3x11 is het beste van 2 werelden met elkaar combineren maar totaal de plank misslaan. Het middelste blad voor wordt dan telkens overlapt door andere combinaties op het grote of het kleine blad voor.
Zelf rij ik nu 1x11 maar de overstap naar 2x11 zou ik persoonlijk wel aantrekkelijk vinden!
XT 8000 2016
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
Dat valt best mee, helemaal in het midden heb je een paar kleine overlaps, voor de rest zorgt het met name voor kleinere stappen binnen totale bereik.Tim043 schreef:3x11 is het beste van 2 werelden met elkaar combineren maar totaal de plank misslaan. Het middelste blad voor wordt dan telkens overlapt door andere combinaties op het grote of het kleine blad voor.
- Tim043
- Mountainbike Junk
- Berichten: 455
- Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
- Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
- Contacteer:
als je kijkt naar een triple met 24-32-42 en cassette 10/11-42
Dan levert dat 5 extra verzetten op maar wel met 100 keer schakelen en van die 5 extra verzetten ligt de ratio zo kort bij verzetten die op het buiten of binnenblad ook al zitten dat dit verschil nihil is.
Dan levert dat 5 extra verzetten op maar wel met 100 keer schakelen en van die 5 extra verzetten ligt de ratio zo kort bij verzetten die op het buiten of binnenblad ook al zitten dat dit verschil nihil is.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
De 3x11 komt in 40-30-22 met een 11-40 cassette. Op een paar verzetten na levert dat best een mooie spreiding op. Of je iets grotere stappen prefereert boven minder schakelen met het voorblad of vice versa is een persoonlijke afweging, daarover geen discussie.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Ik denk dat de meeste bikers die voor een 3X kiezen er een race cassette opzetten.Tim043 schreef:3x11 is het beste van 2 werelden met elkaar combineren maar totaal de plank misslaan. Het middelste blad voor wordt dan telkens overlapt door andere combinaties op het grote of het kleine blad voor.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Dat vind ik het voordeel van Shimano. Je hebt tenminste de keus uit verschillende set-ups.
Al was ik een grote liefhebber van Sram.
Al was ik een grote liefhebber van Sram.
3x11 is wel handig met een race cassette als je van kleine stapjes houdt. Met een wide range cassette achter niet zo nuttig...novaterra schreef:22-40, mijn god, of je moet sateprikkers als benen hebben of je wilt 5uur klimmen tegen 15%
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Wat ik zelf het grootste voordeel van 3x vindt is de mooie stappen tussen de bladen.
Rijdt nu met 2x, maar moet nu achter ook schakelen als ik voor schakel.
En m'n ketting rolt er nu af, met 3x niet.
Wel offtopic want heeft niks met 2016 te maken.
Rijdt nu met 2x, maar moet nu achter ook schakelen als ik voor schakel.
En m'n ketting rolt er nu af, met 3x niet.
Wel offtopic want heeft niks met 2016 te maken.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4333
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Dat denk ik ook. ik iig wel lekker een 11/32 bv. Daarnaast heb ik nu 2x10 en kan ik niet wennen dan zou ik nog eerder voor 1x11 gaan, maar naast dat ik het er optisch niet uit vind zien om voor met een 32 te rijden en achter een grammafoonplaat.Real Epic '89 schreef:Ik denk dat de meeste bikers die voor een 3X kiezen er een race cassette opzetten.Tim043 schreef:3x11 is het beste van 2 werelden met elkaar combineren maar totaal de plank misslaan. Het middelste blad voor wordt dan telkens overlapt door andere combinaties op het grote of het kleine blad voor.
3x11 lijkt me heerlijk in NL is het gewoon 1x11 en rijd je 90% op het midden blad. Daarnaast heb je altijd extra bij je met normale tussen stappen. Een 11/36 10 sp. vind ik te grote stappen hebben om echt efficient hard te gaan. de 3 tanden in het middengebied zijn veel te groot.
Vind de xt er erg mooi uitzien en het blijft over alle groepen gewoon de beste value for money groep, alles is goed. Sram kan daar nog lang niet tegen op al is het maar de kwaliteit van de remmen en kettingbladen, vooral de middelste is bijna niet te slijten, 90% van ons zal deze nooit hoeven te vervangen of je moet meer dan 30K op je MTB gaan rijden.
Als je 3x11 nou gewoon ziet als 1x11 met een chainguide en we zijn meteen af van eindeloze verzetten topics
Laatst gewijzigd door Cube-Elite op do 16 april 2015, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
- Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage
voordeel van groot achter en klein voor is dat je veel meer clearance hebt bij technische stukken!Cube-Elite schreef:...
Dat denk ik ook. ik iig wel lekker een 11/32 bv. Daarnaast heb ik nu 2x10 en kan ik niet wennen dan zou ik nog eerder voor 1x11 gaan, maar naast dat ik het er optisch niet uit vind zien om voor met een 32 te rijden en achter een grammafoonplaat.
...
en een zwarte 44T grammofoonplaat valt toch wel mee?
- nielsvo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
- Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL
Die moet je denk ik net als de XTR in het echt zien en niet op foto's. Ik was ook niet echt positief op basis van foto's over de XTR 9000 crank, maar in het echt is het een beautymaartenv schreef: Zelf vind ik de crank niet heel geslaagd:
Dat glimmende stuk onderaan kan me niet bekoren en het allergrootste nadeel is toch wel de niet-standaard blad montage. Voor de rest zeer geslaagd!
Ik vind een 32 vóór eigenlijk te klein voor bijv. de onvermijdelijke verbindingstukken over de weg in NL. Je trapt je helemaal wezenloos. Ben daarom blij met mijn keuze voor 2x setup (voor 36-26 en achter 11-40).doezel schreef: voordeel van groot achter en klein voor is dat je veel meer clearance hebt bij technische stukken!
en een zwarte 44T grammofoonplaat valt toch wel mee?