Verzameltopic voor de racefiets II (vragen, SYS, etc)

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
PaganiProductions

Maar effe serieus is nog wat voor mijn oude batavus sprint te koop zoals sturen onderdelen etc.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

op het fiets forum hebben ze ook een retro afdeling met race fietsen , misschien daar kijken , in die hoek zijn er wellicht ook onderdelen voor je ter overname .
groetjes Marcel
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Omdat ik er de laatste tijd weer meer mee fiets: mijn versleten 1999 Muesing Thron weer eens goed opgelapt.

Afbeelding

Alu frame met 1"carbon voorvork, Campa Veloce 9sp schakelgroep en remmen, FSA 10sp crankstel (overcompleet) Fulcrum Racing7 CX wielset (aanbieding) met 25mm Vittoria banden en 11-28 Sram 9sp cassette en ketting. Shimano spd-race pedalen zorden ervoor dat ik met mijn mtb schoenen kan rijden.

Afbeelding

NB Campa Veloce 9sp schakelt goed met 11-28 Shimano cassette ondanks minimaal verschil in krans afstanden. Hooguit iets geluid in uiterste stand. Met 9.6 kg voor maat 58 rijklaar zo gek nog niet.
De 17mm inw wielset icm 25mm banden geven een stuk meer comfort als 23mm op 14mm inw origineel spul.

Het zelfstandige Duitse Muesing is destijd opgehouden en overgegaan in Focus. Deze gekocht voor 1995 DM in de uitverkoop bij het zusterbedrijf van Rose, naast de showroom van de internet gigant. Origineel afgemonteerd met volledige Campa Veloce 9sp groep.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Müsing bestaat nog/weer: https://www.muesing-bikes.de/de/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien is de naam ooit verkocht, geen idee.

Qua comfort heb ik wel gemerkt dat het heel veel scheelt of je lage of hogere velgen hebt op een racer. Toen ik destijds de eerste rit op mijn Scirocco wielen maakte en over de kinderkopjes in Oirschot reed stuiterde ik ineens alle kanten op in vergelijking met mijn lage (Ambrosio) velgen van de vorige wielset. Aan de banden kon het niet liggen, die waren vergelijkbaar (23mm Ultremo's tegen 23mm Fortezza's) en even hard opgepompt (7bar).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Muesing was blijkbaar zelfstandig in 80/90er jaren en overgenomen door Focus rond 2000. De naam is inderdaad verkocht, maar heeft niets met originele merk te maken.
De Fulcrum wielset heeft verschillende velghoogtes en assym velgen voor en achter; behoorlijk high tech voor een <150€ wielsetje. Het grootste verschil zit vlgs mij in het feit dat ik 25mm met 5-5,5 bar kan rijden op de bredere velg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

(half)hoge velgen zijn in, en imo ook vaak wel mooi.
Maar qua rijkwaliteit (iig comfort) zijn ouderwetse lage velgen misschien nog wel de beste keus. Al zal dat inderdaad steeds minder spelen naarmate je met bredere banden op lagere druk rijdt.

Toch heb ik een setje halfhoge DT's in bestelling staan voor in mijn Pace... :)
De R32 disc:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Beetje stil in dit topic, dus maar even een klein kikje en misschien ter inspiratie.
Fredje is weer terug uit Tenerife na 10 dagen vakantie met daarin 9 dagen fietsen. Heb daar zo'n dikke 1.000 km en bijna 21.000 hm (44:00u) gereden en alles behalve een straf :winkie:
Meeste fietsers gaan naar Gran Canaria omdat dat "het fietsparadijs" is, maar op Tenerife kan je je ook goed vermaken.
Enige vlakke plek op het eiland is de start en landingsbaan van het vliegveld, maar verder nergens vlak. Je kan er vanaf 0 meter in 1 lange klim naar 2.350 meter hoogte klimmen, inderdaad de Teide.
Deze klim "moet" je een keer gedaan hebben, maar daarnaast ook zat andere stukken vanaf 0 meter tot pakweg 1.000 meter hoogte. Het verkeer houdt erg goed rekening met je en in de 14 jaar dat ik nu op Tenerife of Gran Canaria fiets nog nooit "spannende zaken" meegemaakt door ander verkeer. Spanning soms in de supersnelle afdalingen of dan een windvlaag met 60 mm hoge velgen........
Onderstaande foto een kleine indruk.
Afbeelding

Linkje naar mapje met GPX bestanden. https://fredvanzetten.stackstorage.com/ ... Eccnrnzr4N

Linkje naar meer foto's via Google foto's https://t.co/k6flvGZKwD

Oh ja, fiets mee nemen in vliegtuig kost je 80,- euro en bevalt mij beter dan te huren.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wat betreft meenemen eigen fiets, hoe regel je transport vliegveld-hotel ? Taxi of huurauto is wat krap voor de fietskoffer lijkt me of valt dat mee?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Fiets gaat in de EVOC fietstas/koffer en voor 80,- euro extra bij Transavia kan hij mee.
Vanaf vliegveld naar hotel mee in de touringcar samen met andere bagage.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mijn racefietsje; een Stevens Stelvio, geheel Shimano 105 afgemonteerd. Mavic cxp 22 velgen en carbon voorvork. Zadeltje is inmiddels vervangen door een Selle Italia Max SLR, ook in wit. Verder laat de fiets weinig te wensen over.

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

@Ad58
Lekker fietsje op km's mee weg te trappen... :-q Veel plezier ermee!
MonkeyRider schreef:Wat betreft meenemen eigen fiets, hoe regel je transport vliegveld-hotel ? Taxi of huurauto is wat krap voor de fietskoffer lijkt me of valt dat mee?
Huurauto heb je natuurlijk zelf voor het kiezen, maar grotere auto's kunnen wat duurder zijn... Op sommige vliegvelden zullen taxichauffeurs je maar wat graag mee willen nemen. Als ze zien dat je een fietskoffer bij je hebt zal dat niet iemand zijn met een Toyota Prius, maar met een taxibusje...
Fred (mtb-sport) schreef:Beetje stil in dit topic, ....
Mooi uitstapje weer op Tenerife zo te zien. Het was inderdaad wat stil in dit topic, maar tenslotte is dit een mountainbikeforum... :winkie:

Hoewel ik net weer in Up/Down las dat wielrennen ook wel baat heeft bij mountainbikers... Maar we wisten natuurlijk al lang dat de meeste downhillers/endurorijder/XC-ers/BMX-ers ook gewoon op racefietsen trainen... Zelf de laatste tijd weinig op de racefiets gezeten, maar weer meer op de mtb...

Wel heb ik eind januari via MP een baanfietsje aangeschaft... Hoewel het m'n woon-werk fiets is, past het meer in dit topic hier.

Afbeelding

Inmiddels net geen 1000km ermee gemaakt sinds begin februari met woon-werk ritjes. 17.1 km heen - 17.1 km terug. 48/15 gearing is aangepast naar 46/15 en 46/17, maar eigenlijk fiets ik nu altijd met 46/17 omdat ik best veel op open stukken rijd in de Hoekse Waard polder waar het soms lekker kan waaien. 's Morgens voel ik me altijd fitter, dan na een werkdag. Maar misschien komt dat vanwege de hele dag op mijn reet zitten en de doorbloeding nog niet optimaal is als ik weer op de fiets stap naar huis.

Zitten momenteel ook 28mm Panaracer Gravel Kings op, maar met mijn nieuw bestelde wielset Ridea naven / H Plus Son The Hydra zullen het 25 mm banden gaan worden. Past anders niet en ik wil tubeless gaan rijden als op mijn racefiets, mountainbike en oude woon-werk mtb.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Hallo,

Ik werd doorverwezen naar dit topic, ik ga even mezelf "citeren" uit voorgaand topic:
Gunther90 schreef:
Hallo,

Ik wil voor deze vraag niet speciaal een nieuwe account aanmaken op een "wegfietsforum", daar ik hier altijd al goed geholpen ben en dat er hier sowieso ook kenners tussen zitten. Ik kocht in de winter een 2dehands (eigenlijk al 3de) Zannata koersfiets om te zien of het mij lag. Aanvankelijk reed ik er mee naar het werk, maar nu doe ik er wat langere tochten mee ook. Prima fiets op leeftijd weliswaar, full carbon, volledig ultegra, enz... Eén probleem: hij is me een maatje te groot. En dat breekt op langere ritten + klimwerk toch zuur op.

Daar het baangegeven mij ook ligt, ben ik op zoek naar een nieuwe fiets, budget <1500€. Nu kom ik bij Canyon op een interessante vergelijking uit.

Endurance Alu, Disc 6.0: 105 groep + schijfremmen, prijs 1399€:
https://www.canyon.com/nl/road/endurace" onclick="window.open(this.href);return false; ... c-6-0.html

Endurance Alu, 7.0: Ultegra groep + velgremmen, prijs 1349€:
https://www.canyon.com/nl/road/endurace" onclick="window.open(this.href);return false; ... l-7-0.html

Wat is vandaag de dag de betere aankoop? De nieuwere fiets met schijfremmen (de toekomstige nieuwe standaard?) en 'maar' de 105 groep. Of de fiets met velgremmen maar wel volledig Ultegra geschakeld?

Ik wil voorkomen dat ik een miskoop doe, naar doorverkoopwaarde toe, alsof je een 26" mtb de laatste 6 maanden voor de 29'er echt zijn intrede maakte aankocht.
Zijn er in deze prijscategorie even interessant afgemonteerde merken die het bekijken eens waard zijn?

Alvast bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Koop je een fiets om 'm door te verkopen of om op te rijden...? ;-)
Ik zou zeker voor de 105 met schijfremmen gaan. Hoe hoog een groep ingeschaald is is bij racefietsen minder van belang dan bij een mtb, het spul krijgt (bij hobbyisten iig) veel minder voor de kiezen. Los van de vergelijking met Ultegra is 105 gewoon uitstekend spul, zeker niet iets om je mee te behelpen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad, als doorverkoopwaarde van belang is kun je alleen maar voor de schijfremmen gaan.

Rijd je echt alleen rondjes in de polder met je handjes op het stuur, dan heb je die schijfremmen niet nodig. Ultegra in dat geval ook niet. :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb wel wat meer gedaan dan door de polder fietsen en ook daarbij geen schijfremmen nodig gehad :lol:

Ik moet ook nog zien of schijfremmen op racers echt gaan doorbreken bij de (vrij conservatieve) racefietsers maar ik ben geen heel goede trendwatcher. Hoe dan ook zou ik gewoon gaan voor wat je zelf het prettigste vind, 105 is inderdaad meer dan prima dus daar hoef je het niet voor te laten.
Plaats reactie