Het grote fietsvakantie en bikepacking topic

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
bimbo33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 15:15

Paul Dun schreef:Ik zou nog wel eens naar Santiago de Compostela willen fietsen, maar het echte primitieve kamperen ben ik wel ontgroeid, zou dus onderweg lekker B&B o.i.d. pakken.

En als alles meezit wil ik volgend jaar een rondje Nederland/Vlaanderen maken in een weekje en ik ben al vaker met de fiets op vakantie geweest, toen wel met klein tentje, richting de Ardennen en het is inderdaad zo dat je met de fiets op de mooiste plekjes komt en dat je de leukste dingen meemaakt.

Dat was ik ook van plan, vooral nadat ik pas de film The Way van Emilio Estevez met vader Sheen in de hoofdrol gezien heb.
Is wel het een en ander aan te merken aan de film als filmcriticus gekeken maar ik heb een zwak voor roadmovies en als het dan in prachtige natuur is dan is het al snel goed. Zeker een aanrader als je al van plan was een keer naar Santiago te lopen of fietsen, zal je zeker nog verder enthousiasmeren. Maar wat betreft dat primitief kamperen, als je ziet in wat voor slaapzalen je vaak terecht komt op de route is dat toch niet direct een stuk lekkerder dan kamperen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat was inderdaad nog best een aardige film, al was het wel goed dat er wat mooie landschappen inzaten ;-) Hou er ook wel rekening mee dat het spaanse deel van de route enorm druk is. Ik was een paar jaar geleden in de buurt van Leon en op sommige stukken is het echt filelopen en fietsen.
Ik heb zelf 3 jaar geleden ook in een week een rondje Ardennen en Luxemburg gedaan, zeker een aanrader. Ik heb toen wel 2 routes van Paul Benjaminse gevolgd (http://www.cyclingeurope.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) dan heb je in ieder geval de mooiste en rustigste routes, ipv dat je alleen maar langs doorgaande wegen met teveel auto's rijdt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

Hee suravida bedankt voor de site, die kon ik nog niet, zo'n rondje Ierland lijkt me ook wel wat, moest wel mijn vliegvisuitrusting mee kunnen op de bike :)
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Volgend jaar (2013) staat Santiago op het programma. 5000km heen en terug, misschien wat meer omdat ik eventueel langs de kust (Spanje, Frankrijk, Belgie, Nederland) terug wil fietsen. Uitrusting wordt op dit moment stukje bij beetje aangeschaft. Fiets en BOB Yak zijn inmiddels al binnen evenals brander en nog wat kleine dingetjes. Tent, slaapzak en matras moeten nog gekocht worden. Oja, en een stuurtas voor de papieren, camera en regenjack.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
robocub
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 13 maart 2012, 22:13
Mijn mountainbike: Cube LTD Race

Gebbetje schreef:Volgend jaar (2013) staat Santiago op het programma. 5000km heen en terug.
Hoi,

Heb ook het plan om 2e helft 2013 naar SdC te fietsen [eigenlijk alleen heen en dan ook naar Cap Finisterre]. Heb ook al wat spullen verzameld, o.a. een eenvoudig mono-wiel karretje [kan max 10-15 kg bagage in].

Ben er alleen nog niet uit met welke fiets ik ga.
Ik heb een goede [maar wat oudere Koga met 21 versnellingen], maar zou eigenlijk met mijn Cube STD op pad willen gaan, maar dat vergt wat aanpassingen. Zoals een achterrek, dat is nog niet zo lastig, maar liever zou ik met alleen [Ortlieb] voortassen rijden.
Ik heb nog geen goede voorbeugel daarvoor ontdekt.

TEVENS - niet onbelangrijk, ik wil ook de ketting[bladen] beschermen tegen de dirt, wat zijn daarvoor goede opties? Ik heb nl. niet zo'n zin om elke dag de ketting te gaan lopen reinigen.

Verder zou ik graag info vinden/zoeken over het aanpassen van een MTB voor een dergelijke tocht.

Afijn, ik struin natuurlijk internet nog wel af, maar misschien weten jullie al e.e.a.

Groet,

Rob
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dragers? Old Man Mountain past eigenlijk altijd: http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Je kunt ook naar bij Freeload kijken: http://www.freeload.co.nz/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Die zijn ook altijd pas te maken (ook op een verende vork) en volgens mij levert Bever ze in Nederland. Wat zou je willen weten over het aanpassen van een mtb? Je moet lekker zitten op langere afstanden en je moet wat spullen mee, dat is het wel. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een starre vork en V-brakes als ik op reis ga maar je kunt ook prima met schijven en vering op pad. Ik pas wel altijd de banden aan het wegdek aan, noppen rijden niet lekker op asfalt.
robocub schreef:TEVENS - niet onbelangrijk, ik wil ook de ketting[bladen] beschermen tegen de dirt, wat zijn daarvoor goede opties? Ik heb nl. niet zo'n zin om elke dag de ketting te gaan lopen reinigen.
Als dat je enige zorg is ;) Hoe vaak je de ketting reinigt dan wel smeert is afhankelijk van de omstandigheden maar hoeft echt niet elke dag. Ik haal er af en toe een lapje over en doe er een drupje olie op. Dat is minder gedoe dan gaan lopen prutsen met kettingkasten ed. Ze bestaan wel maar werken matig tot slecht in combinatie met derailleurs, met Rohfloff of Alfine fietsen zie je het wel eens en ook een belt-drive is een optie. Dan heb je het echter wel over bedragen die ik liever in de reis zou stoppen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

MTB aanpassen voor zo'm tocht? In mijn geval kwam dat neer op een bagagedrager op de verende vork te monteren en een paar behoorlijke wegbanden erop zetten. IK heb altijd zo'n cheapass cordo drager gebruikt, is niet superlicht of erg geavanceerd, maar je bagage hangt er prima aan..
Ketting behoeft weinig bescherming als je veel op de weg rijdt, hooguit bij echt bar weer na 2 weken een drupje olie.
En als je een aanhanger hebt hoef je toch geen achterdrager mee te nemen? Dan heb je genoeg daaraan en je voordrager.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Op het programma , eind juni naar Rome fietsen. De Benjaminse route.
Nog op zoek naar een hybride fiets, De racefiets lijkt me wat kwetsbaar en de mtb wat te log.

Bovendien ben ik bang dat wanneer je in een "racehouding" zit je daar ook naar gaat fietsen.Ik wil wat meer rechtop zitten en wat zien. Het gaat om de reis lijkt me niet om het doel.
Vooralsnog ga ik solo en laat de vrouw en 5 kids alleen achter.

Als er nog tips zijn voor een betaalbare fiets dan hou ik me graag aanbevolen.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
menszo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 08:39

echt met klem een der leukste dingen die ik ooit heb gedaan! fietsvacantie! maar helaas.. is 2x in m,n leven voorgekomen. een keer peleponesos griekenland aangedaan, met m,n vriendin van toen. met de auto naar ancona italie, dan met louter de fietsen de boot op, dan na een dag het grote schiereiland peloponesos opfietsen!! jeeee! wat gaaf! wel was het erg zwaar met 40 graden zeg.. dus dan vroeg opstappen en om 11 in de ochtend stoppen. dus echt goed plannen geblazen!. dat eiland is langs de kust ong. 800 km rijden. en ook ooit met een vriend met fiets en al de trein in gegaan naar spa belgie. toen relaxd terug naar utrecht gefietst, in een dag of vier. was ook echt super. succes en ik word zelf ook weer enthousiast!
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

Ik ga volgend voorjaar mijn eerste tocht maken, voor de eerste keer wil ik in NL blijven en op de fiets van huis en ook weer fietsend aankomen thuis. De bedoeling is om de 10-provincien route te combineren met het fietserpad. Ik heb er nu al zin in!
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Zacht kickje. In aanloop naar komende zomer ben ik druk aan het rondkijken voor een fietsvakantieroute. De bedoeling is om de mountainbikes, 29er staal en star, om te bouwen naar een fiets met bepakking. Voor de bepakking gebruiken we fietstassen.

Nou ben ik voor de route al een tijdje aan het rondkijken en we zijn ons nu aan het orienteren op een rondje oost Europa, Wenen -> Hongarije -> Slowakije -> Krakow Polen en daarvandaan door naar Warschau of via Tsjechie terug naar Wenen. Wat ik van de route verwacht is natuurlijk een vakantie met een maximale hoeveelheid autoluwe routes, tot zover geen probleem. Echter zou ik ook graag delen off road mee willen pakken zonder dat het al te technisch gaat worden. (We zitten immers met de bepakking en als het te technisch wordt gaat je daggemiddelde al rap naar beneden wat het schema in gevaar brengt. Daarnaast ga ik ook al een week met de AM bak op pad. :) ) Dus veel landwegen, schotter of andere onverharde weggetjes.

Omdat hier op het forum meerdere members rondhangen die ook vakantiefietsen, hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen. Oftewel hebben jullie een fietsroute gereden met dezelfde wensen en hoe hebben jullie dit gepland?
Work... the eight hours between bicycle rides.
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

Kijk eens op het wereldfietser forum, daar komen alle routes flink aan bod, al zit er niet zo heel veel offroad tussen. EDIT:Ik lees net in mijn SYS dat je dar al bekend bent.

Iets heel anders he. Via de treinreis winkel kan je reizen boeken dat je met de fiets in NL op de trein stapt naar bijvoorbeeld Slovenie en in Italie/Spanje weer naar huis opstapt. In deze drie landen liggen legio oude treinroutes die zijn omgebouwd naar fietsroutes incl verbindings routes.

Ik heb twee jaar geleden een stuk van de Parenzana route gedaan, echt geweldig! Van stadje naar stadje zonder ook maar iets tegen te komen. Zoiets stel ik mij ook voor bij die routes in Spanje en Italie.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

JanW schreef:Kijk eens op het wereldfietser forum, daar komen alle routes flink aan bod, al zit er niet zo heel veel offroad tussen. EDIT:Ik lees net in mijn SYS dat je dar al bekend bent.
Ja dat forum ken ik, maar er zit v.w.b. Europa weinig off road tussen. Er loopt wel een topic, maar dat is dan direct over routes wat meteen mountainbike over wandelpaden betreft en dat is juist ook weer niet de bedoeling. (Met wandelpaden bedoel ik trails met rostige downhills en louter en alleen singletracks.)

Gisterenavond zijn we aan het puzzelen geweest en kijken nu naar Praag -> met greenway naar Wenen -> met Eurovelo 6 naar -> Bratislava -> Budapest -> met Ambertrail via Slowakije naar Krakow. (+/-1400 km.) Deze route lijkt aardig wat bospaden/landwegen te bevatten en anders is er wellicht potentie om wat parallellen te nemen.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Mooi magazine met veel foto's over bikepacking! 112 pagina's om mee weg te dromen. :-q
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Damn, inderdaad erg mooi! Ik heb weer wat te lezen vanavond.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie