor sop en latex niet verder dan 2 bar dus was gevalletje lukt net niet.
valt verder ongeeveer 57mm breed op 26 mm velg. vergelijkbaar met no-ni 2,35 dus.
die zat eerst achter en mag het nou voor proberen, rolt me wat te zwaar. de vredestein bobcat gaat van voor ni weer de doos in totdat ik weer ergens modder en of stenen tegenkom....
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

De 2.35 "slechts" 57mm? Zal dan misschien nog wat uitlubberen lijkt mij, zowel de Race'R en Grip'R in 27,7"/29"x 2.25 maten 60/61mm op een 29mm Trace.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Na een drietal kleinere ritten is het profiel van de 2.6 Force AM nog met een mm gegroeid naar 65mm. Dit is op 20psi trouwens. Qua breedte overtreffen ze de NN die ik er voorheen op had zitten. Alleen het volume is een stuk kleiner waardoor ze toch kleiner ogen.

Daarnaast is het echt een band voor hard en droog. Op het parcours van B'hoek ligt nog wel eens los grind en dat heeft al een aantal keren tot een leuke situatie geleid waarbij het voorwiel blokkeert bij stevig remmen. De grip achter is duidelijk minder. Beide natuurlijk inherent aan het profiel. Rollen doen ze wel erg goed!
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

Wat stukkies mee gereden, zeker snel bandje. Minuut sneller op uurtje rijden, nooit verkeerd.
Geen klachten over de grip op droge hardpack en lossig zand, niet het idee dat de achterkant vroeg uitbreekt of meer drift dan anders. Zijnoppen pakken volgens mij lekker. Drifgedrag in los zand was goed voorspeldbaar.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

KleinPalomino schreef: Daarnaast is het echt een band voor hard en droog. Op het parcours van B'hoek ligt nog wel eens los grind en dat heeft al een aantal keren tot een leuke situatie geleid waarbij het voorwiel blokkeert bij stevig remmen.
Moet ik dat interpreteren als 'onwijs veel grip en daar moet ik nog aan wennen' ?
Give me little bits of / more than I can take
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Meer als onwijs weinig grip (op los) en daar moet ik nog aan wennen! Normaal gesproken kan ik met banden met een fiks profile (Maxxis DHF o.a.) flink remmen zonder dat er iets blokkeert maar bij het minimale profiel van de Force AM is dat dus iets anders!
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Heeft iemand inmiddels de Force XC uitgeprobeerd? Hoe bevalt ie? Waar is deze band mee te vergelijken qua rolweerstand/grip? Is dit equivalant aan de Rocket Ron / X-King?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Gisteren voor het eerst met de force xc 29x2.25 gereden voor. achter gewoon de wild race ult. adv. op leersum/amerongen.

De band is vrij stevig en daardoor moet er een stuk minder lucht in dan bv een roro evo. ik zat voor op 1.4 op een tace 25mm. terwijl een roro en ook de wild race op 1.6 a 1.7 zet.

Rijden:
De roro is een goede xc band, maar ik vond deze in grensituaties altijd erg listig zeker op losse ondergrond, dat kwam mijn inziens doordat de buitenste rij noppen bij schwalbe te ver naar buiten staat, waardoor er een stuk niets is. De wild race was al voorspelbaarder, maar ik vond deze voor te weinig grip hebben zeker op dit soort banen waar je extreem veel mochten hebt. In de Ardennen/Harz vond ik hem als voorband in droog prima.

Rolweerstand. Lastig in te schatten, iig meer dan een wild race, ik denk gelijk aan de roro of net ff 1a2 wattjes meer. ben benieuwd naar de eerste test.

Rijden. subliem. De grip is extreem hoog meer dan een roro en hij stuurt preciezer dan een roro. Op losse ondergrond zeer goed controleerbaar, graaft zich niet in.
Karkas is heel goed, slaat niet ineens door wat bv schwalbes wel hebben. heel mooi in balans. Mocht je vaak met nog grover rijden noni bv zou ik deze zeker gaan proberen. Ik zit te denken hem ook eens achter te proberen.

Voor de oudjes onder ons :-) Heeft heel erg het gevoel van de grijze dry2 maar dan op alle vlakken 20% beter.

Min. gewicht is 670 gram er is zeker ruimte voor een 100gram lichtere versie. De vraag is echter of die dan net zo goed rijd. Baarbij is de band eigenlijk "snakeskin" wat ook in het loopvlak doorloopt een soort half dubbel defense.

al met al ben echt verbaasd dat er op banden vlak nog nog zoveel te winnen is.

ze zijn bij bc ook 10 euro goedkoper geworden, alleen niet meer op voorraad in mijn maat.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Bedankt voor de review. Klinkt als een mooie allround voorband. Als achterband zal ik dan even op zoek moeten naar wat anders voor de 29-er. Op de 26-er rij ik met de wild race'r advanced (zowel voor als achter) en dat bevalt erg goed, maar deze bestaat niet in de 29-versie. Is de Advanced Ultimate degelijk genoeg voor de Ardennen / Zuid-Limburg of is ie daarvoor te fragiel denk je? Alternatief dat ik in gedachten heb is de Spotted Cat van Vredestein...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Met de vredestein lijn heb ik nooit gereden.

De 29 ultimate advanced heb ik nu achter, vorig jaar limburgs mooiste mee gereden en 4 lange dagen in het Harz in duitsland, ging perfect, maar het was droog. Niet kapot gereden, maar ik ben niet zo,n sloper.
Ik reed altijd met een rara achter, die heeft ietsje meer grip in nat/vochtig maar bleef zeker niet langer heel, verglijkbaar. In bv Harz, LM of ardennen is een achterband er bij mij na 1000 - 1500km wel aan.

Mijn idee op een relatief vlak baantje in Nederland (leersum, rheden, Vlaardingen) is de wild race ult een top achterband met heel weinig weerstand en kan je hem ook rijden als het nat is. Bij lange stijle klimmen in nat denk ik dat je te weinig grip hebt, maar ik heb dat niet gehad met deze band

Ardennen, hangt van de omgeving af, rijd je bv rond spa waar behoorlijk wat scherpe stenen liggen is het wat link denk ik. Maar bv de routes rond La roch zou ik het zo doen.

Ik zou hem in de ardennen bv weer wel de force xc achter monteren. Een rara en wild race zullen lichter lopen, maar de extra grip zorgt ook wel weer dat je wat energie spaart. Het remvermogen achter speelt in de ardennen ook wel een rol en in NL nauwelijks.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Gisteren voor de tweede keer gereden op een nog droger Leersum amerongen. De band blijft verbazen. Als voorband onovertroffen op droog, ben benieuwd als het nat is.

Als je achter veel grip wilt in droog is het ook een aanrader. Ik doe dat niet omdat ik van meening ben dat je dit soort rondjes bij droog makkelijke met een supermoto zou kunnen doen. Bij XC race volgt de achterkant toch wel.

Ik ben na de dry2 echt weer onder de indruk van een band.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

way2go schreef:Is de Advanced Ultimate degelijk genoeg voor de Ardennen / Zuid-Limburg of is ie daarvoor te fragiel denk je? Alternatief dat ik in gedachten heb is de Spotted Cat van Vredestein...
Is de "gewone" Race'R niet licht genoeg dan voor je of waarom sla je die over?
Al zou ik als ik nieuw aan moest schaffen voor de Ardennen eerder naar een force of grip'r gaan.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ja, vanwege het gewicht (+/- 80 gram zwaarder) en lagere tpi (60 ipv 110). Force zou ik als achterband wel overwegen als het nat is, maar in droge omstandigheden lijkt het me overkill.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Force voor Ardennen overkill i.t.t. Race'R? Pak je daar dan enkel de brede bospaden?

80gr, is bijna het verschil wat er als afwijking tussen aangegeven gewicht en werkelijk kan zitten bij sommige merken. Zou ik mij niet op dol staren.

Nou weet ik niet of jij het voor een wedstrijd gebruiken wil waar elke gram telt?
Plaats reactie