Hoe was het ooit op de UHR

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Mountainbiken is de laatste jaren enorm gegroeid en het mountainbiken op de Utrechtse Heuvelrug is ontzettend veranderd. Maar de sport is niet iets van de laatste jaren. Terwijl ik nog met blokken speelde op de basisschool, waren er al een aantal "pioniers" bezig op de MTB. Er is op dit forum een rijk historisch overzicht te vinden van hele oude forumberichten over de status van de nieuwe routes of waar je moest fietsen. Zo kan je bijvoorbeeld heel veel lezen over de komst van de vaste route Soest - Lage Vuursche. Maar er was natuurlijk veel meer.

Aanleiding van dit topic komt uit het Zeist topic, waar al de eerste aanzet werd gemaakt door Fred met wat woorden over het fietsen over de vlasakkers en volgens mij wil Jurriaan ook wat kwijt over de Stompert. Persoonlijk vind ik het heel leuk om verhalen te horen over hoe het MTBen op de heuvelrug vroeger was. Dus vandaar dit topic.

Let wel op: laten we het wel houden bij het ophalen van mooie herinneringen. Dus maak er geen afzeik topic van waarbij je de nu nieuwe routes afkraakt. Kritische noot mag, maar het doel van het topic is anders
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Geen idee, ik ging altijd naar Schoorl. De UHR was zo modderig :bier:
Waar woke is, is vuur
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Voor 2014 veel gefietst tussen/achter de KNVB richting de Traay daar liggen ook een paar mooie heuveltjes.

Ook veel op de stopmert gefietst daar liggen ook veel mooie tracks met hoogte verschil afgelopen zaterdag nog een wezen kijken(Wandelen met de Hond) maar ze liggen er nog wel die tracks maar heb ook 2 tracks gezien waar nog steeds prikkeldraad over gespannen staat.

voor mij nog geen optie meer hier door wel jammer.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Primar schreef: ma 1 juni 2020, 12:29 Voor 2014 veel gefietst tussen/achter de KNVB richting de Traay daar liggen ook een paar mooie heuveltjes.

Ook veel op de stopmert gefietst daar liggen ook veel mooie tracks met hoogte verschil afgelopen zaterdag nog een wezen kijken(Wandelen met de Hond) maar ze liggen er nog wel die tracks maar heb ook 2 tracks gezien waar nog steeds prikkeldraad over gespannen staat.

voor mij nog geen optie meer hier door wel jammer.
Zijn de tracks met prikkeldraad toevallig die ingangen aan de spottersheuvel kant, die dicht zijn? Buiten de wandelroute daar ken ik geen andere sporen. Of loop ik er steeds onbewust over? Moet wel zeggen dat afgelopen zomer alles half dichtgegroeid was bij de Stompert.
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

Horsthil schreef: ma 1 juni 2020, 13:02
Primar schreef: ma 1 juni 2020, 12:29 Voor 2014 veel gefietst tussen/achter de KNVB richting de Traay daar liggen ook een paar mooie heuveltjes.

Ook veel op de stopmert gefietst daar liggen ook veel mooie tracks met hoogte verschil afgelopen zaterdag nog een wezen kijken(Wandelen met de Hond) maar ze liggen er nog wel die tracks maar heb ook 2 tracks gezien waar nog steeds prikkeldraad over gespannen staat.

voor mij nog geen optie meer hier door wel jammer.
Zijn de tracks met prikkeldraad toevallig die ingangen aan de spottersheuvel kant, die dicht zijn? Buiten de wandelroute daar ken ik geen andere sporen. Of loop ik er steeds onbewust over? Moet wel zeggen dat afgelopen zomer alles half dichtgegroeid was bij de Stompert.
ik was op de asfalt weg die begint in de hoek bij het Heezerspoor oostzijde naar boven gelopen richting dat huisje.(Gemaal ofzo iets). en toen bovenaan rechts na het hek/slagboom en toen na 50/100 meter een singletrack achtig pad naar beneden daar kwam ik dat prikkeldraad tegen.
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Nou, vroeger was het zo:
https://photos.app.goo.gl/i5134LfFkwvnOTdu2

Op sommige van de plekken kom ik nog met enige regelmaat. Na 5 jaar is er sprake van herstel.

Met dank aan KlaasT

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bert l. op ma 1 juni 2020, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Haha, good old days. Er zat zo'n heuveltje in Amerongen die je kon springen, maar dan lande je flat in een eeuwige modderplas. Ik kon het nooit laten om toch altijd te springen. Ook leuk maar dan is wat er nu ligt wel duurzamer.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

bert l. schreef: ma 1 juni 2020, 14:32 Nou, vroeger was het zo:
https://photos.app.goo.gl/i5134LfFkwvnOTdu2

Op sommige van de plekken kom ik nog met enige regelmaat. Na 5 jaar is er sprake van herstel.

Met dank aan KlaasT
LV1.0 is niks bij deze beelden. Wat een modder. Wel mooie foto's van de marmottenbak, zo snap je direct waar de naam vandaan komt
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Inmiddels allemaal niet meer legaal, voor de duidelijkheid!

Op het Soesterhoogt, op woensdagavond onder leiding van Gerrit, eindeloos pielen op techniek.
Op de defensieroute ooit een keer als een konijn in de lampen van een legertruc gekeken :o
Verderop op de Stompert in een kuil zelf een afdaling, of 2 gemaakt. Prachtig om te doen. De held zijn als het dalen lukte, de lachers op je hand als het eindigde in zandhappen :winkie:

Achter restaurant Het Hoogt lag een prachtige ‘speelkuil’.

Langs de voormalige vuilnisbelt van Maarsbergen, midden op het nationaal park :~ , lag een geinige afdaling met een worteldropoffje.

Eindeloze toertochten van DTC, elke 14 dagen, door weer en wind gereden. Aan die modderbaden heb ik mijn mooie huid te danken :lol:

De singletrack langs het spoor. En haaks op de singletrack naar beneden 8)

Rond het bosmeer in Driebergen, zo ie zo was Driebergen de bakermat van mijn mtb carrière, ruim een kwart eeuw terug. Daar ook de eerste OTB gemaakt en sindsdien een helm op mijn kop. Leek mijn moeder verstandiger..yep zij was een wijze vrouw :wink:

Het enige wat ik mis van toentertijd is het zelf aanleggen van afdalingen. En het idee dat je overal mocht rijden, dat gevoel van vrijheid daar ging het om. Want leuker waren de paden zeker niet vergeleken met wat er nu ligt! (Muv hetgeen we zelf aanlegde. Voor de ontwikkeling van de sport zou het goed zijn als dat er nog was. Maar helaas is de sport daarvoor veel te groot geworden).
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Jurriaan schreef: ma 1 juni 2020, 15:06 Achter restaurant Het Hoogt lag een prachtige ‘speelkuil’.
Daar heeft Pieter ooit iets vaags over gezegd tegen mij. Hij zei dat er iets was met ook een paar flinke jumps. Het was alleen allemaal dichtgegooid omdat het te gevaarlijk werd oid.

Kan zijn dan ik iets compleet fout zeg nu, maar in ieder geval was daar iets.

Verder heb je ook in het bos naast het hoogt nog een singletrack lopen. Ingang is vlak bij de ingang van de zandafgraving van de Paltz. Hardstikke verboden te rijden nu (net als heel soest), maar ik ben er wel eens met tempo tochten geweest. Denk ook 3 jaar geleden voor het laatst. Kan me herinneren dat er best nog aardige hoogteverschillen waren.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

bert l. schreef: ma 1 juni 2020, 14:32 Nou, vroeger was het zo:
https://photos.app.goo.gl/i5134LfFkwvnOTdu2

Op sommige van de plekken kom ik nog met enige regelmaat. Na 5 jaar is er sprake van herstel.

Met dank aan KlaasT

Afbeelding
Vroeger was alles beter .... :winkie:
Primar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 16 december 2019, 18:04

bert l. schreef: ma 1 juni 2020, 14:32 Nou, vroeger was het zo:
https://photos.app.goo.gl/i5134LfFkwvnOTdu2

Op sommige van de plekken kom ik nog met enige regelmaat. Na 5 jaar is er sprake van herstel.

Met dank aan KlaasT

Afbeelding
Er zat ook zo'n stukkie bij het voetbalveld bij de scouting austerlitz/Zeist en de woudebergseweg

Vanuit maarn langs de A12 zat ook zo'n mooi stukkie klimmen maar is sinds ecoduct er is ook afgesloten weet eigenlijk niet of dit bij uhr hoort of bij den treek
**Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden**
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Horsthil schreef: ma 1 juni 2020, 16:20
Jurriaan schreef: ma 1 juni 2020, 15:06 Achter restaurant Het Hoogt lag een prachtige ‘speelkuil’.
Daar heeft Pieter ooit iets vaags over gezegd tegen mij. Hij zei dat er iets was met ook een paar flinke jumps. Het was alleen allemaal dichtgegooid omdat het te gevaarlijk werd oid.
Klopt, that’s true.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Achter dat restaurant lag inderdaad een prachtige DJ spot waar een groepje heel erg hun best deed het netjes te houden, rommel op te ruimen en deze spot te behouden. Gevaarlijk was het niet want zolang je niet de grote dubbels sprong (en daar moet je hard voor werken) was er niets aan de hand. Pogingen tot overleg hebben niet mogen baten want op een dag verschenen er opeens verbodsborden en moest en zou deze spot verdwijnen. De bewuste groep heeft de jumps zelf nog afgebroken in de hoop een vervangende plek te kunnen realiseren maar helaas. Eeuwig zonde want het was daar altijd erg leuk en die spot bestond volgens mij al langer dan 10 jaar.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Mooie verhalen blijf deze zeker volgen.
Een hoop verhalen van mensen toen ik nog niet eens wist wat mountainbiken was hahaha
Plaats reactie