Vorsprung Luftkappe - tuning voor Pike, Lyric & Yari

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik zit op mijn Reign (Pike RC 160 mm) op 55 psi, op mijn oude Blur LT (Pike RCT3 150 mm) zat ik op 70 psi. Verschil zit 'm wellicht inderdaad in de long/slack geo?
De hele veerweg gebruik ik doorgaans alleen bij echt flinke drops/jumps/rolls waarbij de transitie niet lekker loopt (m.a.w. wanneer mijn gebrek aan skills/talent naar boven komt!).
Het werkt zo in ieder geval goed voor mij, dus ik maak mij daar niet druk over. De Fox 34 (Rhythm) op mijn Spectral filtert wel merkbaar beter de kleine oneffenheden eruit, ik stel me zo voor dat een luftkappe in de Pike een soortgelijke verbetering zou opleveren. Maar ik vind het verschil niet significant genoeg om er iets aan te doen. Harder rijden werkt ook :tong
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

KleinPalomino schreef:Rondje gemaakt en na, de Pike is ontzettend 'plush'. :-D In eerste instantie, zoals door Vorsprung geadviseerd, dus 10% meer druk erin dan voorheen maar ik ben weer terug bij af. Dan gebruik ik tenminste 3/4 van de veerweg op een rondje B'hoek inclusief dat stukje downhill die op het grasveld uitkomt. En dat gaat onderaan met 60km/u. En dus nog wat reserve over voor als het echt ruig wordt.

Ik zat en zit dus rond de 50psi.
Afgelopen week heeft de Pike voldoende ruig terrein voor de poten gekregen. Ik heb de druk in de vork niet gewijzigd. In Schladming heb ik wel de hele veerweg gebruikt maar ik heb geen 'bottom out' gehad. En de vork is echt heerlijk plush in het begin van de veerweg en voldoende progressief op het einde van de veerweg. Wat mij betreft dus een geslaagde upgrade! Ik heb de gegevens van dit jaar van de ROX echter nog niet vergeleken met afgelopen jaar. Eens kijken of ik daar wat uit kan halen of er iets aan de Luftkappe is af te leiden danwel toe te bedelen.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik heb ook een luftkappe binnengekregen voor m'n Yari, echter gaat de installatie nog niet helemaal naar behoren....

Na installatie blijft de vork naar een paar keer veren hangen op 10% sag (onbelast)

Het lijkt alsof de negatieve luchtkamer zich teveel vult met lucht.

Heeft er iemand tips?


Zoals in dit topic ook al genoemd, heb ik tijdens montage de luftkappe tegen de eindaanslag gehouden om de hoeveelheid negatieve lucht zoveel mogelijk te voorkomen.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik heb de vork nog een keer uit elkaar gehaald, maar ik blijf het probleem houden...

- Ik heb de luftkappe onderin getrokken tijdens de installatie.
- de juiste hoeveelheid en soort olie gebruikt.
- ik heb de vork eerst tot de helft van de druk opgepompt, een paar keer in geveerd, zodat de negatieve kamer zich kan vullen (hierna komt de vork dus niet volledig terug) en vervolgens opgepompt tot de juiste hoeveelheid sag.


Wie kan mij helpen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt al een mailtje naar Vorsprung gestuurd?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Aangezien een aantal gebruikers hier hetzelfde probleem hadden, hoopte is hier het antwoord te krijgen.

Dus nee, nog niet gemaild...
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

https://vorsprungsuspension.com/pages/l ... tion-setup
TROUBLESHOOTING/FAQ

After installing my Luftkappe, the fork is not extending to full travel, what is happening?

After installation, the fork should extend to within about 2mm of its original travel when the fork is unweighted (lift front wheel off the ground to allow weight of wheel to pull on fork). If it doesn't, this is a sign that one or more of the following things has happened:
1. The footbolts were not done up with the fork at full extension. This must be done or the fork will have a vacuum in the lowers that sucks it down. Undo the footbolts and tap them loose, then do them back up at full extension.
2. The piston was inserted too far into the chamber before the seal head was installed, trapping a lot of air in the negative chamber that the air in the positive chamber is not able to overcome in order to reach the equalisation port. You can try forcibly extending the fork to reach the equalisation point, and/or use higher pressure in there to assist you. If it does equalise but still stays sucked down, this is not the cause.
3. You do not have the correct air shaft in there. If you have changed the shaft, this is very likely the cause - there are multiple variants of a "150mm" air shaft for example, depending on your wheel size and which fork you have (Lyrik/Yari or Pike). Replace the shaft with the correct one.
4. There is excessive grease in the negative chamber, or the topout bumper was not removed. Make sure these are removed.
5. There is some fault with the main piston quad ring that is preventing it from sealing properly, such as debris jamming in between it and the stanchion. This will typically cause complete collapse of the fork.
6. You are reading the wrong sag gradients. This happens to the best of us!


I can forcibly extend my fork about 20mm past where it extends to before it hits a hard stop, what's going on?

This is pneumatic topout in action - topout bumpers are not necessary in this fork. Being able to forcibly extend it a considerable distance past its proper topout point is normal and will not occur in use.

My fork sags just under the weight of the bike, why?

It should sag a couple of mm, because the bike has weight. If your suspension does not sag at all under the bike's weight then it is excessively sticky or preloaded. Think about it this way - if you, the rider, weigh 90kg (200lbs) and the sprung mass of your bike weighs 10kg (22lbs), your bike's sprung mass constitutes about 10% of the total sprung mass. If you run approximately 20mm sag in the fork when the rider is on the bike, then it makes sense that you'd see roughly 2mm sag with no rider on the bike.

I have to run more pressure now to get the same sag, why?

Part of the point of the Luftkappe is that it reduces the initial stiffness of the air spring. As a result, yes, you'll run more sag. Besides that, measuring sag on a fork is very inconsistent and unreliable - use pressure as a measurement instead. If the fork feels like it's riding too low in the travel due to the extra sag, it may simply be that your handlebars need to be a few millimeters higher.

Questions?
steve@ vorsprungsuspension.com
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Volgende week ga ik de Debon Air versie plaatsen .. ik zal dan mijn bevindingen plaatsen .. ik rij met 1 token op 55 PSI inderdaad ..

Jeroen
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Herman de Biker schreef: vr 25 januari 2019, 21:06 https://vorsprungsuspension.com/pages/l ... tion-setup
TROUBLESHOOTING/FAQ

After installing my Luftkappe, the fork is not extending to full travel, what is happening?

After installation, the fork should extend to within about 2mm of its original travel when the fork is unweighted (lift front wheel off the ground to allow weight of wheel to pull on fork). If it doesn't, this is a sign that one or more of the following things has happened:
1. The footbolts were not done up with the fork at full extension. This must be done or the fork will have a vacuum in the lowers that sucks it down. Undo the footbolts and tap them loose, then do them back up at full extension.
2. The piston was inserted too far into the chamber before the seal head was installed, trapping a lot of air in the negative chamber that the air in the positive chamber is not able to overcome in order to reach the equalisation port. You can try forcibly extending the fork to reach the equalisation point, and/or use higher pressure in there to assist you. If it does equalise but still stays sucked down, this is not the cause.
3. You do not have the correct air shaft in there. If you have changed the shaft, this is very likely the cause - there are multiple variants of a "150mm" air shaft for example, depending on your wheel size and which fork you have (Lyrik/Yari or Pike). Replace the shaft with the correct one.
4. There is excessive grease in the negative chamber, or the topout bumper was not removed. Make sure these are removed.
5. There is some fault with the main piston quad ring that is preventing it from sealing properly, such as debris jamming in between it and the stanchion. This will typically cause complete collapse of the fork.
6. You are reading the wrong sag gradients. This happens to the best of us!


I can forcibly extend my fork about 20mm past where it extends to before it hits a hard stop, what's going on?

This is pneumatic topout in action - topout bumpers are not necessary in this fork. Being able to forcibly extend it a considerable distance past its proper topout point is normal and will not occur in use.

My fork sags just under the weight of the bike, why?

It should sag a couple of mm, because the bike has weight. If your suspension does not sag at all under the bike's weight then it is excessively sticky or preloaded. Think about it this way - if you, the rider, weigh 90kg (200lbs) and the sprung mass of your bike weighs 10kg (22lbs), your bike's sprung mass constitutes about 10% of the total sprung mass. If you run approximately 20mm sag in the fork when the rider is on the bike, then it makes sense that you'd see roughly 2mm sag with no rider on the bike.

I have to run more pressure now to get the same sag, why?

Part of the point of the Luftkappe is that it reduces the initial stiffness of the air spring. As a result, yes, you'll run more sag. Besides that, measuring sag on a fork is very inconsistent and unreliable - use pressure as a measurement instead. If the fork feels like it's riding too low in the travel due to the extra sag, it may simply be that your handlebars need to be a few millimeters higher.

Questions?
steve@ vorsprungsuspension.com
:-q nou nog even tijd vinden om er mee aan de slag te gaan...
Plaats reactie