Vittoria MTB banden

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@zumpelvelder: Hoe is de Mezcal jou bevallen?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Fries74 schreef:Ik rij nu met een Barzo achter en Goma voor, beide 2,25x29 en de normale versie 120Tpi. Ze liggen tubeless om een Ryde Trace Enduro wiel, perfect in 1 keer dicht. Barzo 57mm en de Goma 59mm. Super setje, veel grip maar verrassend licht lopend. De Goma heeft op de weg wel wat meer lawaai, maar oh wat een grip heeft die band toch. Ik had eerst de Peyota's maar die slijten te snel, de set die ik nu rijd zal iets zwaarder lopen maar geven mij zoveel meer grip.
Goma is Enduro gericht toch? Beetje overkill lijkt mij op XC bike, maar ieder zijn ding natuurlijk ;)
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

deefdeef schreef:@zumpelvelder: Hoe is de Mezcal jou bevallen?
Excuses voor het ietwat laat plaatsen van mijn ervaring maar mijn PC was deze week even offline... :tong

De Mezcal is ondertussen 250km gebruikt en ben ben tot nu toe zeer tevreden over de prestaties van de band. Wel alleen maar kurkdroge omstandigheden gehad tot nu toe.

Band heeft merkbaar weinig rolweerstand en gaf mij meteen het gevoel van snelheid op de trails. Compound voelt ook stuk zachter aan dan de Saguaro waardoor de band meer dan voldoende comfort biedt, en dat terwijl het maar een 2.1 variant is. (hoofdzakelijk met 1.8bar gereden)
Grip is hierdoor ook prima al lijkt de band wel iets sneller te driften in de bochten dan de Saguaro. Kan ermee te maken hebben dat de ondergrond momenteel super hard en droog is met meestal een glad laagje zand/stof. (wedstrijd in Sittard was zeer stoffig en dus op plaatsen glad, Bike Boutique Trailtocht in Neerbeek eveneens)

Tractie bergop vind ik opvallend goed, beter dan de Saguaro! Op veldwegen met veel grind/gravel rijdt die ook heerlijk.

Stevigheid/lekbestendigheid van de band is wederom prima in orde. In het Heuvellandschap ondertussen alweer de nodige stenen tegen de zijwangen horen klappen en hier zijn ook duidelijk sporen van te zien, maar niet lek of iets wat lijkt op een scheur. :-q
Duurzaamheid heb ik echter wel mijn twijfels over want het profiel heeft nu al duidelijk sporen van slijtage... :-{

Enige minder aspect wat mij tot nu toe is opgevallen zijn de rij eigenschappen op asfalt, net alsof de band dan constant van links naar rechts sprint. Van de ene op de andere nop zeg maar... Dit gevoel heb ik bij de Saguaro nog nooit zo ervaren omdat hier de noppen in het midden allemaal met elkaar verbonden zijn.

Benieuwd hoe de band reageert wanneer het weer wat natter word in de bossen...
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Bonanza schreef:
Fries74 schreef:Ik rij nu met een Barzo achter en Goma voor, beide 2,25x29 en de normale versie 120Tpi. Ze liggen tubeless om een Ryde Trace Enduro wiel, perfect in 1 keer dicht. Barzo 57mm en de Goma 59mm. Super setje, veel grip maar verrassend licht lopend. De Goma heeft op de weg wel wat meer lawaai, maar oh wat een grip heeft die band toch. Ik had eerst de Peyota's maar die slijten te snel, de set die ik nu rijd zal iets zwaarder lopen maar geven mij zoveel meer grip.
Goma is Enduro gericht toch? Beetje overkill lijkt mij op XC bike, maar ieder zijn ding natuurlijk ;)

Beetje te vergelijken met de noby nic vind ik. Ik vind een beetje extra grip nooit overbodig bv: in zuid limburg, luxemburg, ardennen. En dan fiets ik niet de vaste routes. Ik ben dan ook niet een racer met een super lichte fiets :D

Op mijn vorige hardtail had ik de peyotas, toen ging ik meer voor snelheid
Dennis13
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: do 23 juni 2016, 17:44

Ik heb gisteren een setje vittoria s besteld. Een peyote en een mezcal ( beide gewone versies). In welke combi kan ik deze volgens jullie het beste monteren ( voor / achter )?

Heb nu schwalbe rocket ron , racing ralph combi erop liggen.

Groet Dennis
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Ik zou de Mezcal als achterband gebruiken, ik vind een Peyote betere grip hebben namelijk.
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Dennis13
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: do 23 juni 2016, 17:44

Black Scotty schreef:Ik zou de Mezcal als achterband gebruiken, ik vind een Peyote betere grip hebben namelijk.
Met deze gedachten zat ik ook.... maar zocht toch een bevestiging :wink:

:-q
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Je hebt dus niet de G+ versie begrijp ik? Die schijnt een langere levensduur te hebben maar ik heb er te weinig mee gereden om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. :-?
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Dennis13
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: do 23 juni 2016, 17:44

Black Scotty schreef:Je hebt dus niet de G+ versie begrijp ik? Die schijnt een langere levensduur te hebben maar ik heb er te weinig mee gereden om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. :-?
Inderdaad niet de G+ versie... Heeft de gewone versie ook ander profiel als de G+...? Zag dat de gewone versie ook al lange levensduur had. ( bij comment van Mantel )
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Ik rij momenteel ook zonder G+. Vond het prijsverschil toch wel groot voor het testen van een ander profiel.

De noppen op de Mezcal zijn sowieso vrij klein blijkt nu en daardoor best kwetsbaar vind ik, of hier een ander compound veel aan veranderd betwijfel ik dan ook.

Gisteren wederom een race gereden met de band op een snel rondje met hoofdzakelijk harde bos ondergrond en veel mul zand.
Band reageerde en voelde weer fantastisch aan! :-q (nu met 1.9 bar gereden wat het gevoel op de asfalt strook over start/finish ook iets prettiger maakte)
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

De noppen van de mezcal zijn niet kleiner dan op de saguaro toch?
Wat verwacht je van de rij-eigenschappen in natte omstandigheden? Of is een andere band voor de winter een betere keuze?
Ben heel blij met de Saguaro en twijfel toch of ik de Mezcal zal gaan proberen of nu veilig bij de Saguaro zal blijven.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Dennis13
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: do 23 juni 2016, 17:44

Zumpelvelder schreef:Ik rij momenteel ook zonder G+. Vond het prijsverschil toch wel groot voor het testen van een ander profiel.

De noppen op de Mezcal zijn sowieso vrij klein blijkt nu en daardoor best kwetsbaar vind ik, of hier een ander compound veel aan veranderd betwijfel ik dan ook.

Gisteren wederom een race gereden met de band op een snel rondje met hoofdzakelijk harde bos ondergrond en veel mul zand.
Band reageerde en voelde weer fantastisch aan! :-q (nu met 1.9 bar gereden wat het gevoel op de asfalt strook over start/finish ook iets prettiger maakte)

Klinkt positief..... :-q .... Heb je ook vergelijk met de Racing Ralph?.. Of heb je deze nooit gereden.

Ik wil van de Schwalbes af...Die staan de ene dag zonder lucht in de garage, en dan weer een week vol lucht ( liteskin tubeless)..dan moet ik ze weer een keer bijpompen tijdens rit...onbetrouwbaar dus....

Dacht voor die redelijk geprijsde vittorias wil ik deze wel eens proberen...

Groet Dennis
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

De TNT's kun je zelfs zonder latex rijden :-D , tijdens Duchenne heroes was ik ook de enige van ons team die de banden morgens niet bij hoefde te pompen tov de Schwalbe rijders. :wink:
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

deefdeef schreef:De noppen van de mezcal zijn niet kleiner dan op de saguaro toch?
Wat verwacht je van de rij-eigenschappen in natte omstandigheden? Of is een andere band voor de winter een betere keuze?
Ben heel blij met de Saguaro en twijfel toch of ik de Mezcal zal gaan proberen of nu veilig bij de Saguaro zal blijven.
Op de Mezcal is elke nop afzonderlijk van elkaar geplaatst en hebben ze ook nog eens op de helft een vrij diepe inkeping. De noppen voelen hierdoor echt zacht en super soepel aan i.v.m. de noppen van de Saguaro!
Bekeken met het blote oog lijken ze in ieder geval kleiner, maar zou het moeten nameten wil je het precies weten. :wink: (is wel 2.1 vs 2.25 band, kan misschien ook het verschil verklaren)

Bij de Saguaro zijn de kleinste noppen helemaal vierkant (geen inkeping) en ook nog eens per twee met elkaar verbonden. Dit maakt ze minder kwetsbaar maar wel stug(ger).
Mijn gevoel zegt dat een keer hard remmen/slippen op het asfalt, of over bv. vuurstenen (Voerstreek) je zo een paar noppen kan kosten van de Mezcal, terwijl de Saguaro wel bestand is tegen al dit geweld.

Rij eigenschappen van de Mezcal zijn wel echt merkbaar fijner en ik verwacht nu dan ook dat ze het zeker niet minder zullen doen in natte omstandigheden dan de Saguaro's. (zolang ze noppen hebben tenminste :lol: )
Mijn bedoeling is in ieder geval om er sowieso de hele wintercompetitie op door te rijden, wel enkel als achterband! Voorband blijft de Saguaro omdat deze de tractie richting als optie heeft en ik dit als bijzonder prettig all-round profiel ervaar. (telkens banden wisselen is niet echt zo mijn ding)
Dennis13 schreef:Klinkt positief..... :-q .... Heb je ook vergelijk met de Racing Ralph?.. Of heb je deze nooit gereden.

Groet Dennis
Voordat ik overstapte op GEAX/Vittoria banden reed ik lange tijd op Racing Ralph's. (2007 tot 2011 enkel Schwalbe gereden)
Kon met dat profiel eigenlijk wel het hele jaar door rijden, enkel voor hele vettige omstandigheden had ik een extra voorwiel klaar staan met een Nobby Nic. (al heeft dat wiel amper 500km gedraaid op 5 jaar tijd, was dus een beetje zonde van het geld achteraf gezien)
De reden waarom ik afgestapt ben van Schwalbe was puur de lekbestendigheid. Zo vaak scheuren in die banden dat was niet leuk meer, durfde opeens amper meer op snelheid te dalen wanneer er losse stenen op een pad lagen. (Snakeskin's en Double Defence boden ook geen oplossing voor mij)

Weet niet of het profiel/compound van de RaRa door de jaren heen nog veranderd is, maar als ik de 2011 RaRa nu vergelijk met de Mezcal qua rij eigenschappen wint de Mezcal voor mij al zeker. Vooral de tractie tijdens het accelereren en bergop is echt heel goed/fijner.
Dennis13
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: do 23 juni 2016, 17:44

Vandaag de bandjes binnen gekregen.. :-D ...Zal nog effe duren, voor ze erop gaan.. Want sinds ik ze besteld heb laten de Schwalbes geen zuchtje wind meer gaan ( voelen denk ik nattigheid )..

Profiel ziet er van beide goed uit. Maar zag dat de nieuwe Mezcal, toch een heel ander profiel heeft.. De Mezcal ziet er inderdaad wel snel uit. Ben benieuwd, en zal de bevinding zeker plaatsen.. ook met combi Peyote voor.

Groet Dennis
Plaats reactie