Nieuw soort schwalbe band met 2 luchtkamers

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

En dan de binnenkamer oppompen tot 7 bar... Da's volgens mij ook heel goed voor een velg die
volgens voorschriften maximaal 5 bar mag hebben...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Vighor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 558
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Muru Witjira fatbike, Nicolai Argon Fat, Turner King Khan

terunky schreef:
lijkt mij overigens niks voor xc doeleinde, te zwaar (200 gram zwaarder als tubeless) en overbodig....
ja, want tubeless weegt helemaal niks ..
In het pinkbike testartikel staat dat die Schwalbe band "less then 200g" is, een gewone Schalbe 13F Binnenband weegt al 200+ gram.
Pinkbike schreef: When will it be available? We'll find out during the 2014 Eurobike trade show, during which we'll be able to present precise information regarding design and prices. Schwalbe says that they will be responsible for the production and marketing of the system, and it is expected to be compatible with conventional tires and rims while weighing less than 200 grams.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Vighor schreef:
terunky schreef:
lijkt mij overigens niks voor xc doeleinde, te zwaar (200 gram zwaarder als tubeless) en overbodig....
ja, want tubeless weegt helemaal niks ..
In het pinkbike testartikel staat dat die Schwalbe band "less then 200g" is, een gewone Schalbe 13F Binnenband weegt al 200+ gram.
Pinkbike schreef: When will it be available? We'll find out during the 2014 Eurobike trade show, during which we'll be able to present precise information regarding design and prices. Schwalbe says that they will be responsible for the production and marketing of the system, and it is expected to be compatible with conventional tires and rims while weighing less than 200 grams.

Het ligt er aan wat ze precies bedoelen met tubeless. Ik ga er van uit dat ze UST tubeless bedoelen. Deze banden zijn toch wel een stuk zwaarder dan
normale vouwbanden. Een UST band weegt in 29" al snel 800-900 gram. Tel daar nog de 200 gram extra bij en je hebt banden van ruim 1 kilo.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Pat. schreef:En dan de binnenkamer oppompen tot 7 bar... Da's volgens mij ook heel goed voor een velg die
volgens voorschriften maximaal 5 bar mag hebben...
Hmmm, ja, maar, het is wel een kleiner oppervlak. 5 a 7 bar in een 2.25+ is wat anders dan een 28mm racebandje. En die schijn je ook prima op hoge druk op een mtb velg te kunnen rijden. Zo'n "binnenband" is misschien nog wel kleiner.
_Erik_ schreef:
Vighor schreef: ja, want tubeless weegt helemaal niks ..
In het pinkbike testartikel staat dat die Schwalbe band "less then 200g" is, een gewone Schalbe 13F Binnenband weegt al 200+ gram.

Het ligt er aan wat ze precies bedoelen met tubeless. Ik ga er van uit dat ze UST tubeless bedoelen. Deze banden zijn toch wel een stuk zwaarder dan
normale vouwbanden. Een UST band weegt in 29" al snel 800-900 gram. Tel daar nog de 200 gram extra bij en je hebt banden van ruim 1 kilo.
Nee, denk een "gewone" tubeless/tlr setup met vloeistof, tape, ed?

Klinkt wel heel goed, gewone tubeless setup/conversie met tlr band en vloeistof, extra gaatje boren in je velg, zo'n "binnenband" erin en rijden maar met <1.5 bar.
Ook voor xc is lage druk fijner.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Nimbus schreef:
_Erik_ schreef: Het ligt er aan wat ze precies bedoelen met tubeless. Ik ga er van uit dat ze UST tubeless bedoelen. Deze banden zijn toch wel een stuk zwaarder dan
normale vouwbanden. Een UST band weegt in 29" al snel 800-900 gram. Tel daar nog de 200 gram extra bij en je hebt banden van ruim 1 kilo.
Nee, denk een "gewone" tubeless/tlr setup met vloeistof, tape, ed?

Klinkt wel heel goed, gewone tubeless setup/conversie met tlr band en vloeistof, extra gaatje boren in je velg, zo'n "binnenband" erin en rijden maar met <1.5 bar.
Ook voor xc is lage druk fijner.[/quote]


Ik denk meer richting UST dan TLR. De meeste, zo niet alle TLR banden zijn niet luchtdicht. Om ze wel luchtdicht te krijgen zal er meer materiaal aan de band toegevoegd moeten worden. En om met deze banden met latex aan de gang te gaan lijkt mij niet echt handig.
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Dus toch wel afgekeken van de Nuetech Tubliss wat ik op de vorige pagina poste
UPDATE: Schwalbe’s PR man just rang back with a bit more info: “Basically there’s an inner tube, but it’s not really a tube, it’s a new construction process. You can pump up to 60psi into the interior chamber and as low as 12psi on the outside, though it’s a bit squirmy that low.” Essentially, it’s a second chamber that uses that high pressure to provide the above mentioned security benefits by pressing the standard tire’s bead harder into the rim’s hook, but only takes up about half the total volume. They can’t say more than that until the patents are final. In the meantime, check out Nuetech’s similar (but Schwalbe says different) system for motorcycle tires to get a visual.
http://www.bikerumor.com/2014/02/08/sch ... afe-sound/
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mooie ontwikkeling voor FATbikes ook!
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Het is mij alleen nog steeds niet duidelijk wat je er in godsnaam mee moet.
Een stukje foam oid. geeft al hetzelfde anti-ram-resultaat dan een bandje met lucht en
weegt waarschijnlijk nog minder ook nog.
Doorns komen er ook wel doorheen dus je moet er ook nog een sapje in doen want leeglopen
doen ze dan ook. Dus weer een honderd gram antilelkvloeistof erin.

Ik zie direct mogelijkheden om een dubbel lek te krijgen in de voerstreek.
flinke door in de band op lage druk en die perst zich vast wel door de 2de laag heen.
Dubbel lek...?
Moet je dan ook 2 sapjes gaan rijden?

@ Jo-eddy, ik zie wel een leuke mogelijkheid met een 20"Schwalbe binnenband in een fatbike buitenband
met een klein sapje erbij. Gaten boren in FB velgen is geen probleem, die lijden er toch niets van.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Soort Runflatband voor de MTB :-)

Ik denk ook dat het niet iets is voor XC waar het puur om de totale balans gaat.
Lijkt me eerder iest om op lagere druk te rijden en die paar (te) harde klappen voor de lage spanning op te vangen met de extra inner tube en niet de velg aan bonken te rijden.

Ben beniewd!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Pat. schreef:Het is mij alleen nog steeds niet duidelijk wat je er in godsnaam mee moet.
+1, in de jaren negentig zijn ze hier ook al mee bezig geweest. Nooit wat geworden. Later overlopen door Tubeless en NoTubes varianten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Is niet op XC gericht, waar latex al volstaat om lekbestendig en met voldoende lage druk te rijden. Gericht op downhill, gravity, waar het er nog ruiger aan toe gaat.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Real Epic '89 schreef:
Pat. schreef:Het is mij alleen nog steeds niet duidelijk wat je er in godsnaam mee moet.
+1, in de jaren negentig zijn ze hier ook al mee bezig geweest. Nooit wat geworden. Later overlopen door Tubeless en NoTubes varianten.
Bottom line is, je kan je band met erg lage druk rijden, zonder te burpen of door de bochten te kwijlen. Lijkt me toch wel handig. misschien in mindere maten voor NL XC, maar zeker voor enduro / downhill e.d.

Je geeft aan "later overgelopen naar" dat betekent onwikkeling > altijd goed!

Maar mischien wordt het wat duidelijker met wat random qoutes van de artikelen:
PinkBike schreef: What we were told is that it isn't the kind of system many downhill teams use with a tube inside a sealed tubeless system that acts as a back up if the tube pinches; we were told it was about performance, about tuning the spring curve of the tire; we were told that when Michael Kull, Schwalbe's marketing and race support guy, tested the system for a week on the Canary Island of La Palma's notoriously rocky, high impact trails, he was unable to puncture.
BikeRumor schreef:With low air pressure, off-road tire performance improves significantly. The tires can adapt better to the terrain and react far more sensitively; they roll more easily over uneven ground and provide more grip and control.

Riders cannot risk riding on standard MTB tires with less than 20 psi because the possibility of snake-bites is simply too great. And with the current trend toward wide wheel rims, the trail performance of the wide tires at low air pressure is improved, and has become less “spongy”, but the risk of snake-bites remains the same.

The solution is a dual chamber system.
All test cyclists to date have been thrilled with the new possibilities:

•At 14 psi, the tire grip is incredible. The contact surface is very large and the tires seldom, if ever, slide on loose ground. Even on the roughest terrain, the tires literally stick to the ground.
•The tire is the most sensitive cushioning element on the bike. The extra cushioning and traction because of the low air pressure leads to much better control over the bike and allows distinctly higher speeds.
•All this without the risk of snake-bites. Dented rims become a thing of the past. Significantly lighter tires can be used in even the toughest conditions. And in addition, the additional air chamber has excellent emergency running characteristics.
PinkBike schreef:Chances are, you'd never run that low of pressure on purpose in a traditional system, even with the thickest casings you could find - the tire would roll from side to side, and the risk of pinching or burping would be too great. With Schwalbe's new system, it didn't feel particularly strange, and in fact the first place I really noticed it was under heavy braking - the extra traction you gain when the tire is able to spread wide across the trail and doesn't skip over bumps meant rethinking the braking points I'd worked out on my first two runs.

If you're riding a bike off-road, lowering the pressure works, but the compromise has always been pinch flats, damage to rims, a lack of tire stability and burping of tubeless systems. With two chambers Schwalbe and Syntace seem on the way to solving those problems and allowing the advantages of greater traction - braking, cornering and drive - to shine through
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Het komt dus neer op een verhouding tussen de hoge druk en de lage druk. Wat de band ter hoogt van de velg stugger moet maken.

Nu vraag ik me af of het niet op een andere manier op te lossen is. Bredere velg, steverige lage wangen en een breed loopplank kortom een band die lijkt op een auto band. In de auto's is de wang ook verlaagt om het remmoment en vaagheid eruit te halen. Vaak met een hogere druk en een vlakker loopvlak. Misschien is een gedeeltelijke Radiaal band hierin wel de oplossing voor de toekomst.

Maar we zullen zien of deze dubbele binnenband een vooruitgang is die we zoeken.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Maar hoe zit het dan met een lek.
Oké je krijgt geen snakebites, maar die doorns van 2 cm in Frejus zijn crimineel
voor je banden.
Het voordeel van lage druk is duidelijk, dat is meesterlijk.
Maar naaldjeslek...? Moet je er dan toch nog latex in mieteren...

@ Reaal, met stijvere wangen doel je meer op een runflatband?
Dat is misschien weer te stijf om fatsoenlijk te vervormen.

Ik merk zelf goed het verschil tussen een 27tpi en 120 tpi band. die van 27 tpi
moet je op veel lagere druk rijden dan die van 120 om dezelfde vervorming in
de wang te krijgen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nou daar hoef je niet voor naar Fréjus. De Voerstreek waar ik woon kan er ook wat van.

Een racemotor band is een goed voorbeeld van wat ik bedoel. Lage wang met een maximaal breed loopvlak tov. de velg. Die rij je vaker met wat hogere spanning dan een ouderwetse band. Door de bredere velg, lagere wang, hogere druk is het contact oppervlak hetzelfde als wat we nu bereiken als we met een lagere spanning. Door met rubber soorten, karkassen en velg breedte te spelen kun je hetzelfde bereiken maar dan Tubeless zoals de rest van deze huidige wereld.
Plaats reactie