Verzameltopic voor de racefiets II (vragen, SYS, etc)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan-Paul
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 14:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic Hardtail 2017

heb voor de M520 gekozen.
bevalt prima.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Kapitein Iglo schreef:Ik denk dat je in dit geval, als je toch geen nieuwe schoenen wil aanschaffen, je prima af bent met hetzelfde als wat er op je MTB zit.

En als dat de M520's zijn, heb je een prima keuze gemaakt :bier:

Maar ik moet wel zeggen dat juist met de langere afstanden op de racer een extra setje schoenen met SPD-SL toch wel fijn was.
Ik heb sinds ik van de toeclips met riempjes ben afgestapt (= zeker 2 decennia geleden) op zowel de weg- als de crossfiets tot volle tevredenheid dezelfde spd-mtb pedalen. Zolang je geen wedstrijden rijdt maakt het geen verschil. Als het al iets uitmaakt zit dat vooral tussen de oren. Nog een groot voordeel is dat je als wegtoerfietser je gemakkelijker "beweegt" bij een inschrijving , een horeca onderweg e.d.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tsjibiti schreef:
Kapitein Iglo schreef:Ik denk dat je in dit geval, als je toch geen nieuwe schoenen wil aanschaffen, je prima af bent met hetzelfde als wat er op je MTB zit.

En als dat de M520's zijn, heb je een prima keuze gemaakt :bier:

Maar ik moet wel zeggen dat juist met de langere afstanden op de racer een extra setje schoenen met SPD-SL toch wel fijn was.
Ik heb sinds ik van de toeclips met riempjes ben afgestapt (= zeker 2 decennia geleden) op zowel de weg- als de crossfiets tot volle tevredenheid dezelfde spd-mtb pedalen. Zolang je geen wedstrijden rijdt maakt het geen verschil. Als het al iets uitmaakt zit dat vooral tussen de oren. Nog een groot voordeel is dat je als wegtoerfietser je gemakkelijker "beweegt" bij een inschrijving , een horeca onderweg e.d.
Ik heb die M520 ook icm mtb schoenen op mijn gravelbike en intussen Look racepedalen op de nw racer icm racepedalen. Het verschil zit vlgs mij met name in de nog hardere schoenzool vd raceschoen en niet in de pedalen. Lopen gaat inderdaad stukken onhandiger. Op mijn raceschoenen (Bontrager) passen trouwens ook spd plaatjes, misschien ga ik dat nog eens proberen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat ook om de combinatie pedaal-schoen. Een relatief zachte zool combineert niet goed met een klein pedaaloppervlak. Zeker op lange afstanden niet, geeft sneller klachten.
Een racepedaal a la Look e.d. biedt een vrij groot steunvlak, meer dan een klein spd-pedaal.

Maar ik ben ook op spd overgestapt voor de wegfiets, da's een stuk prettiger voor de momenten naast de fiets :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

k rijd meestal met crankbrothers vanwege grote(re) speling, SPD kan ik ook nog mee leven maar 'echte' racepedalen + schoenen waren bij mij geen lang leven beschoren. Veel te vast en dat leidde tot (knie) klachten. Nou is dat ook een kwestie van afstelling en gewenning maar waarom zou je problemen opzoeken? Ik heb twee keer de Marmotte gefietst met 520's en mtb schoenen dus ook op lange stukken kan dit zonder problemen ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wel harde zolen?
Het verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, ik voelde het verschil wel tussen mijn raceschoenen met carbon zolen op Looks en mijn mtb-schoenen op (kleine) spd's. In het voordeel van de Looks natuurlijk ;-)

Volgens mij heb ik toen ik voor het eerst met clipless Look's ging rijden -in 1990- zelfs nog met plaatjes zonder speling gereden. Pas toen die versleten waren ben ik overgestapt op de rode plaatjes met zijdelingse float.
En nu rijd ik met spd op de wegfiets en flats op de mtb :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Redelijk stijve zolen maar zeker niet keihard, dat vind ik op de lange duur ook niet prettig. Het is persoonlijk inderdaad maar ook gewoon een kwestie van gewenning.
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

1x11 op de racert
Gisteren opgehaald: 46t NW van The Mechanic Parts // Shimano CX crank // 11sp. 11-28 SRAM cassette // Shimano ultegra short cage derri.
Afbeelding
Eerste ritje ging over de dijk, waar ik qua snelheid niks mis t.o.v. 2x10. So far, so good!
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Grappig je ombouw naar 1x11. Zat van de week ook te denken, wat doe ik eigenlijk met het kleine blad voor?
Heb compact 50/34 en achter 11/28. Maar de 34'er voor belangrijk voor oa Gran Canaria/Tenerife en straks de Stelvio in juli.
In andere jaren was het meestal terug uit Canarische eilanden dat ik de 34'er verwisselde voor de 39'er. Dit jaar (na eind maart) nog niet gedaan (Fred is beetje beetje lui) en de ketting is niet meer van de 50'er af geweest. :winkie:
Mocht ik niet meer naar buitenland gaan om op mijn EVO te rijden, dan volg ik zeker je voorbeeld. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik vind een dubbel dan wel weer prettig, nog los van de scheve kettinglijn die je onherroepelijk krijgt met een enkel voorblad. Dan liever echt singlespeed wat op de weg in NL ook prima werkt. 34T op een compact vind ik dan weer te klein. Standaard ouderwetse dubbel dan weer te groot (vooral de 53). Ik heb veel gereden met 50/38 en moet mijn huidige compact nog eens aanpassen naar een 36T voor oid. Ik denk dat ik dan blijer wordt van de verhoudingen.
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Het is inderdaad volledig afhankelijk van stijgingspercentage.
Wanneer dat beperkt blijf tot lage dubbele cijfers en dat slechts over een korte afstand dan is 1x11 prima.
Langere beklimmingen en/of hogere stijgingspercentage en een double, compact of iets anders, is benodigd.
Daarom bewaar ik de 46t en 34t ook.
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Ik ben benieuwd wat de in uitvoering zijnde upgrade van je fiets inhoudt...
Fred (mtb-sport) schreef:Grappig je ombouw naar 1x11. Zat van de week ook te denken, wat doe ik eigenlijk met het kleine blad voor?
Heb compact 50/34 en achter 11/28. Maar de 34'er voor belangrijk voor oa Gran Canaria/Tenerife en straks de Stelvio in juli.
In andere jaren was het meestal terug uit Canarische eilanden dat ik de 34'er verwisselde voor de 39'er. Dit jaar (na eind maart) nog niet gedaan (Fred is beetje beetje lui) en de ketting is niet meer van de 50'er af geweest. :winkie:
Mocht ik niet meer naar buitenland gaan om op mijn EVO te rijden, dan volg ik zeker je voorbeeld. :-q
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Knerbert schreef:Ik ben benieuwd wat de in uitvoering zijnde upgrade van je fiets inhoudt...
De upgrade is van SRAM Force naar SRAM Red Etap inclusief de remmetjes.
Was gek van de techniek en zou voor mij de reden zijn voor andere racefiets, maar huidige EVO zou niet veel meer opleveren ondanks redelijk wat (te) dure onderdelen van Zipp. Daarnaast bevalt de EVO me waanzinnig goed.
Was vorige week bij mijn LBS en beetje kletsen en kwam "ineens" een doosje met spulletjes die van andere fiets kwamen (wilde toch iets anders) en nu kon dat spulletje perfect op die van mij.
Marga: Heb je het nodig? Fredje: Nee, echt niet.
Marga: Is het leuk? Fredje : Meer dan dat..
Dus afgelopen vrijdag de EVO laten upgraden en de eerste 5 uurtjes (vanochtend) zonder touwtjes schakelen zit er op en is echt super.
Geslaagde upgrade en hoop geld bespaard, nieuwe fiets is duurder :winkie:

Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Bij mij op t werk komt de fietsregeling weer terug. Tot 1000 euro bruto/netto verrekend.
Ik ben aan het overwegen om via die regeling een racer erbij te kopen en had in mijn hoofd dat t er gelijk 1 met schijfremmen moet worden, maar dat lukt nog niet voor 1000 merk ik. En de goedkooptste modellen hebben ook nog mechanische remmen, dat was op de MTB niet zo'n succes, meen ik me te herinneren?

De gedachte is dat een racer zonder schijfremmen over een paar jaar een beetje is als een 26-er mtb.
Maar misschien moet ik me daar niet blind op staren?

Doel is 1x /wk naar het werk (30 km enkele reis) en duurtrainingen voor conditie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daarvoor voldoen mechanische schijfremmen prima hoor.
Hydraulisch zal ongetwijfeld (nog) beter zijn, maar een paar Avid BB7 of TRP Spyre's zijn echt niet verkeerd. Misschien dat goedkopere alternatieven zelfs ook al goed werken, daar heb ik zelf echter geen ervaring mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie