Sram Eagle 12-speed 10-50

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jazeker wel - als de Pinion wat goedkoper wordt :).

Gekkigheid. Ik denk dat je niet ver van de waarheid zult zitten!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik quote hier pinkbike maar markeer wat dingen.
The battle for drivetrain dominance continues to rage on, but this is a fight that benefits the consumer, and mountain bikers now have more options than ever. One thing is abundantly clear - the front derailleur's extinction has never been more imminent. The launch of relatively inexpensive 11-speed drivetrains from SRAM and Shimano, along with the plethora of conversion kits and aftermarket cassettes from smaller players means that there are 1x choices to fit just about every budget.
We krijgen meer keuzes, welke het naar mijn mening ook lastiger maken om een bike nu samen te stellen. Gelukkig wordt verondersteld dat wij bikers graag niet de nieuwste spullen hebben en daarom 1x11 gaan rijden.
Interessante quote als conclusie als je het mij vraagt.
Pashley 24Mhz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 11 augustus 2006, 19:36

Gertjanw schreef:Ik quote hier pinkbike maar markeer wat dingen.
The battle for drivetrain dominance continues to rage on, but this is a fight that benefits the consumer, and mountain bikers now have more options than ever. One thing is abundantly clear - the front derailleur's extinction has never been more imminent. The launch of relatively inexpensive 11-speed drivetrains from SRAM and Shimano, along with the plethora of conversion kits and aftermarket cassettes from smaller players means that there are 1x choices to fit just about every budget.
We krijgen meer keuzes, welke het naar mijn mening ook lastiger maken om een bike nu samen te stellen. Gelukkig wordt verondersteld dat wij bikers graag niet de nieuwste spullen hebben en daarom 1x11 gaan rijden.
Interessante quote als conclusie als je het mij vraagt.
Ohja, we krijgen meer keuzes, maar zijn dan wel verplicht enkel om met een single blad te rijden...
Fly like a butterfly, sting like a bee
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

...en nog meer... http://www.velozine.nl/2016/03/24/meer- ... agle-1x12/" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind 'meer keuzes' altijd goed, dus als SRAM deze1x12 naast de oude Doubles, en zelfs Triples, zet, prima!
Maar: als ze de voorderrie echt skippen, vanuit de gedachte, 'en dit is het', dan komt dat neer op minder keuzes, op een verplichting om over te stappen op 1x12, inclusief een bijbehorend kleiner bereik.

Wat mij betreft doet SRAM het helemaal goed als ze en een 1x12 introduceren, en daarnaast een 2x 10/11/12 perfectioneren/laten voortbestaan, door evt een iets grotere standaardcassette te maken voor de 'oude' doubles, voor een zo groot mogelijk bereik. Nu kun je die cassettes ook maken, mbv OneUp, Wolftooth, Trickstuff, etc etc, maar het zou mooi zijn als ze zo'n cassette gewoon zelf zouden uitbrengen.

Dan valt er pas echt wat te kiezen en is er echt voor iedereen wat wils.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hmm, meer keuze is goed. Maar wat mij toch steekt is dat we er net achter waren dat Shimano en SRAM 11sp 'gewoon' weer uitwisselbaar zijn en dat SRAM nu dus weer een compleet onuitwisselbare groep de markt op zet. Even weer zorgen dat iedereen 'jouw' product moet kopen als er iets versleten is.

Zou dat de achterliggende gedachte zijn? Inmiddels schat ik SRAM zo laag in dat ik denk dat dat de belangrijkste reden is van 1x12. De productontwikkelaars zullen nog wel oprechte reden hebben gehad, maar de bazen willen gewoon geld zien... Ik geloof dat ik was cynisch aan het worden ben, maar aan de andere kant heeft SRAM de laatste jaren nergens meer laten zien dat ze het oprecht menen...


Neemt niet weg dat er in huize TB waarschijnlijk binnen een paar maanden toch een 1x12 fiets staat :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Ik zet hem voor volgend jaar op de begroting... :wink:
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Misschien toch ook eens proberen in combinatie met een Abolute Black oval chainring
Hierbij een quote van hun website , wordt het bereik misschien weer enigzins anders van

What size should I choose?
* 26T Oval chainring has the ovality of 24/28T and is best for someone who uses currently 26T round ring. (Fatbikes!)

* 28T Oval chainring has an ovality of 26/30T and is best for someone who uses currently 27 or 28T round ring.

* 30T Oval chainring has an ovality of 28/32T and is best for someone who uses currently 29 or 30T round ring.

* 32T oval ring will suit best someone who uses 31 or 32T chainring currently. While pedaling, you will feel similar effort to the one riding round 31T ring, but you will gain the speed similar to riding 34T chainring.

* 34T Oval chainring has an ovality of 32/36T and is best for someone who uses currently 33 or 34T round ring.

* 36T and bigger? Look at CX category for CX1 OVAL SRAM. It is same chainring just bigger sizes we advertise for Cyclocross
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Leuk en aardig die Eagle maar in bereik is er geen gat meer vergeleken met de Shimano/One Up Shark combo:

Eagle XX1 12 speed 10-50t cassette 500% bereik
Shark One Up XT M8000 11 speed 10-50t cassette 500% bereik.

Shimano setup is ook nog eens fors goedkoper om niet te vergeten,maar niet zo extreem bling als een gouden cassette.
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gertjanw schreef:De kosten zouden nu rond de 1300 euro zijn voor X01 groep en 1500 voor een XX groep.
Hoop dat die snel dalen binnen nu en een jaar, zodat mijn volgende groep dat kan worden. :)
En dan te bedenken dat je al jaren 1x14 had kunnen rijden voor minder....... :-D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Afbeelding

Kosten Eagle cassette: :o .
Wat kost een Shark?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

MonkeyRider schreef:
Gertjanw schreef:De kosten zouden nu rond de 1300 euro zijn voor X01 groep en 1500 voor een XX groep.
Hoop dat die snel dalen binnen nu en een jaar, zodat mijn volgende groep dat kan worden. :)
En dan te bedenken dat je al jaren 1x14 had kunnen rijden voor minder....... :-D
Ik ben idd nog steeds blij met alle voordelen van mijn 1x14 Rohlof naaf op de Idworx :D
Er is btw ook een zwarte cassette. Op r2-bike.com staat ie voor € 387.50; mijn achterkransje kost € 30 en gaat 5000km mee :bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Bij nsmb hadden ze 2 jaar geleden al beredeneerd dat 1x12 er aan kwam: http://nsmb.com/the-truth-about-11-speed/" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Afbeelding
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

aurelius schreef:Afbeelding

Kosten Eagle cassette: :o .
Wat kost een Shark?
Bij een Shark moet je wel rekening houden met een shimano cassette, het 50t shark kransje, het voorste stuk, en een totaal andere body die alleen op een specifieke hub werkt. En dan is het nog steeds 11-speed en gebruik je een derrie die niet ontwikkeld is voor zo'n grote krans. Hetzelfde als nu een 42t op een 11-36 xt cassette. Het werkt prima, maar niet zo soepel als het echte spul.

Natuurlijk heb je voor eagle dan toch nog andere shifter, derrie en cassette nodig. En misschien nog een (groter) tandwiel voor. Maar niet fair om de gehackte 10-50 shark cassette te vergelijken met deze Eagle.

Ik vind het een ontzettend gave ontwikkeling en ben benieuwd hoe het zal rijden....
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Plaats reactie