Van der Poel op weg naar goud in 2024!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: en een deel denkt daar soms ook een 'dikke' fully voor nodig te hebben met minstens 'x' (x = relatief teveel) veerweg... Wat meestal wel meevalt, als ze maar eens wat ervaring zouden kunnen opdoen, en 'gewoon zouden durven'.
Lars had het 25 jaar geleden al zwaar om ons op rigid fietsjes te volgen en heeft vervolgens gewoon skills "gekocht" ipv aangeleerd :winkie: :winkie: :bier: :kiss:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Sterker nog, hij is ervan overtuigd dat een trailfully de beste bike voor iedereen is, en dat er zo ongeveer maar 1 is die dat gewoon ook het beste weet (vrij vertaald naar een legendarische quote in vet zwart gedrukte hoofdletters die ik me kan herinneren uit een ander topic :winkie: ). Maar nu begrijp ik waar het vandaan komt @yo-eddy :wink: :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Noin schreef:Ik sta een beetje versteld van de reacties in de trant van "we hebben geen technische parkoersen in NL nodig" hier :S. Hoe kom je er dan achter of je talent voor MTB'en hebt als er geen echte MTB parcoursen zijn? Moet iedereen die een gok wil wagen maar een jaar in Zwitserland gaan wonen ofzo?
Waarom zou je de grens over moeten? Ons mountainbiken hier is heel anders dan daar. En het overgrote deel vermaakt zich prima met wat hier is. En vermaken zich ook best aardig in het buitenland als ze daar een rijden.

Het is nu ook weer niet zo dat alle Zwitsers nu mountainbike-masters zijn... .
Noin schreef:Ik sta een beetje versteld van de reacties in de trant van "we hebben geen technische parkoersen in NL nodig" hier :S. Hoe kom je er dan achter of je talent voor MTB'en hebt als er geen echte MTB parcoursen zijn? Moet iedereen die een gok wil wagen maar een jaar in Zwitserland gaan wonen ofzo?

@de "je kunt met een beetje basistechniek trainen in NL wel aan 90% van Schurter's techniek komen". Dit lijkt me een typisch gevalletje van je eigen kunnen overschatten........
Ik ken wat jongens in Schoorl die toch echt wel een potje kunnen fietsen. En dat gewoon in NL geleerd en bijgehouden hebben. Die misschien niet even snel als Nino naar beneden gaan, maar zeker geen heel slecht figuur slaan in een poging hem bij te houden. In ieder geval een stuk beter figuur dan 99% van de Nederlandse bikers. En zo zijn er hier en daar nog wel wat jongens te vinden die gewoon een aardig stukje kunnen sturen en dat gewoon min of meer in NL geleerd hebben.

En die 'basistechniek' die komt niet van mij, die komt van al die lui die hier zeggen dat je hier niet kunt leren fietsen. Dus trek ik dan maar de conclusie dat je hier in NL niet veel verder kunt komen dan wat 'basis'... .

Ach, die 90% is ook wat arbitrair. Uiteindelijk wint Schurter met misschien 0,3% marge op VdP. Laat het 80% zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef:
aurelius schreef: en een deel denkt daar soms ook een 'dikke' fully voor nodig te hebben met minstens 'x' (x = relatief teveel) veerweg... Wat meestal wel meevalt, als ze maar eens wat ervaring zouden kunnen opdoen, en 'gewoon zouden durven'.
Lars had het 25 jaar geleden al zwaar om ons op rigid fietsjes te volgen en heeft vervolgens gewoon skills "gekocht" ipv aangeleerd :winkie: :winkie: :bier: :kiss:
Dus jij zegt ook dat je op een betere fiets een betere rijder wordt!


Dat zijn er nu dus al 2 deze avond! Ik krijg medestanders!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef: Ik ken wat jongens in Schoorl die toch echt wel een potje kunnen fietsen. En dat gewoon in NL geleerd en bijgehouden hebben. Die misschien niet even snel als Nino naar beneden gaan, maar zeker geen heel slecht figuur slaan in een poging hem bij te houden.
Daar zal je je nog over verbazen, wel eens met een prof gereden?
Een keer met Florian nicolai (enduro prof) gereden in ligure, ik kan redelijk naar beneden rijden (reed toevallig 25 jaar geleden ook wel eens rond in Schoorl ;) ) maar op dat moment denk je gewoon dat je stilstaat, die profs rijden echt zooooooo veel harder.
Op een special waar ik 4 minuten over doe rijden ze gemiddeld 1.5 minuut sneller.

Overigens is techniek niet alleen naar beneden rijden en van drops af springen, in La Bresse zat een stukje op en af
waar veel rijders het moeilijk hadden met veel off camber en wortels. Had ook een stukje LV kunnen zijn qua hoogte verschil.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat ik bedoel is dat als je dat soort jongens een maandje los laat op dat extreme terrein, ze behoorlijke stappen zullen maken in kunde. Omdat ze de basis gewoon al een stuk beter op orde hebben. En de rest een stukje gewenning is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

"Wat ik bedoel is dat als je dat soort jongens een maandje los laat op dat extreme terrein, ze behoorlijke stappen zullen maken in kunde. Omdat ze de basis gewoon al een stuk beter op orde hebben. En de rest een stukje gewenning is."

Dit is nu de grootste overschatting die ik tot nu toe in dit topic heb gelezen...
Denk jij echt dat je matties uit Schoorl na een maand in de buurt kunnen komen van Schurter en de rest door gewenning er wel bij groeit?
Bv een Schurter, rijd al zowat heel zijn leven op racer, mtb en wat al niet meer en paar nlse mtbers kunnen wel in de buurt komen? Hahahs
Je snapt niet topsport is en wat t niveau is van Schurter en vd Poel!!!
Tuurlik in een maand kun je echt grote stappen maken, zeker, maar dan nog ben je internationaal een nobody.
Schurter en vd Poel rijden ook beide op de weg nog zowat peloton op een hoop.
vd Poel rijd tijden cyclocrossen echt iedereen naar huis en op mtb bijna iedereen op 1 of 2 na.
En dat doen ze allemaal door flink wat rondjes Schoorl te rijden?
Kom op, deze gasten trainen al vanaf jongs af aan. Veel sportschool, duurtraining, techniek trainen, fysio, massages, voedingsbegeleiding, trsiningsschema's, materiaal gewenning, hoogtestages, lichaamsgewicht beheersing, spierontwikkeling vs snelheid, geen feestjes, geen verjaardagen in t seizoen, weinig rust, kortom leven als een monnik met zeer veel ontberingen, fysieke inspanningen, blessurevrij kunnen blijven en mentale weerbaarheid en dan hopen dat t net de racedag allemaal nog in plooi wil vallen en net die paar % geluk nog mee wil zitten! Nee met talent allen ben je er niet. Echte talenten kunnen en willen dit en ja bij die enkele ECHTE talenten is het ook niet teveel om wel regelmatig naar de Alpen te gaan om te trainen.
Heeft men er dit niet voor over dan beter gaan dammen. Ik heb t niet over jeugdrennertjes die door ouders als talent bestempeld worden maar de echte uitzonderlijke talenten die er maar handjevol zijn per 10 jaar! Rest is leuk om knwu competitie te rijden en dat moet zeker ook kunnen! Fun is belangrijk op welk niveau dan ook. Maar denken dat er in NL wereldtalenten komen bovendrijven door meer tracks te bouwen, noway.
Wel talenten, geen wereldtoppers.
Die zijn uitzichzelf al vaak bezeten door de wielersport. Door vader, moeder, kennissen of andere familieleden en vaak wordt dit al met de paplepel mee gegeven. In de breedte sport mtb zul je best nationale talenten kunnen kweken en misschien ook wel een enkeling die internationaal nog enigzins leuk mee zou kunnen doen, maar de stap naar de machines van de absolute wereldtoppers zet maar uit t koppie. Een mtber die tijdens afgelopen wk tussen plaats 20 en 30 eindigde rijd echt iedereen uit Nederland op een grote hoop op vd Poel en Michiel vd Heijden na mits het wat mee wil zitten! Verder komt er niemand ook maar in de buurt van deze wk gangers. Het wereldtop niveau is zo hoog dat is moeilijk te bevatten!!
Dit zijn bijna uitgebalanceerde machines waarbij alles getuned en perfect op elkaar is afgestemd. En in 30 dagen kom je dan in de buurt? Wordt wakker of verdiep je eens in topsport ipv rondje Schoorl, voor jouw begrippen, "snel" rond kunnen trappen.
Een WERELD van verschil....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Geralt schreef:"Wat ik bedoel is dat als je dat soort jongens een maandje los laat op dat extreme terrein, ze behoorlijke stappen zullen maken in kunde. Omdat ze de basis gewoon al een stuk beter op orde hebben. En de rest een stukje gewenning is."

Dit is nu de grootste overschatting die ik tot nu toe in dit topic heb gelezen...
Denk jij echt dat je matties uit Schoorl na een maand in de buurt kunnen komen van Schurter en de rest door gewenning er wel bij groeit?
Bv een Schurter, rijd al zowat heel zijn leven op racer, mtb en wat al niet meer en paar nlse mtbers kunnen wel in de buurt komen? Hahahs
Je snapt niet topsport is en wat t niveau is van Schurter en vd Poel!!!
Een van die jongens van vroeger uit Schoorl is Patrick Smit .... ooit wel eens achter hem een EWS trail afgereden? ..... een ander is de eerste Nederlands kampioen Downhill (Ironhorse Erik) .... geloof mij, deze jongens gaan nog steeds zeer rap een berg af.

Ook de huidige wereldbekerleider UCI marathon, Robbert de Nijs, heeft Schoorl als thuisbasis, zijn trainingsmaatje Stijn Appel was vorig jaar met ons mee naar Livigno, bergop een klasse apart maar in de Downhill kon hij nog wat opsteken van de oudjes ;) . De jonge generatie is hier gelukkig ook weer goed vertegenwoordigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Ik zeg ook niet dat er geen goede mtbers zijn bij je in de buurt.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Inderdaad er zullen best bikers in NL zijn die het technische kunnen, maar dan nog fysiek, daar hebben we er 1 van op wereld niveau.

Hebben jullie wel eens bij een wereld beker aan de kant gestaan. er zijn stukken waar alleen de top 20 rijd en de rest gewoon afstapt.

Ik heb geen enkel probleem in de ardennen en zwitserland te rijden op MTB routes, belgische marathons van nu (15 jaar geleden was het anders) met twee vingers in de neus (technische) maar een WB parcours is af en toe gewoon downhill maar dan 100m ipv 3 km.

Net zoals droppers en fully,s die zijn op 90% van de nederlandse banen echt nergens voor nodig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Geralt schreef:Dit is nu de grootste overschatting die ik tot nu toe in dit topic heb gelezen...
Denk jij echt dat je matties uit Schoorl na een maand in de buurt kunnen komen van Schurter en de rest door gewenning er wel bij groeit?
Bv een Schurter, rijd al zowat heel zijn leven op racer, mtb en wat al niet meer en paar nlse mtbers kunnen wel in de buurt komen? Hahahs
Je snapt niet topsport is en wat t niveau is van Schurter en vd Poel!!!
Hoe verklaar je dat VDP Schurter wel bij houdt?


En doe nou niet zo dom, ik zeg nergens dat ze Schurter bij houden. Maar gewenning aan het terrein/de omstandigheden is vaak het grote verschil. Training heet dat.

Waarom Schurter tijdens het seizoen geen marathons rijdt? Andere training, dus andere gewenning, gaat ten koste van zijn xc-conditie. En Schurter op een wedstrijdrondje xc in Drente? Zou hij het best lastig kunnen hebben, want dat vraagt ook een andere training. Wat op gaat voor conditie, gaat ook op voor techniek.

Die Zwitsers leren ook niet fietsen door meteen de ruigste berg af te duiken. (En dat de rest van de Zwitsers Schurter niet bij houdt (of zelfs VDP maar) geeft ook aan welk verschil er in talent zit) Als jij je basisvaardigheden niet op orde hebt, dan kom je ook als Zwitser niet op tempo de ruigere parcoursen af. Die moeten dus ook op een parkeerplaats hun basisvaardigheden oefenen! En nu weet ik niet of je wel eens een Zwitserse parkeerplaats gezien hebt, maar ik kan je verraden, die lijkt verdacht veel op eentje uit Noord-Groningen!


Ander voorbeeld van dat sommige hier de boel wel erg overtrekken: zo technisch was dat wk-rondje nu ook weer niet. Ja, technisch genoeg om vaardigheden nodig te hebben en als je voldoende vaardigheden EN gewenning had, kon je wat verschil maken. Maar ik (zonder zelfoverschatting) zou dat rondje ook kunnen rijden op een xc-fiets. Nee, niet zo snel als Schurter, maar met wat etra oefenen misschien wel even snel (naar beneden) als ene nummer 30 of zo. Of toevallig nummer 10. Omdat die misschien toevallig in verhouding net zo slecht zijn als Annika Langvad. Wederom, Annika Langvad verloor omdat ze technisch wat liet liggen. Lag dat aan haar basisvaardigheden? Ze reed het hele rondje wel, maar maakte wel wat foutjes. Basisvaardigheden. Dat ze tweede werd had ze te danken aan haar enorme conditie! En dan: ene Anne Tauber werd 7e! Hoe lang fiets die al? En waar? Ze woont in Friesland... . Die heeft dus in een paar jaar meer geleerd dan 99% van de mountainbikers in NL. Waarom zouden die jongens uit Schoorl dan met wat extra oefenen hun niveau niet op kunnen trekken naar wereldniveau? Voor dat laatste beetje extra à la Schurter heb je misschien nog wat extra talent nodig.

En let wel, ik heb het hier alleen over techniek. Langvad bewijst dat dat nog steeds grotendeel ondergeschikt is aan conditie. Hoeveel Nederlandse toppers hebben we op de weg? Ik denk dat we daar ook een verklaring hebben waarom er zo weinig Nederlandse mountainbikers in de top hebben... .


En nog een disclaimer: ik houd misschien die slechte daler van een wereldbeker xc-rijder op die afdaling bij als we samen bovenaan starten. Komt het op een paar meter meer aan, klimmen of zelfs vlak, dan ben ik hopeloos gezien natuurlijk. En daarbij beroep ik me ook mijn recht even te mogen oefenen in dat soort terrein.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Cube-Elite schreef:Inderdaad er zullen best bikers in NL zijn die het technische kunnen, maar dan nog fysiek, daar hebben we er 1 van op wereld niveau.
Hebben jullie wel eens bij een wereld beker aan de kant gestaan. er zijn stukken waar alleen de top 20 rijd en de rest gewoon afstapt.
Ik heb geen enkel probleem in de ardennen en zwitserland te rijden op MTB routes, belgische marathons van nu (15 jaar geleden was het anders) met twee vingers in de neus (technische) maar een WB parcours is af en toe gewoon downhill maar dan 100m ipv 3 km.
Net zoals droppers en fully,s die zijn op 90% van de nederlandse banen echt nergens voor nodig.
Heb meerdere World cups bezocht en de parcours gereden (niet in wedstrijd verband ;) ) , EWS parcours ook (en die zijn extremer). Het fysieke level van de toppers haal ik bij lange na niet (heb ik nooit gehad en ga ik ook nooit halen). Zal mijzelf nooit vergelijken met een VdP maar op technisch vlak werd en wordt in mijn naaste omgeving op redelijk hoog niveau gereden.

En inderdaad, wat in onze tijd een downhill parcours heette is nu gewoon XC :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Het is bijna eender als bij het skiën. Daar komt er zo ongeveer een keer in de 30 jaar een iemand uit de lage landen voorin meedoen. En dan vooral omdat die er toevallig talent voor heeft en dat per toeval ook wil "exploiteren". Zo is het met Mathieu van der Poel ook. Zijn succes is de uitzondering die die regel bevestigt
Gewoon accepteren dat we geen echte MTB condities hebben en ons bezig houden met , ook als kijksport veel leukere , veldrijden. Daar kunnen onze toppers echt goed geld verdienen. Of het dan wel of niet een Olympisch onderdeel maakt niet uit.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tsjibiti schreef:Het is bijna eender als bij het skiën. Daar komt er zo ongeveer een keer in de 30 jaar een iemand uit de lage landen voorin meedoen. En dan vooral omdat die er toevallig talent voor heeft en dat per toeval ook wil "exploiteren". Zo is het met Mathieu van der Poel ook. Zijn succes is de uitzondering die die regel bevestigt
Gewoon accepteren dat we geen echte MTB condities hebben en ons bezig houden met , ook als kijksport veel leukere , veldrijden. Daar kunnen onze toppers echt goed geld verdienen. Of het dan wel of niet een Olympisch onderdeel maakt niet uit.
Hoho, we hebben wel 16% van de Olympisch kampioenen geleverd bij de heren MTB daar kan VdP bijna 30% van maken :winkie: :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Tsjibiti schreef:Gewoon accepteren dat we [...] ons bezig houden met , ook als kijksport veel leukere , veldrijden.
nope nope nope
Plaats reactie