XT 8000 2016

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Weet iemand hier of xt m785 remmen op het m8000 i-spec gebeuren past ?
En of er een 34 ovaal blad is, die met een goede kettinglijn op een m785 Crank past ?

Zag dat de m8000 er ook met 46 achtertandwiel is, maakt het kiezen weer lastig.....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Houd er rekening mee dat bij de XT cassette de sprong naar de 46t erg groot is. Je komt dan namelijk van de 37 af...
Ze hebben de normale 42-11 cassette gepakt en de 42 simpelweg vervangen voor een 46t...

Het ziet er voor mijn gevoel ook een beetje onnatuurlijk uit;
Afbeelding

Daarom heb ik een sunrace cassette gekocht, hopelijk aankomend weekend testrijden :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik wilde graag een kleiner voorblad voor tochten met veel steil klimwerk. Rijdt normaal met 32t voor. Op advies van Absolute Black heb ik nu een direct mount boost oval 28t gekocht. Dit zou een iets betere kettinglijn geven op de grote kransjes. Zal mijn bevindingen wel plaatsen als ik het getest heb.
CarverS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 21:08
Mijn mountainbike: Canyon XC6 XT + Trek Farley Saso

Freediamond87 schreef:Ik wilde graag een kleiner voorblad voor tochten met veel steil klimwerk. Rijdt normaal met 32t voor. Op advies van Absolute Black heb ik nu een direct mount boost oval 28t gekocht. Dit zou een iets betere kettinglijn geven op de grote kransjes. Zal mijn bevindingen wel plaatsen als ik het getest heb.
Die ga ik ook aanschaffen, mijn spieren zijn net niet 'groot' genoeg voor de 32. En ik heb geen zin om meer te trainen.
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

tiewrap schreef:Weet iemand hier of xt m785 remmen op het m8000 i-spec gebeuren past ?
En of er een 34 ovaal blad is, die met een goede kettinglijn op een m785 Crank past ?

Zag dat de m8000 er ook met 46 achtertandwiel is, maakt het kiezen weer lastig.....
Ik heb een m8000 shifter met I-spec B op m'n Deore remmen gemonteerd, dus met de juiste I-spec shifter moet dat lukken ja.
En met de juiste trap techniek heb je geen ovaal voorblad nodig. Mooie rondjes draaien en dan kom je net zo goed boven op een klim.
Heb zelf de 11-42 cassette aangeschaft en mocht het nodig zijn voor het buitenland of zo, dan koop ik wel een Oneup shark 50t met eventueel een 30t voor ipv 32t.
Ach ja....
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Freediamond87 schreef:Ik wilde graag een kleiner voorblad voor tochten met veel steil klimwerk. Rijdt normaal met 32t voor. Op advies van Absolute Black heb ik nu een direct mount boost oval 28t gekocht. Dit zou een iets betere kettinglijn geven op de grote kransjes. Zal mijn bevindingen wel plaatsen als ik het getest heb.

https://plus.google.com/104974520077420 ... urce=1-2-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Inmiddels de AB 28t oval boost gemonteerd en een korte test uitgevoerd in het plaatselijke bikepark. De eerste paar honderd meter merk je dat het blad ovaal is, maar na een tijdje niet meer. Klimmen op de 42 gaat inderdaad veel soepeler als met een 0 mm offset voorblad. Of het ovale blad het klimmen echt makkelijker maakt kan ik nog niet zeggen. Ook op het vlakke met de 11 achter draait het heel mooi.
CarverS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 21:08
Mijn mountainbike: Canyon XC6 XT + Trek Farley Saso

Freediamond87 schreef:
Freediamond87 schreef:Ik wilde graag een kleiner voorblad voor tochten met veel steil klimwerk. Rijdt normaal met 32t voor. Op advies van Absolute Black heb ik nu een direct mount boost oval 28t gekocht. Dit zou een iets betere kettinglijn geven op de grote kransjes. Zal mijn bevindingen wel plaatsen als ik het getest heb.

https://plus.google.com/104974520077420 ... urce=1-2-2" onclick="window.open(this.href);return false;

Inmiddels de AB 28t oval boost gemonteerd en een korte test uitgevoerd in het plaatselijke bikepark. De eerste paar honderd meter merk je dat het blad ovaal is, maar na een tijdje niet meer. Klimmen op de 42 gaat inderdaad veel soepeler als met een 0 mm offset voorblad. Of het ovale blad het klimmen echt makkelijker maakt kan ik nog niet zeggen. Ook op het vlakke met de 11 achter draait het heel mooi.

Ben ook in de oval 28t 64bcd geinteresseerd, echter waar is deze verkrijgbaar in NL ?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

yeahello schreef:
tiewrap schreef:Weet iemand hier of xt m785 remmen op het m8000 i-spec gebeuren past ?
En of er een 34 ovaal blad is, die met een goede kettinglijn op een m785 Crank past ?

Zag dat de m8000 er ook met 46 achtertandwiel is, maakt het kiezen weer lastig.....
Ik heb een m8000 shifter met I-spec B op m'n Deore remmen gemonteerd, dus met de juiste I-spec shifter moet dat lukken ja.
En met de juiste trap techniek heb je geen ovaal voorblad nodig. Mooie rondjes draaien en dan kom je net zo goed boven op een klim.
Heb zelf de 11-42 cassette aangeschaft en mocht het nodig zijn voor het buitenland of zo, dan koop ik wel een Oneup shark 50t met eventueel een 30t voor ipv 32t.
Eigenlijk zou ik het dus gewoon eens moeten kunnen proberen.
Moet dus passen, dankje !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Je hebt M785 en M785-B, dus wel goed kijken voor je de verkeerde besteld.
Ach ja....
Gebruikersavatar
Frenkske
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 23:14
Mijn mountainbike: Cube AMS TM

Tiewrap , ik heb dezelfde vragen als jij, wat zijn je ervaringen?
Ik twijfel tussen 32 of 34 (evt oval?) op een cassette 11-42 of 11-46 sunrace.

Vraag:
Kan ik het nieuwe nw voorblad Shimano xt crm81 op mijn 3x10 xt m785 crank monteren?
Is bedoeld voor de m8000 crank. Of zijn spacers of dergelijke nodig voor een goede kettinglijn?
... Je zult er maar wonen! ...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7975
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Steek van nieuwe crank/ voorblad is toch anders?

Ik ben voor NL overgestapt van 32>36T met 11-42 XT cassette.
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Frenkske schreef:Tiewrap , ik heb dezelfde vragen als jij, wat zijn je ervaringen?
Ik twijfel tussen 32 of 34 (evt oval?) op een cassette 11-42 of 11-46 sunrace.
Voor de keuze van 32 of 34, waar hecht je meer waarde aan. Met 55 km/u nog mee kunnen trappen of met 6 km/u kruipend maar fietsers omhoog kunnen..... Keuzes keuzes keuzes...!
En kijk even op ritzelrechner. Even afstellen naar je eigen bandenmaat. Persoonlijk vond ik de sprong tussen de 15-18-21 zoals sunrace die ook heeft te groot, heb daar ook mee gereden en daarom voor de 11-42 XT gekozen.
Frenske schreef:Vraag:
Kan ik het nieuwe nw voorblad Shimano xt crm81 op mijn 3x10 xt m785 crank monteren?
Is bedoeld voor de m8000 crank. Of zijn spacers of dergelijke nodig voor een goede kettinglijn?


Gaat volgens mij ook niet passen. Een "gewoon" narrow wide blad bestellen.
Ach ja....
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Frenkske schreef:Kan ik het nieuwe nw voorblad Shimano xt crm81 op mijn 3x10 xt m785 crank monteren?
Zoals je gewoon op de Shimano site kun vinden is de PCD al anders en dan is de M8000 ook nog eens asymmetrisch...


De rest is gewoon rekenen, vergelijken en zelf een keuze maken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Frenkske
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 23 december 2011, 23:14
Mijn mountainbike: Cube AMS TM

Thnx! Kwam er inderdaad achter dat m8000 crank asymetrisch is.

Ik heb bij oneup een 32t oval nw besteld. Oval experimentje. De m780 heeft 96 bcd en is niet veel te krijgen.

Bij Salden m8000 shifter dery en cassette gehaald, 11-46 voor €70.
Inderdaad erg groot maar het proberen waard. Denk toch het grootste (betaalbare) bereik te hebben hiermee. Ben benieuwd, zeker de 37-46 maar oo fora dicerse reacties gelezen dat dit in praktijk niet opvalt.. tja :winkie:
... Je zult er maar wonen! ...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Frenkske schreef:De m780 heeft 96 bcd en is niet veel te krijgen.
Nee, FC-M780 is 104!
De FC-M782is 96.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie