SRAM NX Eagle uit, gewichten P2

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

BC heeft de prijzen alvast wat realistischer online: https://www.bike-components.de/en/Compl ... -nx-eagle/" onclick="window.open(this.href);return false;

80 Euro voor die cassette is een redelijk begin lijkt me.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Overstappen naar 1x was toch ook zo mooi vanwege de gewichtsbesparing? :roll:

Denk dat m'n 2x setup lichter is, voor een stuk minder geld.

Wat ik alleen niet snap, is dat een GX shifter en derailleur goedkoper is dan NX?
Dan kun je dus net zo goed GX kopen en gebruiken met een sunrace cassette. Maar dat was er al :~
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Cube-Elite schreef:Wel leuk, zie je straks personen die een dure naaf kopen die 60 gram lichter is en dan besparen op de cassette :-)
En dan de body op die dure naaf slopen omdat deze cassette 8 losse tandwielen heeft in plaats van een knappe spider.

Je bent beter af met de setup die MacReal aangeeft, Sunrace 11-50 met GX shifter en derailleur. Goedkoper, lichter en beter.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Helemaal mee eens, het enige interessante vind ik de stalen kettingbladen voor €16,-
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... le-p65004/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er moet natuurlijk ook ergens verschil in zitten want waarom zou je anders nog voor GX of hoger kiezen?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nouja, omdat GX dus nu goedkoper is dan NX :roll:
(afgezien van de cassette dan)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ging het altijd maar zo, dan was het nog leuk om xx1 te rijden ;)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef:Ik zie nu alleen een vermijdbare trend de verkeerde kant op... .
1x12 met 10-50 cassette is wat mij betreft sowieso in z'n geheel vermijdbaar. Er zijn weinig tot geen scenario's in mijn manier van rijden waarin ik zo'n groot bereik nodig hebt. 1x11 met 11-42 cassette is voor mij ruim voldoende, en dan nog gebruik ik de 11 alleen op licht aflopende saaie paden/wegen (sowieso een scenario om zoveel mogelijk te vermijden want zonde van de hoogtemeters!). Dus hoewel ik me ook weinig om gewicht druk maak, vind ik zoveel extra gewicht dat verder niets oplevert ook weer niet nodig.

Maar voor wie wel 1x12 nodig denkt te hebben is het natuurlijk mooi dat dit relatief snel op een betaalbaar prijsniveau is geland.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef:
Lars TB schreef:Ik zie nu alleen een vermijdbare trend de verkeerde kant op... .
1x12 met 10-50 cassette is wat mij betreft sowieso in z'n geheel vermijdbaar. Er zijn weinig tot geen scenario's in mijn manier van rijden waarin ik zo'n groot bereik nodig hebt. 1x11 met 11-42 cassette is voor mij ruim voldoende, en dan nog gebruik ik de 11 alleen op licht aflopende saaie paden/wegen (sowieso een scenario om zoveel mogelijk te vermijden want zonde van de hoogtemeters!). Dus hoewel ik me ook weinig om gewicht druk maak, vind ik zoveel extra gewicht dat verder niets oplevert ook weer niet nodig.

Maar voor wie wel 1x12 nodig denkt te hebben is het natuurlijk mooi dat dit relatief snel op een betaalbaar prijsniveau is geland.
Af en toe denk ik ook een 50 nodig te hebben... .



Maar eigenlijk moet ik dan gewoon een 26 aan de voorkant!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb op mn huidige buitenland Ragley 2x9 met 36-22 voor en 11--34 achter (XT) en eigenlijk doet dat alles wat ik nodig heb, met 22-34 kom ik overal boven in het buitenland....of niet, maar dan moet ik sowieso lopen :winkie:
Deze NX 12sp heeft met 32-50 het zelfde klimverzet en mist een hoop rommel vooraan, waar ik in de bagger toch niet heel blij van ben. Voor mijn Krampus 29plusser is het zelfs de enige optie omdat er geen voorderrie op kan. Alles (sterk) staal vind ik juist een voordeel.....beter een kilootje afvallen of wat minder reserve rommel meeslepen in de rugzak, lijkt me. Voor Nederland nogal overbodig, denk ik.....maar zo'n 1x12 NX lijkt mij voor het buitenland wel ideaal. Komt zeker op mijn Krampus zodra leverbaar (?)
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Staat de NX tov de GX, zoals SLX tov XT bij shimano.

De NX groep is ongeveer even duur als de GX. Ben de GX zelfs al goedkoper tegengekomen als de NX.
Bij de NX heb je alleen geen andere body nodig.
Wir wollen leben!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat schakelniveau betreft is het bij SRAM niet helemaal meer duidelijk wat de rangorde is. Een heel goede die het verschil tussen een nieuwe GX en een XX1 weet te voelen! Wat dat betreft is NX iets afwachten.

Bij SRAM stond X01 op niveau van XTR. Dan zou GX dus de tegenhanger van Deore XT moeten zijn en inderdaad NX dan SLX van repliek moeten dienen. Maar GX is wat breder in de dekking en als je dan de toponderdelen van GX neemt, dan is dat inderdaad XT-niveau. Maar de eenvoudigere onderdelen van GX (niet-Eagle dus!) zitten eerder op SLX-niveau wat prijs en gewicht betreft.

Voor fabrikanten zal NX nog wel weer een stap goedkoper zijn en zal NX eerder tegenover Deore geplaatst worden. Hoewel Deore dan vaak weer met nog goedkopere onderdelen (crank!) gecombineerd wordt en het dus ook op complete fietsen niet helemaal duidelijk is wat waar staat.


Dus voor jezelf: let vooral op het gewicht (en dus inzetbereik) als je kiest. Functioneel ligt het dicht bij elkaar en onderin wat prijs betreft dus ook.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wie monteert er nu nog een complete groep? Zelfs SRAM adverteert momenteel met de slogan "Play Dr. Frankeneagle" met als boodschap dat alles van NX t/m XX1 vrij gecombineerd kan worden.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De gewichten van de Eagle NX groep volgende de oude vertrouwde keukenweegschaal.

Crankstel (30T): 698 gram
Trapas: 77 gram
Shifter: 112 gram
Derailleur: 340 gram
Ketting: 254 gram
Cassette 11-50: 611 gram

Totaal 2092 gram

Tov van de complete vorige 1x11 aandrijving is er 150 gram bijgekomen.
Dit voornamelijk uit de cassette (486 gram voor 11-46 Sunrace 11 speed)

Sneak Preview:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie