Sram Eagle 12-speed 10-50
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
(Dat waren nog eens tijden... mijn oude 26"/27,5", icm triple XO, 22-33-44 bladen, 11-36 cassette. Heb nog nooit zo fijn en zorgeloos geschakeld als daarmee ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Je bent makende een grapje hoop ikaurelius schreef: 2x12
Everybody bought a new bike!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Nee hoor, als ze het zouden kunnen maken mogen ze van me.
2x12, met het bereik van een oude triple 26" met 22-33-44 bladen en 11-36 cassette. Icm 29" volstaat dan het bereik van de 22-30-40 triple.
Op dit moment is er nog geen standaard double die dat bereik leveren kan, op SRAM GX 2x11 na. Bij de hogere lichtere groepen moet je altijd een modificatie doen.
Dan heb je de 1x 11/12 systemen voor de krachtige wedstrijdrijders en hobbyisten die precies weten welk beperkt bereik ze nodig hebben in hun terrein, en die het niet erg vinden om evt het voorblad eens te wisselen.
En 2x12 (of een andere double, 2x10 of 2x11 is ook prima) met 'reuzebereik' voor de rest van de massa, die dan nooit meer hoeft te twijfelen wat ze moeten kiezen, nooit meer iets hoeft te wisselen, en alles van licht tot zwaar binnenboord heeft. Heerlijk, die eenvoud.
High end racebakken worden bv vaak met 1x afgemonteerd, waarmee ze het inzetbereik beperken. Dan is het fijn dat sommige fabrikanten ook een 2x variant van een dergelijk model aanbieden, daarmee wordt zo'n model meteen aantrekkelijker gemaakt, want breedbandiger, voor een groter deel van de ('tourende') markt. '1x' is oha erg racy minded, en bv niet tour/transalp vriendelijk. Voer je de fiets uit met een '2x', dan kan die fiets meteen veel meer, inzetbereik wordt erdoor vergroot, verkoopaantallen dus ook.
Ik kocht mijn Lux bv met een double, maar hij was voor ongeveer hetzelfde geld ook te kiezen als 1x. Het is fijn als er in dat segment wat te kiezen valt.
Als iedereen straks gedwongen wordt 'te kiezen' voor 1x12, dan is dat niet voor iedereen een stap vooruit...
2x12, met het bereik van een oude triple 26" met 22-33-44 bladen en 11-36 cassette. Icm 29" volstaat dan het bereik van de 22-30-40 triple.
Op dit moment is er nog geen standaard double die dat bereik leveren kan, op SRAM GX 2x11 na. Bij de hogere lichtere groepen moet je altijd een modificatie doen.
Dan heb je de 1x 11/12 systemen voor de krachtige wedstrijdrijders en hobbyisten die precies weten welk beperkt bereik ze nodig hebben in hun terrein, en die het niet erg vinden om evt het voorblad eens te wisselen.
En 2x12 (of een andere double, 2x10 of 2x11 is ook prima) met 'reuzebereik' voor de rest van de massa, die dan nooit meer hoeft te twijfelen wat ze moeten kiezen, nooit meer iets hoeft te wisselen, en alles van licht tot zwaar binnenboord heeft. Heerlijk, die eenvoud.
High end racebakken worden bv vaak met 1x afgemonteerd, waarmee ze het inzetbereik beperken. Dan is het fijn dat sommige fabrikanten ook een 2x variant van een dergelijk model aanbieden, daarmee wordt zo'n model meteen aantrekkelijker gemaakt, want breedbandiger, voor een groter deel van de ('tourende') markt. '1x' is oha erg racy minded, en bv niet tour/transalp vriendelijk. Voer je de fiets uit met een '2x', dan kan die fiets meteen veel meer, inzetbereik wordt erdoor vergroot, verkoopaantallen dus ook.
Ik kocht mijn Lux bv met een double, maar hij was voor ongeveer hetzelfde geld ook te kiezen als 1x. Het is fijn als er in dat segment wat te kiezen valt.
Als iedereen straks gedwongen wordt 'te kiezen' voor 1x12, dan is dat niet voor iedereen een stap vooruit...
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 30 maart 2016, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Ah ok.
Ik geloof zeker in 2x, alleen ik betwijfel of 2x12 (of zelfs 2x11) zoveel toevoegt boven 2x10
Ik geloof zeker in 2x, alleen ik betwijfel of 2x12 (of zelfs 2x11) zoveel toevoegt boven 2x10
Everybody bought a new bike!
- Fastcruiser
- Mountainbike Junk
- Berichten: 353
- Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46
Erg interessant die 1x12 met dat bereik (ik ben niet zo'n voorbladschakelaar... tegen de tijd dat ik het nodig blijk te hebben heb ik al geen tijd meer om te schakelen). Maar voor zoveel geld zou ik toch eerder voor een Rohloff gaan denk ik.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Met 50 tandjes achter en 34 voor kom je vrijwel tot hetzelfde lichtste verzet als 24 voor en 36 achter. Dat is wat ik nu gebruik en dat is voor mij licht genoeg in alle omstandigheden. Zou voor mij dus een mooie optie zijn 12 speed.
Kan natuurlijk ook nog even wachten tot hetzelfde bereik beschikbaar is als wat ik heb op mijn rohloff fiets
Kan natuurlijk ook nog even wachten tot hetzelfde bereik beschikbaar is als wat ik heb op mijn rohloff fiets
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Sram heeft de laatste jaren wel de naam dat de early adapter de sjaak is. Waarschijnlijk krijg je problemen en kan de hele handel weer terug en je betaald de hoofdprijs het eerste jaar.
Ik durf om die reden ook geen etap aan.
Ben het met aurelius eens een 2x12 moet er gewoon komen met behoorlijke cassette keuzes dan hebben ze voor iedereen wat.
Aan berijk heb ik niets wel aan nuttige versnellingen en die mis ik nu met een 1 x xx setup.
Ik durf om die reden ook geen etap aan.
Ben het met aurelius eens een 2x12 moet er gewoon komen met behoorlijke cassette keuzes dan hebben ze voor iedereen wat.
Aan berijk heb ik niets wel aan nuttige versnellingen en die mis ik nu met een 1 x xx setup.
In je herinnering... Als je een poosje 1x gereden hebt schrik je je dood hoe hopeloos slecht het schakelen van een double gaat, laat staan een triple!!!aurelius schreef:(Dat waren nog eens tijden... mijn oude 26"/27,5", icm triple XO, 22-33-44 bladen, 11-36 cassette. Heb nog nooit zo fijn en zorgeloos geschakeld als daarmee ).
(topmounts waren ook fantastisch, probeer ze nu nog een keer )
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 348
- Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
- Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
- Contacteer:
Voorlopig schrik ik me alleen nog dood van de prijzen die sram durft te vragen (en die pure hobby bikers vrolijk betalen) voor een slijtage onderdeel als een cassette. Voor de helft van die 'Eagle' cassette kan ik een complete drive train kopen die precies hetzelfde doet...Lars TB schreef:In je herinnering... Als je een poosje 1x gereden hebt schrik je je dood hoe hopeloos slecht het schakelen van een double gaat, laat staan een triple!!!aurelius schreef:(Dat waren nog eens tijden... mijn oude 26"/27,5", icm triple XO, 22-33-44 bladen, 11-36 cassette. Heb nog nooit zo fijn en zorgeloos geschakeld als daarmee ).
(topmounts waren ook fantastisch, probeer ze nu nog een keer )
- Gary Visser
- Extreme Biker
- Berichten: 705
- Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
- Mijn mountainbike: 9er O2 x2
Al dat gezeur over maximaal bereik, jongens toch.
Ik denk als mensen wat meer zouden letten op welke gear ratios ze effectief gebruiken en niet op wat ze denken ooit eens nodig te hebben ze zich nog redelijk zouden verbazen over wat ze allemaal meezeulen en niet gebruiken.
(Maar akkoord, jan met de pet die als de zon schijnt en de wind waait niet te hard waait weleens een toertochtje gaat rijden op zondag en voor wie een ketting smeren al een technische uitdaging is, is misschien beter af met pakweg een triple.)
Ik denk als mensen wat meer zouden letten op welke gear ratios ze effectief gebruiken en niet op wat ze denken ooit eens nodig te hebben ze zich nog redelijk zouden verbazen over wat ze allemaal meezeulen en niet gebruiken.
(Maar akkoord, jan met de pet die als de zon schijnt en de wind waait niet te hard waait weleens een toertochtje gaat rijden op zondag en voor wie een ketting smeren al een technische uitdaging is, is misschien beter af met pakweg een triple.)
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
'Thuis' gebruik je er ook maar een paar.
2x per jaar gebruik je ze allemaal.
Vraag is: hoe erg haat je de voorderailleur?
Vind je het niet erg om en eentje te hebben, maar gebruik je m liever zo min mogelijk:
2x, thuis alles buitenblad en op vakantie af en toe vóór schakelen.
Vind je het heel verschrikkelijk om er eentje te hebben én wil je één setup hebben waar je overal mee kun rijden: ja dán moet 1x nemen en krom liggen voor een cassette van 2-300 euro waarvan je het overgrote deel van het jaar maar 4 kransjes opslijt.
2x per jaar gebruik je ze allemaal.
Vraag is: hoe erg haat je de voorderailleur?
Vind je het niet erg om en eentje te hebben, maar gebruik je m liever zo min mogelijk:
2x, thuis alles buitenblad en op vakantie af en toe vóór schakelen.
Vind je het heel verschrikkelijk om er eentje te hebben én wil je één setup hebben waar je overal mee kun rijden: ja dán moet 1x nemen en krom liggen voor een cassette van 2-300 euro waarvan je het overgrote deel van het jaar maar 4 kransjes opslijt.
Everybody bought a new bike!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 281
- Lid geworden op: do 28 maart 2013, 18:23
- Mijn mountainbike: Trek Procaliber SL 9.8
- Contacteer:
Vind het jammer om te zien dat sram steeds wanneer iets net een beetje begint te settelen weer iets nieuws uit brengt.
Ik rijd gelukkig al jaren shimano .
Ik rijd gelukkig al jaren shimano .
Trek Procaliber SL 9.8
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Want Shimano doet zulke dingen nooooooit
Everybody bought a new bike!
- Fastcruiser
- Mountainbike Junk
- Berichten: 353
- Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46
Klopt. Heb zelf een triple (want eerste fiets en geen idee hoe ik hem zou gebruiken). Buitenblad gebruik ik alleen op asfalt (onderweg naar de routes) en wind mee. Grannygear vind ik te lastig om naar te schakelen als ik in een kort klimmetje zit en het net te zwaar wordt (dus dan maar zwaar trappen). Dus eigenlijk gebruik ik dus alleen het middelste blad, en die zou ik dan weer net wat kleiner willen zodat ik onderaan altijd ruimte genoeg heb.Gary Visser schreef:Al dat gezeur over maximaal bereik, jongens toch.
Ik denk als mensen wat meer zouden letten op welke gear ratios ze effectief gebruiken en niet op wat ze denken ooit eens nodig te hebben ze zich nog redelijk zouden verbazen over wat ze allemaal meezeulen en niet gebruiken.
Volgende fiets wordt dus hooguit met een dubbel en misschien zelf een enkel voorblad (of een Rohloff ).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).