Sram Eagle 12-speed 10-50

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

XT 2x11 groep kopen plus een XT narrow wide blad.

Voor in NL narrow wide erop en 1x11 rijden. Ga je een keer naar de Ardennen (of verder) dan de voortandwielen wisselen en de linkershifter en voorderi monteren.

In NL ken ik weinig plekken waar je met 30-42 niet bovenkomt...

Zelfs sinds enige tijd XT 1x11 (32v-11/40a) en tot nu toe geen problemen hiermee gehad. 32x11 is zwaar genoeg, 32x40 is ook licht genoeg. Moet je echt langer (en steil) klimmen dan kom ik hiermee wel tekort idd.

50 achter is zo waanzinnig lelijk dat ik dat persé niet op mijn fiets wil... (40 en 42 ziet er wat mij betreft al niet uit)... Voor in de Alpen zou een hele compacte triple ideaal zijn. Veel kleine stapjes :D . Voor bijvoorbeeld 34/28/22 en achter 11/36. Zelf schakel ik iig veel in lange(re) klimmen.
StAlTiCa
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

nou straks is een dubbel nog lichter omdat er achter drie bladen op zitten van >40t
idd een 50t is geen porum, net zoals een 28t voor.

Ik snap het probleem van een voorderrie ook echt niet, kan iemand mij dat misschien uitleggen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

SRAM weet niet hoe ze een goede voorderrie maken. Dus zoeken ze naar een manier om iedereen aan de 1x te krijgen.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

owwwwk schreef:In NL ken ik weinig plekken waar je met 30-42 niet bovenkomt...
Rij nu z'n lichtst 32-36 (want ik gebruik de granny niet) dus dat idd zou al een hoop schelen.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

zonoskar schreef:SRAM weet niet hoe ze een goede voorderrie maken. Dus zoeken ze naar een manier om iedereen aan de 1x te krijgen.
Zoals ik in een ander topic al aanhaalde: dit is niet echt waar. Het probleem zit hem voor alle bedrijven, behalve Shimano, in de bladen. Ja, SRAM, Campa, en alle andere crankaanbieders gecombineerd met een Shimano, SRAM of Campa voorderailleur schakelen allemaal niet zo goed als Shimano kettingbladen. De schakelhulpen, de exacte vertandingsvormen... dáár heeft Shimano kilometers voorsprong op anderen. Het is niet zo zeer de voorderailleur die brak is; hoeveel verschilt die van SRAM nu werkelijk van Shimano? Simpele test: neem een Shimano XT of XTR crank... en gebruik een SRAM voorderailleur: schakelt feilloos!

Shimano bewijst verder ook nog met de Side Swing voorderailleur dat er op voorderailleur-vlak wel degelijk een grote stap te maken was met ook nog eens een lichtere actuatie. Maar; alles is relatief. Met brakke bladen zal ook een Side Swing niet zo fantastisch schakelen als een Shimano-only setup.

Het punt wat ik in in heel deze discussie vaak voorbij zie komen is dat mensen lijken te denken dat je per se 1x11/1x12 zou moeten rijden, en dat inderdaad - zoals SRAM je doet geloven - de voorderailleur dood is.

Nee. Die is niet dood en gaat niet dood. Zie die al aangehaalde Side Swing. Daarbij zal het NOOIT zo zijn dat Shimano als partij door SRAM's toedoen van de markt verdwijnt; hun marktaandeel is nog steeds factoren groter dan van SRAM en Shimano heeft duidelijk verklaard dat zij ALLES aan zullen beiden.

Aan jou de keus. Of je kiest voor SRAM's 1xXX of Shimano 1xXX, 2xXX of (voor nog een lange tijd) 3xXX.

Het enige punt dat nu deels al als een olievlek aan het ontstaan is, is de al maar groter wordende lijst van framefabrikanten die de voorderaileur montage laten vervallen omdat ze blijkbaar eerder klaar willen zijn met hun digitale klei-tools om een nieuwe frames naar de markt te brengen. Het is namelijk een lastig gebied bij een frame als je rekening moet houden met een scharnierpunt voor de achtervork, dikke banden en 2 of meer kettingbladen én voorderailleur.

Dát is het enige échte jammerlijke aan de hele 1xXX hype.

(Overigens: ik rij zelf zowel 1x11 en 2x10/11 op verschillende fietsen. Beide met mixed feelings en al die gevallen om andere redenen.)
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Mooie post Dekerfs! :-q Waarheid als een...

1x11, 2x10, 3x9 staat hier alle drie. Muv de Alpen zie ik nut van triple niet meer in (zie eerdere post); 2x10 is ook echt top.

En zoals Cube-Elite al schrijft, ik sluit me daarbij aan, is een 50t geen porum. Bij Shimano is gewichtsverschil tussen 2x10 en 1x11 al nihil (misschien is 1x11 zelfs al zwaarder). Bij SRAM is 1x11 wel licht. Je portemonnee trouwens ook nadat je een nieuwe cassette hebt moeten kopen....
StAlTiCa
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Gary Visser schreef:Al dat gezeur over maximaal bereik, jongens toch.

Ik denk als mensen wat meer zouden letten op welke gear ratios ze effectief gebruiken en niet op wat ze denken ooit eens nodig te hebben ze zich nog redelijk zouden verbazen over wat ze allemaal meezeulen en niet gebruiken.
Ik heb op mijn Canyon ook 3x10 en op mijn plaatselijke rondjes kan ik met of alleen het middenblad of alleen het grote blad te gebruiken goed rondkomen. (Dan even niet letten op de kettinglijn). Gewoon een keer geprobeerd.
Maar afgelopen zomer in Oostenrijk was ik blij met granny. Alleen kwam ik dan wel weer conditie te kort, klimmen is niks voor mij.
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Heb een 1x11 aandrijving nu sinds een half jaar maar was vanaf de eerste minuut helemaal overtuigt van het systeem! Zo fijn om niet meer voren te hoeven schakelen! :-q
"Bike Boutique Trail Toertocht" was mijn eerste rit op het systeem van SRAM en ik was echt verbaasd hoe makkelijk dat toen ging, echt heerlijk fietsen zo.

1x12 hoef ik gelukkig niet over te twijfelen want voor mij is het bereik van de 1x11 meer dan voldoende.. (denk dat veel mensen het bereik trouwens veel te theoretisch benaderen)
Heb een 34 en 36 voorblad liggen, maar momenteel rij ik in Limburg en rondom het Drielandenpunt met gemak alles op de 36. De grootste krans van 42 word zelden gebruikt...

Met een enkel blad voren begin je eigenlijk al met een voorsprong aan een klim vind ik... (tenminste zo ervaar ik het nu)
Voren schakelen is altijd een vertraging waardoor je het momentum verliest.
Wanneer je voren klein schakelt trap je vaak ook even 'lucht' omdat de versnelling dan net te licht is op dat moment, oftewel alweer snelheidsverlies waardoor de klim weer iets langer/zwaarder word. :winkie:
Alleen maar achteren hoeven schakelen kost minder denkwerk waardoor je tevens beter en sneller kunt reageren op onverwachtse situatie. Plus het schakelen kan in kleine stapjes waardoor de cadans vrijwel gelijk kan blijven.
Schakelen voelt nu gewoon een stuk natuurlijker aan met 1x11.

Dat een voor-derailleur onder belasting of in de modder rare dingen kan gaan doen zal ik verder maar niet over beginnen...

Bovengenoemde punten zijn zo'n beetje mijn ervaringen van de overstap naar een 1x systeem, al heb ik wel nog een 'modderbike' staan met een voor-derailleur die ik geregeld gebruik maar echt vrolijk word ik daar niet meer van...
Gewoon onpraktisch een voorderailleur op een MTB! :tong
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Zumpelvelder, wat dat betreft zijn 'jij en ik' dus een mooi voorbeeld van 'uitersten'.
Ik rij in precies hetzelfde gebied rond, ook rond Drielandenpunt, ook Bike Boutique Trail Tour achtige paadjes en gekker.
Waar jij het makkelijker redt met 1x11, of 12, in deze streek, heb ik echt dat bredere bereik nodig van minimaal een 2x systeem, voor een zo licht mogelijk verzetje, naast de voldoende zware verzetten.
Jij bent de snellere 'racer', licht, veel km's en veel bums in de benen, en ik meer de wat oudere toerder, met van het eerste wat meer en dat andere wat minder :winkie: . Terwijl ik wel gewoon een BBC of Specialized Gulpen Tocht kan volbrengen, zonder afstappen, etc.
We fietsen in precies hetzelfde terrein, maar door mijn mindere getraindheid heb ik meer bereik nodig. Bereik is dus geen zuiver theoretische benadering. Je kunt voorspellen dat de massa niet zo goed getraind is dat ze overal met 1x systemen uitkomen.

Zie ook @Mike: juist als je je nodige bereik nog niet goed kunt inschatten, en je zoekt een allround setup als 'gewone' biker, dan is het wel zo aardig dat de fabrikant je fiets afmonteert met minimaal een double, zodat je tenmiste altijd overal fietsen kunt. Hij zal je maar opzadelen met zo'n 1x systeem!

1x Is juist geschikt voor degenen die precies weten wat ze waar nodig hebben, die obv hun ervaring dat kunnen inschatten of uitrekenen mbv een ritzelrechner oid. Zul je dus eerder vinden op de duurdere high end bikes.
De massa doe je een plezier met als eerste een voldoende bereik, zul je dus vinden in de goedkopere bikes met een allround afmontage.

Shimano wrijft zich nu al in de handen als SRAM echt de voorderrie skipt :-q . Kan me niet voorstellen dat SRAM dat echt doet, 2x zal ook nog wel blijven, anders geven ze hun marktaandeel gewoon uit handen aan Shimano.
Niets mis met 1x12, heel mooi, als we maar kunnen blijven kiezen, zodat er voor iedere wat wils blijft bestaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

De Sram Eagle groep heb ik gisteren IRL gezien op de fiets van Anne Terpstra bij de mtb marathon in Apeldoorn. De groep ziet er erg mooi uit, maar wat is die 50t groot! Formaatje pannenkoek ;-)
Randy13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 18:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber SL 9.8
Contacteer:

asphaltdude schreef:Want Shimano doet zulke dingen nooooooit :lol:
In ieder geval niet zo snel als Sram, heb zelf een beetje het idee dat sram niet op kon boksen tegen de prijs/kwaliteit van de xt m8000 en xtr m9000 groepen en toen maar snel heeft besloten de marketing machine op 1x12 te zetten.
Trek Procaliber SL 9.8
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Randy13 schreef: In ieder geval niet zo snel als Sram, heb zelf een beetje het idee dat sram niet op kon boksen tegen de prijs/kwaliteit van de xt m8000 en xtr m9000 groepen en toen maar snel heeft besloten de marketing machine op 1x12 te zetten.
Zodra Shimano de XT Di2 lijn lanceert tegen een vergelijkbare prijs als SRAM Eagle dan ligt SRAM weer een stap achter. Al die nadelen die hier genoemd worden over slecht en met vertraging schakelen van een voorderailleur, chainsuck en de drop in moment tijdens schakelen heb ik het afgelopen jaar met XTR Di2 eigenlijk geen last van gehad. Met synchroshift heb je de linkershifter in principe zelfs niet meer nodig (ik vind het zelf nog wel fijn om zo snel naar klein te kunnen schakelen). Ook heeft mijn fiets genoeg water en modder gezien om te kunnen concluderen dat dat de werking van het systeem niet beïnvloedt.
Maar geen enkel systeem is 100% perfect. Heb toch ook wel bij 1x rijders de ketting eraf zien vliegen in een wat heftigere afdaling, dat gebeurt je niet zo snel met een voorderailleur. Maar iedereen moet gewoon rijden waar ie zich zelf prettig bij voelt (en meestal is dat wat je zelf rijdt :wink:)

Ik zou zelf alleen niet graag ieder jaar een cassette vervangen tegen €300 per keer...een XT 11 speed cassette kost nog geen 1/3 daarvan.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

gewoon in de winter de goedkope xg cassette monteren 109 euro, na de winter de xo1 er weeer op van 240 euro kan je 2 jaar mee rijden, a 6000km per jaar denk dat je bij de xt niet veel goedkoper uit bent
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

zonoskar schreef:SRAM weet niet hoe ze een goede voorderrie maken. Dus zoeken ze naar een manier om iedereen aan de 1x te krijgen.
Toch ben ik het daar niet mee eens. Mijn red yaw derrie op de racers is echt beter dan een da9000. En dat zegt eigenlijk iedereen, dus ze kunnen het wel.

Ja chainsuck ed. met modder hoef je de 10t achter ook niet te proberen, zo ff 100% beriek kwijt heb je er nog maar 400 over.

Ook eens dat je met di2 niet eens merkt dat je een voorderrie hebt dat gaat zo soepel.
di2 is zeker op de mtb echt supperieur aan alles.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu rijd ik al ruim 15 jaar met Rohloff (524%) en heb daar nooit het idee gehad tekort te komen. Sterker nog, met het verzet zo afgesteld dat ik wel overal boven kom zoals ik wil gebruik ik hoogst zelden de 2 zwaarste verzetten. Nu trap ik vrij soepel en ben maar weinig op het asfalt te vinden, maar ik ben wel vrij representatief voor een hele grote groep als ik het vergelijk met de velen waarmee ik af en toe onderweg ben.

Het gaat dus zoals eerder aangehaald vooral om het bereik wat je daadwerkelijk gebruikt, niet wat je denkt nodig te hebben. En dat is meestal een stuk minder dan je denkt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie