Verzamel topic trekking/werkfietsen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Ik denk dat je een keuze zal moeten maken tussen derailleur versnellingsgroep of een naaf versnellingsgroep.
Een derailleur zal lichter, soepeler en makkelijker lopen maar zal wel meer onderhoud vragen. En op langer termijn ook duurder zijn in onderhoud.

De Norta heeft maar 3 versnellingen, wat niet echt bepaald comfortabel is op 10-15km afstand.
Wat ook geen overbodige luxe is, is de geveerde voorvork in de Cube en de naafdynamo in het voorwiel.


Laat de dame in kwestie zelf ook mee kiezen, en eventueel test rijden ;) Zij zal er uiteindelijk op moeten gaan fietsen.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

ja uiteraard moet ze zelf kiezen, en die norta was maar voorbeeldje. Ik heb gezegd dat ze maar eens mee langs de LBS moet gaan :p maar hoe meer meningen hoe beter de conclusie he :D
ik zou zelf ook eerder een trekking model kiezen, en dat onderhoud: dat doe ik wel even als he moet :D
JSM
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 8 januari 2010, 21:39
Mijn mountainbike: is van mij

Het is geen MTB vraag, maar genoeg fietsers hier die misschien wel een antwoord voor me hebben. Ik forens sinds de zomer tussen Helmond en Eindhoven en bij goed weer en genoeg licht zijn er vele opties om die afstand te overbruggen. Maar, nu we kunnen verwachten dat er nog genoeg vorst gaat komen blijft er in mijn ogen niet veel soeps over. Veel wegen/paden bestaan uit klinkers die niet allemaal even netjes liggen, of uit asfalt met genoeg boomwortels die omhoog komen. 28 mm bandjes (Kona bandwagon) vinden dat niet zo prettig als het glad is en je in het donker toch al extra moet opletten. De route die het meeste fiets lijkt het meest op 'de noordelijke route' in het volgende artikel:
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... 082720.pdf
Aangezien ik smorgens geen kip tegen kom tussen Stiphout en Neunen, zal er vast een beter alternatief zijn. Ik wil best een stuk omfietsen, afstand is niet zo erg, maar een route via 'de andere kant van de snelweg' (vanaf Mierlo-Hout) geeft veel vertraging met stoplichten, weg oversteken e.d. En aangezien het-geweldige-snelfietspad van station MH tot TNO in Eindhoven pas de volgende winter klaar is blijft het ook aan die kant van de snelweg maar behelpen.
Wie heeft een goede suggestie? Bijv. Als startpunt het Elkerziek ZH en De TUE als eindpunt.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Hoort misschien hier niet helemaal thuis, maar ben van plan op deze fiets (is wwv fiets) op vakantie te gaan met Bob Yak erachter of iets dergelijks... Wat zeggen jullie? Kan makkelijk als het terrein niet te wild wordt, of veel te licht?

Afbeelding

Afbeelding
De benen willen soms wat anders dan de baas.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Natuurlijk kan dat, alleen het nut van een dergelijke voorvork ontgaat me altijd. Die zou ik meteen vervangen voor een vaste.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

George schreef:.... Die zou ik meteen vervangen voor een vaste.
Dat ligt maar net aan het soort wegen en de hoeveelheid kms die je daar achter elkaar op maakt.
En wat is hier het praktisch nut van?
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

George schreef:Natuurlijk kan dat, alleen het nut van een dergelijke voorvork ontgaat me altijd. Die zou ik meteen vervangen voor een vaste.
Je hebt 100% gelijk maar toen ik de fiets kocht dacht ik nog dat een geveerde vork je van het was... Heb even gedacht de fiets er voor in te ruilen maar heb er zó weinig op gefietst... Ook weer zonde... Bedankt voor je reactie!
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Ik wist niet dat er hier een topic was over dit type fiets. Ik heb nu ruim een halfjaar een ghost TR 7600 met een alfine 11 naaf. Voor woonwerkverkeer is dat echt ideaal. Ik zal een kijken of ik een foo kan maken.
Speedy G.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: wo 7 maart 2012, 17:39
Mijn mountainbike: Scott Scale 40 XXL 2012 & project X - Santa Cruz Tallboy XXL carbon 2013

Ik ben me aan het oriënteren om mijn woon-werk verplaatsing in de toekomst per fiets af te leggen.
Af en toe doe ik dit nu met de racefiets (zoals de afgelopen dagen) omdat de afstand 42km enkel is maar het weer zat niet echt mee en werd ik dus echt wel tot op het bot nat. Het ganse traject is puur verhard met het leeuwendeel simpel langs het jaagpad van het kanaal.

Deze verplaatsing zou ik 4x weeks doen en 1 keer in de week met de auto zodat ik alle grote spullen dan kan meenemen.

Nu zocht ik iets met de allure van iets racefiets-achtigs maar wel met spatborden en verlichting, eventueel met een normaal stuur.
Bagagedrager mag maar hoeft niet aangezien ik mijn Osprey Raptor toch al heb.
Ook dacht ik aan iets Rohloff achtig, Alfine, Nexus, etc... eventueel met belt aandrijving om van alle miserie met derailleur in winter, weer en wind vanaf te zijn.

Bijkomende voorwaarde is ook nog frame grootte.
Ik ben jammer genoeg "uitzonderlijk" gebouwd en heb een frame nodig met minimaal 56 à 57cm zitbuis aangezien anders de zadelpen niet ver genoeg in het frame kan.

Na zelf al wat gezocht te hebben, kwam ik terecht bij Specialized Source of eventueel Cannondale Bad Boy alhoewel dat die laatste geen spatborden of verlichting heeft.

Wat weten jullie eventueel nog extra???
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Santos Race Lite met spatbordjes en Rohloff, en mogelijkheid voor een drager. Mag je wel een beetje in de buidel tasten:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Santos Racelite?

Misschien is het vermelden van een budget wel handig.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Eventueel een Specialized AWOL (stond in de nummer 2 van de Bike and trekking een flink artikel over) of de CrossRip van Trek.
"Righty tighty, lefty loosey."
Speedy G.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: wo 7 maart 2012, 17:39
Mijn mountainbike: Scott Scale 40 XXL 2012 & project X - Santa Cruz Tallboy XXL carbon 2013

Die Santos wordt me wat te duur. :oops:
Had eerder gedacht aan maximum de helft oftewel een €2k.

Ofwel moet ik enorm gelukkig worden van de verkoop van mijn hobby auto in onderdelen dat zoiets er wel inzit maar daar ben ik bang voor.

Die Speci Awol is echt te klein met zijn zadelbuis van 55cm.
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

BMC Alpenchallenge Alfine 11

http://www.bmc-racing.com/int-en/bikes/ ... alfine_11/

kost 2K, kan voor een kleine 200 euro meerprijs met een fantastische afklikbare set spatborden geleverd worden, deze fiets wil echt vooruit en is ook in grotere maten te krijgen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar mocht je er ooit de bergen mee in willen, kun je niet erg uit de voeten met Alfine.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie