Sram Eagle 12-speed 10-50

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!

Moderators: Rogier, Bommie

Plaats reactie
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9757
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 28 maart 2016, 19:49

massen schreef:
novaterra schreef: Dat soort cassette is toch voor mtb complete onzin!, als er in 1 keer een klim komt die iets steiler is dan verwacht, dan moet je halve cassette schakelen. Tov een xx1 oid kun je het met 2 klikken redden. Als je het met een race cassette kunt redden met mtb, moet je eens ander gebied proberen
Waarom meerdere keren achter schakelen met 11/32 of 2 keer achter met XX1 als je voor maar 1 keer hoeft te schakelen als er een steil stuk aan komt.
Nou... Als ik vóór schakel, zit ik vaak meteen zóveel lichter dat ik achter nog wel een keer moet schakelen...
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4759
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Locatie: Wagon Wheels

ma 28 maart 2016, 19:56

owwwwk schreef:In het begin zelfs een 28 achter als grootste :D :o 8)
Ben jij ook al zo oud :winkie: En we kwam ook boven op de heuvel/ berg. Dat waren nog eens tijden, dat ik de voorderailleur wel degelijk gebruikt :wink:
Gebruikersavatar
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2544
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Locatie: Nog meer plastic... :-)

ma 28 maart 2016, 20:00

Jurriaan schreef:
owwwwk schreef:In het begin zelfs een 28 achter als grootste :D :o 8)
Ben jij ook al zo oud :winkie: En we kwam ook boven op de heuvel/ berg. Dat waren nog eens tijden, dat ik de voorderailleur wel degelijk gebruikt :wink:
:-q :-q

:lol: :lol: zo oud inderdaad (en vroeg begonnen met MTB'en). Was een van de eerste :D Maagdelijke paadjes in het bos
StAlTiCa
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Locatie: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

di 29 maart 2016, 02:20

asphaltdude schreef:Precies, al die gearie pussies!
Echt mannen rijden gewoon singlespeed, muhahaha.
Wel 29'er natuurlijk.
Nou, na het lezen van dit topic denk ik serieus dat ik velen eens kan aanraden om eens singlespeed te gaan rijden. Niet dat dat geen beperkingen heeft (duh...) en ook niet om mensen over te halen, maar wel om eens dat bereik van je versnellingen te relativeren. Je zal je echt verbazen hoeveel verschillende terreinen je met één versnelling fatsoenlijk kan rijden. Laat staan met 12(!) versnellingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6760
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Locatie: Staal!
Contacteer:

di 29 maart 2016, 08:01

+1! Cadans blijkt dan ineens helemaal niet zo belangrijk te zijn als men denkt.
Custom, handgebouwde stalen frames: projectXII.nl

Hg

patientZERO

Gravelgrinder

Resident mountainbiker @ koers.cc
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9757
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

di 29 maart 2016, 08:28

Single speed is een keuze - net zoals een dubbel of een triple. Snotverdesnotver, we vliegen hier van 33 versnellingen naar één en alles er tussenin. Er zit echt wel wat bij voor iedereen!
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2668
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Locatie: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

di 29 maart 2016, 18:42

jankoets schreef: Nou, na het lezen van dit topic denk ik serieus dat ik velen eens kan aanraden om eens singlespeed te gaan rijden. Niet dat dat geen beperkingen heeft (duh...) en ook niet om mensen over te halen, maar wel om eens dat bereik van je versnellingen te relativeren. Je zal je echt verbazen hoeveel verschillende terreinen je met één versnelling fatsoenlijk kan rijden. Laat staan met 12(!) versnellingen.
Precies. En als je dan weer terug naar geared gaat kom je erachter dat klimmen echt niet per se met 80 rpm hoeft maar prima een keertje met 40 kan, en dat afdalen niet per se op 100 rpm hoeft maar ook prima kan op 140.
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6910
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Locatie: Canyon Lux 29", Tomac Carbide Sl 650b, Stumpie 26", 120mm Canyon Nerve 26"

di 29 maart 2016, 20:24

Singlespeed :-). Kom je niet mee weg in Zuid Limburg. Ik in ieder geval niet, en ik ben toch behoorlijk getraind. Anderen die minder uren op de MTB doorbrengen redden het hier dus ook niet.

Als we het hebben over 10-50 cassettes, 1x11 of 1x12, singlespeed, laten we dan vooral 'de onwetende massa' (bedoel ik dus absoluut niet vervelend!) niet vergeten, die vooral veel plezier beleeft van allereerst een voldoende breed bereik.

En als je dan eenmaal zo ervaren bent geworden dat je precies weet welk bereik je nodig hebt (doordat je dat kunt berekenen met een ritzelrechner, of doordat je het kunt baseren op verschillende systemen die je hebt proefgereden), dan kan je pas gaan inschatten of/welk 1x11 of 1x12 eventueel bij je zou passen.

Zolang je dat niet weet of dat nog niet kunt inschatten ben je blij met een fabrikant die je een voldoende breed bereik gunt, ten minste voldoende lichte klimverzetten :-q .

Stelling: Singlespeed, 1x11 en 1x12 zijn niet voor 'de massa', zijn eerder iets voor '(zelf-)kenners'...
Mijn 29" Canyon Lux CF en 27,5" Tomac Carbide Sl: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=92129" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6760
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Locatie: Staal!
Contacteer:

di 29 maart 2016, 20:36

Je snapt de opmerking over singlespeed niet. Wat Jankoets en Asphaltdude zeggen is dat als je singlespeed hebt gereden je je minder druk maakt om je precieze cadans als je weer geared rijd. Je komt al SSend er achter dat die cadans en dat lichte trappen helemaal niet zo noodzakelijk zijn als je denkt. Ik merk het zelf ook al: afgelopen jaar veel singlespeed gereden en nu weer 1x10, maar daar rij ik heel anders op dan voorheen. Ik ga meer staan, schakel later en ben ook minder bezig met wat nu het correcte verzet is. (en dus meer aan het genieten van de fietservaring :D )
En ik denk dat je zelf verbaasd zal zijn hoeveel je kan rijden op een singlespeed. Maar ik denk niet dat je dat ooit zal willen ervaren. ;-)
Custom, handgebouwde stalen frames: projectXII.nl

Hg

patientZERO

Gravelgrinder

Resident mountainbiker @ koers.cc
Gebruikersavatar
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2544
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Locatie: Nog meer plastic... :-)

di 29 maart 2016, 21:01

suravida schreef:Je snapt de opmerking over singlespeed niet. Wat Jankoets en Asphaltdude zeggen is dat als je singlespeed hebt gereden je je minder druk maakt om je precieze cadans als je weer geared rijd. Je komt al SSend er achter dat die cadans en dat lichte trappen helemaal niet zo noodzakelijk zijn als je denkt. Ik merk het zelf ook al: afgelopen jaar veel singlespeed gereden en nu weer 1x10, maar daar rij ik heel anders op dan voorheen. Ik ga meer staan, schakel later en ben ook minder bezig met wat nu het correcte verzet is. (en dus meer aan het genieten van de fietservaring :D )
En ik denk dat je zelf verbaasd zal zijn hoeveel je kan rijden op een singlespeed. Maar ik denk niet dat je dat ooit zal willen ervaren. ;-)
Ik denk dat hij het wel snapt :D

Ben het met je eens dat het rijden op een singlespeed je meer de noodzaak laat inzien van juiste techniek en je een veel actievere rijstijl zal moeten hebben/aanwennen. Hiermee ben ik het helemaal eens. Zelf let ik op de mtb nooit heel erg op mijn cadans anders dan dat ik probeer vrij licht te rijden, voor mijn gevoel ben ik dan minder snel moe en kan ik langer doorrijden). Voor mijn gevoel (!) rijden veel bikers al snel te zwaar.

Zolang het niet te steil is kom je op de singlespeed gewoon boven. Ooit tijdens de bike-marathon in Willingen man op singlespeed zien rijden (vermoedelijk NL'er :D ), klimmen zijn daar weliswaar vrij lang maar nergens heel steil.

Zuid-Limburg en Ardennen is een ander verhaal. Tenzij je een heel licht singlespeed verzet hebt kom je hier simpelweg niet overal op de fiets boven maar zal je moeten afstappen (of dat erg is kun je weer een losse discussie over voeren :lol: ). Dit ongeacht je rijstijl of techniek.

Ooit hier (Noord-Limburg) een stuk gereden met twee goedgetrainde "bekende" forumleden die nadien toch moesten toegeven dat singlespeed niet overal inzetbaar is. Beide waren/zijn technisch en conditioneel goede bikers.
StAlTiCa
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7342
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

di 29 maart 2016, 21:14

jankoets schreef:
asphaltdude schreef:Precies, al die gearie pussies!
Echt mannen rijden gewoon singlespeed, muhahaha.
Wel 29'er natuurlijk.
Nou, na het lezen van dit topic denk ik serieus dat ik velen eens kan aanraden om eens singlespeed te gaan rijden. Niet dat dat geen beperkingen heeft (duh...) en ook niet om mensen over te halen, maar wel om eens dat bereik van je versnellingen te relativeren. Je zal je echt verbazen hoeveel verschillende terreinen je met één versnelling fatsoenlijk kan rijden. Laat staan met 12(!) versnellingen.
Kapot gaan krijgt ook een heel andere betekenis... .
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2544
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Locatie: Nog meer plastic... :-)

di 29 maart 2016, 21:17

:lol: :D :-q
StAlTiCa
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4759
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Locatie: Wagon Wheels

wo 30 maart 2016, 19:33

aurelius schreef:Stelling: Singlespeed, 1x11 en 1x12 zijn niet voor 'de massa', zijn eerder iets voor '(zelf-)kenners'...
+1
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Locatie: Dartmoor Hornet `18; KTM 1964 LTD 650B; Canyon Spectral (Sold); Cube Reaction (Retired)

do 31 maart 2016, 01:23

Kan aan mij liggen, maar ik vind het SRAM spul niet echt fijn. Zowel de normale shifters als de gripshifters.
Vind de ergonomie van de Shimano shifters heel wat prettiger.

Wat betreft de Eagle set, mooie techniek, maar Mozes wat een prijs!!!
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil
zeroground
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

do 31 maart 2016, 19:41

aurelius schreef:
Stelling: Singlespeed, 1x11 en 1x12 zijn niet voor 'de massa', zijn eerder iets voor '(zelf-)kenners'...
-1

Singlespeed en 1Xwatdanook zijn voor mensen die toch gaan fietsen, zonder dat ze van tevoren een ritzelrechnerberekening hebben gedaan. De idioten :winkie:
Plaats reactie