Heb hem sinds een paar weken ook ik gebruik en ik vind mn vork (Pike) echt een stuk fijner. Heb alleen een dagje Chaudfontaine ermee gereden, maar eerste gevoel is heerlijk.
Zo reed ik eerst met 2 tokens en daar merkte je echt als je aan het einde van je veerweg kwam. Je kreeg best wel klappen af entoe. Je voelde de progressiviteit echt opbouwen. Zonder tokens was dat niet, maar dan was de vork ook veel meer lineair.
Nu met de Luftkappe is de vork net zo progressief, maar veel soepeler. Je voelt het ook niet als je bottom-out.
Kortom: ik ben er enthousiast over
Vorsprung Luftkappe - tuning voor Pike, Lyric & Yari
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Klinkt goed! Ik hoop dat ik er net zo enthousiast over ben straks.
Waar heb jij besteld?
Waar heb jij besteld?
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Bottom out voel je volgens mij altijd, want dan zit je op een fysieke aanslag.
Hence the name
Hence the name
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Daar gaan we!
Overzicht van het gereedschappen:
Het verwijderen van de onderkant heb ik maar overgeslagen. Gewoon de manual volgen. Standaard zit er iig voldoende vet op:
Hier gaat het dus om, dit ding wordt vervangen voor de Luftkappe:
Het taps toelopende deel dat als bottom-out-ding werkt komt niet meer terug:
Demonteren met behulp van de shaftclamp (die zilveren dingen). Die heb je ook echt nodig wil je de shaft niet beschadigen. Ik heb geen bankschroef dus ik heb een griptang gebruikt. Dat ding zit trouwens wel vast. Dus de föhn van de misses moest er aan te pas komen:
De bout wordt hergebruikt. Een nieuwe o-ring zit bij de Luftkappe:
De Luftkappe bestaat uit twee delen:
Monteren van de Luftkappe:
Ja, uiteraard nog even de draad schoongemaakt:
Nieuwe Locktite erop. Vorsprung gebruikt rode 273. Ik heb de manual gevolgd en RS gebruikt blauwe 243. De rode is echter hoogvast en de blauwe middel.... Maar beide zijn bestand tegen trillingen en lage en hoge temperatuur. Ik geloof 't dus wel:
En gemonteerd. Volg de instructies qua aantal nm's. Komt volgens Vorsprung nogal nauwkeurig!!!
Overzicht van het gereedschappen:
Het verwijderen van de onderkant heb ik maar overgeslagen. Gewoon de manual volgen. Standaard zit er iig voldoende vet op:
Hier gaat het dus om, dit ding wordt vervangen voor de Luftkappe:
Het taps toelopende deel dat als bottom-out-ding werkt komt niet meer terug:
Demonteren met behulp van de shaftclamp (die zilveren dingen). Die heb je ook echt nodig wil je de shaft niet beschadigen. Ik heb geen bankschroef dus ik heb een griptang gebruikt. Dat ding zit trouwens wel vast. Dus de föhn van de misses moest er aan te pas komen:
De bout wordt hergebruikt. Een nieuwe o-ring zit bij de Luftkappe:
De Luftkappe bestaat uit twee delen:
Monteren van de Luftkappe:
Ja, uiteraard nog even de draad schoongemaakt:
Nieuwe Locktite erop. Vorsprung gebruikt rode 273. Ik heb de manual gevolgd en RS gebruikt blauwe 243. De rode is echter hoogvast en de blauwe middel.... Maar beide zijn bestand tegen trillingen en lage en hoge temperatuur. Ik geloof 't dus wel:
En gemonteerd. Volg de instructies qua aantal nm's. Komt volgens Vorsprung nogal nauwkeurig!!!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Nog wat o-ringen vervangen. Die kleine zit wat verstopt.
Ff peuteren om de nieuwe erin te krijgen:
En bijna klaar om weer te monteren zij het dat de o-ring voor de sealhead gewoon te dik is. Dus die bij de Luftkappe wordt geleverd maar verwijderd en er eentje van RS zelf gemonteerd. Dat werkt wel!
Het verschil is ook wel duidelijk te zien:
En klaar:
Al lees ik nu achteraf dat de Luftkappe zo dicht mogelijk bij de sealhead moet worden gemonteerd.....En zoals jullie zien is dat niet het geval. De vork kan mogelijk 'zuigen' en niet helemaal naar boven komen. Hmhmhhmm. Vooralsnog doet ie dat wel trouwens. Maar eens een ritje aankijken.
Meteen ook de dustseals en de schuimringen vervangen.
Even een kort ritje op straat voelt erg goed en vooral soepel! En dat met 75psi ipv voorheen 55 psi. Nu maar snel een rondje B'hoek om te testen....
Ff peuteren om de nieuwe erin te krijgen:
En bijna klaar om weer te monteren zij het dat de o-ring voor de sealhead gewoon te dik is. Dus die bij de Luftkappe wordt geleverd maar verwijderd en er eentje van RS zelf gemonteerd. Dat werkt wel!
Het verschil is ook wel duidelijk te zien:
En klaar:
Al lees ik nu achteraf dat de Luftkappe zo dicht mogelijk bij de sealhead moet worden gemonteerd.....En zoals jullie zien is dat niet het geval. De vork kan mogelijk 'zuigen' en niet helemaal naar boven komen. Hmhmhhmm. Vooralsnog doet ie dat wel trouwens. Maar eens een ritje aankijken.
Meteen ook de dustseals en de schuimringen vervangen.
Even een kort ritje op straat voelt erg goed en vooral soepel! En dat met 75psi ipv voorheen 55 psi. Nu maar snel een rondje B'hoek om te testen....
- RaMoNNeKe
- Pro Biker
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
- Mijn mountainbike: is geel
Ik had precies hetzelfde en ik moet zeggen: ik merk er weinig vanKleinPalomino schreef:Al lees ik nu achteraf dat de Luftkappe zo dicht mogelijk bij de sealhead moet worden gemonteerd......
Ik heb overigens geen föhn gebruikt om de bout uit de airshaft te krijgen en dat is me duur komen te staan: het gat van de inbus is dolgedraaid. Gelukkig bij het erop draaien zodat ik verder kon. Maar of ie met het juiste moment vast zit?
En nu maar snel uitproberen
Ride a bike!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Nu ik er nog een keer naar kijk blijft ie steken op 10% sag. Dat is dus niet goed... Waar staat jouw Pike als ie onbelast is?
Ik ga 'm dus nog een keer uit elkaar trekken. Al moet ik eerst een paar van die crushringen scoren.
Er zijn twee dingen die ik moet doen:
1. Zorgen dat de Luftkappe zo dicht mogelijk bij de sealhead zit bij de montage van die laatste. Ik weet ook waar het is misgegaan, de manual schrijft voor de shaft zover mogelijk naar binnen te schuiven om beschadiging te voorkomen. Dat heb ik gedaan.... Vorsprung zegt dus zo ver mogelijk naar buiten!
2. Na montage de vork oppompen tot de helft van de normale druk en een paar keer inveren alvorens de vork op de juiste druk te brengen.
Ik ga 'm dus nog een keer uit elkaar trekken. Al moet ik eerst een paar van die crushringen scoren.
Er zijn twee dingen die ik moet doen:
1. Zorgen dat de Luftkappe zo dicht mogelijk bij de sealhead zit bij de montage van die laatste. Ik weet ook waar het is misgegaan, de manual schrijft voor de shaft zover mogelijk naar binnen te schuiven om beschadiging te voorkomen. Dat heb ik gedaan.... Vorsprung zegt dus zo ver mogelijk naar buiten!
2. Na montage de vork oppompen tot de helft van de normale druk en een paar keer inveren alvorens de vork op de juiste druk te brengen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Nogmaals uit elkaar gehaald en goed in elkaar gezet en nu staat ie wel goed. Onbelast volledig 160mm en onder het gewicht van de fiets is de sag 2/3%.
- RaMoNNeKe
- Pro Biker
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
- Mijn mountainbike: is geel
Damn
Je hebt wel slapende honden wakker gemaakt als ik naar mn beide vorken kijk:
https://goo.gl/photos/gYs8vj7z9bFq3SDe6
Bij 1 vork maar de luftkapdinges geïnstalleerd maar allebei op 10%
Zou dit kwaad kunnen? Heb er geen last van iig.
Edit:
De ene is 150 trouwens dus dan klopt de sag wel. Mmmm toch maar een keer weer uit elkaar halen dan.
Al heb ik van het "zuigen" niet veel gemerkt.
Je hebt wel slapende honden wakker gemaakt als ik naar mn beide vorken kijk:
https://goo.gl/photos/gYs8vj7z9bFq3SDe6
Bij 1 vork maar de luftkapdinges geïnstalleerd maar allebei op 10%
Zou dit kwaad kunnen? Heb er geen last van iig.
Edit:
De ene is 150 trouwens dus dan klopt de sag wel. Mmmm toch maar een keer weer uit elkaar halen dan.
Al heb ik van het "zuigen" niet veel gemerkt.
Ride a bike!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2016
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
https://www.pinkbike.com/news/rockshox- ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben je net klaar is er een nieuwe
Maar dank voor het fotoverslag, leuk om te zien wat het plaatsen ervan inhoudt.
Ben je net klaar is er een nieuwe
Maar dank voor het fotoverslag, leuk om te zien wat het plaatsen ervan inhoudt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
SorryRaMoNNeKe schreef:Damn
Zou dit kwaad kunnen? Heb er geen last van iig.
Denk niet dat 't kwaad kan. Alleen met afstellen vertrek je van een ander punt..... Mijn zag er trouwens precies zo uit.
Als ik hem uitrek en voorzichtig neerzet (dat was gisteren dus niet mogelijk. Dan ging ie meteen terug naar 10%)
En hoe de Pike terugkomt na inveren:
Nieuwe Pike. Had ik gemist (of is het nieuws van vandaag?). Moet zeggen dat ik mijn Pike nog niet eerder had opengemaakt (dik 150 uur op de teller). Alles ziet er echter spik en span uit. Geen reden om iets te vervangen dus.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Rondje gemaakt en na, de Pike is ontzettend 'plush'. In eerste instantie, zoals door Vorsprung geadviseerd, dus 10% meer druk erin dan voorheen maar ik ben weer terug bij af. Dan gebruik ik tenminste 3/4 van de veerweg op een rondje B'hoek inclusief dat stukje downhill die op het grasveld uitkomt. En dat gaat onderaan met 60km/u. En dus nog wat reserve over voor als het echt ruig wordt.
Ik zat en zit dus rond de 50psi. Ver onder het advies van RS wat in de tabel op de vork staat.... Kan dat aan de forward Geo liggen???
Ramonneke hoe zit jij met de druk voor en na montage?
Ik zat en zit dus rond de 50psi. Ver onder het advies van RS wat in de tabel op de vork staat.... Kan dat aan de forward Geo liggen???
Ramonneke hoe zit jij met de druk voor en na montage?
- RaMoNNeKe
- Pro Biker
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
- Mijn mountainbike: is geel
50psi?? Das nie echt veel nee.
Ik reed voorheen op 75/80psi met 2 tokens. Weeg wel iets meer dan jou (95kg met gear)
Rij nu (pas 1 rit gemaakt) op 95psi zonder tokens. Ik gebruik de Patrol ook alleen maar in het buitenland en het dus wat stijler wordt. Dan is een iets stijvere vork wel fijner zodat je niet meteen door je travel heen zit. Maar zelfs dan is ie nog steeds soepel.
Gister toch maar de Pike weer uit elkaar gehaald en de luftkappe tegen de airpiston gehouden bij het terug monteren van de airshaft. Ook de vork volledig uitgeveerd gelaten bij het monteren van de vorkbouten (lowers) en het leek erop dat er toen wel de volledige veerweg gebruikt werd. Echter een paar uur later zag ik dat de stanchions weer een beetje ingezakt waren
Na wat lezen op het mtbr forum kwam ik een reactie tegen van Steve van Vorsprung dat het inzakken van een paar mm normaal is en als je de vork een paar keer op en neer beweegd dan zie je dat ie weer zn volledige travel gebruikt.
Kortom: ik maak me er niet meer druk om. Handling van de vork is zoveel fijner dat die cm aan verlies aan travel me niet echt kan boeien
Ik reed voorheen op 75/80psi met 2 tokens. Weeg wel iets meer dan jou (95kg met gear)
Rij nu (pas 1 rit gemaakt) op 95psi zonder tokens. Ik gebruik de Patrol ook alleen maar in het buitenland en het dus wat stijler wordt. Dan is een iets stijvere vork wel fijner zodat je niet meteen door je travel heen zit. Maar zelfs dan is ie nog steeds soepel.
Gister toch maar de Pike weer uit elkaar gehaald en de luftkappe tegen de airpiston gehouden bij het terug monteren van de airshaft. Ook de vork volledig uitgeveerd gelaten bij het monteren van de vorkbouten (lowers) en het leek erop dat er toen wel de volledige veerweg gebruikt werd. Echter een paar uur later zag ik dat de stanchions weer een beetje ingezakt waren
Na wat lezen op het mtbr forum kwam ik een reactie tegen van Steve van Vorsprung dat het inzakken van een paar mm normaal is en als je de vork een paar keer op en neer beweegd dan zie je dat ie weer zn volledige travel gebruikt.
Kortom: ik maak me er niet meer druk om. Handling van de vork is zoveel fijner dat die cm aan verlies aan travel me niet echt kan boeien
Ride a bike!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Ja, 50psi..... Verbaasde mij ook toen ik de Pike in gebruik nam.. Met meer druk gebruik ik maar de helft van de veerweg. Ik rijd altijd al zonder tokens. Dus of 1 ik rijd niet snel genoeg of 2 de forward geo zorgt er natuurlijk voor dat ik veel meer achterop zit of 3 een combi van beide...
Afgelopen jaar in Lenzerheide en Flims gebruikte ik keurig de hele veerweg en heb ik maar 1 keer een bottom-out gehad. Dus had ik ook niet het idee dat er meer lucht bij moest.
Gisteren tijdens het rijden zag ik ook al wat jij hebt gelezen nl. dat de vork als je wordt bewogen wel gewoon op de juiste positie staat dan wel terugkomt. Helaas hebben ze afgelopen week flink wat kattengrid op de track gegooid en in combinatie met mijn banden moest het gas er hier en daar wel af. Juist op plekken waar ik wilde testen...
En nu: rijden i.p.v. l*llen
P.s. wel grappig dat de nieuwe Pike met Debonair eigenlijk op hetzelfde neerkomt als wat de Luftkappe doet. Goed bezig bij Vorsprung. Eerst al met de Corset en nu dit.
Afgelopen jaar in Lenzerheide en Flims gebruikte ik keurig de hele veerweg en heb ik maar 1 keer een bottom-out gehad. Dus had ik ook niet het idee dat er meer lucht bij moest.
Gisteren tijdens het rijden zag ik ook al wat jij hebt gelezen nl. dat de vork als je wordt bewogen wel gewoon op de juiste positie staat dan wel terugkomt. Helaas hebben ze afgelopen week flink wat kattengrid op de track gegooid en in combinatie met mijn banden moest het gas er hier en daar wel af. Juist op plekken waar ik wilde testen...
En nu: rijden i.p.v. l*llen
P.s. wel grappig dat de nieuwe Pike met Debonair eigenlijk op hetzelfde neerkomt als wat de Luftkappe doet. Goed bezig bij Vorsprung. Eerst al met de Corset en nu dit.