.... Astma bij MTB'ers Absalon, Kerschbaumer, Schurter ....

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik heb ook astma en krijg meerdere medicijnen voorgeschreven. Ik heb Ventolin/Salbutamol en Seretide/Salmeterol.

Seretide is echt een paardenmiddel. Paar maanden geleden was ik aan het wandelen en had ik geen medicatie bij me. Juist toen kreeg ik een astma aanval die zo heftig was dat ik dacht dat ik door zuurstofgebrek zou flauwvallen en ik moest echt moeite doen om niet in paniek te raken. Het was echt erg. Thuis meteen Seretide ingenomen wel in een behoorlijke dosis. 6 pufjes van 50/250 microgram/dosis.

Een half uur later had ik naar mijn gevoel weer mijn volledige conditie terug.
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op ma 16 juli 2018, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Eens Yo-eddy, daar klopt iets niet. Maar ondanks dat ik een enorme cynicus bent (ze gebruiken allemaal^^), geloof ik wel dat een bepaalde vorm van inspanningsastma bij dit soort topsporters hoort. Zoals gezegd, ik heb het blijkbaar ook, maar toen ik eenmaal ging sporten was ik ook vrijwel direct op een best okay niveau, veel hoger dan mijn voetballende vriendjes.

Ik was zeker geen groot talent hoor, maar vanaf dag 1 trapte ik de meeste leeftijdsgenoten weg (uitzonderingen op dit forum daargelaten^^), wat toch opvallend is voor een jochie wat kort daarvoor opeens piepend en hijgend met spoed naar het ziekenhuis moest voor opeens optredende Astmatisch bronchitis met minimale longinhoud... hoppa Ventolin voorgeschreven en tegen mijn ouders gezegd dat ik een racefiets moest krijgen(kon die dokter wel zoenen).

Beetje zuurstofschuld is zo gek nog niet, mits het dus verdwijnt als je vol gaat (mijn ervaring dus). Zoals gezegd, volgens mij claimde Gregor Stam hetzelfde (maar mijn geheugen speelt me wellicht parten).

Maar je hebt dus ook mensen (zoals mijn moeder) die gewoon kapot gaan als ze Astma hebben... het is blijkbaar nogal een spectrum van aandoeningen. Ik had astma, superslechte longinhoud en een jaar later was die met 100% gegroeid door een jaartje te wielrennen... heel andere soort Astma dan die Astma waar je geen trap mee opkomt.
Laatst gewijzigd door Loknor op ma 16 juli 2018, 19:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

yo-eddy schreef:.... toch stinkt er iets als er in de absolute top vd (wieler)sport zoveel astma medicatie wordt gebruikt......iets zegt mij dat dat geen toeval is :roll:
Het is vooral opvallend hoe mat erop gereageerd word door mede renners.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Real Epic '89 schreef:
yo-eddy schreef:.... toch stinkt er iets als er in de absolute top vd (wieler)sport zoveel astma medicatie wordt gebruikt......iets zegt mij dat dat geen toeval is :roll:
Het is vooral opvallend hoe mat erop gereageerd word door mede renners.
Tsja, omerta :wink:
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Zo werkt professionele topsport nu eenmaal. Er is een manier om legaal (op het randje) zonder meer te trainen beter te presteren. Als het kan, zijn er atleten die het doen, wie het niet doet heeft dus meteen een achterstand. Dus doet (bijna) iedereen het.

Krijg zelf nog altijd ventolin/salbutamol voorgeschreven voor het geval dat. Neem het heel sporadisch nog wel eens preventief voor een grote rit en het effect is zeker merkbaar. Ik vind het persoonlijk een grotere uitdaging om het zonder te doen dus gebruik het eigenlijk vrijwel nooit meer. Hoe minder troep in mijn lijf hoe beter.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

ik heb ook astma en heb bij een inspanningstest gekeken welk effect ventolin had. Eerst zonder en daarna met een 5 dubbele dosis. Verschil op de piekflow 0,0! Ventolin gaat het verschil niet maken in de resultaten. Waar ik veel meer profijt van heb gehad is het voorkomen van keel ontstekingen, verkoudheid door de pollen. Het gebruik van een neusspray en inhaler met cortisonen verbeterde bij mij wel duidelijk de prestaties doordat ik structureel meer lucht kreeg. Overigens krijg je daar op voorschrift van een arts ook gewoon vrijstelling voor dus ik vermoed dat er ook wat betreft deze middelen een hoop renners die zullen gebruiken.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat ik van het Froome gebeuren heb begrepen was dat er geen keihard bewijs is dat Salbutamol absoluut prestatieverbeterend is.
Ik verwacht dat dat er ook niet snel zal komen, want weinig mensen hebben baat bij zo,n onderzoek en het is arbeidsintensief+duur.
Uit causaal verband en minder volledig dichtgetimmerde onderzoeken die op zich wel goed zijn, blijkt dat Salbutamol WEL prestatieverbeterend is bij gezonde mensen.
Wat we van Froome zijn advocatenteam hebben geleerd is dat die onderzoeken niet zo waterdicht zijn dat een advocaat en goedbetaald expertteam er geen gaatje in kan prikken.

Bij Jan modaal zit er nog voldoende rek in andere factoren die vaak meer impact kunnen hebben en makkelijker te beïnvloeden zijn als dat Sabutamol als voordeel kan opleveren, maar op een Prof nivo waar dat allemaal al is benut...ik geloof er heilig in dat het een voordeel heeft.

Ik heb vroeger een vrij lange periode gehad met hoge medicatie afhankelijkheid waarbij we (de longarts en ik) lang aan het zoeken zijn geweest naar de Magic Mix omdat de standaard dingen als Seretide bij mij niet goed werkten. Als verpleegkundige/vak-nerd en heel doelgericht sporter wilde ik dan echt het naadje van de kous weten en ook veel vakliteratuur over gelezen (Pubmed) waarna ik hier niet kan linken vanwege een betaalmuur vandaar dat ik er wel wat verstand van heb gekregen.
Nu alweer jaren vrijwel medicatie vrij, op een enkele keer na met wel heel veel triggers: warm, klam weer of juist heel koud weer en bij beide lang maximaal inspannen, dan is een pufje Salbutamol goud waard...maar geen 8 ala Froome.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Jurf schreef:Wat ik van het Froome gebeuren heb begrepen was dat er geen keihard bewijs is dat Salbutamol absoluut prestatieverbeterend is.
Ik verwacht dat dat er ook niet snel zal komen, want weinig mensen hebben baat bij zo,n onderzoek en het is arbeidsintensief+duur.
Uit causaal verband en minder volledig dichtgetimmerde onderzoeken die op zich wel goed zijn, blijkt dat Salbutamol WEL prestatieverbeterend is bij gezonde mensen.
Wat we van Froome zijn advocatenteam hebben geleerd is dat die onderzoeken niet zo waterdicht zijn dat een advocaat en goedbetaald expertteam er geen gaatje in kan prikken.

Bij Jan modaal zit er nog voldoende rek in andere factoren die vaak meer impact kunnen hebben en makkelijker te beïnvloeden zijn als dat Sabutamol als voordeel kan opleveren, maar op een Prof nivo waar dat allemaal al is benut...ik geloof er heilig in dat het een voordeel heeft.

Ik heb vroeger een vrij lange periode gehad met hoge medicatie afhankelijkheid waarbij we (de longarts en ik) lang aan het zoeken zijn geweest naar de Magic Mix omdat de standaard dingen als Seretide bij mij niet goed werkten. Als verpleegkundige/vak-nerd en heel doelgericht sporter wilde ik dan echt het naadje van de kous weten en ook veel vakliteratuur over gelezen (Pubmed) waarna ik hier niet kan linken vanwege een betaalmuur vandaar dat ik er wel wat verstand van heb gekregen.
Nu alweer jaren vrijwel medicatie vrij, op een enkele keer na met wel heel veel triggers: warm, klam weer of juist heel koud weer en bij beide lang maximaal inspannen, dan is een pufje Salbutamol goud waard...maar geen 8 ala Froome.
Probleem is dat UCI niet de middelen (geld) heeft om een heel leger advocaten en wetenschappers in te huren. Sky heeft een rapport van 1500 bladzijdes ingeleverd om Froome zijn onschuld te bepleiten. Om dit allemaal te weerleggen ben je maanden bezig en het heeft al bijna een jaar geduurd. Feit blijft dat Froome "positief" is getest (en niet zo'n beetje ook). Ulissi (2014), Petacchi (2007), Oscar Sio (2006), Plioesjin (2014), Piepoli (2007), Trentin (2006) hebben ook allemaal positief getest op salbutamol. Van dat rijtje zijn alleen Sio en Piepoli vrijgesproken. Ooit ergens gelezen dat belachelijk hoog aantal BRITSE topsporters van het olympisch team last hebben van inspanningsastma. De begeleidingsstaf had naar een OS bijna een vracht aan medicijnen meegenomen voor de atleten.

Ik ben van mening dat het hele TUE systeem los moet laten. Als je niet fit bent of een blessure hebt heb je gewoon pech en wordt je uitgesloten van wedstrijden. Cortisonen gebruiken voor een pijnlijke knie? Oké; gevolg is dat je 2 maanden niet mag koersen. Maar renners als Froome die beweren inspanningsastma, last van nierfalen hebben horen gewoon niet thuis in de TOPsport. Afschaven al die verkapte regels voor het toestaan van medicijnen. Mathieu van de Poel en Kevin Pauwels hebben hier zich ook al eens over uitgelaten en hun gegevens openbaar gemaakt, was een aanval richting Wout van Aert die op cortisonen reed. Ben van mening dat er nog steeds in alle sporten wel doping wordt gebruikt alleen in de wielersport is het fors ingeperkt tot kleine hoeveelheden en telkens de rand opzoeken. Ik steek voor geen enkele sporter me in handen in het vuur.

Tendens in Nederlandse media is alleen dat "onze" sporters schoon zijn. De transformatie van bijv. een Daphne Schippers en Tom Dumoulin mogen we net zulke grote vraagtekens bij zetten als buitenlandse sporters als een Froome, die ook ineens uit niets kwam. Als ik dan een Erben Wennemars en Rintje Ritsma hoor raaskallen over technische sport (doping helpt niet bij schaatsen) denk ik; in dat schaatsen heerst ook een flinke Omerta. Bij elke vorm van sport helpt doping goed.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

poiuytr schreef: Tendens in Nederlandse media is alleen dat "onze" sporters schoon zijn. De transformatie van bijv. een Daphne Schippers en Tom Dumoulin mogen we net zulke grote vraagtekens bij zetten als buitenlandse sporters als een Froome, die ook ineens uit niets kwam. Als ik dan een Erben Wennemars en Rintje Ritsma hoor raaskallen over technische sport (doping helpt niet bij schaatsen) denk ik; in dat schaatsen heerst ook een flinke Omerta. Bij elke vorm van sport helpt doping goed.
Tja, we/ ze mogen het niet zeggen anders weten we niet meer waar we naar zitten te kijken. Ik hoor volgend jaar wel wie deze tour gewonnen heeft....
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

2 jaar geleden was een Nederlandse schaatser betrapt op Epo die kwam van het marathon schaatsen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

De medische begeleiding bij het marathon schaatsen en wielrennen hebben hele warme contacten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef:Wat ik van het Froome gebeuren heb begrepen was dat er geen keihard bewijs is dat Salbutamol absoluut prestatieverbeterend is.
Wat ik er van begrepen heb is de 'vrijspraak' op basis van dat er geen bewijs is dat de hoeveelheid die in de plas aangetroffen wordt iets zegt over de hoeveelheid die je in je lijf hebt.

Wat dus in houdt dat de UCI zijn regels niet goed genoeg dicht getimmerd heeft omdat de advocaten hier dus de 'overwinning' pakken op een onduidelijkheid in de regels. Niet op het feit of het spul wel of niet werkt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Laten we eens beginnen met de oortjes te verbannen en de wedstrijden zo in te richten dat de renners weer (grotendeels) zelf moeten bepalen wat ze moeten doen. Bij Sky wordt alles in de ploegleidersauto geanaliseerd en daaruit volgen beslissingen die de renners moeten volgen. Gevolg is dat nagenoeg elke etappe in de Tour voorspelbaar verloopt en aanvallen "nogal" ontmoedigd wordt want ze eindigen zelden succesvol.

Ik kan me zomaar voorstellen dat terug naar de basis meer gevolgen heeft voor het koersverloop dan Froomes salbutamoldosis halveren ;-)

Maar ik kan me ook wel vinden in poiuytr's opmerking:
"Afschaffen al die verkapte regels voor het toestaan van medicijnen."
Nu heb je een te rekbare grens, het is beter als die duidelijker wordt. Dan weet iedereen waar-ie aan toe is en het is ook beter te handhaven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Als je het voorstel van poiuytr invoert is er in de Tour na een week geen renner meer over.

Geen enkele directe betrokkene is er dan ook bij gebaat om de regels dicht te timmeren.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

yo-eddy schreef:.... toch stinkt er iets als er in de absolute top vd (wieler)sport zoveel astma medicatie wordt gebruikt......iets zegt mij dat dat geen toeval is :roll:
Dat dus.
Net als alle russische atleten die hartpatient zijn.

Ik ben voor helemaal geen gebruik. Als je lichaam je beperkt dan is dat zo. Daar krijg je dus verschillen van.

En als ik dan toch bezig ben. Die russische schaatser / sprinter kalashnikov :D is van jongs af aan geprepareerd. Gepakt en geschorst. Maar na de schorsing is er nog steeds voordeel uit het verleden. Dat moet niet kunnen IMHO.
Plaats reactie