Auto van de biker

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

raassie schreef:Wat betreft een wat oudere Volvo v70, de auto vind ik zelf opzich best een optie, alleen....we maken toch snel een kleine 40000 km per jaar. En dan mag de auto wel wat nieuwer zijn wat ons betreft.
Neem dan een Mondeo. De MK3 (2003-2007) is vergelijkbaar qua onderstel en bergruimte. MK4 is volgens mij nauwelijks kleiner...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

Vw touran met een fix Fork systeem is ook erg handig !!

Afbeelding
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

raassie schreef:Bedankt voor alle info zover ;-) Altijd leuk, zoveel verschillende meningen.
Wat betreft een wat oudere Volvo v70, de auto vind ik zelf opzich best een optie, alleen....we maken toch snel een kleine 40000 km per jaar. En dan mag de auto wel wat nieuwer zijn wat ons betreft. Onze "reis" auto is een Kia Magentis uit 2008 (lpg) die nu ruim 2 jaar dienst doet en daarnaast nog de Kia rio uit 2005, die hooguit nog 10/12 duizend op jaarbasis rijdt. De laatste zorgt nu meestal voor fietsenvervoer, maar is toch langzamerhand wel aan vervanging toe, zeg binnen een jaar of zo. Dus een auto van max 10 jaar wordt het wel ws. En dan blijken bijna alle volvo's (en andere premium merken) bijzonder prijsvast. Laatst nog een V70 uit 2005 met ongeveer 2 ton op de teller die dan toch nog ongeveer 20000 euro moest kosten....

Die oudere Volvo's lopen probleemloos 400.000 km. En daarbij doen ze wat comfort betreft maar weinig onder voor bijvoorbeeld een nieuwe Passat. Nog steeds 1 van de weinige auto's waarmee je in 1 ruk naar Zuid Frankrijk rijdt - ook door de goede stoelen.

Wat betrouwbaarheid betreft zitten er wat vaste punten aan die wagens waar je eens in de zoveel tijd wat aandacht aan moet besteden. Maar dat gaat dan nog steeds om vrij beperkte kosten. En hoewel inmiddels veel moderne auto's ook probleemloos (lees: betrouwbaar) richting de 300.000 km gaan, zit daar toch zoveel elektronica in dat juist dat een zwakker punt wordt/is van jongere auto's.

Dat die Volvo's waardevast zijn komt mede door die nog steeds erg goede betrouwbaarheid. En om die laatste reden kun je misschien beter voor een vijf jaar oudere en toch iets duurdere Volvo gaan dan voor iets moderners... .


En om de andere kant te belichten: Mondeo? Er is vast een reden dat je zelden meer Mondeo's van 10 jaar oud ziet. Net als bijvoorbeeld Renault Megane van de generatie van tot 6 jaar geleden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

[

Die oudere Volvo's lopen probleemloos 400.000 km. En daarbij doen ze wat comfort betreft maar weinig onder voor bijvoorbeeld een nieuwe Passat. Nog steeds 1 van de weinige auto's waarmee je in 1 ruk naar Zuid Frankrijk rijdt - ook door de goede stoelen.

Wat betrouwbaarheid betreft zitten er wat vaste punten aan die wagens waar je eens in de zoveel tijd wat aandacht aan moet besteden. Maar dat gaat dan nog steeds om vrij beperkte kosten. En hoewel inmiddels veel moderne auto's ook probleemloos (lees: betrouwbaar) richting de 300.000 km gaan, zit daar toch zoveel elektronica in dat juist dat een zwakker punt wordt/is van jongere auto's.

Dat die Volvo's waardevast zijn komt mede door die nog steeds erg goede betrouwbaarheid. En om die laatste reden kun je misschien beter voor een vijf jaar oudere en toch iets duurdere Volvo gaan dan voor iets moderners... .


En om de andere kant te belichten: Mondeo? Er is vast een reden dat je zelden meer Mondeo's van 10 jaar oud ziet. Net als bijvoorbeeld Renault Megane van de generatie van tot 6 jaar geleden... .[/quote]

Ik ben het met je eens dat wat oudere auto's meestal minder problemen geven....onze beide auto's zijn op leeftijd, maar toen het met normaal onderhoud prima, op af en toe eens een ouderdomskwaaltje na. Maar zoals ik eerder zei, een volvo v70 van 12 jaar oud met ruim 2 ton op de teller voor bijna 20 duizend vind ik toch iets te gortig ;-) Ik kijk gerust naar auto's rond de 10 jaar oud, maar dan moet het prijskaartje daar ook naar zijn, zodat je nog wat geld overhebt voor evt onderhoud. Ik kijk voornamelijk naar de koreanen, japanners en zweden ;-) Ik ben qua comfort gecharmeerd van de Franse auto's, maar wat minder van de reputatie die ze hebben, alhoewel je altijd de uitzondering op de regel kunt treffen. Maar nou nog iets betaalbaars waar 2 fietsen makkelijk in passen
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Na een VW Sharan, nu een Prius 2.
Voor een Prius gegaan puur om goedkoop & betrouwbaar te rijden.

De auto is enorm betrouwbaar, oa doordat veel er gewoon niet op zit.
De accu's geven ook nagenoeg nooit problemen.
Ik rijdt er gemiddeld over alles 1:20 mee, maar houdt er kwa rijstijl enigzins rekening mee.

Mooiste is dat m'n strandfiets zo achterin past, de Scalpel past met dropper en t zadel omlaag er ook zo in.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Lars TB schreef:En om de andere kant te belichten: Mondeo? Er is vast een reden dat je zelden meer Mondeo's van 10 jaar oud ziet.
Zat... Ik heb er zelf ook een. Motoren en onderstel zijn hetzelfde, alleen roesten Fords iets meer.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Frankievenge schreef:Vw touran met een fix Fork systeem is ook erg handig !!

Afbeelding
Zit dat ding vast aan de rug van de stoel? En als je het stuur nog iets kunt draaien dan kan er bij mij zo een rail voor twee bikes in. Toch eens in verdiepen!

In eerste instantie zat ik te denken om zelf maar iets te fabriceren van een uitschuifbare stang met een houder ter hoogte van de zadelpen. En die stang fixer je dan tegen de zijkant van de kofferbak. Dat is wel weer een hoop gedoe als dit Fix Fork systeem ook goed werkt!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Dit ga ik eens nameten in mijn Tiguan. :-q
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

to0n schreef:
Lars TB schreef:En om de andere kant te belichten: Mondeo? Er is vast een reden dat je zelden meer Mondeo's van 10 jaar oud ziet.
Zat... Ik heb er zelf ook een. Motoren en onderstel zijn hetzelfde, alleen roesten Fords iets meer.
Het kan zeker wel ja. Kennis heeft maandje geleden z'n diesel Mondeo mk3 weg gedaan voor een mk4, en als ik het me goed herinner had die 3 of 4 ton gelopen, zonder problemen.. Beetje geluk heb je met auto's altijd nodig :wink:
Gebruikersavatar
RonaldH76
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: di 23 september 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Cube Limited Race 29"

zonoskar schreef:Zonder wielen eruit is lastig, omdat als je de fiets plat gaat leggen, de 2de er heel lastig in te krijgen is omdat het voorwiel omhoog steekt, of omdat het stuur in de weg zit. Dan blijft dus over dat je de fiets er rechtop in zet, maar dan heb je een hoge auto nodig.

@MadMax: Zo passen 2 fietsen in een superb:
Afbeelding

maar met beide wielen er in gaat niet volgens mij. Dan kom ja al snel uit bij een Combo, Vito, Transporter of Caddy uit. Maar of je daar graag in rijdt...

Dit is geen superb,maar een fabia
-----__o
---_\ <,
--(_)/(_)
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

Tiguan gaat net niet passen, anders had ik die wel gereden!
Voor mij was het een must de zadelpen niet te hoeven demonteren/laten zakken.

2 fietsen kan met gemak, fixfork is dan wel echt een mega handig systeem.
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
Gebruikersavatar
Sensor
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: do 1 januari 2015, 13:58

Bedoel je dat het net niet past in een Tiguan omdat je dan je zadel moet laten zakken of past je fiets niet icm. fixfork. Dan hoef ik niet eens te gaan meten.

Ik vervoer mijn fiets het liefst liggend op een uitvouwbare hondenmat, geen zadelpen en/of voorwiel gedoe. Voor 2 fietsen zou fixfork wel een uitkomst zijn (als dat past).

Afbeelding
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Lars TB schreef: Volvo V70 Classic (van voor 2000) hier. 2 fietsen plat geen probleem, 4 fietsen ook niet trouwens. Met zijn tweeën naar Zuid-Frankrijk, bikepark bikes + enduro's. Wel voorwielen er uit bij alle 4 fietsen van 1 fiets ook het achterwiel. EN dan passen reserve wielen en alle andere zooi er ook nog prima bij.

Met 2 fietsen kun je 1 fiets plat leggen zonder voorwiel en dan zou de 2e er zelfs met beide wielen zonder veel moeite bovenop kunnen. Ik haal echter altijd standaard gewoon de voorwielen er uit, maar met een Lefty is dat inderdaad net wat meer werk.

In redelijke staat koop je ze vanaf € 2.500,- en dan nog zijn ze vrij betrouwbaar.
Dit dus!

Hier ondertussen aan de 3e Volvo stationcar in 9 jaar, van 850 T5R naar V70R Classic naar, V70RN nu.

Normale varianten (benzine en diesel) zijn redelijk goedkoop in aanschaf , onderhoudsarm, fietsen passen er probleemloos in en het zijn waanzinnige reisauto's.
Heb van 190.000 tot 260.000km in de 850 gereden, van 220.000 tot heden 370.000 in de V70 Classic en nu vanaf 215.000 tot heden 235.000 in de V70RN, zonder al te gekke kosten qua onderhoud en dat terwijl het bij aanschaf al geen jonkies meer waren.

In de 855 en V70 Classic passen mountainbikes met achterbank neer geklapt er in 1x in, of eigenlijk 2 bovenop elkaar, zonder de wielen er uit te halen. Alleen even opletten met het erin schuiven, fractie schuin en klep kan gewoon dicht.

In de V70N past het nog beter, die is ietsje langer, ik merk dat mijn 29'er Epic maat L daar met acherbank plat helemaal in schuift, hoeft ook niet eens een beetje schuin.

Overigens ook echt super auto's om lang mee te reizen, de stoelen zijn echt uitmuntend!
Dat s overigens bij bijv. de nieuwe(re) V50 wel anders, stoelen zijn daar echt houten planken :-{


Oh ja, met de V70 Classic naar Bourg d' Oisains geweest, helemaal afgeladen, racefiets, mountainbike en alle kampeerspullen achterin, 2 fietsen op de fietseendrager op de trekhaak en een dakkoffer op het dak. Net een stel zigeuners en vreemd genoeg toch nog 1 op 11 halen bij snelheden tot 140 op de snelweg, moet ik menig moderne benzine nog zien doen bij die snelheid en belading.

En neeeeeeh, ik heb geen aandelen Volvo :winkie:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je hebt weinig aan aandelen Volvo wanneer gebruikte autos gaat aanprijzen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Afbeelding
Net zo'n auto als mn fiets.
Sneeuwmonster
Plaats reactie