Van der Poel op weg naar goud in 2024!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

cheeta schreef:Tja, als je concludeert dat een van de meest technische qua techniek al volstrekt ontoereikend is dan zou je toch moeten gaan uitkijken dat je in iedere regio iets krijgt wat niet qua trend niet compleet in de tegengestelde richting gaat als de WorldCup en op hoofdlijnen ook nog eens allemaal hetzelfde is, maar daadwerkelijk dat biedt wat je op WorldCup niveau ook gaat tegenkomen (waarschijnlijk dat je een beetje op Beringen uitkomt).
Ik ben een beginner, maar Schoorl is zo a-technisch als het maar kan. Brede paden, heel veel rechtuit. Ik zal de UHR rondjes nou ook niet lastig willen noemen, maar je moet daar meer sturen dan in Schoorl.

Wat wel handig is aan Schoorl is dat je een klein beetje kan klimmen en dat je goed door kan kachelen (traint lekker). Het is daarom ook geschikter om als trainingsgroep te doen dan de UHR.

Maar er zal toch op twee uur rijden vanaf het midden van ons land wel wat beter te vinden zijn?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zuid-Limburg, Voerstreek, Drielandenpunt Aachenerwald, Vise Luik, de grensstreek dus, joepie!
Vaste St Pietersberg route is een mooie technische singletrail, ongeveer 5km hard werken om de bocht niet uit te vliegen, van het padje te geraken.
Maar de meest uitdagende stukken liggen er dus ‘naast’ de vaste routes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5500
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Loknor schreef: Ik ben een beginner, maar Schoorl is zo a-technisch als het maar kan. Brede paden, heel veel rechtuit. Ik zal de UHR rondjes nou ook niet lastig willen noemen, maar je moet daar meer sturen dan in Schoorl.
Als je alleen rondje zuidlus rijdt (dus zonder het open duin gedeelte, heb je 95% singletrack en flink wat te klimmen en te dalen voor NL'se begrippen, en als je het zo extreem a-technisch vindt ben ik wel benieuwd naar je afdaal snelheden op verschillende secties.

Jouw omschrijving lijkt meer op PWN gebied in mijn ogen
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef:
Loknor schreef: Ik ben een beginner, maar Schoorl is zo a-technisch als het maar kan. Brede paden, heel veel rechtuit. Ik zal de UHR rondjes nou ook niet lastig willen noemen, maar je moet daar meer sturen dan in Schoorl.
Als je alleen rondje zuidlus rijdt (dus zonder het open duin gedeelte, heb je 95% singletrack en flink wat te klimmen en te dalen voor NL'se begrippen, en als je het zo extreem a-technisch vindt ben ik wel benieuwd naar je afdaal snelheden op verschillende secties.

Jouw omschrijving lijkt meer op PWN gebied in mijn ogen
Er zitten 3 bochten in waar je iets voor moet remmen... .


Vroeger was Schoorl het ultieme aangelegde rondje, samen met de Veluwe-zoom route en vooruit, Drunen. Maar hoe leuk het huidige rondje nog is, tientallen nieuwe slingerroutes vragen om meer kunde wat sturen betreft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Idd, Schoorl is leuk als je niks anders kent, maar hier in de buurt(Twente), liggen zat vergelijkbare routes, en net over de grens is het helemaal goed toeven
Bird Aeris 9 blurple
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Sorry, had het linkje er even bij moeten plaatsen, nu lijkt het net of ik schoorl het meest technische rondje van het land vind, dat is niet zo want dat is Lage vuursche.

Ging mij meer op dit verhaal, Nederlandse routes vs aansluiting met wereldtop
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/07/in ... g-a1615734" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5500
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

novaterra schreef:Idd, Schoorl is leuk als je niks anders kent, maar hier in de buurt(Twente), liggen zat vergelijkbare routes, en net over de grens is het helemaal goed toeven
.....inderdaad geen idee dat je ergens anders ook kon biken, goed om te horen, ik zal eens wat meer rond gaan kijken ....... :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Loknor schreef:Ik ben een beginner, maar Schoorl is zo a-technisch als het maar kan. Brede paden, heel veel rechtuit. Ik zal de UHR rondjes nou ook niet lastig willen noemen, maar je moet daar meer sturen dan in Schoorl.
Bij technisch denk ik nu niet echt meteen aan sturen. Dan is zelfs het fietspad hier om de hoek “technisch” Bij technisch denk ik toch meer aan zaken als dikke wortel tapijten, rockgardens, dikke drops (niet van die stoepranden) en combinaties hier van. Vind je inderdaad niet heel veel van op Schoorl, maar ook niet op de UHR. Net als op 98% van overige Nederlandse routes. Het moet allemaal maar “veilig” elke poging van de routebouwers om het iets interessanter te maken wordt weer te niet gedaan door broekpoepers die gaan lopen mauwen dan een stoeprandje levens gevaarlijk is. Wat dan ook weer bevestigd wordt door sukkels die boven hun kunnen de moeilijke lijnen gaan rijden. Gevolg ambulances in het bos. Gevolg lijn moet dicht van de terrein eigenaar. Op Amerongen lag een leuk lijntje dat ergens op begong te lijken. Maar dat is dus weer weg door voorgenoemde rede. Ook op Schoorl heeft er dusdanig bloed aan een boom gekleefd dat de kraaien wat te vreten hadden. NK parcours Apeldoorn dat is een interessant koekje, maar dat legt dus mooi achter een hek van de club. Zolang Jan en alleman denk dat mountainbiken het zelfde is als fietsen op het fietspad en geen clinics hoeft te volgen houden wij hier inderdaad fietspaden is het bos. Willen wij zoals terecht in het NRC wordt aangegeven de Nederlandse routes naar een hoger plan trekken om zo aansluiting te vinden bij de wereldtop zullen er toch een paar zaken moeten veranderen. Aan de routebouwers ligt het niet die willen wel. Beging eens met het promoten van clinics volgen, en wij hebben het er vaker over gehad, route gradaties. (zie link funride) Dan kunnen wij de routes interessanter maken en en hebben wij ook een systeem om duidelijk te maken dat sommige routes niet voor beginners zijn. Dan komen er uitijndelijk wel meer Nederlandse talentjes als van der Poel bovendrijven in de wereldtop.
◼︎ Go round the outside.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Waarom hebben talenten een track nodig in NL?
Liggen op paar 100km al echte WC circuits.
Of komen de beste atb-ers en wielrenners ook allemaal uit zuid-limburg omdat daar de heuvels liggen? (okay, Dumoulin is wel echte Zuid-Limburger, maar Mollema bv is een Fries).
Komt Mathieu ook uit bergachtig gebied of ligt zuid limburg ook in de Alpen?
Wat ik bedoel is dat omgeving of voorzieningen in de NLse buurt weinig te maken hebben met talent. Als je echt talent hebt kom je wel bovendrijven en om dan nog te groeien heb je echt geen Nederlandse mtb singletracks nodig. In heen NL ligt nergens geen terrein om een WK waardige baan neer te leggen anders had die er inmiddels allang wel gelegen! Hoe leuk en cool veel mtb tracks hier ook zijn!
Echte talenten trainen in het buitenland voor de bergen en om aan de grote hoogtes te kunnen wennen. Geloof er dan ook nix van dat door hier in NL zwaardere omlopen te creëren er ook meer talenten komen bovendrijven. Talent is vaak genetisch bepaald en kun je verder ontwikkelen mits de juiste omgeving mbt ouders, begeleiding en materiaal. Grootste heikelpunt is vaak naast het fysieke vermogen toch het mentale stuk. Dat men er vol voor wil gaan en leven en trainen leiden als een topsporter met alle ontberingen die erbij komen kijken. Op de weg ook talenten genoeg gehad, nu en in het verleden maar door luiheid, weelde, arrogantie en te sterk egocentrisch gedrag zijn ze nooit tot absolute top door kunnen dringen.
Talent hebben is 1, talent uitdiepen en die omzetten tot absolute topper is 2 en door velen niet op te brengen...
Zo'n mega supertalent als Mathieu moetem we dan ook koesteren. Zo 1 staat er misschien nooit meer op in NL! Ook tussen de aanstormende lichting jonge mtbers zit absoluut geen talent die in de buurt van Mathieu zal kunnen komen. Ook Brentjes, super coureur in t verleden en nog. Is/was niet van het caliber van Mathieu. Kunnen alleen in NL vaak niet de prestaties koesteren van "onze" sporters en ze vaak snel alweer vergeten of bij geen overwinning snel denigrerend bejegenen...
Heb dan ook t gevoel dat Mathieu in het buitenland meer credits krijgt als hier in het non topsport klimaat in NL!
Noem nog maar eens een naam uit de NLse wielergeschiedenis die eenzelfde palmares in verschillende disiplines op naam heeft staan als Mathieu. Geen te vinden en hij is pas begin 20 dus lijst wordt nog veeel langer!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Er zullen vast heel veel Nederlandse talentjes rond lopen, maar die zullen dat nooit ontdekken omdat ze simpelweg niet met het mountainbiken in aanraking komen. Dit omdat het in Nederland eigenlijk een beetje een suffe sport is, niet extreem genoeg. Dat is de reden dat men pleit voor betere tracks, niet alleen om te trainen, maar om meer aanwas te krijgen.

Voor de gemiddelde ouder is het niet te doen om meerdere keren per jaar naar de alpen te gaan om te gaan trainen met de MTB!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geralt schreef: Noem nog maar eens een naam uit de NLse wielergeschiedenis die eenzelfde palmares in verschillende disiplines op naam heeft staan als Mathieu. Geen te vinden en hij is pas begin 20 dus lijst wordt nog veeel langer!
Mevrouw Vos (al had zij juist de meeste moeite met het technische aspect van de MTB, waardoor dat avontuur niet zo succesvol verliep).

Ben het wel eens met Japie: ongetwijfeld is er veel talent, maar het komt niet tot ontwikkeling als het nooit ontdekt wordt. MTB-en is niet bepaald een jeugdsport in Nl. En hard fietsen kun je prima trainen, zelfs bergop fietsen valt nog te oefenen, als je in vlak Nl woont, met de juiste trainingsvormen.
Maar techniek... daar zul je gewoon een technisch uitdagende omgeving voor moeten hebben. En daarvan is er helaas maar weinig in Nl. Flowtrails zijn smooth en su-per-leuk... maar niet technisch. Maar we moeten wel ergens beginnen, dus laat dat dan de plek zijn waar de jeugd enthousiast wordt. Prima geschikt om veilig de smaak te pakken te krijgen.
Het zou mooi zijn als er op de UHR bv baantjes konden/mochten worden aangelegd die echt technisch zijn. Drops, boomstammen, wortelen, keien, geulen. Duidelijk bordje erbij: alleen voor ervaren rijders. Maar ik begrijp de huiver wel die er bestaat ivm 'aansprakelijkheidskwesties/gedoe' bij degenen die ze aanlegt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Geralt schreef:Waarom hebben talenten een track nodig in NL?
Precies.

Daarbij, als je talent hebt, dan kun je ook sturen.


Nu vraag ik me bij mevrouw Vos af of het gebrek aan techniek was. Er viel wat meer samen, waaronder overtraindheid en blessureleed. Ze had misschien niet genoeg techniek om op een lastig parcours te winnen, maar dramatisch was het ook weer niet. En daarbij, ze komt uit Brabant en op de racefiets klimt ze als de beste. Leg dat maar eens uit...?

Annika Langvad heeft het WK verloren omdat ze technisch te slecht was. Zo slecht dat het gewoon zichtbaar is. Dan vraag ik me af waar dat vandaag komt. Omdat ze in Denemarken woont? Als je op dat niveau zit dan train je al regelmatig op Mallorca, dus waarom zou ze dan geen techniek trainen in Winterberg?

En hé, we hebben weer een downhiller op wereldniveau. Hoe kan dat nou?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik zeg: zoveel mogelijk pumptracks en eventueel dirt jump tracks aanleggen.
Die nemen relatief weinig ruimte in, kunnen op vlak terrein gebouwd worden en je leert er veel techniek van.
Elke pannenkoek kan op een pumptrack rijden zonder zijn nek te breken, en een getalenteerd iemand kan er de gekste dingen op doen.
Dirt jumps zijn waarschijnlijk iets moeilijker te realiseren met de rubberentegel mentaliteit in NL, maar zijn wel goed voor techniek training.
Voor een aantal van Brendog's maatjes is het rijden van de dirt jumps de meest waardevolle training.
Dat ondanks dat ze in de Surrey Hills ook leuk skills kunnen oefenen.


Het is dezelfde reden dat Mathieu zo goed is, en dat Nino zo goed is.
Hun basis is altijd geweest, lol hebben met het spelen op de fiets. Duurtraining is essentieel maar niet de basis, net als kracht en balans training.
Dus elke dag spelen met je fiets en daarnaast natuurlijk belachelijk getalenteerd zijn, mensen om je heen hebben die net als jij alleen maar aan fietsen denken en boven alles je kop erbij houden.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Je kunt wielrennen natuurlijk ook niet met mtb vergelijken.
Het technische aspect bij mtb maakt een veel groter verschil dan bij wielrennen.
Als je hard kan fietsen maar nog nauwelijks op technisch uitdagende parcoursen hebt gereden ga je dat op latere leeftijd niet meer goed maken.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Voor de gemiddelde ouder is het niet te doen om meerdere keren per jaar naar de alpen te gaan om te gaan trainen met de MTB!"

Dat is wat ik bedoel, heb je talent, dan moet ook omgeving bv gezin/familie zich weg lunnen en willen cijferen om de top te kunnen bereiken.
Als je dan hier tracks gaat leggen, talentjes spot en daar houdt t op schiet je er niks mee op
Of moet voor een wielertalent hier ook een Alp neergelegt worden zodat ze niet zover hoeven te reizen?
Tis eigenlijk simpel, Nederland is geen topsport land en toch heeft t nu en in t verleden veel grote sporters voortgebracht.
Maar 5x wk winnen is normaal op dem duur, maar daarna een keer 2e worden dan heb je gelijk verloren volgens velen...
Plaats reactie