RS-1? Nieuwe RockShox!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Knakker29 schreef:Bij de RS schijnt het zo te zijn dat als je aan het stuur draait je kunt voorspellen welke kant de fiets opgaat :wink:
Nee?! :o
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Haha duurde even, maar ik snap wat je bedoelt. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ah, zit het zo. Nou snap ik ook dat met mijn Pike ik regelmatig wordt verrast welke kant ik opga. Vorige maand 4uur lang een rondje om een boom heen gedraaid door die onvoorspelbare sturing... ;-)

Maar mijn vraag was wel serieus en had eigenlijk gehoopt op een in-depth antwoord van Lars TB, als zijnde conoisseur en ervaringsdeskundige.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

suravida schreef:Maar waarom zou iemand een RS1 kopen? Wat is zijn USP?
Op dit moment imago, met het nieuwste gezien willen worden vrees ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

madskatingcow schreef:Hopeloos
Leg uit. Jij wil je blijkbaar laten brainwashen en ik probeer je tot zelfstandig denken aan te zetten. Hoe moeten de cijfers geïnterpreteerd worden? Met real world stijfheid hebben ze dus niets te maken, dus hoe kan ik de vork aan de hand van die cijfers dan vergelijken met andere vorken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef:Maar waarom zou iemand een RS1 kopen? Wat is zijn USP? Want de stijfheid is blijkbaar in ieder geval niet beter dan een SID en het gewicht is ook niet wereldschokkend laag. En dat terwijl de prijs wel behoorlijk fors is en je dan ook nog meer risico loopt op beschadigde stancions.
Veert/dempt het echt zoveel beter dan een SID? Of een Pike op 120mm?
suravida schreef:Maar mijn vraag was wel serieus en had eigenlijk gehoopt op een in-depth antwoord van Lars TB, als zijnde conoisseur en ervaringsdeskundige.
Waarom moet ik dat verklaren? Ik wijs er alleen maar op dat die Duitsers zelf beweren dat de cijfers niet kloppen, dus dat je dat niet als leidraad moet nemen.

Aangezien ik niet meer dan een rondje asfalt gedaan heb, ga ik hier niet zeggen of de vork beter of slechter werkt. Kan alleen beweren dat de stijfheid aanzienlijk beter is dan van een FOX Float 32 QR en een Marzocchi 320. Of hij het in het terrein ook haalt bij een Pike weet ik niet, maar zo op straat (waar je dus wel goed kunt voelen hoe direct een vork stuurt!) lijkt het verschil niet aanwezig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

rs 1 12,7 nm
rs sid worldcup 25,1nm
fox float 17,2
lefty carbon 32.8

remmen
rs 1 240,9nm
sid 176nm
fox 178nm
lefty 211nm

stond overigens wel bij dat de vork prima reed, maarja dat mag ook wel voor de prijs van een goede mid range fiets. Tuurlijk gaat het ero hoe het rijd en ben met je eens dat meetwaarden niet alles zeggen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef:Maar waarom zou iemand een RS1 kopen? Wat is zijn USP? Want de stijfheid is blijkbaar in ieder geval niet beter dan een SID en het gewicht is ook niet wereldschokkend laag. En dat terwijl de prijs wel behoorlijk fors is en je dan ook nog meer risico loopt op beschadigde stancions.
Veert/dempt het echt zoveel beter dan een SID? Of een Pike op 120mm?
Als je vorktest in de Bike leest zou het de beste 29" vork zijn die er nu is, legt deze vork de lat weer hoger, zou het de nieuwe benchmark zijn. Voor de XC vorken dan.
Tsja, we zullen het vooralsnog met deze vergelijkende test moeten doen, zoveel reviews zijn er nog niet opgedoken, laat staan persoonlijke ervaringen. Ben benieuwd!
Feit is wel dat de RS1 alleen in de topmodellen van alle grote merken zit ingebouwd. Enerzijds omdat een topmodel natuurlijk peperduur moet zijn en met deze vork zit je zo aan een fijne vraagprijs ( :winkie: ) , maar ik denk dat de fabrikanten ook geen baggervork in hun topmodelletje zetten... Hij zal het toch minstens zo goed moeten doen als een top SID of top Fox. Aftermarket is 'ie veel te prijzig. Ingebouwd in een Canyon Lux bv is het nog redelijk haalbaar... 'Vanaf 4200,-' dus...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Roet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 1 augustus 2010, 14:52

Ja inderdaad, ik wilde eigenlijk een Lux kopen dit jaar, maar door de RS-1 ben ik toch ietwat terughoudend. Ik wil er namelijk carbon wielen onder doen en door de aparte front hub, wordt dat toch weer lastiger gemaakt, erg irritant. Liefst had ik een Lux zonder remote lockout en gewoon een SID RCT3 voorop. Ook omdat ik de Lux van vorig jaar heb gereden en dus juist eindelijk eens wist hoe de fietsen (Superfly FS, Epic, Wild Edge, AMS, Nerve) met elkaar verhielden, komt er zo'n grote wijziging..
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Waarom? Wheeltec heeft de naven voor de RS-1 al op voorraad, dus dat kan geen showstopper worden.
Kopen die bak :-)
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1533
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Een Cube met de RS-1 (en XT) voor 2499 bij BikeZone...
Trainen is voor mensen zonder talent!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jf schreef:Even een korte reminder dat discussieren prima is, maar op de man spelen niet. Hou het netjes.
Toch jammer dat je daarna nog zulke reacties krijgt:
madskatingcow schreef:Hopeloos

Vooral omdat niet onderbouwd wordt waar de fout zou zitten. Ik ga graag discussies aan, maak af en toe ook fouten en leer veel bij. Maar kom hier net iets te veel domme 'kreten' tegen zoals hierboven. Niet leuk, niet aardig en vooral getuigend aan gebrek aan respect en verder algehele onkunde.

Ik heb dus even een goede dag gewacht omdat ik hoopte dat er nog een uitleg zou komen waarom de cijfers wel zinnig zouden zijn... Maar dat inzicht ontbreekt blijkbaar geheel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Lars TB schreef:Vooral omdat niet onderbouwd wordt waar de fout zou zitten. Ik ga graag discussies aan, maak af en toe ook fouten en leer veel bij. Maar kom hier net iets te veel domme 'kreten' tegen zoals hierboven. Niet leuk, niet aardig en vooral getuigend aan gebrek aan respect en verder algehele onkunde.
Lars, getuigend van gebrek aan respect? Discussieren met jouw heeft gewoon geen zin.

Waar is de toegevoegde waarde van jouw posts in dit topic? Mij interesseren jouw posts al lang niet meer. Het is niet omdat jij het hardste roept dat je gelijk hebt.

Meer heb ik er niet meer op te zeggen, hier stopt het voor mij.
christiaan25
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 11:36
Contacteer:

jf schreef:Even een korte reminder dat discussieren prima is, maar op de man spelen niet. Hou het netjes.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef:Maar waarom zou iemand een RS1 kopen? Wat is zijn USP? Want de stijfheid is blijkbaar in ieder geval niet beter dan een SID en het gewicht is ook niet wereldschokkend laag. En dat terwijl de prijs wel behoorlijk fors is en je dan ook nog meer risico loopt op beschadigde stancions.
Veert/dempt het echt zoveel beter dan een SID? Of een Pike op 120mm?
Misschien dat de goede testresultaten (in de praktijk) komen door het lagere afgeveerde gewicht vd RS1 .... volgens mij een vd redenen waarom de USD vorken jaren geleden zijn bedacht (in de motorsport) ......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie