Sticker op mijn fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Marcel van Langen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 29 oktober 2009, 00:12
Mijn mountainbike: Haibike Edition RX
Contacteer:

Hai allen,

Ik heb een vragie. Ik heb een maand of 4 geleden mijn nieuwe MTB mogen ontvangen (Haibike), maar nou heeft die snertwinkel er op een akelig zichtbare plek een akelig lelijke sticker opgeplakt die akelig vastgeplakt zit. Met gewoon peuteren krijg ik 'm er met geen mogelijkheid af. Heeft iemand een goede tip om deze te verwijderen, zonder dat ik het frame (zichtbaar EN onzichtbaar) beschadig? Ik hoor graag tips, alvast bedankt voor jullie reactie!

Marcel
Gasd'rop !!!
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1319
Lid geworden op: di 23 oktober 2007, 23:50

Je kunt met een föhn de sticker langzaam verwarmen waardoor de lijm zacht word.
Dan haal je hem erg gemakkelijk af.
Eventuele lijmresten kun je nog wegpoetsen met wat terpentine.

Suc6 :-q
[Quote:] Rustig an mi die grauwte wiele!!!
Foosho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 11 september 2009, 13:44

of een beetje lampenolie gebruiken
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

pindakaas erop. klinkt raar, maar schijnt te werken
Marcel van Langen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 29 oktober 2009, 00:12
Mijn mountainbike: Haibike Edition RX
Contacteer:

Bedankt voor de tip met de fohn, dat ga ik proberen. Die tip met die lampenolie, dan bedoel je toch om dat meteen op de sticker te gebruiken? Of bedoel je dat alleen voor de lijmresten na verwijderen van de sticker zelf? Enne, pindakaas???
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

pindakaas schijnt stickerkijm op te lossen. nog niet gebruikt echter... komt uit de tippendoos waar blauwsel gebruiken met witten van muur/plafont ook vandaan komt.
Marcel van Langen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 29 oktober 2009, 00:12
Mijn mountainbike: Haibike Edition RX
Contacteer:

Weet je, ik ga het gewoon proberen. Ik vind het wel een leuke tip. We hebben nog wel een pot in de kast staan. En als mijn MTB met sticker dan een week lang naar pindakaas stinkt, dan zal ik er met een glimlach aan terug denken!
danija
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 11:37
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 9.0 carbon

Föhnen, cleanen met wasbenzine of stickerverwijderaar en daarna een beetje poetsen.. Zou het moeten doen
Foosho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 11 september 2009, 13:44

Lampenolie is voor de lijm, ik ga er vanuit dat je somehow op z'n minst de toplaag van de sticker af kunt trekken of een beginnetje kunt maken ;)

Een beetje lampenolie doet vervolgens echt de rest.. een keer aan het boenen geweest voor die lijmresten met weinig resultaat, drupje lampenolie er op en binnen 20 seconde klaar :-q
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Marcel van Langen schreef:Weet je, ik ga het gewoon proberen. Ik vind het wel een leuke tip. We hebben nog wel een pot in de kast staan. En als mijn MTB met sticker dan een week lang naar pindakaas stinkt, dan zal ik er met een glimlach aan terug denken!
laat het ons/ mij weten :wink: :-q
Foosho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 11 september 2009, 13:44

Haha, ik ben ook wel benieuwd ;)

Zou het niet gewoon de olie in de pindakaas zijn btw?
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

wel pas gebruiken nadat je de sticker verwijderd hebt he (verwijdering plakrommel)
Foosho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 11 september 2009, 13:44

Ik zat net even te kijken en in een overzicht werd inderdaad pindakaas genoemd!

***
Tips voor het verwijderen van lijm resten van stickers

- Laat lampenolie even intrekken (aan te raden bij lak).
- Laat wat wasbenzine even intrekken (aan te raden bij lak).
- Laat wat terpentine even intrekken (af te raden bij lak).
- Laat wat naptha (zipper vullling) intrekken.
- Met koper of zilverpoets.
- Met petroleum-ether.
- Laat een laagje pindakaas intrekken. Werkt echt!
- Verwarm ze met de fohn, hierdoor wordt de lijm zacht (aan te raden bij lak, maar maak het niet te heet).
- Stickerverwijderaar (pas op, maakt lak dof! Gebruik bij lak lampenolie of een fohn)
- Heet sopje met afwasmiddel.
- Doorzichtige plakband of gele schildertape. Trek deze er meerdere malen snel af.
- vocht uit sinaasappleschilllen werkt ook goed.

In alle gevallen kunt u hierna meestal de sticker (resten) eenvoudig verwijderen.
***
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Pindakaas is zo gek nog niet; dat spul is supervet. Net zoals lampenolie.
Ik zit ook nog met zo'n sticker op mijn carbonframe. Stickerverwijderaar zou ik niet gebruiken. Soms maakt dat de lak dof is mijn ervaring.
Wonky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 19 april 2009, 16:30
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro 100 K18 2008

Als je lak hebt moet je inderdaad oppassen met dingen die aceton bevatten of verbindingen die daar op lijken. Aceton lost wel supergoed alle lijmzooi op maar kan lak dof maken. Vocht uit sinaasappelschillen is zuur, dus ook mee oppassen. Ik doe het zelf overigens meestal met wasbenzine of spiritus, doekje nat maken, op de sticker leggen, 5 minuten wachten en dan poetsen.
Je kan beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen .....
Plaats reactie