Vakantie verslag Tsjechie

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Heenreis

Jammer genoeg verliep die niet helemaal zoals gepland. De bus waarmee we heen reden voldeed niet echt aan de aanduiding Royal Class, misschien anna 1980 wel, en met het vervoer van de fietsen was al helemaal geen rekening gehouden. De boel uit elkaar gehaald en de frames ondersteboven in het laadruim gezet. Dit alles vastgezet met koffers om het schuiven tot een mimimum te beperken.

Eindelijk na 16 lange uren, veel meer dan de 12 uur die standaard voor de reis stond volgens Burgersdijk, dit vanwege het afdroppen van vakantiegasten op andere bestemmingsplaatsen. Dit betekende dat we 5 uur lang over b-weggetjes in Tsjechië rondt reden alvorens we in Spinderluv Mlyn waren.

Dag 1

Na aankomst een goed ontbijt gehad in het nieuwe Holiday Centre. Wat rondgekeken en gerust, kennis gemaakt met de overige bikers van die week en onze begeleider Max de Vries. Aan het eind van de middag gaan fietsen om de busbenen wat losser te maken, maar na een nacht zonder slaap ging het fietsen niet bepaald vanzelf!

Uiteindelijk 25 km gereden in de omgeving van Spinderluv. Direct kennisgemaakt met de stijlte van de bergen en het feit dat de Ardennen en Limburg toch andere koek waren. De beklimmingen waren langer en stijler, de afdalingen idem en het terrein was moeilijker.

De fietsdagen

Na een goede nachtrust werd dit de eerste echte bike dag. De benen voelde een stuk beter aan dan de dag ervoor, de verzuring was vrijwel weg en het tempo kon omhoog.

Omdat ik slecht ben in het onthouden van Tsjechische plaatsnamen zoals Frachnabi en Maisecka (of hoe je dat ook schrijft) zal ik deze achterwege laten in de rest van het verhaal.

Gedurende de week veel verschillende beklimmingen gedaan, van bagger trails, balancerende over rotsjes en stenen en klimmend over boomstronkjes naar boven (niet mijn ding), tot en met de prachtige beklimmingen van het Reuzegebergte.

De langere beklimmingen met een lager stijgingspercentage (gem 5-6%) gingen goed. Tijdens die klimmen kon ik de voorsten volgen en een goed eigen tempo hanteren zo`n 15-16 per uur. Aan het einde van de klim had ik iedere keer nog de ruimte om te versnellen.
De eeuwenoude valkuil van het snelle begin tijdens beklimmingen kwam ik ook tegen tijdens de week. Vooral tijdens de beklimmingen die een iets minder stijle aanloop hadden, maar daarna een fors stijgingspercentage hadden ging het lampje op Jalabert achtige wijze uit: Plotseling geparkeerd staan....

Later in de week maar een rustig aan begonnen en de laatste 2 km vol gas naar boven gereden op een klim van 8-10%. In eerste instantie de groep laten lopen en achteraan gebungelt bij de jongste deelnemer van het gezelschap (13). Tijdens de laatste 2 km het gas open gezet en steevast 11-14 omhoog gereden.

De kennismaking met de hongerklop tijdens deze week was niet bepaald top te noemen. Plotseling was alle kracht en motivatie verdwenen. De benen waren niet verzuurd, maar het ging niet meer harder. Ik kon eten wat ik wilde maar de boel veranderde niet meer...

Gedurende de week kom je er wel achter waar de punten ter verbetering liggen. Het stijle klimwerk van 12-25% gedurende enkele kilometers lang was te zwaar voor de benen. De beklimmingen met een vaster stijgingspercentage gingen me makkelijker af dan de beklimmingen met wisselende percentages en enorme uitschieters.

In deze week veel geleerd op het gebied van afdalen. Ik vond dat ik redelijk kon dalen en dat kwam ook wel naar voren tijdens deze week. Het dalen ging een stuk beter dan het klimmen, hoewel wandelaars soms voor hachelijke momenten zorgden op de wegen en paden.
Uiteindelijk ook de Downhill in Spinderluv gereden, echt bizar om van een skipiste naar beneden te rijden. Het stijgingspercentage van die piste was zo hoog dat er nog nooit een mens fietsent boven was gekomen.

Respect voor die downhillers die daar als een gek naar beneden gaan! Vooral de geulen in die afdaling veroorzaakten flink wat valpartijen binnen de groep.

De terugreis was stukken beter dan de heenreis, zo waar was er een luxe dubbeldekker die onderhand gloednieuw was en waarin zelfs Erica Terpstra genoeg beenruimte had! Aan fietsvervoer was nog altijd niet gedacht.....

Al met al een prima week beleefd. Het was gezellig met de groep, de begeleiding was prima: Max is een top kerel en Tiesje was als oudgediende een motor binnen de groep, zowel tijdens als na het fietsen.
Het was een perfecte formule waarin je niets tekort kwam en een absolute aanrader voor iedereen die in de bergen wil fietsen.
Vooral de prijs, in totaal ongeveer 500 euro voor 10 dagen, is zeer laag te noemen. Dit is inclusief half pension en voor de rest is het eten en drinken in Tsjechie spot goedkoop. 1 euro voor 0,5 liter bier en een lunch/diner heb je voor 3-4 euro!

Foto`s volgen nog....
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Leuk verslag maar nu...

HUP HUP met de foto's !
<3
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Weer eens een andere bestemming dan de standaard bestemmingen. Is er ook al een heus bikepark daar, a la Portes du Soleil?

Leuk dat je de moeite hebt genomen om een verslagje te delen met ons! :-q
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ik weet niet precies wat jij onder een bike park verstaat. Je kan dr iig van alles doen, voor de Downhillers onder ons kan je van de skipiste af van het EK downhill en de WC wedstrijden of de ruige paden opzoeken.

Voor de overige bikers is het een kwestie van routes uitstippelen en bordjes volgen.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Hier zijn alvast wat foto`s, zijn de meest bike gerelateerde. Gemaakt bij de downhill.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Haha, ja, zo kun je ook tables maken :D
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Volgens mij kan je een aardige snelheid ontwikkelen, zodanig dat je
de table over vliegt.
<3
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Het record van de downhill staat op iets van 1 minuut 45....
Het meest irritante zijn de 3 of 4 diepe geulen die je door het gras niet aan ziet komen...
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Met 1 dag Winterberg heb ik geen ervaring, maar wat ik op deze fotos zie heeft volgens mij weinig te maken met de DH parcoursen die ik elders gezien heb op plaatjes.

Ik denk wel dat Tsjechie potentieel heeft om een bike hotspot te worden.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Tja, wanneer is iets downhill en wanneer noem je het Freeride?
Wat ik tot op heden mee heb gekregen van downhill, en dat is weinig, is dat het in wedstrijdverband vaak van pistes naar beneden is waarbij de organisatie obstakels inbouwd zoals een technisch stuk en jumps.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

En heb je ook nog de Tsjechische "Smazeni Zhir" gegeten
oftewel zo'n kaasblok ;)

Heb zelf mijn eerste wintersport in Splinderhov gehouden. best een leuk
dorpje. hadden ze nog steeds die omgebouwde bioscoop discotheek ?
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Dr was een Irish pub, Dolsky een paaldanstent zonder paaldanseressen, en een disco/cafe spinner rock of zoiets.

Jammerlijk genoeg schijnt het er s`winters druk te zijn, maar s`zomers niet. Het gaf een beetje een leeg en soms on-touristisch gevoel. Voor het biken was het wel beter, want dan kom je weinig wandelaars tegen. Maar voor het uitgaan, was maar 1x, geeft het een apart gezicht om 50 man in een grote bar/disco te zien zitten of 20 in een kleinere tent.
Plaats reactie