Sram Eagle 12-speed 10-50

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DeKerfs schreef:...
Het enige punt dat nu deels al als een olievlek aan het ontstaan is, is de al maar groter wordende lijst van framefabrikanten die de voorderaileur montage laten vervallen omdat ze blijkbaar eerder klaar willen zijn met hun digitale klei-tools om een nieuwe frames naar de markt te brengen. Het is namelijk een lastig gebied bij een frame als je rekening moet houden met een scharnierpunt voor de achtervork, dikke banden en 2 of meer kettingbladen én voorderailleur.

Dát is het enige échte jammerlijke aan de hele 1xXX hype.
...
Vering is door het gebruik van meerdere bladen aan de voorkant vaak een behoorlijk compromis waar maar weinig fabrikanten met een aardige uitvoering mee weten te komen. Als je dus zonder compromissen te sluiten de voorderailleur overboord kunt zetten, dan is dat een behoorlijke vooruitgang!

En als je hem op een FS niet nodig hebt, waarom zou je hem dan wel op een hardtail moeten hebben?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het hangt gewoon van de voorkeur van de rijder af.
Ik heb nu al moeite met de middelste 5 bladen op een 11/36 10sp.

Ik monteer de 11/36 alleen als ik de 36 echt nodig heb. Ik rijd liever met een 11/32. ik vind de drie tanden in het midden te veel als ik echt het maximale eruit wil halen. liever zo ik ook hoger in de cassette net een tandje minder verschil willen. bv een 11/30 of 11/32 11sp. Met een enkel voor voorblad ga ik dan zeker niet uitkomen.

Doe het gewoon zoals shimano, biedt alles aan, kan de gebruiker kiezen.
Voor mij persoonlijk is een triple met 22/32/40 ideaal met een 11/30 of 32 cassette. 90% op je middenblad een soort 1x11 plus :-)
cvoc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 348
Lid geworden op: vr 20 augustus 2010, 20:30
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR 29
Contacteer:

Lars TB schreef:
DeKerfs schreef:...
Het enige punt dat nu deels al als een olievlek aan het ontstaan is, is de al maar groter wordende lijst van framefabrikanten die de voorderaileur montage laten vervallen omdat ze blijkbaar eerder klaar willen zijn met hun digitale klei-tools om een nieuwe frames naar de markt te brengen. Het is namelijk een lastig gebied bij een frame als je rekening moet houden met een scharnierpunt voor de achtervork, dikke banden en 2 of meer kettingbladen én voorderailleur.

Dát is het enige échte jammerlijke aan de hele 1xXX hype.
...
Vering is door het gebruik van meerdere bladen aan de voorkant vaak een behoorlijk compromis waar maar weinig fabrikanten met een aardige uitvoering mee weten te komen. Als je dus zonder compromissen te sluiten de voorderailleur overboord kunt zetten, dan is dat een behoorlijke vooruitgang!

En als je hem op een FS niet nodig hebt, waarom zou je hem dan wel op een hardtail moeten hebben?
Dan moet sram eerst met een cassette komen met 20 i.p.v. 12 kransjes én die voor 50 euro aanbieden. Tot die tijd is 1x12 ook nog steeds een compromis ten opzicht van 2x10, qua functionaliteit en prijs.

En of je al die versnellingen echt nodig hebt kun je voor een ander niet beoordelen. Iedereen gebruikt zijn MTB tenslotte op een andere manier / in ander soort terrein.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je hebt geen 20 kransjes nodig, een 2x10 setup is effectief ca. 14 speed (afhankelijk van het verschil voor...) als je de overlappende of zelfs dubbele overbrengingsverhoudingen eruit haalt. Wat je met een 1x... setup sowieso zult doen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Cube-Elite schreef:liever zou ik ook hoger in de cassette net een tandje minder verschil willen. bv een 11/30 of 11/32 11sp. Met een enkel voor voorblad ga ik dan zeker niet uitkomen. :-)
Zoiets 11-32: 11,12,13,14,15,17,19,22,25,28,32?
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

hwpaints schreef:gewoon in de winter de goedkope xg cassette monteren 109 euro, na de winter de xo1 er weeer op van 240 euro kan je 2 jaar mee rijden, a 6000km per jaar denk dat je bij de xt niet veel goedkoper uit bent
Of een 11 speed 11-32 racecassette van 35 euro, dat gaat ook :winkie: . Wel effe body ook aanpassen dan hé. Op mijn winterbike is de lichtste versnelling een 34-32, das voldoende gebleken tot nu toe. Je kan ook gewoon een XT cassette monteren op je SRAM versnellingsbak als ik mij niet vergis.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Jurriaan schreef:
Cube-Elite schreef:liever zou ik ook hoger in de cassette net een tandje minder verschil willen. bv een 11/30 of 11/32 11sp. Met een enkel voor voorblad ga ik dan zeker niet uitkomen. :-)
Zoiets 11-32: 11,12,13,14,15,17,19,22,25,28,32?

Dat soort cassette is toch voor mtb complete onzin!, als er in 1 keer een klim komt die iets steiler is dan verwacht, dan moet je halve cassette schakelen. Tov een xx1 oid kun je het met 2 klikken redden. Als je het met een race cassette kunt redden met mtb, moet je eens ander gebied proberen
Bird Aeris 9 blurple
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Daar hebben we toch echt jaren mee gereden hoor..... Samen met 42/32/22 triple weliswaar maar toch....
1x10/11 met een 32 achter is idd wellicht iets ambitieus; dan heb je redelijk wat vermogen nodig... :o

Hoeveel "kliks" je nodig hebt om lichter te schakelen hangt af van het verzet waarin je zit. Aangezien de stappen bij 1x11 fors groter zijn zul je waarschijnlijk minder "kliks" nodig hebben om op het juiste blad te komen.

Zelf heb ik sinds een tijdje 1x11 (32 / 11-40). Voor hier in NL prima mee te rijden al zou ik voor Zuid-Limburg voor wel een 30 of 28 monteren (ipv de 32). 30-40 is me voor de lange en steile(re) klimmen van Zuid-Limburg denk ik (net) te zwaar...
StAlTiCa
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Tuurlijk hebben we daarmee gereden, kan me nog herinneren dat ik een 26-36-48 xtr crank had met een 11-32 9s. Maar ik zou nu echt niet meer willen ruilen, die grote stappen vindt ik niet storend, maar moet wel zeggen dat de 14 naar 17 op mijn huidige e13 cassette af en toe wel groot aanvoelt, maar daar pas ik tempo dan wel weer op aan
Bird Aeris 9 blurple
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

In het begin zelfs een 28 achter als grootste :D :o 8)
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Meestal waren de wielen toen ook wel kleiner, maakt nogal een verschil.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Jurriaan schreef:
Cube-Elite schreef:liever zou ik ook hoger in de cassette net een tandje minder verschil willen. bv een 11/30 of 11/32 11sp. Met een enkel voor voorblad ga ik dan zeker niet uitkomen. :-)
Zoiets 11-32: 11,12,13,14,15,17,19,22,25,28,32?
Ja bijna, de xt 11/32 10sp komt goed in de buurt, daar mis ik niet echt iets, maar als ik zelf een mtb cassette mag samen stellen, dan zou dit hem worden

11,12,14,16,18,20, 22,24,26,29,32
dan een triple met 22/32/40 en xtr di2 synchroshift en ik ben helemaal blij :-D

Dan rijd ik in nl feitelijk 1x11 en bv ardennen heb ik uitwijk naar beneden en boven. want nu schakel ik met mijn dubbel teveel voor vind ik.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

novaterra schreef: Dat soort cassette is toch voor mtb complete onzin!, als er in 1 keer een klim komt die iets steiler is dan verwacht, dan moet je halve cassette schakelen. Tov een xx1 oid kun je het met 2 klikken redden. Als je het met een race cassette kunt redden met mtb, moet je eens ander gebied proberen
Waarom meerdere keren achter schakelen met 11/32 of 2 keer achter met XX1 als je voor maar 1 keer hoeft te schakelen als er een steil stuk aan komt.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

"Choose your favourite wheel size drivetrain configuration and be a dick about it" (*) :wink:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Precies, al die gearie pussies!
Echt mannen rijden gewoon singlespeed, muhahaha.
Wel 29'er natuurlijk.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie