XT 8000 2016

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

3x11 is het beste van 2 werelden met elkaar combineren maar totaal de plank misslaan. Het middelste blad voor wordt dan telkens overlapt door andere combinaties op het grote of het kleine blad voor.

Zelf rij ik nu 1x11 maar de overstap naar 2x11 zou ik persoonlijk wel aantrekkelijk vinden!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Tim043 schreef:3x11 is het beste van 2 werelden met elkaar combineren maar totaal de plank misslaan. Het middelste blad voor wordt dan telkens overlapt door andere combinaties op het grote of het kleine blad voor.
Dat valt best mee, helemaal in het midden heb je een paar kleine overlaps, voor de rest zorgt het met name voor kleinere stappen binnen totale bereik.
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

als je kijkt naar een triple met 24-32-42 en cassette 10/11-42

Dan levert dat 5 extra verzetten op maar wel met 100 keer schakelen en van die 5 extra verzetten ligt de ratio zo kort bij verzetten die op het buiten of binnenblad ook al zitten dat dit verschil nihil is.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

De 3x11 komt in 40-30-22 met een 11-40 cassette. Op een paar verzetten na levert dat best een mooie spreiding op. Of je iets grotere stappen prefereert boven minder schakelen met het voorblad of vice versa is een persoonlijke afweging, daarover geen discussie.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Tim043 schreef:3x11 is het beste van 2 werelden met elkaar combineren maar totaal de plank misslaan. Het middelste blad voor wordt dan telkens overlapt door andere combinaties op het grote of het kleine blad voor.
Ik denk dat de meeste bikers die voor een 3X kiezen er een race cassette opzetten.
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

als je voor 3 zou kiezen dan zou je 22-33-44 moeten pakken dan verspringt het mooi maar naar mijn mening totaal overbodig die super kleine stapjes
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dat vind ik het voordeel van Shimano. Je hebt tenminste de keus uit verschillende set-ups.

Al was ik een grote liefhebber van Sram.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

22-40, mijn god, of je moet sateprikkers als benen hebben of je wilt 5uur klimmen tegen 15%
Bird Aeris 9 blurple
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Bij de nieuwe Sram GX groep heb je een keuze tussen 1 of 2x 11.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

novaterra schreef:22-40, mijn god, of je moet sateprikkers als benen hebben of je wilt 5uur klimmen tegen 15%
3x11 is wel handig met een race cassette als je van kleine stapjes houdt. Met een wide range cassette achter niet zo nuttig...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wat ik zelf het grootste voordeel van 3x vindt is de mooie stappen tussen de bladen.
Rijdt nu met 2x, maar moet nu achter ook schakelen als ik voor schakel.
En m'n ketting rolt er nu af, met 3x niet.
Wel offtopic want heeft niks met 2016 te maken.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Real Epic '89 schreef:
Tim043 schreef:3x11 is het beste van 2 werelden met elkaar combineren maar totaal de plank misslaan. Het middelste blad voor wordt dan telkens overlapt door andere combinaties op het grote of het kleine blad voor.
Ik denk dat de meeste bikers die voor een 3X kiezen er een race cassette opzetten.
Dat denk ik ook. ik iig wel lekker een 11/32 bv. Daarnaast heb ik nu 2x10 en kan ik niet wennen dan zou ik nog eerder voor 1x11 gaan, maar naast dat ik het er optisch niet uit vind zien om voor met een 32 te rijden en achter een grammafoonplaat.

3x11 lijkt me heerlijk in NL is het gewoon 1x11 en rijd je 90% op het midden blad. Daarnaast heb je altijd extra bij je met normale tussen stappen. Een 11/36 10 sp. vind ik te grote stappen hebben om echt efficient hard te gaan. de 3 tanden in het middengebied zijn veel te groot.

Vind de xt er erg mooi uitzien en het blijft over alle groepen gewoon de beste value for money groep, alles is goed. Sram kan daar nog lang niet tegen op al is het maar de kwaliteit van de remmen en kettingbladen, vooral de middelste is bijna niet te slijten, 90% van ons zal deze nooit hoeven te vervangen of je moet meer dan 30K op je MTB gaan rijden.



Als je 3x11 nou gewoon ziet als 1x11 met een chainguide en we zijn meteen af van eindeloze verzetten topics 8)
Laatst gewijzigd door Cube-Elite op do 16 april 2015, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met de komst van deze XT groep zonder 26" wiel is duidelijk dat 26" gisteren is overleden.
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Cube-Elite schreef:...
Dat denk ik ook. ik iig wel lekker een 11/32 bv. Daarnaast heb ik nu 2x10 en kan ik niet wennen dan zou ik nog eerder voor 1x11 gaan, maar naast dat ik het er optisch niet uit vind zien om voor met een 32 te rijden en achter een grammafoonplaat.
...
voordeel van groot achter en klein voor is dat je veel meer clearance hebt bij technische stukken!
en een zwarte 44T grammofoonplaat valt toch wel mee? :tong
Afbeelding
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

maartenv schreef: Zelf vind ik de crank niet heel geslaagd:
Afbeelding

Dat glimmende stuk onderaan kan me niet bekoren en het allergrootste nadeel is toch wel de niet-standaard blad montage. Voor de rest zeer geslaagd!
Die moet je denk ik net als de XTR in het echt zien en niet op foto's. Ik was ook niet echt positief op basis van foto's over de XTR 9000 crank, maar in het echt is het een beauty :kiss:
doezel schreef: voordeel van groot achter en klein voor is dat je veel meer clearance hebt bij technische stukken!
en een zwarte 44T grammofoonplaat valt toch wel mee? :tong
Ik vind een 32 vóór eigenlijk te klein voor bijv. de onvermijdelijke verbindingstukken over de weg in NL. Je trapt je helemaal wezenloos. Ben daarom blij met mijn keuze voor 2x setup (voor 36-26 en achter 11-40).
Plaats reactie