Het outdoor gevoel

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Als dit niet gaat bijdragen aan het outdoor gevoel tijdens het biken:

Veluwe is ‘klein sprongetje’ voor wolf
door HENK TEN KLOOSTER

13 OKTOBER 2005 - APELDOORN - Wolven, beren, lynxen. Komen ze ooit terug naar de Veluwe? Wetenschappers zijn er druk mee, ook geprikkeld door ‘Winnie de poehma’-affaire. Veruit de beste kans heeft de lynx, zo blijkt. En dat kan al heel snel zijn?

De discussie in kringen van wetenschappers is opgelaaid als gevolg van de ‘Winnie de Poehma’-affaire, zegt Liesbeth Kortbeek van het Nederlands Jachtmuseum in Doorwerth. Volgens haar is niet voor niets veel belangstelling voor een lezing over terugkeer van wolf, beer en lynx door ‘s lands grootste wolvenexpert Jan van Haaften. Die is op 27 november in het jachtmuseum.

Professor Van Haaften is vanaf 1982 betrokken bij wolvenprojecten in verschillende landen. Hij geldt als een expert en staat hoog aangeschreven in de wereld van wetenschappers.

Van Haaften is ook adviseur van de Vereniging tot behoud van het Veluws Hert die zich inzette voor ecoducten en dergelijke. Op persoonlijke titel wil voorzitter Paul Buitenhuis van die club wel wat kwijt over mogelijke terugkeer van de drie roofdieren.

‘Eigenlijk is het maar een klein sprongetje voor de wolf terug vanuit midden Duitsland. Echt, het zou kunnen dat wij nog druk aan het filosoferen zijn,



terwijl de natuur het al opgelost heeft’. Volgens de Apeldoorner is er misschien na 2018, als de belangrijkste ecologische verbindingszones gemaakt zijn, een voldoende groot leefgebied voor de wolf in ons land. Nu is dat volgens hem op de Veluwe nog niet het geval. Voor edelherten, reeën en damherten zou terugkeer van de wolf een meer natuurlijke situatie betekenen, aldus Buitenhuis. Dan zou de wolf een deel van de taak overnemen van jagers.

Vijand

‘Maar beren terug op de Veluwe, nee dat krijg je nooit voor elkaar. Want de beer is een regelrechte vijand voor de mens. Bij wolven zit dat anders. Maar dan zul je wel moeten letten op de acceptatie door het publiek. Nog steeds spelen vooroordelen, zeg maar het Roodkapje syndroom, een grote rol.’

Voor de lynx ziet hij grotere kansen. Daarbij wijst hij op veel berichten dat er al lang een of meer exemplaren op de Veluwe rondlopen, ook al zijn er nooit echte sporen gevonden.

Ook geboeid door het onderwerp van de lezing van Van Haaften, is lynxen-expert Geert Groot Bruinderink, wetenschapper van het kennisinstituut voor de groene ruimte Alterra in Wageningen. ‘Bij beer, wolf en lynx moet je denken: des te groter, des te meer problemen’, meldt hij. ‘Toen enkele jaren terug een wolf in Zeeland werd gesignaleerd, was er veel hectiek vooral ook omdat schapen aangevallen werden.’

Van die drie soorten maakt de lynx zonder meer de beste kansen voor terugkeer, aldus Groot Bruinderink. In zijn ogen is de kans op terugkeer binnen nu en enkele jaren groot.

‘Er zit een populatie in de Hooge Veenen in de Ardennen bij Luik. Die krijgen ook jongen, die nieuwe gebieden gaan zoeken. Vooral nu de provincie Limburg heel hoog inzet op ecologische verbindingen, kan het allemaal sneller verlopen dan we denken. Maar dan is de vraag: zijn we klaar voor die beesten?

Qua menu kan het, er zijn volop reeën. Bovendien is ie gek op vossen en vreet ook verwilderde katten. Je zult dan wel goed met boeren en jagers moeten praten. En dan moet het anders dan tijdens de poema-affaire, toen er drijfjachten werden gehouden en scherpschutters in touw waren. Da’s niet echt gastvrij.’

Ontvangstcomité

‘Stel je voor dat er een paar lynxen op de Veluwe komen, dan kun je niet zo reageren. In feite moet het rijk nu al beleid maken voor het geval die lynx inderdaad terugkeert. Het Rijk moet met provincies om de tafel om dit goed te kunnen sturen. Eigenlijk moet er een soort ontvangstcomité zijn’.
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Hai Titulaer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 1 mei 2003, 20:16
Mijn mountainbike: Trek 8500 2009

Ik ben ook voor orca's in het IJsselmeer...
Beauty is in the eye of the beerholder...
Woco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: di 6 september 2005, 20:27
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge

Ook een optie: Kamelen in de Drunense Duinen.... :tong
Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring. –Desmond Tutu
Michel 203
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 1 september 2005, 08:22
Mijn mountainbike: Niner Air9 black anodized

Wanneer een Lynx van rechts komt is het geen kattepis wat je ruikt...... Ben nu al benieuwd naar de eerste van grote afstand met een telelens en veels te vage amateur prutsfoto van een beer op de Veluwe :-?

Wat is er mis met een geit in je achtertuin :tong
Hier komt mijn onderschrift
-recon-
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 12 oktober 2003, 17:03
Mijn mountainbike: Cube AMS comp ( custom )
Contacteer:

Het geeft zeker een soort impuls voor het out door gevoel en zeker goed voor je baantijden als er een lynx of een wolf achter je aan zit ( en nee ik weet dit zal niet snel gebeuren ;) )
Two rules for succeeding in life:
1. Don't tell people everything you know
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Michel 203 schreef:Wanneer een Lynx van rechts komt is het geen kattepis wat je ruikt...... Ben nu al benieuwd naar de eerste van grote afstand met een telelens en veels te vage amateur prutsfoto van een beer op de Veluwe :-?

Wat is er mis met een geit in je achtertuin :tong
Ach, als deze dieren terug komen en gemeengoed worden vinden ze wel weer iets nieuws. Een loslopende olifant die door een genetische manipulatie tijgerstrepen heeft gekregen waardoor niemand hem kan vinden ofzo. Je moet toch wat 's zomers midden in de komkommertijd.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Michel 203
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 1 september 2005, 08:22
Mijn mountainbike: Niner Air9 black anodized

Tijgerfolie, doe mij een rol :-D Leuk voor naast m'n berevel.
Hier komt mijn onderschrift
Pizzaboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 12:51
Mijn mountainbike: = een 9.6 Bear longboard

Leven er eigenlijk al 'wilde' mensen in de Veluwe??
Die in plaggenhutten of holen wonen??
Yeah baby yeah
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Pizzaboy schreef:Leven er eigenlijk al 'wilde' mensen in de Veluwe??
Die in plaggenhutten of holen wonen??
Of ze wild zijn weet ik niet maar in Uddel, putten, elspeet en meer van dat soort nederzettingen zijn ze wel een beetje vreemd.
Ze houden er op zondag geheimzinnige rituelen op na (3 x per dag).
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Pizzaboy schreef:Leven er eigenlijk al 'wilde' mensen in de Veluwe??
Die in plaggenhutten of holen wonen??
Er loopt in de buurt van Beekbergen wel iemand rond die treffende gelijkenissen heeft met Catweazle en ook diep in het bos woont. Maar omdat nou "wild" te noemen..... Eerder dakloos.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Gebruikersavatar
Bundy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1308
Lid geworden op: di 11 oktober 2005, 15:30
Mijn mountainbike: wil meer naar buiten

Vroeger liep er ook zo'n figuur in de bossen bij Eerbeek rond, de Jesus van Eerbeek werd ie geloof ik genoemd.
Had een hut met honderden opgezette dieren....
Naast het doen van diverse liefhebberijen ben ik ook dol op hobby's zoals oa vrijetijdsbestedingen en bepaalde dingen doen.
Plaats reactie