kapotte fietsgerelateerde dingen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik moet mijn bericht iets nuanceren. Inderdaad is dit gewoon een single pivot die meer toegepast wordt.

Feit blijft wel dat de demper bij een single pivot meer op laterale en torsie krachten belast wordt in vergelijking tot een four bar linkage. Tijdens mountainbiken treden er immers niet alleen krachten in het vlak van de fiets op, maar ook haaks daarop. Bijvoorbeeld als je door een bocht gaat, een drop schuin land, het voorwiel een andere hoek met de ondergrond maakt dan het achterwiel, etc, etc. Deze krachten worden doorgeleid door het gehele frame. In het geval van de verbinding achterframe - voorframe wordt een deel van die krachten door het schanierpunt bij het bracket geleid, en een deel door de 'bovenste' verbinding: bij een single pivot direct op de demper, bij een linkage door de linkage/bevestiging hiervan. Bij bijvoorbeeld een four bar linkage worden deze krachten grotendeels opgevangen door het lager in de zadelbuis. Bij een single pivot komen deze belastingen echter direct op de demper.

Dit soort belastingen zullen invloed hebben op de kniklast van welk element dan ook; je introduceert namelijk een extra zijwaartse belasting. Hierdoor belast je mogelijk ook de demper intern zwaarder wat bushings kan beschadingen etc. en wellicht ervoor kan zorgen dat de demper uiteindelijk faalt.

Wellicht is het puur een makement aan deze specifieke demper of is deze demper juist gevoelig voor bovenstaande belastingen. Of dit echt het geval is? Geen idee, maar dit is wat mij opvalt als werktuigbouwkundig ingenieur.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ah krachten haaks op het vlak van het frame, dan volg ik je weer. :-D Die zullen inderdaad verschillen tussen verschillende frame principes.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

DuReal schreef: Bij een single pivot komen deze belastingen echter direct op de demper.

Als alles goed ontworpen is, draagt de demper niks bij aan zijdelingse stijfheid.
En komen alle krachten op dat ene scharnierpunt. (Dat dus bij een single pivot gewoonlijk een stuk grover is uitgevoerd.)
Bij flex draait de demper gewoon mee, zonder zich daartegen te verzetten.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Bij flex draait de demper gewoon mee, zonder zich daartegen te verzetten
Mits de juiste mounting hardware is gebruikt om de demper te monteren:

Bijvoorbeeld dit:
Afbeelding

en dit in de demper ogen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim043
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: do 20 december 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Pyga OneTen29 /\ Zealous Division
Contacteer:

Patrick_V schreef:
Mankracht nodig!!!!! Zaterdag 28 maart is het op de MTB route Oostvoorne vrijwilligers onderhoudsdag. Kom Helpen!
De start is om 1000 uur bij restaurant de Stormvogel. Aanmelden niet nodig!
28 maart valt op een maandag en niet op een zaterdag :bier: :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Tim043 schreef:
Patrick_V schreef:Mankracht nodig!!!!! Zaterdag 28 maart is het op de MTB route Oostvoorne vrijwilligers onderhoudsdag. Kom Helpen!
De start is om 1000 uur bij restaurant de Stormvogel. Aanmelden niet nodig!
28 maart valt op een maandag en niet op een zaterdag :bier: :-q
Dit jaar valt het anders gewoon op zaterdag hoor ;)
Voor 2016 zou het wel erg ver vooruit plannen zijn...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

DuReal schreef:...Feit blijft wel dat de demper bij een single pivot meer op laterale en torsie krachten belast wordt in vergelijking tot een four bar linkage...
Da's theoretisch wel zo, maar met een voldoende degelijk uitgevoerd draaipunt gaat een demper bij een single pivot niet stuk. Eigen ervaring ;-)
Ik ben juist fan van een single pivot systeem (bij niet al te grote veerwegen, zeg tot max. 150mm). Meer draaipunten maken het geheel onnodig complex en hebben veel meer onderhoud nodig door de kleine lagertjes. De achterbrug van mijn Morewood draaide na vijf jaar nog steeds spelingsvrij. Maar omdat een lager wel licht korrelig voelde (met de hand) heb ik ze vervangen. Kosten na die vijf jaar: 12,50
Kom daar eens om met de gemiddelde four-bar ;-)

On topic vwb de gebroken demper: is de overlap van binnen- en buiten "buis" in (uitgeveerde toestand) bij zo'n Bionicon-specifieke demper net zo groot als bij een standaard model? Het is idd een defect wat je zelden (nooit?) ziet en bij jou al twee keer. Het is geen bewijs, maar het wijst wel voorzichtig in de richting van deze specifieke demper.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

kermit schreef:On topic vwb de gebroken demper: is de overlap van binnen- en buiten "buis" in (uitgeveerde toestand) bij zo'n Bionicon-specifieke demper net zo groot als bij een standaard model? Het is idd een defect wat je zelden (nooit?) ziet en bij jou al twee keer. Het is geen bewijs, maar het wijst wel voorzichtig in de richting van deze specifieke demper.
De demper is identiek behalve dat het demperoog aan de kant van de "buis" is vervangen door de bionicon adapter die je er op kan draaien.
Plaats reactie