Specialized 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Als je voor de winst in een wedstrijd gaat, dan spelen natuurlijk nog veel meer factoren mee.
Dan is niet alleen de brain bepalen of beperkend.
Ik ben meer een comfort rijder die niet elke keer een handmatige lockout wil hoeven te gebruiken, dan is de brain redelijk briljant.
Het wegfilteren van hobbels, maar met name het houden van grip op oneffen terrein zijn de grote pluspunten.
Wel ben ik het eens met de betrouwbaarheid van het systeem, of eigenlijk het gebrek daaraan.
Meer technologie = meer kans op ellende, en ik ben zo'n 'geluksvogel' die in een jaar 4 brains voorbij heeft zien komen.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Greyfox schreef:Het wegfilteren van hobbels, maar met name het houden van grip op oneffen terrein zijn de grote pluspunten.
Volgens mij beschrijf je hier vering en niet de lockout... :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Lars TB schreef:
Greyfox schreef:Het wegfilteren van hobbels, maar met name het houden van grip op oneffen terrein zijn de grote pluspunten.
Volgens mij beschrijf je hier vering en niet de lockout... :wink:
Ik zie het als een geintegreerd systeem, zonder lockout is vering zowiezo niet praktisch :-)
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Uhh :-?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Greyfox schreef:
Lars TB schreef:Volgens mij beschrijf je hier vering en niet de lockout... :wink:
Ik zie het als een geintegreerd systeem, zonder lockout is vering zowiezo niet praktisch :-)
Dat zeg ik, lockout/Brain werkt fantastisch tussen de oren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

@Greyfox
Je beschrijft inderdaad de voordelen van actieve vering(lees: nietbrain). Combineer dat met een goeie anti-squat en eventueel handmatige lockout, en je hebt echte controle over je fiets.

Vanuit een bepaald perspectief en met een bepaald verwachtingspatroon zitten er wel voordelen aan Brain.. denk ik. Als je van een starre wedstrijdbak komt wellicht?
Het idee erachter is goed, maar in mijn ogen blijft het een systeem dat de vooruitgang op het gebied van small bump sensitivity bijna terug de vorige eeuw in gooit. Een compromis dat ik nooit zou willen maken.

Wat ik trouwens wel gek vind, is dat Brain zo veel besproken is, maar dat ik eigenlijk nooit iets hoor over het Reaktiv van Trek. Hoe is die vergelijking?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Flow&Co schreef: Wat ik trouwens wel gek vind, is dat Brain zo veel besproken is, maar dat ik eigenlijk nooit iets hoor over het Reaktiv van Trek. Hoe is die vergelijking?
Een beetje topic kapen, maar ik ben HEEL tevreden over reaktiv. Hij reageert dusdanig snel dat ik m'n vering alleen bij het downhillen helemaal open gooi, daar heb ik toch niks aan minder demping. Verder doet hij z'n werk zonder drama en vergeet je het al heel snel.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Flow&Co schreef:@Greyfox
Je beschrijft inderdaad de voordelen van actieve vering(lees: nietbrain). Combineer dat met een goeie anti-squat en eventueel handmatige lockout, en je hebt echte controle over je fiets.

Vanuit een bepaald perspectief en met een bepaald verwachtingspatroon zitten er wel voordelen aan Brain.. denk ik. Als je van een starre wedstrijdbak komt wellicht?
Het idee erachter is goed, maar in mijn ogen blijft het een systeem dat de vooruitgang op het gebied van small bump sensitivity bijna terug de vorige eeuw in gooit. Een compromis dat ik nooit zou willen maken.

Wat ik trouwens wel gek vind, is dat Brain zo veel besproken is, maar dat ik eigenlijk nooit iets hoor over het Reaktiv van Trek. Hoe is die vergelijking?
Misschien begrijp ik er dan wel niet veel van, maar de brain zorgt toch voor de automatische lockout cq het unlocken van de demper?
Dan lijkt mij dat de demper icm auto lockout zorgt voor een veel betere controle dan een handmatige lockout en losse (actieve) vering ooit kan bieden?
Kun je me uitleggen waar de brain dan de plank precies mis slaat?

Valt de handmatige lockout niet in dezelfde consumenten categorie die ook hun eigen PC/audio/video/auto in elkaar schroeven omdat ze vinden dat de industrie niet genoeg controle geeft?
Mooi dat het kan, maar niet voor de 90% van de 'gewone' consument?
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Greyfox schreef:
Flow&Co schreef:@Greyfox
Je beschrijft inderdaad de voordelen van actieve vering(lees: nietbrain). Combineer dat met een goeie anti-squat en eventueel handmatige lockout, en je hebt echte controle over je fiets.

Vanuit een bepaald perspectief en met een bepaald verwachtingspatroon zitten er wel voordelen aan Brain.. denk ik. Als je van een starre wedstrijdbak komt wellicht?
Het idee erachter is goed, maar in mijn ogen blijft het een systeem dat de vooruitgang op het gebied van small bump sensitivity bijna terug de vorige eeuw in gooit. Een compromis dat ik nooit zou willen maken.

Wat ik trouwens wel gek vind, is dat Brain zo veel besproken is, maar dat ik eigenlijk nooit iets hoor over het Reaktiv van Trek. Hoe is die vergelijking?
Misschien begrijp ik er dan wel niet veel van, maar de brain zorgt toch voor de automatische lockout cq het unlocken van de demper?
Dan lijkt mij dat de demper icm auto lockout zorgt voor een veel betere controle dan een handmatige lockout en losse (actieve) vering ooit kan bieden?
Kun je me uitleggen waar de brain dan de plank precies mis slaat?

Valt de handmatige lockout niet in dezelfde consumenten categorie die ook hun eigen PC/audio/video/auto in elkaar schroeven omdat ze vinden dat de industrie niet genoeg controle geeft?
Mooi dat het kan, maar niet voor de 90% van de 'gewone' consument?
Het punt wat je inmiddels wel echt al een aantal keer mist is dat een lock-out met een fatsoenlijk afgestelde vering uberhaupt niet nodig is. Er is geen enkele aanwijzing dat je daar harder mee zou fietsen in de praktijk. Wat dan overblijft is dat de fiets "harder" voelt en dat associeren een hoop mensen met "sneller".
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Greyfox schreef:Misschien begrijp ik er dan wel niet veel van, maar de brain zorgt toch voor de automatische lockout cq het unlocken van de demper?
Dan lijkt mij dat de demper icm auto lockout zorgt voor een veel betere controle dan een handmatige lockout en losse (actieve) vering ooit kan bieden?
Kun je me uitleggen waar de brain dan de plank precies mis slaat?
Zoals ik al aangaf vind ik het idee van een soort automatische lockout niet slecht. Het is alleen dat Brain door het werkingsprincipe never nooit zo goed de kleine hobbeltjes gaat filteren als een gewone vering.

Bij Brain zit er een potje dicht bij de achteras. Hierin zit een klepje die alleen open gaat als je wiel een tik krijgt. Waar normale vering direct zal reageren, zal de Brain eerst een tik moeten krijgen om het klepje open te laten gaan en daarna reageert het. Dat tikje, of vertraging, voel je en dat is waarom de meningen over het Brain systeem verdeeld zijn.
Het tikje kan ook nooit verdwijnen in een doorontwikkeling oid, omdat het tikje nodig is om het systeem te activeren.
Het kan dus per definitie niet de kleine hobbeltjes wegfilteren zoals een normale vering. Daarom geeft het juist nooit dezelfde controle die een normale vering kan bieden.

Goed afgestelde en gevoelige vering = controle
Zelf bepalen wanneer iets gebeurd (handmatige lockout) = controle
Vertraging in een automatisch systeem dat je niet kunt compenseren door eerder input te geven = geen controle
Greyfox schreef:Valt de handmatige lockout niet in dezelfde consumenten categorie die ook hun eigen PC/audio/video/auto in elkaar schroeven omdat ze vinden dat de industrie niet genoeg controle geeft?
Mooi dat het kan, maar niet voor de 90% van de 'gewone' consument?
Een fiets bouwen, of op een fiets rijden zijn twee verschillende dingen.
Datzelfde geld voor PC/audio/video/auto.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Flow&Co schreef: Het tikje kan ook nooit verdwijnen in een doorontwikkeling oid, omdat het tikje nodig is om het systeem te activeren.
Met Fox live heb je daar wel beter controle over. Deze 'voelt' dat de voorvork inveert en zet alvast de achterdemper open zodat deze actief is. Al zijn mensen die er mee rijden die ik gesproken heb ook hier niet echt blij mee. Vooral bij springen reageert het systeem nogal onvoorspelbaar.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

I_do schreef:Het punt wat je inmiddels wel echt al een aantal keer mist is dat een lock-out met een fatsoenlijk afgestelde vering uberhaupt niet nodig is. Er is geen enkele aanwijzing dat je daar harder mee zou fietsen in de praktijk. Wat dan overblijft is dat de fiets "harder" voelt en dat associeren een hoop mensen met "sneller".
Fatsoenlijk is nogal subjectief.
Daarnaast gaat het niet mij niet zozeer om harder fietsen, maar om dat je niet wipt op je fiets als je de achtervering niet nodig hebt.
Niet iedereen met een Epic fully denkt dat ie een Kulhavy is of moet zijn.
Flow&Co schreef:
Greyfox schreef:Misschien begrijp ik er dan wel niet veel van, maar de brain zorgt toch voor de automatische lockout cq het unlocken van de demper?
Dan lijkt mij dat de demper icm auto lockout zorgt voor een veel betere controle dan een handmatige lockout en losse (actieve) vering ooit kan bieden?
Kun je me uitleggen waar de brain dan de plank precies mis slaat?
Zoals ik al aangaf vind ik het idee van een soort automatische lockout niet slecht. Het is alleen dat Brain door het werkingsprincipe never nooit zo goed de kleine hobbeltjes gaat filteren als een gewone vering.

Bij Brain zit er een potje dicht bij de achteras. Hierin zit een klepje die alleen open gaat als je wiel een tik krijgt. Waar normale vering direct zal reageren, zal de Brain eerst een tik moeten krijgen om het klepje open te laten gaan en daarna reageert het. Dat tikje, of vertraging, voel je en dat is waarom de meningen over het Brain systeem verdeeld zijn.
Het tikje kan ook nooit verdwijnen in een doorontwikkeling oid, omdat het tikje nodig is om het systeem te activeren.
Het kan dus per definitie niet de kleine hobbeltjes wegfilteren zoals een normale vering. Daarom geeft het juist nooit dezelfde controle die een normale vering kan bieden.
Helder, ik begrijp nu wat je bedoelt.
Is de brain ook niet meer bedoeld om op te lossen dat de vering locked als het niet nodig is, zoals tijdens een klim op bv asfalt?
Dan is het bijna omgekeerd, dat een brain goed is in het op tijd niet veren :-)
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Greyfox schreef:
I_do schreef:Het punt wat je inmiddels wel echt al een aantal keer mist is dat een lock-out met een fatsoenlijk afgestelde vering uberhaupt niet nodig is. Er is geen enkele aanwijzing dat je daar harder mee zou fietsen in de praktijk. Wat dan overblijft is dat de fiets "harder" voelt en dat associeren een hoop mensen met "sneller".
Fatsoenlijk is nogal subjectief.
Daarnaast gaat het niet mij niet zozeer om harder fietsen, maar om dat je niet wipt op je fiets als je de achtervering niet nodig hebt.
Niet iedereen met een Epic fully denkt dat ie een Kulhavy is of moet zijn.
Fatsoenlijk is subjectief maar snelheid is dat niet. Jij zegt dus ook dat de fiets "harder" voelt en dat dat het voordeel is. Wat je daar precies aan hebt ontgaat mij volledig. Ik zit als fietser iig niet te wachten op iets wat geen aantoonbaar voordeel heeft en wel stuk kan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Greyfox schreef:Fatsoenlijk is nogal subjectief.
Daarnaast gaat het niet mij niet zozeer om harder fietsen, maar om dat je niet wipt op je fiets als je de achtervering niet nodig hebt.
Feitelijk wil je 1 afstelling: de juiste. En dat is de meest efficiënte. Waarbij je de minste weerstand hebt. Wat zich vertaalt in comfort en snelheid. Maximaal comfort en maximale snelheid.

Dat is niet subjectief.

Hooguit is het afhankelijk van het terrein. Maar de meeste moderne veersystemen in combinatie met een goede demper zijn dusdanig af te stellen dat ze in een breed gebied zeer efficiënt werken. Niet overal. Maar de Brain is ook geen oplossing voor dit probleem. sterker nog, de Brain is hooguit een oplossing voor een heel klein deel van wat we juist niet zouden willen rijden op een mountainbike: gladde ondergrond.

Daarnaast is de Brain een oplossing voor een nauwelijks realistisch probleem: energieverlies door deinen. Eerder is hier al een soort van discussie over gevoerd. Op een klim op gladde ondergrond is dit verlies maximaal 2%, maar er zijn ook testen te vinden die over 0,5% reppen. Dan wordt het echt marginaal. Andere testen laten zien dat de winst van 'open' achtervering op een gravelpad omhoog (dus eigenlijk ook gladdere ondergrond, alleen geen asfalt) ook al op 2% zit.

Op een gravelpad moet je de Brain wel helemaal open hebben afgesteld wil die nog enigszins op oneffenheden reageren. Waarschijnlijk reageert de Brain dus niet of nauwelijks op zo een pad. En is het feitelijk dus een hardtail met 2% verlies.

Kortom, de Brain lost dus geen probleem op. Hooguit creëert de Brain in sommige situaties het gevoel van een hardtail. Waardoor mensen die gaan denken dat deinen (of achtervering in het algemeen) energie kost nu denken dat de Brain dus zorgt dat ze sneller zijn (minder energie verbruiken).

En hooguit is het dus inderdaad een automatische lockout die je niet vergeet uit te zetten. Maar die dus wel altijd dusdanig een beetje aan staat dat je niet de volledige efficiëntie uit de achtervering haalt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Lars TB schreef: Daarnaast is de Brain een oplossing voor een nauwelijks realistisch probleem: energieverlies door deinen. Eerder is hier al een soort van discussie over gevoerd. Op een klim op gladde ondergrond is dit verlies maximaal 2%, maar er zijn ook testen te vinden die over 0,5% reppen. Dan wordt het echt marginaal. Andere testen laten zien dat de winst van 'open' achtervering op een gravelpad omhoog (dus eigenlijk ook gladdere ondergrond, alleen geen asfalt) ook al op 2% zit.

Op een gravelpad moet je de Brain wel helemaal open hebben afgesteld wil die nog enigszins op oneffenheden reageren. Waarschijnlijk reageert de Brain dus niet of nauwelijks op zo een pad. En is het feitelijk dus een hardtail met 2% verlies.
Heb je ook bronnen van deze testen?
Niet dat ik het wetenschappelijk wil aanvliegen, maar ik ben wel benieuwd naar de achtergrond en hoe de testen uitgevoerd zijn.
Als de ene test 2% en de andere op 0,5% uit komt, dan is het verschil daar tussen behoorlijk groot.

Daarnaast zijn er toch toppers die succesvol met een brain rijden, een verlies van 2% zou het verschil tussen winst en verlies kunnen zijn.
Of rijden die dan met een getunde brain (of uitgeschakelde brain) omdat ze met sponsor materiaal moeten rijden?

Zelf rij ik sinds 2007 met en Epic en dat is ook het 'probleem' met iets waarover je tevreden bent, je ziet niet meer zo snel de innovaties bij de andere merken. Misschien is een brain wel helemaal niet meer nodig om mij mijn comfort te bezorgen....
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Plaats reactie