130 en 520Plus - 2 Nieuwe Edge modellen van Garmin

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
john uit velp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 augustus 2014, 12:07
Mijn mountainbike: Giant Atnhem 2

Niner65 schreef:Ik heb de Edge 130 nu een week in gebruik.
................

Waar ik niet tevreden over ben is de accuduur. Waar ik met de edge 800 de Drenthe200 mee kon uitfietsen (11 uur) laat de Edge 130 het na 5 1/2 uur al afweten.

Ik had Bluetooth uitstaan, route van 100 km (over weg) met navigatie gefietst en nog een tochtje van 2 uur. Dus na 5 1/2/ uur leeg.
.................
Benieuwd naar andere ervaringen
Beetje Garmin Freek hier, dus beetje gekleurd misschien.
De Etrex touch 25 deed het heel lang op goede penlights. Nu heb ik de Egde-eplorer 820 (vriendin de egde820)
Wat we beide merkte is dat de batterij al na 5 uur leeg kan zijn. Hoop zitten zoeken naar besparingen.
resultaat: nu na 4 uur rijden en nog ca 60% accu over.
We hebben de volgende instellingen aanstaan:
- bleutooth, koppeling met mobiel, aan'
- grouptrack/ live track aan, we kunnen dus op het scherm zien waar de ander rijd (werkt alleen nog niet altijd, rarapolitieper. We blijven nog even zoeken voor de alpen straks).
- route aan,
- ik heb hartslagsnesor, snelheid en cadas (racefiets) aan, zij hartslag, vermogen en cadans aan (ook op racefiets).
- achtergrondverlichting tussen 60%, weergave in nachtstand.

Ik heb de indruk dat de achtergrondverlichting bij ons het grote verschilmaakt, een sensor meer of minder of bleutooth scheelt niet zo veel. Maar de powerpack laten we nu thuis en op het terrasje laten we de gps-en nu gewoon aanstaan.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Niner65
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:24

Vandaag nog maar eens geprobeerd hoelang de accu mee gaat. Hartslagmeter, snelheidsensor. Bluetooth uit. GPS aan. Scherm na 10sec uit.

135 km MTB, 6 uur uit en thuis. Batterij nog op ongeveer 20%.

Had er dus nog een uurtje op kunnen fietsen. 7 uur maximaal meer gaat het dus niet worden. Jammer had er meer van verwacht.
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Vandaag ook voor het eerst met de Edge 130 gereden. Scherm is klein maar erg duidelijk afleesbaar. Heb een mtb rit gedaan van ruim 3 uur. Accu indicatie is volgens mij 1 blokje minder. 15 uur zal niet gehaald worden denk ik maar dat was bij mijn Edge 800 ook al niet het geval. Voor mijn geen probleem. Kan het moeilijk inschatten omdat ik geen procenten zie bij accuduur maar volgens mij moet 10 uur haalbaar zijn.
Niner65
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:24

Op de officiële Garmin forum is nu ook de discussie over batterij-drain gestart. Ook in de review van DC Rainmaker vind je de discussie. Korte batterijduur en een niet-consistente batterij-indicator op de edge130. Mogelijk een softwareprobeem. Garmin is er schijnbaar mee bezig want ze verwachten zelf toch wel 12-15 uur.
Ben benieuwd. Vandaag ook weer 100 km, 3,5 uur en indicator minder dan de helft.
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Toen ik mijn edge 130 aan mijn pc aansloot kreeg ik meteen een softwareupdate. (2.20)
Niner65
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:24

Vandaag iets geks ontdekt aan de Edge 130.
Wilde een test doen van batterijverbruik als de GPS uit staat.

Dus gefietst met GPS uit (op scherm ook icoon GPS met streepje erdoor) , per ongeluk op mijn woonwerkfiets gestapt waar GEEN snelheidensensor op zit.

Wat schetst mijn verbazing: de Edge geeft gewoon aan met welke snelheid ik fiets!

Route registreert ie niet, ook de gemiddelde snelheid en afstand niet.
Maar wel de actuele snelheid. Die ook op gevoel juist was.

Betekent volgens mij dat hij toch een GPSverbinding blijft houden ongeacht of je die uit hebt gezet. Vreemd toch? Wie herkent dit? En welke processen blijven wellicht meer op de achtergrond spelen ivm de grote batterydrain waar iedereen over klaagt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

GPS ontvanger uitzetten levert niets op.
Grootste energieverbruik zit m in de achtergrondverlichting.
BT lijkt mij een goede 2e.
Bedenk dat ontvangen weinig energie kost (GPS, ANT+) maar zenden (BT) kost wel energie.
Verder kan door slechte software de processor teveel energie verstoken.
Oudere gps toestellen kunnen heel lang loggen op een setje batterijen.
Mijn Etrex30 heb ik s winters eens buiten in de vrieskou gelegd.
Ruim 28uur. Dus Garmin weet wel hoe het moet.
Zit er in de 130 zit misschien een accuutje met te weinig capaciteit?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lees net op het Garmin forum dat update 2.30 je Edge 130 kan slopen.
In combinatie met sommige Connect IQ apps kan er een situatie ontstaan dat de Edge niet meer opstart na de update.
Dus update 2.30 niet uitvoeren !!!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Firmwareversie 2.40 is beschikbaar voor de 130.
https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... -available" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Even mijn gal spugen, maar Garmin is echt de grootste rubbish die ik ooit op mijn bike heb gehad. En ik heb 28 jaar MTBen met veel rubbish om mee te vergelijken. Als je op zoek bent naar een GPS voor Strava ritten met HRM functie, blijf ver weg van deze sh#te. Koop iets anders. Of neem mijn 520 over, hij gaat er uit.

Doordat ze heel veel apparaten wegzetten in de markt is er veel over Garmin gebruik te doen op het web. Maar uit ervaring sprekend, ze zijn onbetrouwbaar en met de slechtste user interfaces die ik ken. Ik werk met SAP als dat je wat zegt, maar SAP is vergeleken met Garmin nog logisch.

Het touch screen van de 520 reageert niet als je het bedient, maar als je het in je short of backpack meeneemt komt ie er vaak met veranderde settings uit. (en ja, het scherm naar buiten, niet op het been)

vandaag gaf de HRM van mijn 520 af en aan idiote waarden boven 200 bpm aan, ook in rust. Aan het einde van de RPM sessie meld ie dan ook nog trots "nieuw record heart rate 236" duh...

De HRM band is bijna nieuw omdat de HRM band die ik had er gewoon mee opgehouden was, nieuwe batterij gekocht maar hij was dus gewoon dood. Een losse kost 54 EUR zelfs bij de webshops. Afzetterij net als de steuntjes en beugeltjes van 20-30 EUR. Schoftentuig.

Vorige week had ik dezelfde soort issues met de snelheid, alles werkte, GPS satellieten in beeld, maar geen GPS snelheid op het scherm. 4 keer uit en weer aan zetten deed hij het weer. Lekker.

En ik kocht de 520 voor de Bluetooth functie om met mijn smartphone te verbinden. Een hele middag verklooid, 5 keer de volledige lange procedure doorlopen, elke keer helemaal volbracht inclusief de laatste code. Behalve dan de laatste stap waar Garmin de code en verbinding bevestigd eindeloze wachtloop is het enige wat ik van ze krijg. Customer support?? Nooit van gehoord.

Ik had al een hekel aan de menu's van mijn oude 810. Die verloor ik op een Liftrun in Saalbach en toen moest ik snel iets. Vanwege de veel te dure accesoires die ik al had toch voor de 520 gegaan. Ik dacht, die ellende met de 810 is pech, de 520 is ook weer nieuw en verbeterd toch?? Pfffff

Ik ga bij Lezyne shoppen, dat zijn tenminste zelf bikers. End of Rant
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Heckler40 schreef:Het touch screen van de 520 reageert niet als je het bedient, […]
Zou kunnen zijn omdat de 520 geen aanraakscherm heeft.
Vorsprung durch Pedantik.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Alien schreef:
Heckler40 schreef:Het touch screen van de 520 reageert niet als je het bedient, […]
Zou kunnen zijn omdat de 520 geen aanraakscherm heeft.
Zou kunnen, maar heeft het dus wel

Waarom geef je een reactie als je het duidelijk niet weet???
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Alien schreef: Zou kunnen zijn omdat de 520 geen aanraakscherm heeft.
Heckler40 schreef:Waarom geef je een reactie als je het duidelijk niet weet???
Jammer van de problemen met je 520, wel benieuwd hoe anderen dat ervaren.
Aan het kijken voor een upgrade van mn Edge 800 naar de 130 of de 520, MTBen is toch mijn hoofdsport en de Edge 800 heeft toch wat dingen wat ik niet gebruik.
Dus dit zou kleiner kunnen.

En een Garmin 520 of 520 plus wel een touchscreen?
Mantel heeft echter op de website staan:
Heeft geen touchscreen, maar knoppen voor de bediening van het toestel.

Ook als ik de garmin site helemaal uitpluis vind ik geen info over een touchscreen op de 520.

Misschien toch mee terug en onder garantie de 520 laten vervangen?
Instellingen die niet opgeslagen blijven / bluetooth problemen...

klinkt meer als een gevalletje maandagochtend productie.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Nuttige info, wil misschien toch eindelijk eens een gps fietscomputer aanschaffen, en twijfel tussen de Wahoo Bolt en de Edge 130.

Misschien toch maar voor de Bolt gaan.
Everybody bought a new bike!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ah my bad. Ik heb dus een 820 met precies hetzelfde uiterlijk als de 520 en dus wel een touch screen.

mix-up. De performance is nog steeds waardeloos, ergernis blijft hetzelfde. Vandaag op de vaste MTB ronde weer hartslagen van boven de 200..... En alleen de eerste 40 minuten, dus het is net als bij de andere kapotte HRM band niet een lege batterij lijkt het.

IK ga die Bolt ook eens bekijken
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie