Vorsprung Luftkappe - tuning voor Pike, Lyric & Yari

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Ik heb een tijdje terug een Vorsprung Corset gekocht & ben er erg blij mee. Hier een review met wat simpele uitleg, die even zo geldt voor de Pike + Luftkappe. Dit plaatje op Pinkbike geeft ook zinnige info. Het draait allemaal om veerstijfheid van de luchtveer en hoe deze verandert naarmate je in veert. De eerste 30% van de veerweg is de veerstijfheid hoog bij een normale Pike. Daardoor spreekt de vork aanvankelijk niet zo lekker aan. Daarna zwakt de veerstijfheid flink af, waardoor je vork makkelijk door 30-60% veerweg klapt.

Maak de negatieve veer groter en de gehele luchtveer wordt lineair(der) - dus constanter. Vergeleken met een fabrieksvork is de veerconstante in het begin een stuk lager, en in het middenbereik ietsje hoger. Dit laatste wel aan nemend dat je vork zo ingesteld blijft dat je bij dezelfde kracht max. veerweg haalt. Daan omschreef al dat de grotere negatieve kamer ten koste gaat van het volume van de positieve kamer. Daardoor wordt je Pike + Luftkappe naar het einde toe toch weer ietsje progressiever. En zie hier een quote van iemand van Vorsprung op Pinkbike:
Stock Pike: 70psi, 2 tokens. Initial spring rate 88lbs/in, dropping to 25lbs/in (lowest point) by about 1/3 stroke.
Luftkappe: 77psi, 0 tokens. Initial spring rate 59lbs/in, dropping to 30lbs/in (lowest point, around 1/3 stroke)
Geen tokens meer om zelfde max. veerweg te halen, beter aanspreken in het begin en minder duiken in het middenbereik. Zo heb ik het ook ervaren met mijn Vorsprung Corset op m'n Fox, overigens.
Stamppot with weaksauce!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat aanspreken ligt inderdaad helemaal aan de afstelling. Veel te soepel en Mud heeft gelijk. Maar tussen slecht (minder goed) aanspreken en in 1x geheel door het begin van je veerweg gaan ligt nog een hele wereld.

Het nadeel blijft een beetje dat het nog steeds voor de grote groep bedoeld is. En dat bijvoorbeeld een lichte rijder er nauwelijks iets aan heeft. Of dat je het inderdaad niet kunt afregelen voor persoonlijke voorkeuren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

KleinPalomino schreef:
kermit schreef:Elk verhaal van een fabrikant over hun produkt is altijd zo positief dat ik er per definitie jeuk van krijg.
Eerst maar eens wachten op de praktijk. En dan nog zul je altijd mensen houden die de verschillen niet voelen of die beweren dat ze het wel voelen omdat ze net zoveel geld voor een gedraaid stukje alu neer hebben gelegd ;-)
Met de 'corset' voor Fox dempers hebben ze wel iets goeds in de markt gezet. Zo goed dat Fox snel met de Evol op de proppen kwam. De eerste batch Luftkappe's zijn al uitverkocht. Dus nog even wachten op de praktijk. :(
Geloof dat de gasten van Vorsprung wel weten wat ze doen.
Hierin komt het ook wel aan bod, met wat visuele demonstratie.



Dat geloof ik ook wel. ;)
Interessante serie verder.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

mud mate: token in je Pike erbij steken was geen optie?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

http://reviews.mtbr.com/mrp-releases-ra ... x-34-forks" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelfde idee maar dan anders? (en on the fly instelbaar)
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Nee:

“The key is that this allows you to externally adjust your ending stroke for your compression but not affect the initial or mid-stroke,” explained MRP’s Nick Simcik.

En van Vorsprung:

•Lower initial spring rate
•Increased sensitivity
•Improved mid stroke support & control

Dat ding van MRP vervangt de 'tokens' in de vork. En in plaats van een token meer of minder te monteren kun je hiermee het 'on the fly' aanpassen.
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

paulus1981 schreef:http://reviews.mtbr.com/mrp-releases-ra ... x-34-forks

Zelfde idee maar dan anders? (en on the fly instelbaar)
Nope, deze heeft effect op de positieve luchtkamer en vervangt de tokens door een regelbaar systeem.
De Luftkappe vergroot de negatieve kamer naast de verkleining van de positieve kamer.

Allebei zou de ultieme modificatie van je vork zijn!
Denk er in ieder geval sterk aan om mijn toekomstige Pike van een Luftkappe te voorzien, vond deze vork na tests te stijf bovenin de veerweg.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Op de site zeggen ze dat ze dat dus onderzoeken om beide te gebruiken. Ik heb echter al voorbij zien komen wanneer het past en wanneer niet. Kan het alleen 1,2,3 niet terugvinden. Wat ik wel heb onthouden is dat het niet past op een 27,5 160mm Pike.
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Vorsprung schreef:6. Does it work with MRP's Ramp Control cartridge?
We are working with MRP to ascertain this. We have so far verified that the two are compatible in certain configurations of fork, but not in others.
NoahColorado @ MTBR schreef:Working on a compatibility note for our (MRP) website, but from what we know now, this upgrade and our Ramp Control cartridge will not jive in the following configurations:

Pike 160
Lyrik / Yari 170, 180
Werkt helaas niet dus, maar dat is te begrijpen aangezien de kap die ruimte in de positieve kamer inneemt en de MRP Ramp Control die daar juist ruimte nodig heeft.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

KleinPalomino schreef:Nee:

“The key is that this allows you to externally adjust your ending stroke for your compression but not affect the initial or mid-stroke,” explained MRP’s Nick Simcik.

En van Vorsprung:

•Lower initial spring rate
•Increased sensitivity
•Improved mid stroke support & control

Dat ding van MRP vervangt de 'tokens' in de vork. En in plaats van een token meer of minder te monteren kun je hiermee het 'on the fly' aanpassen.
Dat klopt niet helemaal toch als je de grafiekjes vergelijkt? Het effect van het MRP geval is met tokens niet te bereiken toch (nl. Progressiever dan met tokens haalbaar is)

Voor het overige zie ik het verschil idd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jurriaan schreef:mud mate: token in je Pike erbij steken was geen optie?
Ik hadden een in hoogte verstelbare...
Maar de token zorgt nog niet voor heel veel iverschil n het ondergebied.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Afbeelding

Nu nog wachten op olie en de juiste Loctite en dan kan ik aan de slag!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Oeh leuk! Ga je een fotoverslagje bijhouden?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Nou, er is al door Vorsprung voldoende over geschreven en geillustreerd. Dus ik was het in eerste instantie niet van plan. Ik wil sowieso wel een paar plaatjes schieten voor mijzelf dus wie weet maak ik er toch een rapportage van. :-D
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zou gewaardeerd worden! Een hands-on review is toch altijd wat interessanter - juist omdat het níet door de fabrikant is vastgelegd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie