Sunrace cassettes 10 & 11 speed 11-40 en 11-42

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

11-42 met 34 voor is idd nogal zwaar voor meer kilmwerk.
Ik zelf ga denk ik voor een 28t in combinatie met de 11-42.
Omdat dan het laagste verzet, 28-42 gelijk is aan de 24-36 die ik nu rij met de dubbel :)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En dan 'spinnend' down the hill..
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Gisteren met mijn maat voor het eerste een ritje gereden wilden wat gaan klimmen i/d buurt. Maar voordat we bij de heuvels waren, lag zijn derailleur al doormidden.

Hij zat op het middenblad 32 en wilde achter van 36 op/afschakelen weet niet zeker en het was voorbij, reden wel al in dikke bagger, mja.

Hij heeft de afstelling door de lokale fietsenmaker laten doen, omdat het hemzelf niet goed lukte. Er zit/zat een xt sgs derailleur op van 2 jaar oud.

Nou had de fietsenmaker al opgemerkt dat het krap zat en hij adviseerde de xt shadow plus die zou daar meer geschikt voor zijn.

Nu weten we niet precies waarom het mis is gegaan en dat baart wel enigszins zorgen, afgezien van ms dan toch foute afstelling...? Qua capaciteit was er nog niet veel aan de hand dacht ik, wel rond de limiet op midden/~groot achter.

Iemand bekend met iets dergelijks zou een xt shadow plus een verbetering/oplossing kunnen zijn. Is er een sram alternatief derailleur in ongeveer dezelfde prijsrange waar over te denken valt?
nietsche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 21:07
Mijn mountainbike: The Tusker, Bionicon Reed

Ik heb een XT shadow plus met een 40t cassette, dit schakelt perfect, deze zelfde cassette als proef op een fiets met een oudere XT derailleur geplaatst en dat schakelde zeer slecht.
Ik ga dus nu een 42t op de XT shadow plus plaatsen.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

ieks: was niet gewoon de ketting te kort om zowel voor als achter op het grootste tandwiel te rijden?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Ja die is zeker te kort daarvoor maar hij zat 100% niet op het grote blad voor.

Vandaar wat verbaasd... bedankt iig wb. ervaring shadow plus, ga ook even bij fietsboer navragen.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Maar dan nog!
Hij heeft dus nu 11-42 achter en een triple voor?
Dat kan toch nooit gaan werken?
(los van of je een reden kunt verzinnen waarom je het zou willen)
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Ja maar had ik al eerder gemeld.. hij wil het gewoon even proberen, voordat hij naar een dubbel setup gaat.

Het enige risico is dat hij 'per ongeluk' groot groot of in die buurt gaat zitten, maar dat is verwaarloosbaar, de keren dat wij voor groot zitten zijn uitzonderlijk en hij is ervaren genoeg.

Maar misschien hebben wij er toch niet goed genoeg over nagedacht, het zal natuurlijk geen toeval zijn dat het nu breekt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

SRAM achterderrie midcage en double 2x10 icm grote cassettes werkt in ieder geval altijd, mits er niet teveel tandjes verschil zitten tussen grootste blad achter en kleinste voor. Ik rij bv zonder probleem 24-38 icm extra groot 41 blad (van Trickstuff) op 11-36 cassette. Maar 22-38 had niet gekund (los van het feit dat je eigenlijk bij kleiner dan 26 voor al meer kans zou hebben op inslijten body).

Bij Shimano ligt het nog wat gevoeliger, weet ik van toen ik eea uitzocht voor mijn SRAM setup. Daar had je soms een 'RadrCage' nodig, las ik bij One Up, om je Shimano achterderrie voldoende ruimte te geven.

Kijk eens in detail bij:
Velozine, over 42 cassettes:http://www.velozine.nl/2013/12/02/oneup ... -cassette/
One Up: http://int.oneupcomponents.com/pages/compatibility" onclick="window.open(this.href);return false;
Wolftooth: http://www.wolftoothcomponents.com/prod ... or-shimano" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Top bedankt voor de info en leesvoer, ga ik een momentje voor prikken.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Maar een radr-cage werkt toch in principe alleen met 1x setups?

Want de afstand van het bovenste derailleurwieltje t.o.v. de cassette wordt vergroot als je de derailleurkooi naar voren trekt (door op een groter kransje te schakelen achter). Als je nu een radr-cage op een 2x oplossing wil gebruiken dan heb je hem bij het grote blad voor te dicht op de cassette staan achter OF heb je hem op het kleine blad voor te ver van de cassette staan.

en daarnaast: als je met een fully rijdt is het nog lastige afstellen omdat je radr-cage dan je derrie-wieltje tegen je cassette kan trekken als je inveert.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
nietsche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 21:07
Mijn mountainbike: The Tusker, Bionicon Reed

nietsche schreef:Ik heb een XT shadow plus met een 40t cassette, dit schakelt perfect, deze zelfde cassette als proef op een fiets met een oudere XT derailleur geplaatst en dat schakelde zeer slecht.
Ik ga dus nu een 42t op de XT shadow plus plaatsen.
Als aanvulling, bovenstaande is bij een 1X10 setup.

Zover mijn kennis reikt kun je met 40t max. 2x10 rijden en met 42t max. 1x10, ongeacht de hulpmiddeltjes die je gebruikt.
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Maat wil nu toch geen risico meer nemen en denkt erover over te stappen naar de nieuwe sram gx derailleur voor een 2x11 setup waarbij 42 binnen de normale specs vallen, echter heeft hij dan ook een nieuwe cassette nodig. Dit kan heb ik begrepen een 11 speed shimano cassette zijn en hoeft niet perse een sram 11sp te zijn toch?... anders wordt het wel een duur geintje.
CarverS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 21:08
Mijn mountainbike: Canyon XC6 XT + Trek Farley Saso

leks schreef:Maat wil nu toch geen risico meer nemen en denkt erover over te stappen naar de nieuwe sram gx derailleur voor een 2x11 setup waarbij 42 binnen de normale specs vallen, echter heeft hij dan ook een nieuwe cassette nodig. Dit kan heb ik begrepen een 11 speed shimano cassette zijn en hoeft niet perse een sram 11sp te zijn toch?... anders wordt het wel een duur geintje.
Geen probleem, of die mooie Sunrace 11 speed cassette :-q

Bij Mantel.com hebben ze nu een nette prijs voor een Shimano 11 speed cassette, eur 85,--.
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Top bedankt, mantel heeft best leuke aanbiedingen idd!
Plaats reactie