Het grote fietsvakantie en bikepacking topic

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Martinkruit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 13 november 2011, 10:06
Mijn mountainbike: Scott Pro '90, Scott Pro Only '90, Scott Comp Racing '95, Scott Summit '96 - Scott Blackstone '98
Contacteer:

weltons schreef:Zijn er al mtb,ers die ervaring hebben met de tocht naar Santiago, ik wil namelijk volgend jaar juni 2015 vertrekken naar Santiago ik wil dan over het wandelpad gaan zijn er mtb die hier mij iets meer over kunnen vertellen ben erg benieuwd.

g.r

Ben ik ook wel erg benieuwd naar.
All Scott

88 Pro 90 Pro 91 Pro Only + Montana 92 Ultimate CST
93 Comp Race 94 Comp Race CST 95 Comp Race CST 96 Summit
97 Endorphin 98 Blackstone 99 Tigua + Vail 02 Strike 04 Voltage E-Bike
05 Boulder/Yecora 08 Roadster 09 Genius RC20
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

weltons schreef:Zijn er al mtb,ers die ervaring hebben met de tocht naar Santiago, ik wil namelijk volgend jaar juni 2015 vertrekken naar Santiago ik wil dan over het wandelpad gaan zijn er mtb die hier mij iets meer over kunnen vertellen ben erg benieuwd.
g.r
http://salsacycles.com/culture/bikepack ... e_santiago" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bearbonesbikepacking.co.uk/phpBB ... =10&t=2135" onclick="window.open(this.href);return false;
!! 26inch en dikke banden !!
John Ridley
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: di 16 december 2008, 23:19
Mijn mountainbike: Silverback Single Scoop - Cube Reaction GTC SL 29 2014/15 - en alle voorgaande mtb's

Ik ben in 2009 en 2012 naar santiago de compostella gefietst op mijn mountainbike.
Tentje, slaapzak enz mee en lekker primitief camperen onderweg.
Echt een waanzinnige ervaring heerlijk 2400 km toeren door de natuur.
Weet zeker dat het niet bij twee keer blijft :-)
Zal kijken of ik nog wat foto's kan plaatsen, voor tips en trics ben ik natuurlijk beschikbaar ;-)
Leeftijd is niet meer dan een getal.

Aan de andere kant van de berg, waar niets zeker is, is alles mogelijk.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

John Ridley schreef:Ik ben in 2009 en 2012 naar santiago de compostella gefietst op mijn mountainbike.
Tentje, slaapzak enz mee en lekker primitief camperen onderweg.
Echt een waanzinnige ervaring heerlijk 2400 km toeren door de natuur.
Weet zeker dat het niet bij twee keer blijft :-)
Zal kijken of ik nog wat foto's kan plaatsen, voor tips en trics ben ik natuurlijk beschikbaar ;-)
Hoe zat het met de drukte van wandelaars op de route?

Goed dat dit topic weer gekickt wordt! :-q Het seizoen komt langzaam dichterbij en het is de hoogste tijd voor voorpret. Afgelopen jaar heb ik een fietstocht van ~1200km door oost Europa gemaakt. Afwisselend gravel, off road en asfaltwegen. Dit was onze eerste meerdaagse fietstrektocht. Afgezien van het feit dat we er ten onrechte van waren uitgegaan dat vakantiefietsen sowieso goedkoper is dan een normale vakantie, is het enorm goed bevallen.

Nog wat foto's van afgelopen jaar. Mijn vrouw rijdt op een On One Inbred met de blauwe tassen en ikzelf heb een Salsa El Mariachi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor komend seizoen zijn we bezig met een 6 weekse tocht door het zuiden van Afrika.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja wacht ff, dan kan ik natuurlijk niet achterblijven! Hierbij een linkje naar de foto's van mijn vakantie, de St. Columbaroute door Engeland en Schotland, afgelopen zomer. Fantastisch!

https://picasaweb.google.com/1012293242 ... _-besJ-fXA#" onclick="window.open(this.href);return false;
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Kapitein Iglo schreef:Hierbij een linkje naar de foto's van mijn vakantie, de St. Columbaroute door Engeland en Schotland, afgelopen zomer. Fantastisch!
Ik geloof je gelijk, maar de link doet het niet... :((
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Bij mij wel. Zitten mooie plaatjes tussen!
Work... the eight hours between bicycle rides.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maf dat-ie het bij Toon niet doet, is openbaar voor iedereen met de link....! Ik kan er verder niets aan veranderen:(
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Kapitein Iglo schreef:Maf dat-ie het bij Toon niet doet
Probleem gevonden. Jouw link werkt niet als ik mijn Gmail open heb staan in dezelfde browser (FF). Plak ik het in IE dan werkt het gewoon. Google snapt blijkbaar niet hoe dat werkt... :evil:
Pittig zo te zien (qua hoogtemeters met bepakking)... :-q
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Viel wel mee hoor, die hoogtemeters. Er zaten een paar stukjes bij, met name op de Schotsel (schier)eilanden, waar er veel korte steile klimmetjes waren, van die heuvels waar je niet echt in je element komt... en die zijn het vermoeiendst;)!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
weltons
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 15 februari 2014, 18:23

Jhon Ridley
John Ridley schreef:Ik ben in 2009 en 2012 naar santiago de compostella gefietst op mijn mountainbike.
Tentje, slaapzak enz mee en lekker primitief camperen onderweg.
Echt een waanzinnige ervaring heerlijk 2400 km toeren door de natuur.
Weet zeker dat het niet bij twee keer blijft :-)
Zal kijken of ik nog wat foto's kan plaatsen, voor tips en trics ben ik natuurlijk beschikbaar ;-)

Welke route heb je genomen, en heb je het met een gps gedaan qua drukte viel het mee.

g.r.
John Ridley
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: di 16 december 2008, 23:19
Mijn mountainbike: Silverback Single Scoop - Cube Reaction GTC SL 29 2014/15 - en alle voorgaande mtb's

@weltons
In 2009 de Jacobsroute via de coll du Somport.
In 2012 de Jacobsroute via de Roelandpas alles gefietst met de boekjes van Sweerman.
Drukte viel echt mee al wordt het wel in Spanje veel commerciëler en das jammer.
Belgie en Frankrijk op de gemeente camping en Spanje in de refugio.
De volgende rit die in de planning staat is de Zilverroute (Sevillia) naar Santiago en daarvandaan naar Nederland.
Volgens mij een kleine 4000km ;-) en ja het is verslavend :-)
Leeftijd is niet meer dan een getal.

Aan de andere kant van de berg, waar niets zeker is, is alles mogelijk.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Bunyan Velo deel 4 is uit, nieuwe inspiratie. :-D
Work... the eight hours between bicycle rides.
blubberduck
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 9 februari 2010, 13:31
Mijn mountainbike: Epic S-Works Worldcup 2015/ S-Works HT 2012

effe topic volgen... :wink:
I'm not getting older...I'm getting better......
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Mijn eigen topic van drie jaar terug maar eens kicken. De interesse voor een fietsvakantie is er altijd geweest, maar deze zomer gaat het dan echt gebeuren. Er zijn nog veel dingen onduidelijk, vandaar dat ik benieuwd ben naar input en ervaringen.

Het idee
We willen met zijn tweeën op onze full suspensions in de zomer zo'n 10 dagen een offroad bikepacking trip maken, startend in Maastricht/Luik/Aachen. Daarbij willen we zo veel mogelijk kamperen, om meerdere redenen. Allereerst omdat het flexibiliteit geeft: het zorgt ervoor dat we niet hoeven te racen om dat ene stadje met een hotel te halen. Ten tweede lijkt het me ontzettend tof om zelfvoorzienend te zijn door zelf je slaapplek en kookspullen mee te nemen. Ten derde verwacht ik dat het goedkoper is. We hebben natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om uit eten te gaan of een nachtje in een ho(s)tel te slapen.

De route
In eerste instantie hadden we het plan opgevat om vanuit Maastricht/Luik/Aachen zo zuidelijk mogelijk offroad te rijden. Nu ik me wat in begin te lezen raak ik er steeds meer van overtuigd dat het beter is een ronde uit te stippelen. Waarom? Voornamelijk de zorgen en kosten van een terugreis. Daarnaast denk ik dat er in de Belgische Ardennen, Luxemburg en Duitsland genoeg uitdagende paden te vinden zijn om een mooie reis te maken. Argumenten en ideeën vóór een enkele reis hoor ik graag (het speelt nog steeds in mijn achterhoofd), maar ik borduur nu even verder op het idee van een ronde.

Te beginnen bij de mogelijke startplaatsen: deze zijn voor ons alle drie binnen 3 uur bereikbaar met de trein. Op deze manier kunnen we veel “saaie” (lees: vlakke en geasfalteerde) kilometers door Nederland overslaan en hoeven we ook geen auto achter te laten. Daarnaast kunnen we met onze studenten OV in de zomer met korting treinreizen.

Ik heb geen enkele ervaringen met het uitzoeken van een meerdaagse route. Een geheel eigen route uittekenen kost volgens mij enorm veel werk. Daarnaast: waarom zouden we het wiel opnieuw uit vinden? Mijn idee is dus om (delen van) leuke mountainbike tochten aan elkaar te knippen en te plakken. Na wat googelen heb ik de volgende routes gevonden:
Ardennen: Duchenne Heroes: Voordeel is dat het mountainbike specifiek is en door (een deel van) het beoogde gebied gaat: de Belgische Ardennen, tussen Maastricht en Luxemburg. Vooral etappe 3 en 4 lijken uitermate geschikt. Nadeel kan zijn dat er misschien stukken tussen zitten die alleen voor Duchenne Heroes opengesteld zijn. Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag!
Ardennen: Wandelroute GR5 en een verslag: Voordeel is dat het een vrij goed gemarkeerde route is die ons brengt waar we heen willen. Daarnaast verwacht ik meer kampeermogelijkheden langs een Europese wandelroute. Ik ben alleen bang dat het een wat saaie route kan zijn. Iemand die ooit (stukken van) de route gewandeld of gefietst heeft?
Ardennen: Transardennaisse: Voordeel is hetzelfde als de GR5, nadeel is dat ik las dat het niet zo’n uitdagende route is én het uit de richting van Luxemburg is.
Luxemburg: Mill Man Trail: In Luxemburg heb ik nog niet goed genoeg gezocht, maar ik heb goede dingen over de Mill Man Trail gelezen. Misschien dat we een deel op kunnen pikken op weg naar Trier, maar misschien is dit al veel te Zuidelijk (lees: niet haalbaar in een ronde van +- 10 dagen).
Duitsland: Op Pad mountainbiken in de Eifel meerdaagse: Voordeel is dat het beschreven wordt als een meerdaagse mountainbiketocht die ons precies door het gebied brengt dat we willen rijden. Nadeel is dat er beschreven wordt dat er weinig supermarkten onderweg zijn (en we dus bevoorrading mee moeten slepen).

Kortom, er zijn wat ideeën, maar er is nog lang geen definitieve route. Allereerst ben ik op zoek naar ervaringen met bovenstaande routes van mensen die er gewandeld/gefietst hebben. Ten tweede ben ik heel benieuwd hoe ik deze routes aan elkaar kan knopen zonder saaie asfalt stukken. Hoe pakken jullie dat aan? Pluizen jullie avond na avond google earth uit en tekenen jullie zelf een route? Pakken jullie delen van andere mountainbike- of wandelroutes? Alle tips zijn welkom!

Het materiaal
We hebben allebei een full suspension. Ik een racefully met korte stem/breed stuur en brede velgen/dikke banden, mijn vriend een Yeti 575 (140mm voor, 150mm achter). Het idee is om alles in drybags achter het zadel en aan het stuur mee te nemen, een kleine frametas te fabriceren die in de voorste driehoek kan zonder de vering in de weg te zitten en een iets grotere rugzak dan normaal te dragen. Ik heb al gezien dat er allerlei tassen te koop zijn, maar ik denk dat er simpele constructies te bedenken zijn waardoor je een drybag stabiel aan de zadelpen en het stuur kan bevestigen. Tips/links op dit gebied zijn zeer welkom!

We hebben nog geen tent en op dit moment is dat ook iets waar ik nog niet uit ben. In principe kunnen we een licht gewicht twee persoons tent kopen. Deze lijken me echter wel erg knus en een goede nachtrust is essentieel. Misschien is het dus verstandig allebei een één persoons tent te kopen. Nadeel is dat het iets meer kampeerplek vergt en misschien iets meer weegt. Hoe denken jullie hier over? Nog tips voor specifieke betaalbare tenten? Waar moet je op letten bij de aanschaf van een tent? Dezelfde vragen heb ik over een slaapzak en een slaapmat.

Mijn ouders zijn vroeger een aantal keer op fietsvakantie geweest. Op zolder vond ik nog wat spullen zoals een prachtige brander op benzine, lichtgewicht bestek, lichtgewicht pannen en wat andere kleine spullen. Ik ga er van uit dat ik het op kookgebied hier wel mee ga redden. Verder heb ik nog geen specifieke paklijst, dat is iets voor later.

Tot slot, niet geheel onbelangrijk wil ik over een tijd een GPS kopen waar we de hele route in kunnen zetten (en waar ik van te voren ruimschoots mee kan oefenen). Op dit moment kijk ik naar een Garmin Etrex 30 omdat ik alle trainingsfuncties van een Edge niet nodig heb, maar ik heb nog te weinig research gedaan.

Al met al een lang verhaal. Voor diegene die tot hier gelezen hebben, dank! Ik ben blij met alle tips, opmerkingen, weblinks, verhalen en andere inspiratie. Dus, laat maar komen!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Plaats reactie