XT 8000 2016

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Frenkske
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 23:14
Mijn mountainbike: Cube AMS TM

Excuus, m782.. andere crank, ander nummer.. 96 had ik oogemeten
... Je zult er maar wonen! ...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Zijn er nog andere forumsleden die problemen hebben met een lopend drukpunt van de M8000 rem? Erg irritant. Vandaag mijn Canyon voor de tweede keer naar Canyon Eindhoven gestuurd vanwege dit probleem. Bij de eerste keer heeft Canyon de achterrem ontlucht (op zich complete onzin, want de bike was net 4 weken oud). Nu tegen hen gezegd dat het een probleem van de M8000 is en niets te maken heeft met lucht in het systeem. Ben benieuwd wat ze doen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik heb er gelukkig geen last van, maar er wel al over gelezen, het is inderdaad een probleem in de rem.
wel vreemd dat het meestal alleen de achterrem betreft.
merkte je het vanaf dag 1 of is het in del loop van de tijd ontstaan?
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

rokl schreef:Zijn er nog andere forumsleden die problemen hebben met een lopend drukpunt van de M8000 rem? Erg irritant. Vandaag mijn Canyon voor de tweede keer naar Canyon Eindhoven gestuurd vanwege dit probleem. Bij de eerste keer heeft Canyon de achterrem ontlucht (op zich complete onzin, want de bike was net 4 weken oud). Nu tegen hen gezegd dat het een probleem van de M8000 is en niets te maken heeft met lucht in het systeem. Ben benieuwd wat ze doen.
En wat is volgens jou het probleem dan wel? Als ik een bike binnen krijg met een variabel drukpunt is juist het eerste dat ik doe ontluchten. Daarmee kun je namelijk een hoop uitsluiten. Of de fiets nou 4 weken is of een jaar, er kan altijd lucht in het systeem zitten (montagefoutje in de fabriek is zo gemaakt). Dus dat Canyon de eerste keer de rem heeft ontlucht, vind ik zelf geen onzin. Dat het helaas niet heeft geholpen is een tweede. Eindhoven zal nu ook wel begrijpen dat het probleem dan ergens anders moet zitten. Ze zullen het vast en zeker goed voor je oplossen.

Groeten,
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

@Luuc91: voor zover mij bekend levert shimano de remmen kompleet met kabel etc (gesloten systeem). Tijdens de montage door Canyon kan dus geen lucht in het systeem komen. Trouwens, toen ik de bike van Canyon terug kreeg, deed ik een proefrit en na 2 keer te hebben geremd speelde hetzelfde probleem. Had Canyon hetzelfde gedaan, waren ze vanzelf achter gekomen dat het probleem niets met lucht in het systeem te maken heeft.

@sik : probleem speelde vanaf dag 1.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Dan dient shimano de remmen dus met verschillende kabellengtes af te leveren.
Het kan, maar lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Remmen worden inderdaad geleverd op een vaste lengte, dus bij montage moeten ze op maat geknipt worden.
De achter rem is ook lastiger goed te ontluchten. Zeker als hij door het frame loopt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef:Remmen worden inderdaad geleverd op een vaste lengte, dus bij montage moeten ze op maat geknipt worden.
De achter rem is ook lastiger goed te ontluchten. Zeker als hij door het frame loopt.
Als je genoeg remmen besteld kun je ze op de millimeter in de juiste lengte aangeleverd krijgen. Maar als je leiding inderdaad door het frame loopt, dan heeft het eigenlijk al geen zin meer ze compleet te bestellen. Wel op lengte overigens, scheelt op jaarbasis vast een paar kilometer leiding, dus gewoon geld.

(en het maakt natuurlijk niet uit of het een voor of achterrem is en of die wel of niet door het frame loopt voor het ontluchten...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Remkabel loopt bij mijn bike niet door het frame, wel de schakelkabels.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
marco0708
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 19:55
Mijn mountainbike: Superfly 100 pro sl Numinis Ultimate 3.29

Als je even de leiding van je voorrem op de remgreep schroeft van je achterrem en viceversa kan je kijken of het probleem mee verhuist.
Weet je gelijk of het probleem in de greep of caliper zit, het hele probleem lijkt mij toch wel met lucht in het systeem te maken hebben
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Nee, juist niet. De foren staan vol met berichten over drukpunt van de M8000. Ook in de bike tijdschriften vind je inmiddels meerdere berichten hierover.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Frenkske
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 23:14
Mijn mountainbike: Cube AMS TM

Ik heb vandaag de 1x11 met 11-46 cassette icm gs derailleur gemonteerd.
Alles schakelt soepel met opvallend triggergevoel. Er zit een klik/weerstand in tov m785 shifters.

Alleen op de 37t komt de cage tegen het blad van de 46t. Ik vermoed dat een langere b schroef dit op kan lossen. Wel opvallend dat deze te kort is.

Tov mijn xt 10-speed derailleur zit er een extra stukje met busje aan de derailleur dat een de hanger gemonteerd wordt. Dat maakt eea langer.
... Je zult er maar wonen! ...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2157
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

wat betreft de remmen:
Bij zowel de Duitse Bike als Mountainbike die veel testen komt het in ongeveer elke test waar XT remmen zijn gemonteerd naar boven; wandelend drukpunt en remkrachtverlies.
Daar bevelen ze SLX aan ipv XT want die hebben dat probleem niet.
Shimano is er ook over geïnterviewd en volgens Shimano is het niet bij alle remmen, maar is het probleem wel bekend.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Jurf schreef:wat betreft de remmen:
Bij zowel de Duitse Bike als Mountainbike die veel testen komt het in ongeveer elke test waar XT remmen zijn gemonteerd naar boven; wandelend drukpunt en remkrachtverlies.
Daar bevelen ze SLX aan ipv XT want die hebben dat probleem niet.
Shimano is er ook over geïnterviewd en volgens Shimano is het niet bij alle remmen, maar is het probleem wel bekend.
Zowel ik zelf als paar vrienden hebben dit probleem met de XT8000 remmen. Niet echt fijn... :o :-{
StAlTiCa
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Frenkske schreef:Ik heb vandaag de 1x11 met 11-46 cassette icm gs derailleur gemonteerd.
Alles schakelt soepel met opvallend triggergevoel. Er zit een klik/weerstand in tov m785 shifters.

Alleen op de 37t komt de cage tegen het blad van de 46t. Ik vermoed dat een langere b schroef dit op kan lossen. Wel opvallend dat deze te kort is.

Tov mijn xt 10-speed derailleur zit er een extra stukje met busje aan de derailleur dat een de hanger gemonteerd wordt. Dat maakt eea langer.
Is je ketting niet te lang?
Doordat de bovenste jockey met wat offset in de derailleur zit, kan ook dat de oorzaak zijn.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie