Canyon 2017

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het 2016 topic loopt ook nog, maar daar er nu nieuws is over 2017 heb ik dat topic maar alvast aangemaakt:

De Nerve heet voortaan anders, Neuron, omdat Canyon de USA wil gaan veroveren en daar blijkbaar al iets rondreed met dezelfde naam. De Nerve wordt dus Neuron. Is er weer in 27,5" 120/120mm en 29" 120/110mm.

Er is een nieuwe instap-race/marathon Exceex hardtail gekomen met iets meer spek/carbon. Deze instap/budget Exceed zal dus wat steviger zijn, blijft licht, frame 1050mg.
De lichtere Exceed was vorig jaar al wereldkampioen Marathon bike met Lakata, nog voor 'ie officieel werd gepresenteerd.. Dit lichtere frame, 870gr, voor de topuitvoeringen is er ook nog.

De carbonnen Grand Canyons zouden daarmee komen te vervallen, en de alu Grand Canyons worden meer tour-trail georienteerd, krijgen wat meer veerweg, 120mm.

De Spectral is vernieuwd, oa carbon en speciale damesmodellen.

De Canyon Sender is een dikke lange downhill bak die al wat eerder is geintroduceerd, maar ik noem 'm toch maar even.

Over de Lux nog niets gehoord, misschien dat die pas volgend jaar of later wordt geupdate? Geen idee.


De linkjes naar al dit nieuws, met plaatjes:

Bikeradar:
http://www.bikeradar.com/mtb/news/artic ... ral-47554/" onclick="window.open(this.href);return false;

MBR UK:
http://www.mbr.co.uk/news/canyon-2017-345647" onclick="window.open(this.href);return false;

Velozine:
http://www.velozine.nl/2016/07/12/canyo ... -de-nerve/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 13 juli 2016, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik ben wel benieuwd wat de veranderingen aan de Grand Canyon voor het stuurgedrag en de houding gaan betekenen.
Momenteel ben ik zeer tevreden over hoe mijn Grand Canyon zit en hoe speels de fiets is en dit in combinatie met het lage gewicht.
Hopelijk wordt dat er niet slechter van na de wijzigingen...
kontroll
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: do 5 november 2015, 20:03
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 (2016)

awinkel schreef:Momenteel ben ik zeer tevreden over hoe mijn Grand Canyon zit en hoe speels de fiets is en dit in combinatie met het lage gewicht.
Hopelijk wordt dat er niet slechter van na de wijzigingen...
Jouw Grand Canyon zal hiervan geen last ondervinden :winkie:
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Het lijkt dat de duurdere modellen 1x11 of 1x12 gaan worden.
Ik hoop dat, m.n. de Nerve/Neuron onder de top modellen (dus 7.9, 8.9 en 9.9) met 2x11 geleverd gaan worden.
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Gebruikersavatar
wiely
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 18 augustus 2014, 14:50
Mijn mountainbike: Evil following I

Even volgen
Pyga oneten29 Gif groen

Practice makes perfect, unless your practice is wrong!!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

kontroll schreef:
awinkel schreef:Momenteel ben ik zeer tevreden over hoe mijn Grand Canyon zit en hoe speels de fiets is en dit in combinatie met het lage gewicht.
Hopelijk wordt dat er niet slechter van na de wijzigingen...
Jouw Grand Canyon zal hiervan geen last ondervinden :winkie:
:winkie:

Na verloop van tijd wil je weleens een nieuwe. :-D
Maar dat duurt nog wel even aangezien mijn fiets van januari 2016 is. :-D
Joppnl
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 18 september 2006, 08:04

volg......

benieuwd of het zinvol is om een GrandCanyon 2017 aan te schaffen of misschien in de eindejaarssale een 2016 model....., ik hoop snel op nieuws over deze nwe GC modellen.
Mijn fiets is zo snel dat ik alleen nog maar hoef te trappen....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat je dat nu al kunt bedenken.
De huidige Grand Canyon is immers race/tour georienteerd en heeft 100mm.
Die van 2017 wordt een heel andere bike, 120mm, trail georienteerd.
Zijn dus eigenlijk daarmee onvergelijkbaar geworden.

De vraag zou dan eerder zijn: kies ik nu voor een Grand Canyon 2016 met 100mm met korting, of in 2017 voor een 'budget' danwel 'top' Exceed, als je nog steeds een XC/race/marathon hardtail zoekt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De prijzen van de Grand Canyon en de Exceed liggen wel behoorlijk ver uit elkaar.
Als je dus een race/tour georienteerde bike wilt die in de prijscategorie van de huidige Grand Canyon reeks ligt moet je nu een 2016 Grand Canyon kopen.
Voor 2017 lijkt het alsof Canyon een zwart gat heeft gecreëerd als je een betaalbare reace/tour georienteerde bike wilt... Daar kan de concurrentie van gaan profiteren.
Hoe vaak zie je tenslotte wel niet de vraag voorbijkomen van iemand die op zoek is naar een hardtail van ongeveer 1000 euro...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ze doen twee dingen niet goed imo:
- geen 29er Spectral meer... zou voor mij reden zijn bij een merk te gaan kijken dat nog wel 29-ers met wat meer veerweg heeft.
- vasthouden aan een van de lelijkste lettertypen of all time op een fietsframe.

Voor de rest, gewoon strakke bakkies en qua prijs/kwaliteitverhouding nog steeds de benchmark.

@awinkel, race/toer kan prima met 120mm.
Van twee cm meer (kwaliteits)veerweg is nog nooit een fiets slechter gaan rijden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat is waar.
Wat wel een aandachtspuntje is dat is dat ze "....komt de focus meer te liggen op duurzaamheid dan op lichtgewicht...", dus ben benieuwd wat dit met het gewicht gaat doen.
De huidige alu Grand Canyon is al heerlijk licht.
De alu Cube Kid240 van mijn zoontje is al een heel stuk zwaarder ondanks het kleinere frame. :-)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Grappig, ik vindt dat rare scheve lettertype dan juist wel weer aardig bij Canyon (in tegenstelling tot de rest van het merk ;-) )
Verder denk ik dat ook de meeste bikers langzaam de verschuiving maken van "het moet een racefiets voor het bos zijn" naar "het moet een fiets zijn waarmee ik vlot en prettig ruiger terrein kan bedwingen". Dat geneuzel waarbij men met de neus op het voorwiel moet liggen om maar zo aerodynamisch mogelijk te zijn begint eindelijk een beetje af te zwakken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

vandaar Maxxis en "zgn. duurzaamheid i.p.v. gewicht" zal met de verkoopactiviteiten in USA te maken hebben. Daar is men meer van de degelijkheid dan gewichtbesparing.
!! 26inch en dikke banden !!
maartenv
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2064
Lid geworden op: za 21 oktober 2006, 11:42
Mijn mountainbike: Neuron CF
Contacteer:

awinkel schreef:De prijzen van de Grand Canyon en de Exceed liggen wel behoorlijk ver uit elkaar.
Als je dus een race/tour georienteerde bike wilt die in de prijscategorie van de huidige Grand Canyon reeks ligt moet je nu een 2016 Grand Canyon kopen.
Voor 2017 lijkt het alsof Canyon een zwart gat heeft gecreëerd als je een betaalbare reace/tour georienteerde bike wilt... Daar kan de concurrentie van gaan profiteren.
Hoe vaak zie je tenslotte wel niet de vraag voorbijkomen van iemand die op zoek is naar een hardtail van ongeveer 1000 euro...
In 2017 zul je gewoon race/tour-georienteerde Alu Hardtails kunnen kopen. De lijn die ze inzetten voor de Grand Canyons zal hetzelfde zijn als de huidige (en nieuw voor dit jaar) AL SLX; 110mm veerweg waarvan je bike zich niet enorm anders gaat gedragen. Ze kiezen echter bij de Alu modellen voor wat meer robuuste onderdelen in plaats van echte high-end race parts. Die kun je dan weer kopen op de Exceed CF SL.
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Iemand al enig idee alsof Canyon voor de 2017 Nerve / Neuron ook de BOOST standaard gaat gebruiken ?
Daardoor zou mijn handgespaakte wielsetje dus niet meer compatible zijn...
Plaats reactie