Verzameltopic: Retro vraag en aanbod (Te Koop/Gezocht/Tips)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Wat leuk! Een pre-triple triangle GT. Een Outpost uit 89 denk ik. Volgens mij niet helemaal XT. Maar onderdelen zijn niet slecht wat ik zo kan zien op de 3 foto's.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... sPage=home" onclick="window.open(this.href);return false;
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Zaskar Gen. 1 in nette staat zo lijkt het

https://link.marktplaats.nl/m1202686862" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

yo-eddy schreef:Zaskar Gen. 1 in nette staat zo lijkt het

https://link.marktplaats.nl/m1202686862" onclick="window.open(this.href);return false;
Meeeeh natuurlijk weer super ver :'(
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik zou nog weleens een rondje op een Klein mantra willen rijden, ooit op een beurs een rondje op gedaan en was ongelooflijk verbaasd over hoe stijf het frame aanvoelden en hoe direct je kon trappen. (in de tijd dat je bij een gemiddelde full suspension, eerst de achter veer intrapte voor je vooruit ging).

Nog eens even wat zitten lezen en eigenlijk was het, los van het feit dat ie superlicht en stijf was, best een drama op afdalingen. Maar ik ben nog jaren onder de indruk geweest van de korte proefrit, 20 jaar geleden :D

hier nog een mooi stuk over de mantra:
https://www.pinkbike.com/news/1996-klei ... -bike.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mooiste was uiteraard de koi kleurstelling, en als het kan met spinergy wielen :D
Afbeelding

ultieme nostalgie :lol:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Zo met die spinergys is ie wel mooi van ehh lelijkheid (sorry liefhebbers...)
Schijnt inderdaad een nogal bijzonder rijgedrag te hebben :)
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Jamis Diablo schreef:Zo met die spinergys is ie wel mooi van ehh lelijkheid (sorry liefhebbers...)
Schijnt inderdaad een nogal bijzonder rijgedrag te hebben :)
Ja ik vind hem dus ook gewoon lelijk. Wou ik nog posten. Maar tja ben bang het voor mijn kiezen te krijgen ivm de heiligheid van Klein :P

Spinergys zijn ook lelijk eigenlijk, maar wel vet XD
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Boeien iedereen zijn mening toch?
En die Mantra is bij veel Klein liefhebbers ook niet echt gewild hoor.
Gaat dan vooral om begin jaren '90 modellen.
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Mantra's ook zo een beetje het enige "betaalbare" model + wat latere niet echt meer Klein modellen.
troje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 7 januari 2007, 23:46
Mijn mountainbike: Vooral Rocky's!

Die Mantra was toch levensgevaarlijk? Hij gaf je toch een extra zetje over het stuur heen, bij steile afdalingen?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

troje schreef:Die Mantra was toch levensgevaarlijk? Hij gaf je toch een extra zetje over het stuur heen, bij steile afdalingen?
idd, zie de link in mijn post:
Not only did the Mantra sport a fiendish auto-firming rear suspension, the bike also had a tendency to simply buck you off the front of it. Hit the front brake at high speeds and the front end (with its whopping three inches/75 millimeters of travel) would dive, the swing arm would hinge forwards, completely extending the rear shock, which radically reduced the wheelbase and created the steepest possible head angle at the absolute worst possible moment... It was hard to fully appreciate all of this, of course, because you were now busy flying over the handlebars. There was no shortage of f*ckery afoot.
Niet echt een lekkere fiets dus..
En ook die spinergy wielen.. een vriend van me heeft ze rond die tijd ook gehad, maar dat waren ook ongelofelijke zwabber dingen.. maar toch waren ze cool
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

yo-eddy schreef:Zaskar Gen. 1 in nette staat zo lijkt het

https://link.marktplaats.nl/m1202686862" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de tip! Ben er vanavond nog heen gereden en hem meegenomen. Ziet er netjes uit, Syncros, XTR en Mag 30 (denk ik, kan ook een 20 zijn)
Is een 92'er maar gekocht zoals hij nu is dus in '93 gezien de XTR. Alleen zadel en banden zijn ooit vervangen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vandaar dat een maat van me toen op zijn Mantra zo hard de berg afreed. Hij durfde gewoon niet te remmen :)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

:lol: :lol:
troje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 7 januari 2007, 23:46
Mijn mountainbike: Vooral Rocky's!

Prulleman schreef:
troje schreef:Die Mantra was toch levensgevaarlijk? Hij gaf je toch een extra zetje over het stuur heen, bij steile afdalingen?
idd, zie de link in mijn post:
Not only did the Mantra sport a fiendish auto-firming rear suspension, the bike also had a tendency to simply buck you off the front of it. Hit the front brake at high speeds and the front end (with its whopping three inches/75 millimeters of travel) would dive, the swing arm would hinge forwards, completely extending the rear shock, which radically reduced the wheelbase and created the steepest possible head angle at the absolute worst possible moment... It was hard to fully appreciate all of this, of course, because you were now busy flying over the handlebars. There was no shortage of f*ckery afoot.
Niet echt een lekkere fiets dus..
En ook die spinergy wielen.. een vriend van me heeft ze rond die tijd ook gehad, maar dat waren ook ongelofelijke zwabber dingen.. maar toch waren ze cool
Ja nu weet ik het weer! Steile afdaling, even remmen, voorvork duikt naar beneden waardoor je nog meer naar voren leunt. En dan komt de bonus, door de verplaatsing van gewicht van achteren naar voren duwt de achterdemper je nog eens verder omhoog, wielbasis wordt nog kleiner en hop, daar ga je over het stuur :-)

En dan die URT.... vering die alleen werkt als je op je zadel zit.... briljant! Dus je hebt een fully die alleen lekker downhill gaat als je niet remt en in het zadel blijft zitten.
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Ach remmen is toch overrated niet XD
Plaats reactie