NMa rapport concurrentie fietsbranche

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

NMa schreef:NMa maakt rapport op tegen fietsfabrikanten en brancheorganisaties

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft na onderzoek rapport opgemaakt tegen vier fietsfabrikanten wegens een redelijk vermoeden van prijsafspraken en het uitwisselen van concurrentiegevoelige gegevens. Ook is rapport opgemaakt tegen twee brancheorganisaties. Volgens de NMa hebben deze verenigingen er bij hun leden, de rijwielhandelaren, onder meer sterk op aangedrongen niet in zee te gaan met een tweetal grote aanbieders van bedrijfsfietsen.


Volgens de NMa hebben Koninklijke Gazelle B.V., Accell Group N.V. (Batavus B.V., Koga B.V., Sparta B.V.) en Giant Europe B.V., die 70 à 80 procent van de Nederlandse markt vertegenwoordigen, onderling prijsafspraken gemaakt over de verkoop van fietsen. Daarnaast hebben Gazelle, Accell, Giant en Union B.V. ieder deelgenomen aan een systeem om concurrentiegevoelige informatie uit te wisselen. Deze afspraken hebben betrekking op de periode 1998 tot heden.

De prijsafspraken hadden onder andere betrekking op de verhoging van de prijzen voor de aankoop van een fiets. De prijs is een van de factoren waarop fietsfabrikanten met elkaar concurreren. Door de afspraken die de fietsproducenten gezamenlijk hebben gemaakt, is de prijsconcurrentie afgenomen. De afspraken tussen de drie fietsproducenten benadelen de consument.

Met het systeem van uitwisseling van informatie stellen de fietsproducenten elkaar tweemaandelijks op de hoogte van onder meer de ontwikkeling van marktaandelen, prijzen en trends in de markt. Hierdoor zijn de fietsproducenten voortdurend op de hoogte van de marktpositie en de marketingstrategieën van hun concurrenten. De fietsproducenten bepalen eveneens wie eventueel wel of niet mag toetreden tot het systeem. Coördinatie tussen ondernemingen die de risico's van de onderlinge concurrentie welbewust uitschakelt en vervangt door feitelijke samenwerking is in strijd met de Mededingingswet.

Ook tegen brancheorganisaties Bovag en de Nederlandse Christelijke Bond van Rijwiel- en Motorhandelaren (NCBRM) is rapport opgemaakt wegens het overtreden van de Mededingingswet. Deze verenigingen hebben er bij hun leden, de rijwielhandelaren, sterk op aangedrongen niet in zee te gaan met een tweetal grote aanbieders van bedrijfsfietsen. Volgens Bovag en NCBRM was de winstmarge die deze twee aanbieders vergoeden aan de rijwielhandelaren bij de verkoop van bedrijfsfietsen, te laag. Daarnaast hebben Bovag en NCBRM hun leden diverse adviezen gegeven over prijzen en tarieven die zij bij consumenten in rekening mogen brengen voor onder andere service- en onderhoudsbeurten. Wanneer concurrenten zich verenigen in een (branche)organisatie die vervolgens prijsadviezen afgeeft, dan beperken zij de concurrentie. Gezamenlijk aanbevolen prijzen of prijsverhogingen maken het mogelijk te voorspellen wat de prijspolitiek van concurrenten zal zijn. Dit is in strijd met het kartelverbod.

Aanleiding voor het onderzoek naar de fietsenbranche vormden tips en berichten in verschillende media dat de fietsprijzen in het najaar van 2000 fors zouden worden verhoogd. Bij dit onderzoek heeft de NMa zich mede gebaseerd op gegevens die verzameld zijn tijdens bedrijfsbezoeken aan fietsproducenten en brancheorganisaties. Gazelle en Bovag hebben naar aanleiding van de bedrijfsbezoeken voor hun medewerkers richtlijnen opgesteld ter naleving van de Mededingingswet.

De NMa maakt rapport op bij een redelijk vermoeden van een overtreding van de Mededingingswet. De betrokken fietsfabrikanten en brancheorganisaties kunnen nu op het rapport reageren. Daarna stelt de NMa definitief vast of er sprake is van een overtreding en zo ja, of er een boete en/of een last onder dwangsom wordt opgelegd.
bron: www.nmanet.nl
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Ik hoorde het vanochtend op de radio,
maar het verbaasde mij eerlijk gezegd niets dit bericht!

Die NMA heeft het er maar druk mee!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

yup, ers chijnen al bedragen genoemd te zijn als boetes, waarbij die voor Accell de winst van vorig jaar overschrijdt.

Oftewel: wij als klant worden er niks wijzer van. Het mogelijk teveel betaalde geld voor een neiuwe fiets krigjen we niet terug en de prijzen van de fietsen moeten nog meer omhoog omdat anders de winst van de fabrikant in gevaar komt.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

13 miljoen euro voor Accell geloof ik en 4 miljoen ofzo voor Giant.

Denk niet dat Accell dat kan opbrengen, maar het is wel goed dat afspraken gestraft worden.

Aan de andere kant snijden ze zichzelf op lange termijn toch wel in de vingers, het biedt nieuwe partijen om met scherpe prijzen de markt te betreden en dan snel marktaandeel te winnen. Dan merken ze het snel genoeg.

Maar ik denk dat je de activiteiten niet direct door kan trekken naar de mountainbikemarkt. Het geldt veel meer voor de standaard huis, tuin en keuken fietsen...
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Maiko schreef:13 miljoen euro voor Accell geloof ik en 4 miljoen ofzo voor Giant.

Denk niet dat Accell dat kan opbrengen, maar het is wel goed dat afspraken gestraft worden.

Aan de andere kant snijden ze zichzelf op lange termijn toch wel in de vingers, het biedt nieuwe partijen om met scherpe prijzen de markt te betreden en dan snel marktaandeel te winnen. Dan merken ze het snel genoeg.

Maar ik denk dat je de activiteiten niet direct door kan trekken naar de mountainbikemarkt. Het geldt veel meer voor de standaard huis, tuin en keuken fietsen...
grote probleem voor de mtb's zijn volgens mij de prijsverplichtingen die shimano oplegt aan fietsenboeren
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Ik wil dat niet meer zo`n groot probleem noemen als vroeger. Je hebt gewoon goede alternatieven voor Shimano producten. Dus als dat een probleem is kan een leverancier een fiets samen stellen zonder shimano spullen.

Een groot probleem is gewoon dat de afzetmarkt heel beperkt is, en ook behoorlijk verzadigd. R&D kosten zijn hoog en er zijn gewoon relatief weinig mountainbikers om de spullen aan te slijten. Het is niet voor niets dat er zoveel merken verdwenen zijn, Cook Brothers, Synchros, Kooka etc. Allemaal voorbeelden van exlcusieve merken die verdwenen zijn, en ze zullen niet de laatste zijn.

Overigens heb ik bij m`n vorige fiets gezorgd dat er geen enkel shimano product op m`n fiets zat, maar m`n huidige fiets is gewoon weer voorzien van veel shimano spul....
Marcoooooo schreef:
Maiko schreef:13 miljoen euro voor Accell geloof ik en 4 miljoen ofzo voor Giant.

Denk niet dat Accell dat kan opbrengen, maar het is wel goed dat afspraken gestraft worden.

Aan de andere kant snijden ze zichzelf op lange termijn toch wel in de vingers, het biedt nieuwe partijen om met scherpe prijzen de markt te betreden en dan snel marktaandeel te winnen. Dan merken ze het snel genoeg.

Maar ik denk dat je de activiteiten niet direct door kan trekken naar de mountainbikemarkt. Het geldt veel meer voor de standaard huis, tuin en keuken fietsen...
grote probleem voor de mtb's zijn volgens mij de prijsverplichtingen die shimano oplegt aan fietsenboeren
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Maiko schreef:....

Overigens heb ik bij m`n vorige fiets gezorgd dat er geen enkel shimano product op m`n fiets zat, maar m`n huidige fiets is gewoon weer voorzien van veel shimano spul....
...
hoe wil je een fiets bouwen compleet zonder shimano spul? Voorderailleurs worden volgens mij alleen door B-merken en Shimano gemaakt (of viel shimano al onder B-merken). SRAM maakt die dingen volgens mij al jaren niet meer..
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Marcoooooo schreef:
Maiko schreef:....

Overigens heb ik bij m`n vorige fiets gezorgd dat er geen enkel shimano product op m`n fiets zat, maar m`n huidige fiets is gewoon weer voorzien van veel shimano spul....
...
hoe wil je een fiets bouwen compleet zonder shimano spul? Voorderailleurs worden volgens mij alleen door B-merken en Shimano gemaakt (of viel shimano al onder B-merken). SRAM maakt die dingen volgens mij al jaren niet meer..
Nou ja zo goed als dan, dan heb je het alleen over een voorderailleur. Dit is misschien 2% van de totaalprijs van een fiets.
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Maiko schreef:
Marcoooooo schreef: hoe wil je een fiets bouwen compleet zonder shimano spul? Voorderailleurs worden volgens mij alleen door B-merken en Shimano gemaakt (of viel shimano al onder B-merken). SRAM maakt die dingen volgens mij al jaren niet meer..
Nou ja zo goed als dan, dan heb je het alleen over een voorderailleur. Dit is misschien 2% van de totaalprijs van een fiets.
klopt het is maar een klein deel van het geheel. Probleem imho is niet zo zeer dat shimano een groot markt aandeel heeft, maar dat ze daarmee de concurrentie een beetje uitschakelt, denk aan de nieuwe naven voor schijfremmen en de sti'tjes (hoe fijn ze ook zijn)
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Maar ja, het is duidelijk dat de nieuwe shifters niet geaccepteerd worden door de markt bijvoorbeeld.
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

daar ben ik het niet mee eens. Sterker nog, ik las pas in de Fiets dat Shimano de nieuwe XT-spulletjes nauwelijks aan kon slepen. Dat je ze niet gelijk overal ziet ligt er denk ik meer aan dat veel mensen ook nog met lx en deore rijden of nog wat ouder spul op hun fiets hebben zitten
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Voor volgend jaar staan er wellicht weer de gewone shifters op het programma. Je kan het wel niet met mij eens zijn, maar er zijn nauwelijks positieve reacties op hun 'nieuwe shifters' gekomen. Bovendien zijn ze niet compatible met andere remsoorten dan die van Shimano. Dus juist de oude shifters zijn niet aan te slepen geweest.

Dit staat los van de rest van de xt 2004 onderdelen. Ik heb het hierbij alleen over de shifters.
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Maiko schreef:Voor volgend jaar staan er wellicht weer de gewone shifters op het programma. Je kan het wel niet met mij eens zijn, maar er zijn nauwelijks positieve reacties op hun 'nieuwe shifters' gekomen. Bovendien zijn ze niet compatible met andere remsoorten dan die van Shimano. Dus juist de oude shifters zijn niet aan te slepen geweest.

Dit staat los van de rest van de xt 2004 onderdelen. Ik heb het hierbij alleen over de shifters.
hmm, dan misschien toch maar een voorraadje inslaan :roll:
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Marcoooooo schreef:
Maiko schreef:Voor volgend jaar staan er wellicht weer de gewone shifters op het programma. Je kan het wel niet met mij eens zijn, maar er zijn nauwelijks positieve reacties op hun 'nieuwe shifters' gekomen. Bovendien zijn ze niet compatible met andere remsoorten dan die van Shimano. Dus juist de oude shifters zijn niet aan te slepen geweest.

Dit staat los van de rest van de xt 2004 onderdelen. Ik heb het hierbij alleen over de shifters.
hmm, dan misschien toch maar een voorraadje inslaan :roll:
Samen online winkeltje beginnen?
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Maiko schreef:maar er zijn nauwelijks positieve reacties op hun 'nieuwe shifters' gekomen.
Oh?

Het bevalt mij anders SUPER.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Plaats reactie