Vorsprung Luftkappe - tuning voor Pike, Lyric & Yari

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Make a good fork a great fork.

Introducing the Luftkappe air piston kit for Rockshox Pike, Yari and Lyrik Solo Air forks.

Afbeelding

Taking everything we learned with the Corset air sleeves, the Luftkappe is a new air piston assembly for Rockshox's current generation Solo Air Pike, Yari and Lyrik forks. User installable and simple to set up, the Luftkappe transforms a good fork into a great fork.
•Coil-like feel
•Larger negative air chamber
•Lower initial spring rate
•Increased sensitivity
•Improved mid stroke support & control
•Superior bump compliance and traction
•Reduced hand fatigue
•Reduces required compression damping
•Retains Bottomless Token compatibility
•Optional 10mm shaft clamps available for self-install

Afbeelding

FAQ:

1. Can I install it myself?
Yes, provided you have access to the supplies and tools listed in the installation instructions above.

2. Does it work with DPA forks?
No, sorry.

3. Does it work with the Boxxer?
No, sorry.

4. Does it work with older Lyriks (Mission Control/Motion Control)?
No, sorry.

5. How does it actually work?
It enlarges the negative air chamber to reduce the initial spring rate. This lets you run higher air pressure for more support in the middle and end of the stroke with improved sensitivity in the start of the stroke.

6. Does it work with MRP's Ramp Control cartridge?
We are working with MRP to ascertain this. We have so far verified that the two are compatible in certain configurations of fork, but not in others.

7. Shouldn't I just buy a new fork instead?
Sure, they're about the same price as the Luftkappe.

8. What parts does it actually replace in the air spring?
It replaces only the plastic piston itself, and the foam topout bumper is removed but not replaced. You reuse your air shaft and seal head, as well as the piston bolt. The kit includes new seals for everything you may want to replace on that assembly (piston dynamic seals, piston bolt o-ring, dynamic shaft o-ring, seal head outer o-ring).

http://vorsprungsuspension.com/collecti ... pike-lyrik" onclick="window.open(this.href);return false;

http://vorsprungsuspension.com/pages/lu ... tion-setup" onclick="window.open(this.href);return false;



Klinkt interessant en aangezien mijn Pike een beurt moet hebben denk ik dat ik deze maar eens een kans geef. Ondanks dat ik prima tevreden ben met mijn Pike, althans, ik vind 'm soms wat houterig in het begin. Kijken of dit ding dat oplost...en mijn wens voor eens een Mattoc te proberen kan laten verdwijnen... :winkie:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Pike :D ...Mattoc.... :-D
???? :lol:
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik dacht dat jij meer:

Pike :D Mattoc :-?

was.... :~
:winkie:
flatlander
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 6 november 2003, 19:53
Mijn mountainbike: Mondraker foxy XR

Yup, op het verlanglijstje ;-)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13043
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Beste tip in de set-up:

6. Don't do it drunk. Even if you're Australian.

:lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Klinkt best interessant, maar wat verandert er nu precies zodat de goede vork een great fork wordt?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

KleinPalomino schreef:Ik dacht dat jij meer:

Pike :D Mattoc :-?

was.... :~
:winkie:
Nee hoor. Ook Manitou is een merk dat ik nog steeds een warm hart toe draag....
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

paulus1981 schreef:Klinkt best interessant, maar wat verandert er nu precies zodat de goede vork een great fork wordt?
Ze passen het veerkarakter aan. De vork wordt nog soepeler aansprekend en door de andere luchtdruk die je kunt gebruiken wordt het midden en eindgebied ook anders.

Dus leuk voor een lichter persoon maar voor een zwaarder persoon not so great hahaha

Is maar de vraag of de gemiddelde mtb'er het echt gaat merken...
Over het algemeen wordt een vork ingesteld en daarna nooit meer aangepast aan de omstandigheden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: Dus leuk voor een lichter persoon maar voor een zwaarder persoon not so great hahaha
Ook een zwaar persoon gaat voordelen voelen. Of misschien juist een zwaar persoon! Die moet sowieso met veel druk rijden en heeft dan een vork die minder aanspreekt. Die krijgt nu meer soepelheid op kleine oneffenheden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

mud mate schreef:
paulus1981 schreef:Klinkt best interessant, maar wat verandert er nu precies zodat de goede vork een great fork wordt?
Ze passen het veerkarakter aan. De vork wordt nog soepeler aansprekend en door de andere luchtdruk die je kunt gebruiken wordt het midden en eindgebied ook anders.
Dat is wat er (geclaimd) veranderd, maar dat zegt nog niet hoe ze dat bereiken.

Ik lees dat het werkt door vergroting van het volume in de negatieve luchtkamer. Aangenomen dat die vork niet groter wordt :wink: verdwijnt dat volume ergens anders, of niet?
Waar snoepen ze die extra ruimte weg? Niet van de positieve kamer?
En dat heeft geen nadelige gevolgen waar liever over gezwegen wordt?

Elk verhaal van een fabrikant over hun produkt is altijd zo positief dat ik er per definitie jeuk van krijg.
Eerst maar eens wachten op de praktijk. En dan nog zul je altijd mensen houden die de verschillen niet voelen of die beweren dat ze het wel voelen omdat ze net zoveel geld voor een gedraaid stukje alu neer hebben gelegd ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:
mud mate schreef: Dus leuk voor een lichter persoon maar voor een zwaarder persoon not so great hahaha
Ook een zwaar persoon gaat voordelen voelen. Of misschien juist een zwaar persoon! Die moet sowieso met veel druk rijden en heeft dan een vork die minder aanspreekt. Die krijgt nu meer soepelheid op kleine oneffenheden!

En dat is nu net de reden dat ik de Pike er uit gedaan heb en een Yari ervoor terug heb gekocht. De Pike was te soepel onderin, waardoor je als zwaardere rijder daar dus gelijk door heen was...

De Yari is net wat stugger in het begin. Dat werkt een stuk beter. Dan een of twee tokens en vandaag ook een paar keer een drop van een 90cm en geen centje pijn met de Yari nog 2 cm, waar ik met de Pike eigenlijk door mijn hele veerweg heen klapte.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

kermit schreef:
mud mate schreef:Dat is wat er (geclaimd) veranderd, maar dat zegt nog niet hoe ze dat bereiken.

Ik lees dat het werkt door vergroting van het volume in de negatieve luchtkamer. Aangenomen dat die vork niet groter wordt :wink: verdwijnt dat volume ergens anders, of niet?
Waar snoepen ze die extra ruimte weg? Niet van de positieve kamer?
En dat heeft geen nadelige gevolgen waar liever over gezwegen wordt?
De negatieve kamer wordt groter en die extra volume gaat van de positieve kamer af. Vandaar het "dopje" bij de zuiger. Het volume van die dop is precies het verschil. De reden waarom dit zorgt voor een betere reactie aan het begin van de veerweg is omdat de negatieve kamer zo veel kleiner is dan de positieve kamer op dat moment.
De grootste weerstand aan het begin van de slag is niet de compressie van de positieve luchtkamer maar juist de expansie van de negatieve. Door deze negatieve kamer groter te maken wordt diezelfde expansie procentueel kleiner. Gevolg is betere response aan het begin van de slag.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

kermit schreef:Elk verhaal van een fabrikant over hun produkt is altijd zo positief dat ik er per definitie jeuk van krijg.
Eerst maar eens wachten op de praktijk. En dan nog zul je altijd mensen houden die de verschillen niet voelen of die beweren dat ze het wel voelen omdat ze net zoveel geld voor een gedraaid stukje alu neer hebben gelegd ;-)
Met de 'corset' voor Fox dempers hebben ze wel iets goeds in de markt gezet. Zo goed dat Fox snel met de Evol op de proppen kwam. De eerste batch Luftkappe's zijn al uitverkocht. Dus nog even wachten op de praktijk. :(
Geloof dat de gasten van Vorsprung wel weten wat ze doen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Hoewel ik net als Kermit vaak jeuk krijg van de marketing blabla krijg ik op basis van de toelichting van Vorsprung in de discussies op o.a. MTBR ook wel het gevoel dat het wat kan toevoegen, misschien eens een setje bestellen in het voorjaar.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

DaanCramer schreef:
kermit schreef:Dat is wat er (geclaimd) veranderd, maar dat zegt nog niet hoe ze dat bereiken.

Ik lees dat het werkt door vergroting van het volume in de negatieve luchtkamer. Aangenomen dat die vork niet groter wordt :wink: verdwijnt dat volume ergens anders, of niet?
Waar snoepen ze die extra ruimte weg? Niet van de positieve kamer?
En dat heeft geen nadelige gevolgen waar liever over gezwegen wordt?
De negatieve kamer wordt groter en die extra volume gaat van de positieve kamer af. Vandaar het "dopje" bij de zuiger. Het volume van die dop is precies het verschil. De reden waarom dit zorgt voor een betere reactie aan het begin van de veerweg is omdat de negatieve kamer zo veel kleiner is dan de positieve kamer op dat moment.
De grootste weerstand aan het begin van de slag is niet de compressie van de positieve luchtkamer maar juist de expansie van de negatieve. Door deze negatieve kamer groter te maken wordt diezelfde expansie procentueel kleiner. Gevolg is betere response aan het begin van de slag.
He Daan je hebt de tekst van Kermit bij mijn naam gezet.... :((
Plaats reactie