Meer nieuws over TRUVATIV
in 2005 komt dit merk met een trapas waarbij de lagers buiten de bracet geplaats zijn zoals bij Shimano XT/XTR of de trapas ook in het crakstel geintegreerd zit weet ik nog niet maar dat lijkt me wel.
Leonard
TRUVATIV 2005 deel 2
-
- All rounder
- Berichten: 98
- Lid geworden op: do 19 februari 2004, 13:44
- Mijn mountainbike: kona caldera: marzocchi, xt, hayes...
- Contacteer:
Wel simpel!teamvotec schreef:Meer nieuws over TRUVATIV
in 2005 komt dit merk met een trapas waarbij de lagers buiten de bracet geplaats zijn zoals bij Shimano XT/XTR of de trapas ook in het crakstel geintegreerd zit weet ik nog niet maar dat lijkt me wel.
Leonard
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
- Mijn mountainbike: Scott Scale 710
- Contacteer:
daardoor schijnen je lagers langer mee te gaan omdat daar minder kracht op komt, wel wordt de Q-waarden groter, waardoor de ketting wellicht harder slijt. Het lijkt me wel dat de as geïntregreerd zal zijn anders wordt de Q-waarden wel heel groot
(ik heb weer wat geleerd, thanks guys, specially DK)
(ik heb weer wat geleerd, thanks guys, specially DK)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00
Ga je dat dan ook uitleggen aan de rest van het forum?guido_gorisse schreef:daardoor schijnen je lagers langer mee te gaan omdat daar minder kracht op komt, wel wordt de Q-waarden groter, waardoor de ketting wellicht harder slijt. Het lijkt me wel dat de as geïntregreerd zal zijn anders wordt de Q-waarden wel heel groot
(ik heb weer wat geleerd, thanks guys, specially DK)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
- Mijn mountainbike: Scott Scale 710
- Contacteer:
De Q-waarden is de afstand tussen het midden van het bracket-huis en de kettingbladen. Doordat de lagers bij XT en XTR cranks buiten het bracket-huis zitten is die afstand een stuk groter. Hierdoor is de kettinglijn nog minder recht en heb je meer slijtage en meer chainsuck
Als er geen geïntegreerde as op het crankset komt terwijl de lagers wel buiten het brackethuis zitten, moet er ook nog een passing (ISIS denk ik bij truvativ of vierkant-conisch) komen, waardoor de kettingblade nog verder naar buiten worden geplaatst en er dus nog meer slijtage en chainsuck is
Snap?
zo niet lees dan het topic over epic en chainsuck
of open een appart topic of vraag het DeKerfs, want die weet er nog veel meer over dan ik
Als er geen geïntegreerde as op het crankset komt terwijl de lagers wel buiten het brackethuis zitten, moet er ook nog een passing (ISIS denk ik bij truvativ of vierkant-conisch) komen, waardoor de kettingblade nog verder naar buiten worden geplaatst en er dus nog meer slijtage en chainsuck is
Snap?
zo niet lees dan het topic over epic en chainsuck
of open een appart topic of vraag het DeKerfs, want die weet er nog veel meer over dan ik
-
- Extreme Biker
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00
Yep dan heb je het dus over XT en XTR en niet over de constructie zoals Truvative die gaat maken. Is die identiek aan die van de XT/XTR?guido_gorisse schreef:De Q-waarden is de afstand tussen het midden van het bracket-huis en de kettingbladen. Doordat de lagers bij XT en XTR cranks buiten het bracket-huis zitten is die afstand een stuk groter. Hierdoor is de kettinglijn nog minder recht en heb je meer slijtage en meer chainsuck
Als er geen geïntegreerde as op het crankset komt terwijl de lagers wel buiten het brackethuis zitten, moet er ook nog een passing (ISIS denk ik bij truvativ of vierkant-conisch) komen, waardoor de kettingblade nog verder naar buiten worden geplaatst en er dus nog meer slijtage en chainsuck is
Snap?
zo niet lees dan het topic over epic en chainsuck
of open een appart topic of vraag het DeKerfs, want die weet er nog veel meer over dan ik
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
- Mijn mountainbike: Scott Scale 710
- Contacteer:
Dat weet ik dus niet, omdat ik nog helemaal geen foto's of verdere info over het truvativ crankstel heb gehoord/gezien. Maar aangezien FSA in 2005 ook met een identiek (principieel) crankstel komt denk ik haast van wel. Ik weet wel dat ik nooit meer zo'n crankset koop. Mijn volgende wordt weer gewoon met een normale bracket. Alleen dan nog wel ff geduld hebben op Chris King, want die zijn bezig met een bracket met een ISIS passing en die hebben nu al beloofd dat er flink garantie op zit en Chris King kennende zal het dikke kwaliteit worden
-
- Extreme Biker
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00
Maar heb jij dan daadwerkelijk problemen met de XT-2004-lager.
De ketting lijn is misschien wel erg ongelukkig, maar misschien dat Truvativ daarvoor een oplossing heeft. Bv een crank die "over" het lager heen zit?
Foto's kan ik zo niet vinden, maar heb ze al wel gezien. Voor de weg heb ik nog wel een foto gevonden.
De ketting lijn is misschien wel erg ongelukkig, maar misschien dat Truvativ daarvoor een oplossing heeft. Bv een crank die "over" het lager heen zit?
Foto's kan ik zo niet vinden, maar heb ze al wel gezien. Voor de weg heb ik nog wel een foto gevonden.
-
- Genius
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
- Contacteer:
Q waarde en kettinglijn niet door elkaar halen heren, is elders ook al verwarring door ontstaan. Kettinglijn moet gewoon 50mm zijn, punt.
Anders mag je je cassette ook opschuiven.
Q waarde is simpelweg een waarde die aangeeft hoever je trappers uit elkaar staan.
Anders mag je je cassette ook opschuiven.
Q waarde is simpelweg een waarde die aangeeft hoever je trappers uit elkaar staan.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 552
- Lid geworden op: za 20 oktober 2001, 02:00
OK, dat is dan ook weer duidelijk.