Verzamel topic trekking/werkfietsen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mijn crosscheck foto is niet genomen op de woon werk route nee. Echter op een rondje rijden in de buurt. Holterberg.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
vicvicvic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 15:07
Mijn mountainbike: 2013 Cube LTD Pro '29 - Leader/Aventon fixedgear

M'n 'gewone' fiets:
Afbeelding

Zelfbouw fixie met Leader 721 frame, Aventon Carbon/Alu vork, Miche groepset en vaak wisselende overige onderdelen. Ik ben ooit fixed gaan rijden uit armoede tijdens studententijd (defecte vrijloop) en heb op m'n MTB na nooit meer een fiets met vrijloop gehad. In Nederland kun je (met een voorrem, uiteraard) prima ermee uit de voeten. In de periode met mooier weer fiets ik regelmatig de 35 km naar m'n werk ermee en rijd ik in het weekend nog wel eens over de weg om af te wisselen met het bos.

Momenteel rijd ik 48t voor en 14t achter. Voor in het geval van regen zit er een fendorbendor in de tas.
Laatst gewijzigd door vicvicvic op do 12 november 2015, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi ding! En inderdaad kom je in Nederland prima uit de voeten met maar 1 verzet. Zelf heb ik nog een singlespeed (fixed is me net iets té) racer met 46x16. Tot windkracht 6 is daar nog best mee vooruit te komen, en de kruissnelheid ligt mooi zo rond de 35kmh.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
vicvicvic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 15:07
Mijn mountainbike: 2013 Cube LTD Pro '29 - Leader/Aventon fixedgear

Dank! Zo vlot ben ik vooralsnog niet :) Kruissnelheid is ongeveer 28kmh voor me. Op lange stukken zonder al te veel optrekken kan dit wel flink oplopen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zeg ook niet dat ik er 35 gemiddeld mee rij, maar tot 35kmh kan je nog wel redelijk rondtrappen zonder als een bezetene te spinnen. Ik heb er 1x op een tocht van 70km gemiddeld 30 mee gereden, en dat vond ik toch wel een hele prestatie. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
vicvicvic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 15:07
Mijn mountainbike: 2013 Cube LTD Pro '29 - Leader/Aventon fixedgear

Helder! Mijn vriendin rijdt met 46t/16t op een singlespeed en klaagt meestal steen en been over de cadans wanneer we samen fietsen. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo'n ding er in zetten ?
Afbeelding
(excuses voor de lomp grote foto)
Heb ik ook in mijn woonwerkfiets.
Ideaal :-q
Met 44:20 rij ik lekker vlot weg bij het stoplicht, ook wind tegen en een viaduct op is geen probleem.
Boven de 25kmh(*) komt automatisch de 2e versnelling er in, wat eigenlijk een overdrive is van 137%.
Daarmee heb ik ineens een overbrenging tot m'n beschikking die vergelijkbaar is met 44:14.

*) Dit kostte wel wat moeite, de naaf schakelt bij een 622 wiel standaard bij 17kmh, wat voor mijn toepassing te vroeg is.
Het schakelmoment wordt bepaald door twee gewichtjes en een veertje.
Ik heb zelf een ander veertje gemaakt van een gitaarsnaar. Kostte wat moeite, maar werkt nu perfect.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb ook wel eens gekeken naar een naaf als deze wat me ideaal lijkt. Alleen wilde ik de terugtrap rem versie maar de remschoenen van deze zouden erg snel slijten. Welke versie heb jij en hoelang rij je er nu mee?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
vicvicvic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 15:07
Mijn mountainbike: 2013 Cube LTD Pro '29 - Leader/Aventon fixedgear

ThaSingleTrackMastah schreef:Zo'n ding er in zetten ?
(...)
Gaaf! Lijk me eigenlijk wel ideaal idd! Ben benieuwd naar je bevindingen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maverick76 schreef:Ik heb ook wel eens gekeken naar een naaf als deze wat me ideaal lijkt. Alleen wilde ik de terugtrap rem versie maar de remschoenen van deze zouden erg snel slijten. Welke versie heb jij en hoelang rij je er nu mee?
Ik heb de terugtrap versie ;)
Afbeelding
Remschoenslijtage heb ik niets van gehoord/gelezen en ik heb toch het hele internet omgespit voor technische info.
Dit omdat ik het schakelmoment wilde verleggen van 17kmh naar ongeveer 25kmh.
Ik rij er nu een half jaar mee, woonwerkverkeer door de stad, dus ik rem wel vaak.
Remmen gaat nu wel veel soepeler dan in het begin.Ingeremd of is dit het begin van de slijtage die jij noemt ?
Zou het niet weten.
Voorheen had ik de Sachs Duomatic, die remde stukken minder.
Dat is dezelfde versnellingsbak, maar dan niet automatisch. Die schakelde op en neer door licht terug te trappen.
Werkte ook prima, maar probleem is dan dat je bij het wegrijden de helft vd tijd in de 2e versnelling staat...
De SRAM Automatic is de remake (SRAM heeft Sachs overgenomen) van de Sachs Automatic, wat weer de luxe versie was van de Duomatic (kan je het nog volgen?).
De rem vd SRAM Automatic is veel smoother en krachtiger dan van de Sachs exemplaren.
Wanneer je de naven uit elkaar haalt zie je dat de SRAM een stuk degelijker is uitgevoerd dan de originele Sachs exemplaren.
Er staat me wel iets bij dat de Sachs Duomatic verbeterd is wat betreft de rem. De SRAM is bij de rem weer verbeterd wat betreft de bediening vd remschoenen.
Wat mij betreft ins de SRAM Automatic een aanrader, maar hou er rekening mee dat het schakelmoment voor een sportieve fietser waarschijnlijk niet op de juiste snelheid is afgesteld.
Dus veertje verbuigen of een nieuw veertje maken. Info heb ik wel voor je, mocht je tot aanschaf overgaan.
Ook een 22mm naafsleutel bestellen, want anders krijg je de naaf niet meer spelingsvrij in elkaar na het verstellen vh schakelmoment.
Goed begin voor wat meer info over deze naven (en dan vooral de originele Sachs) is http://www.scheunenfun.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Review en modificatie van de SRAM Automatic http://mccraw.co.uk/sram-automatix-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bikesfornoreason.blogspot.nl/201 ... -hack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?f=5&t=62320" onclick="window.open(this.href);return false;

Let op, SA heeft ook zo'n 2-speed naaf, die schijnt heel slecht te zijn !

Bike-Components verkoopt alle drie de SRAM versies,
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dank, I'll look in to it. Waarschijnlijk zijn de remschoenen ook wel weer te vervangen mocht dit gaan slijten.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Naafje gaat nog als een speer, remmen ook heel smooth.
Ik kan me niet voorstellen dat deze naaf problemen heeft met de terugtraprem, dat moet haast wel de oude (originele) Sachs zijn geweest.
We af en toe "last" van spontaan opschakelen.
Als je bewust net onder het schakelpunt blijft, bijv. bij tegenwind, dan wil de 2e versnelling nog wel eens ingrijpen als er een buts in het fietspad zit.
Denk dat deze techniek dus niet geschikt is vor off-road, bijv in mijn singlespeed mtb.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

maverick76 schreef:Dank, I'll look in to it. Waarschijnlijk zijn de remschoenen ook wel weer te vervangen mocht dit gaan slijten.
Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat deze opraken.
Mocht dit ooit zo lijken dan is schoonmaken en nieuw vet er in waarschijnlijk voldoende.
De ervaring die ik heb met remnaven en zoals jij noemt remschoenen die versleten waren waren van pak, post en extreem lompe mensen fietsen na heel erg lang gebruik. We hebben het dan ook in deze over decennia gebruik ipv jaren.

(Zullen we de remschoenen bij hun naam noemen? Remmantel is de gebruikelijke naam.)

:-q
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Uit 2014.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Chique ding. Is deze ook zoals het lijkt met de hele ratteplan afgemonteerd? Rohloff, SON etc ?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie