2017 FOX XC vork

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
jeroenkool
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 17:05
Mijn mountainbike: Pilot Primum Custom

Lars TB schreef:
Mike123 schreef:Deze vork is er nu al een tijdje. Zijn er hier ook mensen die deze vork hebben aangeschaft en zo ja, hoe bevalt deze? Is deze ook zacht af te stellen? dus ook filteren van kleinere oneffenheden, boomwortels?
Ik heb er een paar keer uitgebreid mee gefietst. Ja, de vork is prima soepel en bijna comfortabel te noemen, levert veel grip. Wat vering betreft levert deze 32 voldoende controle, hoewel ik op snelheid en bij grotere klappen een RS-1 beter vind. Die RS-1 is dan wel iets stugger gedempt, wat hem minder comfortabel maakt.

Alleen met mijn 85 kg en stevige rijstijl is de 32 SC met 100 mm op een hardtail hopeloos slap. Zelfs al je door een kuiltje rijdt op een recht stuk krijg je al een zwieper van het voorwiel. Doet me sterk denken aan de originele Rockshox SID.

Ik zou zeggen dat de vork bruikbaar is voor iemand (ruim...) onder de 75 kg, maar je koopt deze vork natuurlijk eigenlijk alleen als je een wedstrijdrijder bent. Of als je een lichte fiets voor je zoontje/dochtertje aan het bouwen bent. Dan durf ik alleen niet te zeggen hoe het met de progressie zit en of je dus de hele veerweg kunt gebruiken bij een rijdertje van 40 kg.
Mijn ervaringen zijn toch anders. Ik heb ondertussen ongeveer 2300 kilometer gereden met de vork. Ik ben uiterst tevreden! Ik heb hiervoor met de 2015 terralogic gereden in dezelfde fiets. Van een vrij zware naar relatief lichte vork dus! En het rijdt heerlijk! Vering is goed! Demping is goed. Instel mogelijkheden prima! Ondanks het lagere gewicht ben ik de grip nog niet kwijt geraakt (door de vork :P ) met mijn 80 kilo rijd ik met 3 spacers om de vork progressiever te maken. Ik denk dan ook dat de vork voor lichtere personen prima zal zijn.

Het enige nadeel dat ik heb ervaren is dat de bypass tussen de positieve en negatieve luchtkamer dicht kan gaan zitten door het overtollige vet in de luchtkamers. Waardoor de vork steeds verder ingeveert komt te staan. Om dit te verhelpen moet de vork even uit elkaar.

Al met al ben ik dus uiterst tevreden! Ik zou de vork zeker willen aanraden!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Het enige nadeel dat ik heb ervaren is dat de bypass tussen de positieve en negatieve luchtkamer dicht kan gaan zitten door het overtollige vet in de luchtkamers. Waardoor de vork steeds verder ingeveert komt te staan. Om dit te verhelpen moet de vork even uit elkaar.
Bij mijn vork zit een halve cm vrije slag. Is dat vanwege het overtollige vet in de luchtkamers? Vork is nu een jaar oud en heeft nog geen onderhoud gehad.
"This species has amused itself to death"
jeroenkool
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 17:05
Mijn mountainbike: Pilot Primum Custom

Dat is goed mogelijk! Doordat de druk in de negatieve luchtkamer alleen maar oploopt worden de binnenpoten naar binnen getrokken. Pas bij het uit elkaar halen wel een beetje op! Door de hoge druk in de negatieve luchtkamer kan de zuiger eruit schieten zodra de borgring wordt verwijderd. Niet dat die meteen tegen het plafond aan schiet hoor! Maar je zou de vorkpoot kunnen beschadigen als dit gebeurt voordat de borgring helemaal verwijderd is
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Oké, dankjewel voor de tip. Zal een winterklusje worden.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie