.... Astma bij MTB'ers Absalon, Kerschbaumer, Schurter ....

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

kermit schreef:Laten we eens beginnen met de oortjes te verbannen en de wedstrijden zo in te richten dat de renners weer (grotendeels) zelf moeten bepalen wat ze moeten doen. Bij Sky wordt alles in de ploegleidersauto geanaliseerd en daaruit volgen beslissingen die de renners moeten volgen. Gevolg is dat nagenoeg elke etappe in de Tour voorspelbaar verloopt en aanvallen "nogal" ontmoedigd wordt want ze eindigen zelden succes heeft.........
Helemaal mee eens, als je ziet dat die Froome constant zit te overleggen, maar ook ziet dat de andere ploegen gewoon te bang zijn voor Sky. Maakt het wat saai soms.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Ik heb ook astma, vroeger als kind vaak in het ziekenhuis gelegen.
Nu ben ik soms nog een kind, maar 38 jaren jong.

Wat ik vooral heb is dat ik altijd als een malle aan het hijgen ben, zonder dat ik hier overigens last van heb.
Als medicatie heb ik 2x daags Salbutamol, tijdens het sporten heb ik dat eigenlijk nooit nodig. Ik heb wel eens een
keer geprobeerd of ik er sneller door kon gaan, maar Strava zei wat anders. Mijn gevoel trouwens ook.

Persoonlijk denk ik dat als je longen goed zijn, dergelijke medicatie je niet veel gaat brengen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

yo-eddy schreef:.... toch stinkt er iets als er in de absolute top vd (wieler)sport zoveel astma medicatie wordt gebruikt......iets zegt mij dat dat geen toeval is :roll:
Uiterst verdacht, eigenlijk weten we allemaal hoe het zit.
Maar we hebben boter op ons hoofd.
Wij (publiek, pers en sponsor) willen deze prestaties, en volgend jaar moeten er weer records gebroken worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Idd vooral wij als kijker en het publiek.....wie gaat er naar een tour kijken zonder een groot peloton en misschien voor een uur lang om de minuut/en een passerende rijder te aanschouwen :( Ik kijk amper, en vooral door het publiek een ergenis tot met.....een stelletje hersenloze die niet begrijpen wat voor gevaar ze zijn en gebeurt er iets .....is het ohh ik wist het niet en de rijder in de kreukels, ik heb er geen goed woord voor over :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Wij (publiek, pers en sponsor) willen deze prestaties, en volgend jaar moeten er weer records gebroken worden.
Het is iig zo dat wat er van een profrenner gevraagd wordt niet mogelijk is op een paar boterhammen met pindakaas. Voetballers, tennisers, als die een wedstrijd gespeeld hebben volgt er minimaal een rustdag. Van wielrenners wordt verwacht dat ze drie weken koersen en op de twee rustdagen ook nog beschikbaar zijn voor de pers.
En dan vinden we het vreemd dat er op (of over) de grens gegaan wordt met spullen die de prestatie en/of het herstelvermogen verbeteren...?

Maar ik denk dat duidelijke regels uiteindelijk wel het beste zijn. Niet ineens morgen invoeren, maar wel nu een datum noemen waarop die zouden gaan gelden.

Let wel, ook met alles wat er nu wel of niet genomen wordt heb ik groot respect voor wat die gasten presteren. Ik hoor weleens opmerkingen in de trant van "zo kan ik het ook", wat natuurlijk bullshit is. De renners gaan diep, heel diep en hebben alles voor hun sport over, daar kun je je als hobbyist amper iets bij voorstellen.
En het is al een stuk beter dan vroeger qua doping, maar het is op z'n minst verdacht als een half peleton aan de medicatie zit en een renner als Froome die bilharzia en inspanningsastma heeft al jarenlang in de grote rondes de te kloppen man is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Wij (publiek, pers en sponsor) willen deze prestaties, en volgend jaar moeten er weer records gebroken worden.
Het is iig zo dat wat er van een profrenner gevraagd wordt niet mogelijk is op een paar boterhammen met pindakaas. Voetballers, tennisers, als die een wedstrijd gespeeld hebben volgt er minimaal een rustdag. Van wielrenners wordt verwacht dat ze drie weken koersen en op de twee rustdagen ook nog beschikbaar zijn voor de pers.
En dan vinden we het vreemd dat er op (of over) de grens gegaan wordt met spullen die de prestatie en/of het herstelvermogen verbeteren...?

Maar ik denk dat duidelijke regels uiteindelijk wel het beste zijn. Niet ineens morgen invoeren, maar wel nu een datum noemen waarop die zouden gaan gelden.

Let wel, ook met alles wat er nu wel of niet genomen wordt heb ik groot respect voor wat die gasten presteren. Ik hoor weleens opmerkingen in de trant van "zo kan ik het ook", wat natuurlijk bullshit is. De renners gaan diep, heel diep en hebben alles voor hun sport over, daar kun je je als hobbyist amper iets bij voorstellen.
En het is al een stuk beter dan vroeger qua doping, maar het is op z'n minst verdacht als een half peleton aan de medicatie zit en een renner als Froome die bilharzia en inspanningsastma heeft al jarenlang in de grote rondes de te kloppen man is...
Je kan wielrennen qua belasting niet vergelijken met tennis (of voetbal, volleybal, basketbal etc), valpartijen buiten beschouwing gelaten is fietsen wat 'fijner' voor je gewrichten. Het opzoeken van grenzen is inherent aan sporten waarin flinke bakken met geld rondgaan en er voordeel behaalt kan worden.

Wielrennen staat inherent aan het opzoeken van de grenzen van je lichaam, dat maakt ze denk ik nog wat vatbaarder voor 'middeltjes'. Een normaal mens moet er niet aan denken om in een donkere hotelkamer met bloedzakken te spelen. Daarom vind ik het ook bizar als mensen zeggen dat we 'de teugeltjes moeten laten vieren', je kan dat niet overlaten aan topsporters, die gaan door tot ze (dood) neervallen.

Daarnaast hebben topsporters hooguit 15? jaar om hun brood te verdienen. Een kleine vooruitgang in prestatie van subtop naar top kan je een onbezorgde oude dag bezorgen (financieel dan).
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ik snap verder niet wat iedereen tegen Froome heeft. Froome heeft net als Armstrong iets wat veel andere renners niet hebben. Zij zijn/waren innovatief.

Armstrong was één van de eerste die op hoogtestage ging omdat dat de prestaties zou verbeteren. Hij trainde zich het apenlazerus en was veruit de beste. Wel in een tijd dat er veel doping gebruikt werd. Maar in een peloton waar 99% van de renners doping gebruikt bleef hij degene die nieuwe manieren zocht om op een legale manier nog een stapje voorsprong te krijgen.

Froome heeft dat ook. Hij traint veel. Leeft voor de sport en is innovatief. Hij verbetert, past zijn manier van fietsen aan op de manier zodat hij net dat 1e % voordeel heeft op de rest. Bijvoorbeeld met dat Ovale tandwiel. Zou een voordeel opleveren. De manier waarop sky onderzoekt wat de meest efficiënte manier van fietsen is. (1 tempo fietsen ipv demarrages)

Dus wat je ook van iemand vind en wat zij mogelijk wel of niet gedaan hebben. Dit zijn uiteindelijk wel degene die de sport naar een hoger niveau brengen. Ik heb daar echt heel veel respect voor.

Ik snap dat mensen denken waar rook is is vuur. Maar er zijn volgens mij meer onderzoeken die Froome vrijpleiten dan dat er onderzoeken zijn die hem veroordelen. Dus hij is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Ik denk dat je zo'n sportman dat respect ook wel moet geven.
#Skraleanjers
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb niet zozeer iets tegen Froome, maar meer tegen Sky. Althans, de manier waarop zij koersen kun je innovatief noemen, maar het maakt de wedstrijden niet interessanter, integendeel.
Ik begrijp uiteraard het hoe en waarom, maar leuk is het niet. Het interesseert mij niet of ze een berg in 40 of 41 minuten omhoog trappen, wat het interessant maakt is als je strijd ziet. En tot nu toe rekenen ze het knap uit, zodat de kopmannen pas in de laatste paar km echt aan de bak moeten.

Wat mij betreft moet je koersen zoveel mogelijk bij de sporters laten en niet vanachter een laptop in de auto bepalen. Want wat is het doel, een fietsend laboratorium creeëren of zo spannend mogelijke wedstrijden zien... Bij dat laatste hebben sponsoren ook belang, ik zit inmiddels echt tegen het punt van afhaken aan.

En Armstrong, tsja. Ik heb zeker respect voor zijn gedrevenheid als sportman, maar als persoon is het een onaangenaam individu. Dominant en manipulerend, het zal mijn vriend niet worden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Pro_Shifty schreef:Ik snap verder niet wat iedereen tegen Froome heeft. Froome heeft net als Armstrong iets wat veel andere renners niet hebben. Zij zijn/waren innovatief.

Armstrong was één van de eerste die op hoogtestage ging omdat dat de prestaties zou verbeteren. Hij trainde zich het apenlazerus en was veruit de beste. Wel in een tijd dat er veel doping gebruikt werd. Maar in een peloton waar 99% van de renners doping gebruikt bleef hij degene die nieuwe manieren zocht om op een legale manier nog een stapje voorsprong te krijgen.

Froome heeft dat ook. Hij traint veel. Leeft voor de sport en is innovatief. Hij verbetert, past zijn manier van fietsen aan op de manier zodat hij net dat 1e % voordeel heeft op de rest. Bijvoorbeeld met dat Ovale tandwiel. Zou een voordeel opleveren. De manier waarop sky onderzoekt wat de meest efficiënte manier van fietsen is. (1 tempo fietsen ipv demarrages)

Dus wat je ook van iemand vind en wat zij mogelijk wel of niet gedaan hebben. Dit zijn uiteindelijk wel degene die de sport naar een hoger niveau brengen. Ik heb daar echt heel veel respect voor.

Ik snap dat mensen denken waar rook is is vuur. Maar er zijn volgens mij meer onderzoeken die Froome vrijpleiten dan dat er onderzoeken zijn die hem veroordelen. Dus hij is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Ik denk dat je zo'n sportman dat respect ook wel moet geven.
Bij Froome (en toendertijd ook Armstrong) speelt de factor geld een hele grote rol. Sky koopt gewoon knechten van top niveau (potentiele winnaars) die hun ballen eraf draaien voor hun kopman. Dit scheelt meer dan 1% en is ook de reden dat zij de koers op slot kunnen gooien. Leuk om te zien? ... ik vind van niet maar het werkt wel..... gaan die gasten dan ook nog massaal aan de astma puffertjes dan haak ik een beetje af qua sympathie.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Pro_Shifty schreef:Ik snap verder niet wat iedereen tegen Froome heeft. Froome heeft net als Armstrong iets wat veel andere renners niet hebben. Zij zijn/waren innovatief.

Armstrong was één van de eerste die op hoogtestage ging omdat dat de prestaties zou verbeteren. Hij trainde zich het apenlazerus en was veruit de beste. Wel in een tijd dat er veel doping gebruikt werd. Maar in een peloton waar 99% van de renners doping gebruikt bleef hij degene die nieuwe manieren zocht om op een legale manier nog een stapje voorsprong te krijgen.
1. Betreft hoogtestages: Giga bullshit. Dat was echt geen L.A. innovatie.
2. Het probleem met Lance was niet eens de dope, als het honds behandelen van anderen en het omkopen van de UCI.
Froome heeft dat ook. Hij traint veel. Leeft voor de sport en is innovatief. Hij verbetert, past zijn manier van fietsen aan op de manier zodat hij net dat 1e % voordeel heeft op de rest. Bijvoorbeeld met dat Ovale tandwiel. Zou een voordeel opleveren. De manier waarop sky onderzoekt wat de meest efficiënte manier van fietsen is. (1 tempo fietsen ipv demarrages)
Geloof je dit zelf? Er is niets innovatiefs aan:

1. Ovale tandbaden zijn OUD> Sastre reed er ook mee. Bewijs dat het helpt.... ontbreekt.
2. Eén tempo de berg oprijden deden o.a. Jan Jansen, Hinault, Breukink, Indurain.

Wat hij echter ook nadoet:

3. Claimen dat hij een afgrijselijke ziekte heeft en daarom nooit zijn potentieel haalde. Herken je die? Er was nog een renner die dit claimde. De ziekte klopte, maar het wonder kwam toch vooral uit de spuit.

Betreft Sky:

1. De resultaten werden pas echt goed na het inhuren van een bepaalde dokter/manager: Geert Leinders. Deze dokter was "toevallig"ook betrokken bij de beste ronde ploeg die Nederland ooit heeft gehad: De Rabo ploeg die in een paar jaar 3, bijna 4 grote rondes wist te winnen (Peter post heeft dat 1 keer gepresteerd).
2. Management is een grote leugen, met aan de top Pinokkio Dave Brailsford. Het aantal idiote leugens betreft zijn personeelsbeleid, tot aan medische schandaaltjes onder hem is ellenlang.
3. De dope koerier van Lance Armstrong bleek jaren later goede vriend te zijn van de Sky ploegleider... tot aan foto's van de ploegleiders auto van Sky voor de deur van deze behulpzame man.
4. Sky is eigenlijk een nationaal project, voortkomend uit een sportplan om medailles te vergaren. Belangenverstrengeling met de bond en overheid zijn dan ook gigantisch. Dat is geen klimaat om kritisch te zijn over ethische overtredingen (zoals bleek toen er een rapport naar boven kwam).
Dus wat je ook van iemand vind en wat zij mogelijk wel of niet gedaan hebben. Dit zijn uiteindelijk wel degene die de sport naar een hoger niveau brengen. Ik heb daar echt heel veel respect voor.
Helaas zijn ze nog niet betrapt op enige innovatie. het is enigszins "opvallend" dat ze pas na de komst van Leinders het goed begonnen te doen in grote rondes.

Het gekke is dat ze met deze klassieke methodes baanrenners tot grote hoogten weten te stuwen. Nou is dat op zich niet nieuw... Rominger en Berzin bleken ook onvermoed goede ronde renners te zijn. :roll:
Ik snap dat mensen denken waar rook is is vuur. Maar er zijn volgens mij meer onderzoeken die Froome vrijpleiten dan dat er onderzoeken zijn die hem veroordelen. Dus hij is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Ik denk dat je zo'n sportman dat respect ook wel moet geven.
Er is geen onderzoek dat Froome vrijpleit. Er is wel verwarring over de limiet van Salbutamol in zijn algemeenheid. Froome is de eerste en enige die daardoor niet vervolgd wordt. De limiet zoals hij is, is overigens ook niet veranderd, dus vreemd genoeg zou hij met dezelfde plas weer positief zijn....

Betreft rook en vuur: Sky is de beroemde eend:

1. Doping dokters
2. Leugens van het management over deze dopingdokters
3. Schandalen over medicijnen.

Loopt als een eend, klinkt als een eend en ziet eruit als een eend. Hoogstwaarschijnlijk is het dan ook een eend.

En tot slot: Dave Brailsford is gewoon een onsympathieke vent. Dus geen sympathie voor de ploeg... dat terwijl ik Froome best een grappige kerel vind.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ben het toch wel heel erg met Loknor eens!

Het Salbutamol verhaal van Froome is natuurlijk bizar.

Een leger advocaten en veel geld er tegenaan en klaar. Contador was een Giro, Tour overwinning kwijt en had een schorsing voor minder.

Als je waarde te hoog was, en dan ben ik even heel "positief" en je hebt per ongeluk te veel genomen, dan nog had hij minimaal de Vuelta zege in moeten leveren. Als ik straks per ongeluk 150 rijd krijg ik ook een boete.


Armstrong:
Probleem wat ik met hem heb is dat ie mensenlevens kapot heeft gemaakt en carieeres geruwineerd om zijn leugen in de lucht te houden, dat staat los van het doping gebruik dat deed iedereen.

Dat hij vervolgens 7 tours won is knap, ook met doping. Maar het is ook knap als 1 gek een heel volk voor zich wint wat vervolgens 3 miljoen moorden pleegt, wat nog wel een gradatie erger is, dat snap ik. Maar het gaat om het kapot maken van ander.

En vriend Brailsford zijn arogantie word alleen maar hoger, het goede daarvan, de val ook. 1 kritische vraag en je kan de perskamer verlaten. Froome is niet het eerste issue bij Sky. We hebben ook nog het verhaal Wiggins en nu weer ons racistje Moscon, die na nog een vegrijp ontslagen zou worden........

Ik ben blij dat er in de wereld goedgelovige mensen bestaan, maar wat ik in dit topic zie is meer volstrekte naiviteit. Kijk de documantaire Icarus eens, en laten we dan zeggen dat de helft daarvan overtrokken is, wat er dan overblijft is nogsteeds bizar.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

En nogmaals... ik vind Chris een grappige gast en vind echt niet dat Lance met voetboei om door het leven moet.

Panem et circenses

Maar ethisch gezien heb ik het niet zo op topsport ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb ook veel respect voor die mannen.
Groot verschil met voetbal is ook de beschikbare pot met geld.
Bij voetbal kan je gerust over een berg spreken, waardoor er voor iedere goede voetballer wel een financieel zorgeloze toekomst mogelijk is.
Bij het fietsen is er een potje met duiten.
Je moet echt bij de absolute wereldtop behoren om daarin te mogen delen.
Dus de drang om bovenmatig te presteren is wel heel groot, anders kunnen ze na hunnprof carrière fietsenmaker worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:, anders kunnen ze na hun prof carrière fietsenmaker worden.
Is dat niet het doel dan?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Beetje gekke gedachte, maar wat is er mis met na een sportcarrière een andere arbeidscarrière te volgen?
Ik vind het niet vanzelfsprekend dat je zoveel moet verdienen dat je daarna met zeer vervroegd pensioen kunt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie