Verzamel topic trekking/werkfietsen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Bernhard90,
Is het geen '91er. Ik heb de folder uit 1991, met een hele filosofie over de Giant Expedition, Trooper e.d., zal het eens inscannen.
Zelf heb ik er een uit '90
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De STI van LX heb ik vervangen door Deore duimshifters icm. DX remhendels, crankstel was LX is nu Deore, en er zitten nu Dia Compe 986 canti's op. Stalen stuur en pen heb ik vervangen door alu. Nieuwe kabels, bb, cass. en ketting. De LX achter der. is nu een GS (is een 11mm kortere kooi, dan de originele SGS).

Afbeelding
De spatborden zitten er inmiddels weer op, alleen het voorrekje heb ik er af gelaten. En de originele roldynamo ontbreekt.
Nu maar wachten tot de winter (pekel) voorbij is en dan eerste ritje.

Gideon
Laatst gewijzigd door Gideon op ma 18 januari 2010, 16:19, 3 keer totaal gewijzigd.
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

Ik ga een oud project weer nieuw leven inblazen ivm met hopelijk een nieuwe baan op redelijke fietsafstand .
Het traject is vrijwel allemaal asfalt met wat verdwaalde vee-roosters .

dit staat er :
Afbeelding

trekkingframe welke was opgebouwt als singlespeed en nu inmiddels 1x8 , deze bike is een beetje een rommelprojectje geweest maar wil er nu wel wat kloppends van maken , doel is om hem zonder al te veel geld uit te geven snel en betrouwbaar te maken , plan is om een mix van trekking en race onderdelen te gebruiken indien mogelijk..(uitkijken dat het geen rommeltje blijft!)

het wielsetje wat er in zit gaat eruit , is gebaseert op 7speed en daarom kon ik ook maar 8 kransjes van de 9 speed cassette die ik heb kwijt op de body.. ook zitten er slagen enzo in en is het gewoon pover..(alivio)

http://www.12gotrading.nl/onderdelen/wi ... 10_wielset" onclick="window.open(this.href);return false;

dit wielsetje wil ik erin hebben in het zwart , volgens mij wel een mooi setje qwa prijs /kwaliteit verhouding.

ook heb ik een alu/carbon voorvork besteld van bontrager, deze:

http://bontrager.com/model/06245" onclick="window.open(this.href);return false;

voorlopig handhaaf ik een boel :
-de zadelpen en stuurpen ban bbb kunnen lichter maar voldoen ,
-ook ga ik voorlopig gewoon met de riser rijden die er nu op zit , ben ik gewent en vind ik fijn ,
misschien dat te zijner tijd de wens om even over te pakken ontstaat en er weer een flatbar met bar-ends op komt.
-ik heb nog nooit lek gereden met de bandjes die erop zitten dus ook deze handhaaf ik voorlopig al denk ik dat echte racebandjes veel sneller zullen zijn..
-deore v-brakes remmen top en wegen weinig , zullen helemaal blijven

Drivetrain:

Afbeelding

voorblad is vervangen voor een 38 tands ta alize op de midden positie.
daarnaast wil ik een 50 tands buitenblad , ook ta alize .

vraag is dan wel welke voor derrie ik ga kopen , volgens mij gaan mtb derries maar tot max 48 tands maar is de minimale overstap tussen de bladen 12 tanden.. buisdiametere is ook apart , meet met de schuifmaat 35,25mm , gok dat 34,9 wel gaat passen..
cranck blijft (te lang op zitten polijsten om al weg te doen en voldooet prima) maar komen wel spd's op
wil de 105 achter derrie ook gebruiken , wieltjes een goed schoonmaken en smeren dat wel.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door HM'78 op di 19 januari 2010, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Die wielset die je in gedachte hebt, is dat een race wielset? If so, kijk dan even hoe breed je huidige achternaaf is. Een racefiets wiel is vaak 130mm en de mtb versie (zit in veel trekking fietsen) is vaak 135mm.

Leuk projectje verder :-q
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

http://www.mavic.com/road/products/aksium.996983.1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

ik ga even meten in de kelder morgen , het gaat hier idd om 130mm brede achteras..

edit , hmmmm net toch maar gelijk gaan meten en idd 135mm brede achterbrug..
http://www.12gotrading.nl/onderdelen/wi ... _2010_wiel" onclick="window.open(this.href);return false;
zoiets past dan beter.. maar eens even op zoek wat er hier allemaal in te krijgen is .
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Moody
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 21 juli 2002, 19:42

Vraagje n.a.v. mijn vorige posts.

Ik heb eerder een half uurtje op een 61 cm Gudereit frame gereden zonder problemen, maar nog niet op een 64 cm frame. Kan iemand uit ervaring zeggen dat een 61 cm frame beter zal 'passen' dan een 64 cm frame?
Uiteraard moet er voor een goed advies worden gemeten, maar ik ben al blij met een indicatie.

Ik ben 1.93m en heb binnenbeenlengte 89 cm (zonder schoenen). Ik zit het liefst wat rechterop. Zit ik dan met 61 cm beter dan met 64 cm denken jullie?
JJ
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 18 december 2002, 15:12
Contacteer:

George schreef:Die is mooi! Heb je er nog een speciaal doel mee (doelend op de keuze voor een Traveller's Check)? Ik zou overigens de stuurpen omdraaien en de vorkbuis wat inkorten, dat verkleind het 'dranghek effect' een beetje...
Ik heb hiermee ook het WK singlespeed gereden in Amerika een paar jaar terug (hoezo veelzijdig), in het vliegtuig in een koffer dus geen kosten voor de fiets. Vandaar de couplers.

Ik hou niet van stuurpennen met rise op een toerfiets/racer/crosser. Ik ben inmiddels aan mijn dranghekken gewend (visueel gezien bedoel ik dan), en dit vind ik het mooist :) Bovendien zaag ik balhoofd buizen nooit kort af, met het oog op de eventuele volgende eigenaar ;)

JJ
Singlespeed en/of 29" parts nodig?

http://shop.singlespeed.nl
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Giant 1991 Expedition....


Afbeelding

en meer: http://www.flickr.com/photos/46672334@N04/page2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gideon
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding

bontrager satellite plus vork zit er iig al in..
setje bontrager race wielen komt volgende maand..evenals een setje racebandjes..
Ook nog 2x9 maken .. TA buitenblaadje al in de pocket , nu nog een mooie (zwarte voor-derrie) en linker-shifter..

had al grijs xt 2006 en lx spul in huis gehaald om de schakelarij mee te fixen maar heb toch liever zwarte parts..
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

ik ga voor met 2 race bladen rijden , 36 en 46 tands even uit mijn hoofd , en zoek nu ook de juiste voor derrie met 34,9 klem (niet perse deze klem , brazed on derrie met losse bbb klem kan evt. ook).

ik denk er zwaar over om een race-derrie te kopen maar nu las ik bv bij b2b dat er enkele derries zijn die speciaal voor fietsen met flatbars zijn , betekent dat dat niet elke race derrie te gebruiken is met normale shifters?

verder kon ik ook niet veel spul vinden dat nog voor 9 speed was , een 10 speed ketting is toch dunner en gaat problemen geven met mijn 9 speed cassette toch?

zijn er wel top-pull race derries?
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er zijn geen toppull race derries, op CXers werkt met met omloopwieltjes en er is een gagdet in de handel waarmee je ze om kunt bouwen voor toppull* 36/46 kun je echter ook met een mtb derrie prima schakelen, als je die begrensd is het vanzelf een dubbel ;)

Voor een race vorderrie heb je inderdaad aparte shifters, of die echt nodig zijn durf ik niet te zeggen, nooit geprobeerd.

10 speed ketting met 9 speed cassette zou ik niet doen, waarom zou je ook?

*Dat speeltje heet de Umlenker en wordt gemaakt door Speen (googleze :tong) Er stond een stukje over in de Fiets van januari en er kwam er laatst eentje in het verkoopdeel voorbij...
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

oke... ga dan maar voor een mtb derrie.. thanx
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Doe mij zoiets maar voor naar mijn werk:

Afbeelding
Details.
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

mooi stukje jugendstil ! maar om naar mijn werk te komen had ik wat snellers voor ogen..
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Beklad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: za 10 oktober 2009, 14:11
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp 2010 (inclusief RockShox SID Race)
Contacteer:

Ik rijd sinds juni 2009 met een VanMoof (28"), welke sinds de komst van mijn ATB de plaats van mijn stationsfiets heeft vervangen. De VanMoof is oorspronkelijk ontworpen als "hufterproof" en tot de dag van vandaag heeft hij nog iedere rit met mij overleeft :-D

Ik heb deze fiets voornamelijk gekocht om zijn uiterlijk en zijn exclusiviteit ;)

Afbeelding

frame size 560 mm
bike weight 13 kg
frame 6061 Series powder-coated Aluminum
drive train chain drive
wheels 28" Aluminium rims
brakes SHIMANO rear coaster brake
speeds single speed
tyres SCHWALBE Road Cruiser 2.1
saddle BROOKS springless leather
lights solar powered LED (in de bovenbuis)

http://www.vanmoof.com
Work In Progress
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Beklad schreef: Ik heb deze fiets voornamelijk gekocht om zijn uiterlijk en zijn exclusiviteit ;)
Gelukkig zet je een knip-oog bij exclusiviteit..... volledig afgeschoten tijdens de laatste Bijenkorf Dwaze dagen en nu mij Mantel voor 380 Euro.
Plaats reactie