Van der Poel op weg naar goud in 2024!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

http://www.wielerflits.nl/nieuws/138822 ... ent-page-1

Aangezien hij goed in het veld is, zal hij ook prima kunnen mtb-en. Ben benieuwd wat hij klaar krijgt. Ben overigens ook benieuwd of hij dan ook nog een vol weg programma gaat afwerken.
Laatst gewijzigd door Pro_Shifty op ma 26 juli 2021, 13:55, 3 keer totaal gewijzigd.
#Skraleanjers
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Denk inderdaad dat hij, in tegenstelling tot veel andere veldrijders, wel de "skills" heeft om op top 10 niveau mee te rijden. Erg mooi vooruitzicht :-q


http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/v ... /1.2565690" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Zit het net te lezen, erg goed nieuws lijkt me! Ben wel bang wat het betekent voor het imago van de sport mocht hij een goede uitslag rijden als "niet mountainbiker" met weinig ervaring.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pro_Shifty schreef:Aangezien hij goed in het veld is, zal hij ook prima kunnen mtb-en. Ben benieuwd wat hij klaar krijgt. Ben overigens ook benieuwd of hij dan ook nog een vol weg programma gaat afwerken.
Nou, om hem nu meteen 'held' te noemen en 'omdat hij goed in het veld is, ook een prima mtb-er' gaat me iets te ver.

Ten eerste zijn het allemaal helden en deze meneer absoluut geen spatje extra. Toevallig rijdt hij iets harder dan de rest, laten we het daarop houden, dan doe je niemand anders te kort.

En er zijn meer dan genoeg voorbeelden van top-veldrijders die nauwelijks konden sturen. En andersom. Of wielrenners die probeerden over te stappen.


Maar persoonlijk denk ik dat hij wel een kansje maakt om te mogen gaan. Maar in het internationale veld maakt hij niet heel veel kans vrees ik... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Eens, het woordje held geldt voor iedereen in je leefomgeving.

(topictitel daarom ook een beetje aangepast als je het niet erg
vind. Dit maakt het ook een stuk duidelijker.)

Ik dank dat hij na een paar clinicjes en lessen bij http://www.mtbclinic.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
en miky's adventures een heel eind kan komen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik denk dat dit een hele zware klus wordt,..zie marianne vos bij de dames. MTB is wel ff wat anders. Veel zwaardere technische parcoursen,...minimaal 50% langere wedstrijd duur en in de basis heel veel steil klimwerk. MTB xc is explosief,..iets wat veldrijden in veel mindere mate is. Ik zou het heeeeeeeel knap vinden als hij mee kan meekomen de top 10.
Laatst gewijzigd door schepp op za 6 februari 2016, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

John83 schreef:Zit het net te lezen, erg goed nieuws lijkt me! Ben wel bang wat het betekent voor het imago van de sport mocht hij een goede uitslag rijden als "niet mountainbiker" met weinig ervaring.
Wees maar niet bang,..gaat echt niet gebeuren !
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Parcoursen op de olympische spelen waren tot dusverre stuk eenvoudiger dan de world cup XC parcoursen. Je moet natuurlijk wel een beetje kunnen sturen maar verhoudingsgewijs valt het mee. Qua belasting denk ik dat veldrijden meer lijkt op een XC MTB wedstrijd dan een wegkoers. In beide disciplines rijd je van begin tot eind voluit.

Qua imago valt het wel mee denk ik. Jolanda Neff had met wat meer ervaring en geluk afgelopen jaar wereldkampioen op de weg kunnen worden.

Grootste probleem werd eventueel om zich überhaupt te kwalificeren voor de spelen. Daar moet je volgens mij in ieder geval voorin finishen bij een world cup. Aangezien hij geen UCI punten heeft mag hij bij de eerste wedstrijd ergens achteraan starten. Met een beetje geluk eindig je dan ergens rond de 20e plek. Bij de volgende wedstrijd moet je dan qua planning al in de top 10 rijden om je te kwalificeren.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

faxe schreef:Parcoursen op de olympische spelen waren tot dusverre stuk eenvoudiger dan de world cup XC parcoursen. Je moet natuurlijk wel een beetje kunnen sturen maar verhoudingsgewijs valt het mee. Qua belasting denk ik dat veldrijden meer lijkt op een XC MTB wedstrijd dan een wegkoers. In beide disciplines rijd je van begin tot eind voluit.

Qua imago valt het wel mee denk ik. Jolanda Neff had met wat meer ervaring en geluk afgelopen jaar wereldkampioen op de weg kunnen worden.

Grootste probleem werd eventueel om zich überhaupt te kwalificeren voor de spelen. Daar moet je volgens mij in ieder geval voorin finishen bij een world cup. Aangezien hij geen UCI punten heeft mag hij bij de eerste wedstrijd ergens achteraan starten. Met een beetje geluk eindig je dan ergens rond de 20e plek. Bij de volgende wedstrijd moet je dan qua planning al in de top 10 rijden om je te kwalificeren.
Daar verschillen wij van mening Faxe :) Ik denk dat veldrijden veel minder explosief is en meer op een tijdrit op de weg lijkt,..maar goed de tijd zal het leren. Dat het Olympisch parcours die al te ingewikkeld was afgelopen keer maakt niet uit. Zoals je zegt moet hij zich eerst kwalificeren middels de WC. Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren, al hoop ik het wel want hoe meer Nederlanders mee kunnen met de top des de beter voor de sport.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Van der Poel is geen onbekende met de mtb, hij traint of speelt regelmatig met mtb, maar een mtb wedstrijd rijden op het hoogste nivo is natuurlijk wel wat anders. Kwa vergelijking ben ik met Faxe eens dat mtb en veldrijden niet zo verschillen. Zou het leuk vinden dat Mathieu mee kan doen in Rio, maar zie het nog niet zo snel gebeuren.
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

XC MTB wedstrijden moet je klimmen dat zijn geen kleine heuveltjes als bij het veldrijden.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Op Bikesight staat hoe hij zich eventueel kan kwalificeren:
Nederland heeft op de huidige Olympische kwalificatieranking twee startplekken. Eén daarvan zal zeer waarschijnlijk ingenomen worden door Rudi van Houts, de enige Nederlander die op dit moment aan de kwalificatie-eis van het NOCNSF heeft voldaan.

Wil Van der Poel zich plaatsen voor de Spelen, dan lijkt het EK in begin mei in Zweden de beste mogelijkheid. Een plek in de top tien volstaat voor kwalificatie. Ook twee plekken in de top twaalf van een wereldbeker zijn voldoende voor een ticket naar Rio. Voor eind mei, de deadline voor kwalificatie, heeft Van der Poel daarvoor waarschijnlijk maar drie mogelijkheden (Cairns , Albstadt en La Bresse).

In de uitslagen wordt wel gebruik gemaakt van een geschoonde ranking. Kort gezegd: als er vijf Zwitsers voor in de top tien zitten en er mogen er maar drie naar Rio, tellen er maar drie mee. En schuiven de renners daarachter twee plekken op.
Bron: http://www.bikesight.nl/van-der-poel-wi ... tainbiker/" onclick="window.open(this.href);return false;
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Pat. schreef:Eens, het woordje held geldt voor iedereen in je leefomgeving.

(topictitel daarom ook een beetje aangepast als je het niet erg
vind. Dit maakt het ook een stuk duidelijker.)

Ik dank dat hij na een paar clinicjes en lessen bij http://www.mtbclinic.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
en miky's adventures een heel eind kan komen.
Ik denk dat hij deze jongens allemaal wel een clinic kan geven, die jongen kan veel meer dan een klein beetje hard rijden. Heeft serieus wat skills in huis.

https://www.youtube.com/watch?v=fnHgLfkoMe4" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik denk dat t allemaal geen garantie is. Skills in veldrijden is iets anders dan in MTB. Ook zijn de wedstrijden in MTB anders. Vraag is maar in hoeverre dat Vd Poel daarin kan en mag trainen. Voorheen zijn er wel meer geweest die t probeerden; Boom in een strandrace en XC (BBC), Vos in XC en Sven Nijs in XC. Allemaal niet onverdienstelijk maar niet eenvoudig.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Hij rijdt overigens ook weleens op een DH fiets. Die jongen kan echt wel een potje sturen.
En hij heeft volgens mij ook een behoorlijk veel lef. Dus wie weet schopt hij het nog redelijk ver ook.
Plaats reactie