Het grote fietsvakantie en bikepacking topic

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Interessant. Zelf afgelopen week een dag ingelezen over de ideale (klein, licht, praktisch) tent. Aan de hand van reviews, video's etc. Mijn conclusie was voorlopig; neem geen tent waarbij je eerst de binnentent moet opzetten (denk aan slecht weer, onhandig) en neem een 1 boog (of hoe dat ook heet) tent constructie. Heb wel mooie tentjes gezien. Mooie prijzen ook. Ik lees het draadje mee mocht iemand een merk type aanbeveling vanuit de praktijk hebben! GPS heeft dagelijks nieuwe energie nodig, dus let op dat je een versie aanschaft waarbij je batterijen kunt toevoegen zoals de Etrex en oefen inderdaad veel en ruim van te voren. Een backup is geen slecht idee, mocht je afhankelijk zijn van je gps.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Er lopen op het forum van de wereldfietser ook mooie topics over bikepacking. Niet met fullies, maar misschien staan er bruikbare tips voor je tussen: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ikepacking" onclick="window.open(this.href);return false;
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

Ik heb de transardennaise gedaan en ik heb ervaring met frametassen (laten) maken. Wat wil je exact weten?
I may not be good, but at least I'm slow.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Dank voor de leuke en snelle reacties!
ltqalias schreef:Interessant. Zelf afgelopen week een dag ingelezen over de ideale (klein, licht, praktisch) tent. Aan de hand van reviews, video's etc. Mijn conclusie was voorlopig; neem geen tent waarbij je eerst de binnentent moet opzetten (denk aan slecht weer, onhandig) en neem een 1 boog (of hoe dat ook heet) tent constructie. Heb wel mooie tentjes gezien. Mooie prijzen ook. Ik lees het draadje mee mocht iemand een merk type aanbeveling vanuit de praktijk hebben! GPS heeft dagelijks nieuwe energie nodig, dus let op dat je een versie aanschaft waarbij je batterijen kunt toevoegen zoals de Etrex en oefen inderdaad veel en ruim van te voren. Een backup is geen slecht idee, mocht je afhankelijk zijn van je gps.
Dat zijn goede tips v.w.b. de tent. Ik ben me nu ook aan het inlezen. Welke specifieke tenten (met die mooie prijskaartjes) ben je tegen gekomen? Ik ben ook nog steeds benieuwd naar mensen met praktijkervaring met een bepaalde tent. Over de Etrex, dat is inderdaad nóg een belangrijk argument waarom ik hem bovenaan mijn lijst heb staan. Dank voor de aanvulling. Er zijn geloof ik ook manieren om een GPS of smartphone extern te laden, maar ook dat is weer gewicht/ruimte. Het lijkt me ook verstandig om kaarten mee te hebben, tip neem ik zeker mee.
Kapitein Iglo schreef:Er lopen op het forum van de wereldfietser ook mooie topics over bikepacking. Niet met fullies, maar misschien staan er bruikbare tips voor je tussen: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ikepacking" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben het topic nu door aan het spitten, dankjewel voor de link. Zette me al op het spoor van deze kleine frametas van Rose.nl waarvan ik verwacht dat hij in mijn frame past. Dat geeft ruimte!
casper937 schreef:Ik heb de transardennaise gedaan en ik heb ervaring met frametassen (laten) maken. Wat wil je exact weten?
Heb je even? :tong Specifieke vragen over de transardennaise:
- Was het een leuke route om te mountainbiken (klimmen en dalen, technisch terrein, bochten enz. Kortom: rijtechnisch), of was het vrij recht toe, recht aan (landwegen, veel asfalt, vlak, rechtdoor)?
- Zijn er onderweg veel kampeerplekken en supermarkten of zijn die schaars?
- Zou je de route aanraden?

Verder ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar je ervaringen. Ook praktische tips en do's en don'ts waar ik nu als beginner niet eens over na denk zijn meer dan welkom :-q
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Wat her en der al veel vaker op het forum is langsgekomen is het online tijdschrift http://bunyanvelo.com/issues/" onclick="window.open(this.href);return false; dat je gratis kunt browsen, behoorlijk inspirerend... !

Tent; TERRA NOVA LASER PHOTON 1 (what's in a name..) en MSR Nook is mij bijgebleven..

Edit, die MSR Nook is juist het model dat niet voor me voldeed, de terra wel.
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

Biker_Jesse schreef: Heb je even? :tong Specifieke vragen over de transardennaise:
- Was het een leuke route om te mountainbiken (klimmen en dalen, technisch terrein, bochten enz. Kortom: rijtechnisch), of was het vrij recht toe, recht aan (landwegen, veel asfalt, vlak, rechtdoor)?
- Zijn er onderweg veel kampeerplekken en supermarkten of zijn die schaars?
- Zou je de route aanraden?

Verder ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar je ervaringen. Ook praktische tips en do's en don'ts waar ik nu als beginner niet eens over na denk zijn meer dan welkom :-q
Het is al een tijdje geleden dat ik hem heb gedaan dus ik weet niet alles 100% zeker. Het was geen hele technische route. Het meest technisch was de allerlaatste afdaling in Bouillon. Als ik het me goed kan herinneren werd het steeds technischer naar het einde toe maar nergens vond ik het te technisch. Het wordt nergens een zware downhill run en ik geloof ook dat je nergens hoeft af te stappen. Bijna alles was wel offroad echter wel erg leuk. Ik weet niet meer hoeveel singletrack erin zat. Wij hadden de GPS track maar volgden ook de bordjes. Campeerplekken weet ik niet meer. Wij sliepen voornamelijk in hotels. Ik had vantevoren wel een boekje gekocht (excelbestand) van een wandelaar op een wandelforum. Hij heeft langs de hele route alle gites in kaart gebracht inclusief de prijzen. Ik kan het nu zo snel niet meer vinden, maar dat was wel de moeite waard.

Wij hebben op enig moment bij deze mensen een kamer geboekt http://www.vakantie-saint-hubert.be/" onclick="window.open(this.href);return false;. Dat liep anders dan verwacht omdat de gite al vol zat. Daarom hadden ze ons bij een kennis ondergebracht. Die man woonde letterlijk in een kasteel! Dat was voor mij voor het eerst dat ik in een kasteel sliep :) Die mensen waren superaardig. We mochten 's avonds mee eten en onze kleren werden er gewassen. Super. 's Avonds zat die man flink aan de wijn waardoor hij ons niet meer naar het kasteel kon brengen (Dat was namelijk een autorit), waardoor we de sleutels van zijn auto kregen. Ik kan je van harte dit adres aanraden!

Wij hebben geen last gehad van te weinig proviand dus dat zal wel goed zitten.

Of ik de route zou aanraden... Dat is lastig. Daarna heb ik veel mooiere trips gemaakt zoals bijvoorbeeld de Coast2Coast in Engeland. Dan ben je ook een aantal dagen onderweg. Voor ons was dit ook de eerste keer om zoiets te doen. We hadden voor deze trip gekozen omdat we op deze manier goed konden wennen aan die grote rugzak maar ook het elke dag opnieuw inpakken van die rugzak. Ik denk dat het hier in de buurt zeker een leuke trip is. Zeker als je het voor het eerst doet. Nogmaals, technisch zijn er leukere routes.
Ik heb ooit eens een route van Lowie gekregen rondom Malmedy. Die heb ik in twee dagen opgedeeld. Dat was qua techniek al een veel leukere route. Misschien dat je een paar van zijn routes aan elkaar zou kunnen knopen?

Praktische tips?
Leg alle spullen die je mee wilt nemen klaar, haal daar de helft vanaf en dan nog een keer de helft. Zoveel plek heb je :-q
Om kleding mee te nemen vind ik dat Eagle Creek Pack It systeem super. Verder zou ik dit soort dingen niet zonder chamoiscreme willen doen en ook neem ik altijd een potje Sudocreme mee. Je merkt vanzelf wanneer je het moet gaan gebruiken.
Qua kleding zou ik naar merino kijken. Dat gaat namelijk niet stinken waardoor je het langer aan kunt houden. En ik rij ook altijd met Sealskinz sokken. Op die manier heb ik altijd droge voeten.
In het begin reed ik met een Deuter TransAlpine rugzak. Da's een flinke rugzak en dus ook een flink gewicht.
Afbeelding

Bij mijn Coast2Coast trip heb ik het anders aangepakt. Ik heb toen met een frametas en een kleine rugzak (10 of 12l) gereden. Dit was mijn setup:
Afbeelding

Hier heb ik alles in voor een week fietsen. Hier hoefden wij geen tent oid mee te nemen. Wij sliepen in Youth Hostels. Ik zou nu zonder twijfel voor een frametas gaan! Hier heb je een tutorial over hoe je die dingen kunt maken:
http://youtu.be/oWDRiexLA0I" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb een hobbynaaister op marktplaats gevonden die hem voor e25 in elkaar heeft genaaid.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
I may not be good, but at least I'm slow.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Dank voor je uitgebreide reactie. Leuk om je ervaring te lezen. Volgens mij heb ik een verslag van je Coast2coast trip gelezen in de SYS van die prachtige DeKerfs, kan dat? Ik heb gisteravond nog eens met de route gespeeld en je verhaal heeft me aan het denken gezet. De meest haalbare optie op dit moment is om vanuit Aachen de meerdaagse route door de Eifel te nemen, GR5 op te pikken in Luxemburg om vervolgens de Duchenne Heroes route richting Maastricht te nemen. Simpelweg omdat het eindpunt van de Transardennaise te ver uit de richting ligt van andere routes die ik op dit moment heb om een ronde van +-500km te kunnen maken. Ik zal binnenkort eens een screenshot plaatsen van wat ik in basecamp geknutseld heb.

Goed dat je me herinnert aan de tracks van Lowie rondom Malmedy. Daar heb ik veel goed over gehoord en die zou ik graag eens willen rijden. Ik zal eens kijken of ik daar nog wat mee kan, lijkt me erg gaaf namelijk!

V.w.b. de pak-tips, ik neig er inderdaad naar om zoveel mogelijk aan mijn fiets te hangen en de bagage zo klein mogelijk te houden. Het voordeel is dat we tent en kookspullen met zijn tweeën kunnen delen. Ik ken misschien nog wel iemand die een tas in elkaar zou kunnen zetten voor me, had ik nog niet eens aan gedacht. Ook daar ga ik me in verdiepen. Dank!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Dit is de eerste verkenning voor een route. Vanuit Aachen start de track (rechts, van Noord naar Zuid) van Op Pad door de Duitse Eifel, voor het einde (Trier) afgeknipt omdat ik bang ben dat de totale route anders te lang wordt voor 10 dagen. Vanaf daar nog iets leuks door Luxemburg vinden. Misschien de GR5 richting het Noorden oppikken, ik heb alleen nog geen GPS track gevonden van de GR5 in Luxemburg. Vanuit Luxemburg pikt deze route een deel van de GR5 op totdat deze de Duchenne Heroes route kruist. Deze wordt vervolgens gevolgd tot aan Aachen. Nu, met een rechte lijn van Duitsland naar Luxemburg, is de route 436km. Wanneer ook Luxemburg ingevuld wordt verwacht ik dat het een goede 500km wordt. Met 50km per dag zijn we dan binnen 10 dagen weer terug.

Afbeelding
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Jorn.idema
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: wo 11 februari 2015, 17:31
Mijn mountainbike: Focus Cypress 2009 V brake deore afgemonteerd

Ik ben op fiets vakantie geweest met mijn broers ik op mijn mtb mijn broers een op een race fiets en de andere op een gewone fiets ik heb voor de fiets vakantie een thule pack and pedal rack gekocht en twee 18 liter paniers dat ging als een trein we zijn van ijlst friesland naar drenthe gefietst. dat ging erg ik kan die thule set echt aan raden en hij is belastbaar met 25 kilo top load
Focuss Cypress 2009 V brake Deore afgemonteerd alweer 4 jaar in bezit erg blij mee. wil nu echt wat serieuzer biken
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Jesse, hou er ook rekening mee dat paden die rijtechnisch lekker uitdagend zijn als je zonder bepakking mountainbiked met bepakking weleens een tandje tè kunnen worden. Zowel bergop (gewicht...) als bergaf. Met een drybag aan je stuur worden de listigste stukjes -waar je elke kiezel voor je wiel wilt kunnen zien- misschien wel bloedlink. Uiteindelijk zijn iets minder moeilijke paden die je kunt fietsen toch leuker dan megatechnische die je moet lopen.

Ook de km's die je per dag bepakt af kunt leggen zijn doorgaans minder dan met niet meer als een camelbak op je rug. Ik fietste met mijn BOB-Yak achter de mtb amper de helft van wat ik onbepakt met m'n racer in de Alpen op een dag reed (op asfalt). Los van het zwaardere fietsen kost inkopen doen en koken ook tijd, niet overal zijn de winkels elke dag tot 22u open ;-)

(En mocht je nog steeds een 1-persoons tentje zoeken, pb me dan maar).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Dank voor je reactie kermit. Wanneer ik mijn materiaal bij elkaar heb wil ik uitgebreid gaan testrijden. Zicht op het pad is inderdaad iets om kritisch naar te kijken! De komende maanden ga ik de route samenstellen. Uiteindelijk wil ik niet boven de 500km uit komen. Ik denk dat dat in 10 dagen te doen is, maar een paar dagen uitloop is niet erg. Zoals het er nu naar uit ziet hebben we 2 weken de tijd. Bedankt voor je tips, ik hou ze in mijn achterhoofd tijdens het plannen.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Seán
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 mei 2007, 01:56
Mijn mountainbike: RM Vertex en Coiler in af/opbouw

Wie nog een goede tent zoekt. De coleman cobra 2 gebruik ik zelf, fantastisch licht/compact tentje voor de prijs als je hem ergens nog kan vinden.
*Niels*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 17 november 2013, 22:19

Leuk topic!

Ik zit er zelf aan te denken een rugzakje te pakken met niet meer dan een paar slippers, korte broek, tandenborstel T-shirt, extra fietsjack,laadkabel Garmin en iPhone en fiets reserve pech onderdelen, deze op m'n rug en naar het zuiden trekken, verder overnachten in B&B ofzo of in het hooi. En vervolgens een dag of 3/4 weg.

Heeft iemand wel eens iets vergelijkbaars gedaan en hoe beviel dat?
weltons
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 15 februari 2014, 18:23

Ik ga in juli met mijn mtb vertrekken naar Santiago over het wandelpad totaal 2600 km wil er een maandje over doen gewoon bagage mee tentje brandertje enz lekker genieten lijkt mij een mooie uitdaging
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Gaaf plan! Ben zeer benieuwd naar wat je verstaat onder "gewoon bagage" en hoe je dit meeneemt!
weltons schreef:Ik ga in juli met mijn mtb vertrekken naar Santiago over het wandelpad totaal 2600 km wil er een maandje over doen gewoon bagage mee tentje brandertje enz lekker genieten lijkt mij een mooie uitdaging
!! 26inch en dikke banden !!
Plaats reactie