Sram Eagle 12-speed 10-50
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
Het is weer bijna 1 april...
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 451
- Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
- Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced
Oeh, ik vind het er wel vet uitzien, optisch niet eens zo belachelijk groot, die 50. En 1x12 met gripshift, dan jaag je zo door je cassette heen als het ineens nodig is. Maar goed, voorlopig voldoen mijn 2x10 en singlespeed setup ook nog prima...
1x12 is natuurlijk super voor de mensen die met 1x11 tekort kwamen. Ik ben met 1x11 nog nooit tekort gekomen en zie dus ook niet echt een reden om 'any time soon' te upgraden . 1x11 is bovendien lichter. Ik ga er ook vanuit dat in de World-Cup MTB ook niet zo snel omgeschakeld zal worden, tenzij de sponsor natuurlijk lastig gaat doen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Heb voor mezelf net en een ander op rijtje gezet, gerekend, copy paste naar dit topic:
Slaat dus op mijn eigen wensen en gebruik!
Maar misschien ook handig voor andere 2x10 (wielmaat 29") rijders die wikken en wegen of 1x12 voldoende breed zal zijn.
Gerekend met de gears calculator, http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I1200I1954X29I401I1" onclick="window.open(this.href);return false;:
"Nu heb ik (nodig):
24-38 + 11-41 (huidige set up) = 0,64-3,78, het voor mij ideale bereik
22-38 + 11-36 kan evt ook nog net: 0,67 -3,78 (maar met een transalp is ietsje lichter welkom)
Overzichtje ratio's:
22-36 + 11-36 = 0,67 - 3,58, zware net te licht
22-38 + 11-36 = 0,67-3,78, licht net licht genoeg, zwaar goed, alleen grote sprong tussen de 2 voorbladen
24-38 + 11-36 = 0,73-3,78, lichte te zwaar
24-38 + 11-40 = 0,66-3,78, te weinig winst tov 22-38
24-38 + 11-41 = 0,645-3,78, precies goed, huidige setup, kan qua torque nog net, geen grote sprong voorbladen meer
24-38 + 11-42 = 0,63 - 3,78, lichte te licht en teveel torque op de body
Eagle (en Shark) 1x 12 oplossingen:
28 + 10-50 = 0,61-3,07, lichte en zware verzet te licht
30 + 10-50 = 0,66-3,29, lichte goed, zware bergaf/wind mee nog te licht
32 + 10-50 = 0,70-3,50, lichte te zwaar, zware te licht
34 + 10-50 = 0,74-3,72, lichte te zwaar, maar zware goed.
Dus:
1x12 nog net niet breed genoeg voor mijn gebruik, jammer!
Hou het zelf noodgedwongen dus nog maar even bij 2x10".
Slaat dus op mijn eigen wensen en gebruik!
Maar misschien ook handig voor andere 2x10 (wielmaat 29") rijders die wikken en wegen of 1x12 voldoende breed zal zijn.
Gerekend met de gears calculator, http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I1200I1954X29I401I1" onclick="window.open(this.href);return false;:
"Nu heb ik (nodig):
24-38 + 11-41 (huidige set up) = 0,64-3,78, het voor mij ideale bereik
22-38 + 11-36 kan evt ook nog net: 0,67 -3,78 (maar met een transalp is ietsje lichter welkom)
Overzichtje ratio's:
22-36 + 11-36 = 0,67 - 3,58, zware net te licht
22-38 + 11-36 = 0,67-3,78, licht net licht genoeg, zwaar goed, alleen grote sprong tussen de 2 voorbladen
24-38 + 11-36 = 0,73-3,78, lichte te zwaar
24-38 + 11-40 = 0,66-3,78, te weinig winst tov 22-38
24-38 + 11-41 = 0,645-3,78, precies goed, huidige setup, kan qua torque nog net, geen grote sprong voorbladen meer
24-38 + 11-42 = 0,63 - 3,78, lichte te licht en teveel torque op de body
Eagle (en Shark) 1x 12 oplossingen:
28 + 10-50 = 0,61-3,07, lichte en zware verzet te licht
30 + 10-50 = 0,66-3,29, lichte goed, zware bergaf/wind mee nog te licht
32 + 10-50 = 0,70-3,50, lichte te zwaar, zware te licht
34 + 10-50 = 0,74-3,72, lichte te zwaar, maar zware goed.
Dus:
1x12 nog net niet breed genoeg voor mijn gebruik, jammer!
Hou het zelf noodgedwongen dus nog maar even bij 2x10".
Laatst gewijzigd door aurelius op do 24 maart 2016, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4284
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
dat komt op z,n vroegst over twee jaar. Shimano past al jaren een vier jaren cycle toe.Kapitein Iglo schreef:Het wachten is vooral op het antwoord van Shimano:).
Zullen ze nu niet aanpassen.
Sram gaat dus echt definitief geen nieuwe XX dubbel op de markt brengen?
Geen Etap dat verbaasd me dan.
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik kan wel twee jaar wachten, denk ik.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Etap zal vermoedelijk nog wel komen komende jaren.
Was bij Shimano ook niet in hetzelfde jaar als de introductie van di2.
Was bij Shimano ook niet in hetzelfde jaar als de introductie van di2.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7362
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Zet er dan meteen expliciet bij dat het om overall ratio's voor een 29" omgerekend naar 26" gaat, dan begrijpt iemand misschien nog hoe men in vredesnaam voor een 34/10 op 3.72 uitkomt...aurelius schreef:Overzichtje ratio's:
Ik denk dat ik een gewoon een prijslijst van die cassette, ketting, etc... op m'n stuur plak dan barst ik spontaan van de motivatie om een 1x10 met super standaard 10-speed cassette (het is toch voor de lol, niet om <whatever> te winnen) ook naar boven te trappen. Op 1 april beschik ik sowieso altijd over superkrachten
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Past op iedere XD body, dus ook op 142x12.crankstel schreef:Zou de 1x12 cassette op gewone naven passen of is het speciaal voor de boost naven ontwikkeld?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 707
- Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45
En gelijk op Pinkbike!
http://www.pinkbike.com/news/sram-eagle ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pinkbike.com/news/sram-eagle ... -2016.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Topic Route de Graafschap
FB route de Graafschap
Mountainbike: Giant Anthem Advanced 29
Mountainbike 2 (verkocht): Specialized Camber
Strava: Hierzo
FB route de Graafschap
Mountainbike: Giant Anthem Advanced 29
Mountainbike 2 (verkocht): Specialized Camber
Strava: Hierzo
- Gary Visser
- Extreme Biker
- Berichten: 705
- Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
- Mijn mountainbike: 9er O2 x2
Mooie samenvatting!aurelius schreef:Heb voor mezelf net een ander op rijtje gezet, gerekend, copy paste naar dit topic:
Slaat dus op mijn eigen wensen en gebruik!
Maar misschien ook handig voor andere 2x10 rijders die wikken en wegen of 1x12 voldoende breed zal zijn.
Gerekend met de gears calculator, http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I1200I1954X29I401I1" onclick="window.open(this.href);return false;:
"Nu heb ik (nodig):
24-38 + 11-41 (huidige set up) = 0,64-3,78, het voor mij ideale bereik
22-38 + 11-36 kan evt ook nog net: 0,67 -3,78 (maar met een transalp is ietsje lichter welkom)
Overzichtje ratio's:
22-36 + 11-36 = 0,67 - 3,58, zware net te licht
22-38 + 11-36 = 0,67-3,78, licht net licht genoeg, zwaar goed, alleen grote sprong tussen de 2 voorbladen
24-38 + 11-36 = 0,73-3,78, lichte te zwaar
24-38 + 11-40 = 0,66-3,78, te weinig winst tov 22-38
24-38 + 11-41 = 0,645-3,78, precies goed, huidige setup, kan qua torque nog net, geen grote sprong voorbladen meer
24-38 + 11-42 = 0,63 - 3,78, lichte te licht en teveel torque op de body
Eagle (en Shark) 1x 12 oplossingen:
28 + 10-50 = 0,61-3,07, lichte en zware verzet te licht
30 + 10-50 = 0,66-3,29, lichte goed, zware bergaf/wind mee nog te licht
32 + 10-50 = 0,70-3,50, lichte te zwaar, zware te licht
34 + 10-50 = 0,74-3,72, lichte te zwaar, maar zware goed.
Dus:
1x12 nog net niet breed genoeg voor mijn gebruik, jammer!
Hou het zelf noodgedwongen dus nog maar even bij 2x10".
Ik denk wel niet dat een groep met een enkel voorblad ooit de mensen gaat aanspreken die tegen 50km/h nog willen kunnen bijtrappen en tevens met een koffiemolenverzet tegen 3km/h een helling willen bedwingen, soms eerder vechtend om hun evenwicht te behouden dan het overwinnen van de helling (vind zelf een 22-36 al wreed klein, enkel voor gebruik in noodgevallen).
Een single groep is er eerder voor mensen die het er voor over hebben een compromis te sluiten in hun gear range omdat ze de voorkeur geven aan de eenvoudigheid van het schakelen of om bijvoorbeeld van die ellendig voorderailleur/chainsuck af te geraken.
Denk dan ook niet dat ooit iedereen met een enkel voorblad gaat rijden, ongeacht welke cassettes ze nog gaan verzinnen.
Laatst gewijzigd door Gary Visser op do 24 maart 2016, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.