E-(MTB)bike - ervaringen woon-werk verkeer

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Hallo,

Heb een vraagje voor bestaande E-(MTB)bikers die hun fiets gebruiken voor woon-werk verkeer.
Mijn werkgever biedt sinds kort de mogelijkheid om E-bikes te leasen (vrije keuze merk en type fiets). Is een zeer voordelige formule (fiscaal), op voorwaarde dat deze gebruikt wordt voor woon-werk verkeer. Ik heb tevens een auto van de zaak en deze formule is hiermee combineerbaar. Je bent dus niet verplicht om je auto op te geven en voortaan met de fiets te komen werken.
Sterker nog, de frequentie waarop de fiets gebruikt moet worden voor woon-werk verkeer (om fiscaal vrijgesteld te worden) staat wettelijk nergens beschreven. Volgens de werkgever kan het dus bvb perfect een gemiddelde zijn van 1 x in de 2 weken op jaarbasis (is bovendien zeer moeilijk te controleren en administratie heeft daar volgens mij geen tijd voor). Enfin, dit als inleiding.
Nu mijn vraag. Deze formule spreekt mij zeer aan, MAAR ik woon (enkel) op 40km fietsafstand van mijn werk (met wel 70% lange paden langs dijken). Ik zou de fiets ook willen gebruiken als MTB (gebruik : weg, bos, Belgische ardennen en jaarlijkse vakantie bergen). Dus type fiets zou eerder een E-MTB zijn (fully of hardtail wordt een andere discussie). Maar voor ik mij verdiep in de keuze fiets zou ik graag willen horen of er mensen zijn die +/- dergelijke afstanden afleggen en wat hun ervaring hiermee is.
Ook ter info, door het fileleed van tegenwoordig zijn dagen waarop ik in totaal 2,5-3u/dag in de auto zit geen uitzondering meer.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Op de E-mtb zou je ook een kleine 2u onderweg zijn, en als het drukke fietspaden met fietsende scholieren mss dat je nog andere drukte moet passeren met onder andere stoplichten.....dan ga je alweer gauw naar de 2,5u, dus voor de reistijd maakt het weinig uit denk ik....maar voor de gezondheid een dikke plus :-q natuurlijk, en je hebt gelijk overal inzetbare koele bike in je bezit.....telt uiteraard ook mee, dus ik zeg ja :lol: :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Geen ervaring met een eMTB, wel met op een MTB naar het werk. 32Km in 1:13 met een gemiddelde van 26Km/h. Dus 40Km zal je ergens in de koers van 1:40h overdoen. Ik rijd dat wel in de nacht (ochtenddienst) dus kan lekker doorrijden omdat er dan zowat geen ander verkeer is. Terug doe ik er iets langer over omdat je dan te maken heb met drukker verkeer en verkeerslichten die op rood staan. Als je een heel strak schema gaat rijden zoals ik (als je 3:20h opstaat wil je elk minuutje slaap nog mee pakken, dus spulletjes ook al klaar leggen voor naar je bed gaat) heb je nog te maken met de factor wind wil je op tijd aankomen. Ik kijk dus meestal even hoe de windverwachting is de avond van te voren . Al staat er in de nacht bijna nooit een harde wind 2bft of zo. Maar los daarvan prima te doen hoor. Naar en van je werk wil je natuurlijk over zo'n kort mogelijke route rijden, maar als je dat ook nog kan combineren met leuke paadjes is het ook nog eens een lekker ritje. Zeker om deze tijd van het jaar. Misschien heb je hier nog wat aan om je route te maken want je hoeft natuurlijk niet de zelfde route te nemen als de auto. https://routeplanner.fietsersbond.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Winst op reistijd zal er niet echt inzitten, besef ik wel.
Een speedbike (45km/u) zou voor die ritten een betere oplossing zijn, maar dan kan ik die niet als MTB gebruiken. Wat uiteindelijk het primaire doel is.
Trouwens, hoe zit dat eigenlijk met de snelheid van een gewone E-bike. Eens je boven 25km/u begint te gaan, wat gebeurt er dan ? Ik besef dat je dan geen ondersteuning meer krijgt, maar is dat dan nog aangenaam fietsen met zo'n E-bike ?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Mijn moeder heeft een normale fiets met ondersteuning. Wel eens een rondje opgereden. Zolang de motor mee doet rijd dat wel geinig. Boven de 25Km/h is het dan wel of er ineens iemand een anker uitgooit. (Te zware versnelling) kan je uiteraard terug schakelen, maar dan zak je weer onder de 25Km/h en gaat het motortje weer mee doen. Nu is een stadsfiets natuurlijk wat anders dan een MTB maar ik denk dat je het nut van een e-bike voorbij gaat als je sneller wil dan 25 in het uur. Het beste is natuurlijk zelf even een rondje testen op zo’n ding. Maar dan nog als je harder wil dan 25 met zelf volledig trappen kan je net zo goed op je normale MTB gaan. Wil je fris en fruitig aankomen onder de 25 rijden of toch een snelle e-bike nemen.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Sssst.....dit mag niemand weten, alleen tussen ons https://www.e-maxibikes.nl/techniek/tuning/ zo hou ondersteuning ook als je iets harder strapt dan 25km/u :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Mario070 schreef:Sssst.....dit mag niemand weten, alleen tussen ons https://www.e-maxibikes.nl/techniek/tuning/ zo hou ondersteuning ook als je iets harder strapt dan 25km/u :-D :-q
I know, maar in mijn geval uitgesloten. Het gaat hier over een lease-fiets via de werkgever (incl verzekering). Als er iets gebeurt dan ben ik de pineut ...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het hangt erg van de motor af hoe de fiets voelt als die ondersteuning uitschakelt. Met name Bosch heeft veel weerstand in dat geval. Die motor gebruikt een inwendige overbrenging, wat ook de reden is dat Bosch fietsen met zo'n piepklein voortandwieltje uitgerust zijn.

Shimano loopt duidelijk lichter, en Brose (oa Specialized en Bulls heeft er ook meerdere modellen mee) ontkoppelt dacht ik helemaal dus dat zal misschien de lichtst trappende fiets zijn als je boven de 25km/h komt. Maar je blijft natuurlijk met een fiets van 22~24kg zitten dus echt makkelijk gaat het niet worden om over een langere afstand sneller te rijden dan 25km/h.

Ik denk dat een paar wegbanden wel flink zullen helpen. Mijn eigen e-mtb rolt op Maxxis Minion 2.8 banden, dat is nou niet echt het ideale rubber om op straat flink door te trappen. Met ondersteuning geen punt, die 25 per uur haal je dan zo, maar daarboven remmen ze flink af.
Dus mijn advies zou zijn om een tweede set banden, of beter nog wielen, erbij te nemen voor de wegkm's. Dat hoeft niet duur te zijn, mogen natuurlijk vrij simpele wieltjes zijn die iemand meteen vervangen heeft bij aankoop van zijn fiets. Paar Supermoto's erop en het rolt een stuk beter. Bovendien slijten je noppenbanden niet zo hard, zeker als je veel wegkm's maakt kan dat hard gaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Er zijn toch ook E-mtb die 45 ondersteunen. Dat rijdt ook prima in het bos. Alleen heb je dan een kenteken achterop. Ik weet niet of je baas die ook vergoed / laat leasen?
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

dmute schreef:Winst op reistijd zal er niet echt inzitten, besef ik wel.
Een speedbike (45km/u) zou voor die ritten een betere oplossing zijn, maar dan kan ik die niet als MTB gebruiken. Wat uiteindelijk het primaire doel is.
Waarom zou je die niet als MTB kunnen gebruiken. Toch heerlijk met zo'n bijna geluidsloze vervanger van een bromfiets over de bospaadjes crossen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

SensaBike schreef:Er zijn toch ook E-mtb die 45 ondersteunen. Dat rijdt ook prima in het bos. Alleen heb je dan een kenteken achterop. Ik weet niet of je baas die ook vergoed / laat leasen?
Ja, keuze is volledig vrij. Maar dan spreken we over heel andere budgetten (en dus lease prijs) vrees ik. Ik dacht eerder aan een fiets in de buurt van 3000-3500 Euro.
En ik denk niet dat er zoveel E-mtb's bestaan met 45km/h ondersteuning.
Haibike heeft zo ene : https://www.haibike.com/en/INT/bikes/61 ... even-s-9-0" onclick="window.open(this.href);return false;
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Tsjibiti schreef:
dmute schreef:Winst op reistijd zal er niet echt inzitten, besef ik wel.
Een speedbike (45km/u) zou voor die ritten een betere oplossing zijn, maar dan kan ik die niet als MTB gebruiken. Wat uiteindelijk het primaire doel is.
Waarom zou je die niet als MTB kunnen gebruiken. Toch heerlijk met zo'n bijna geluidsloze vervanger van een bromfiets over de bospaadjes crossen.
Bospaadjes tot daar toe, maar die zijn niet echt gemaakt om op wat ruiger terrein te gaan rijden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, die speed-pedelecs zijn meestal geen mtb's maar meer straat-gericht.
Wettelijk gezien moet je daarmee ook aan andere eisen voldoen: verzekering + plaatje, helm die aan bepaalde eisen voldoet en niet altijd op het fietspad mogen rijden.

Versimpeld gezegd zijn dat brommers en 25km/h e-bikes zijn fietsen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

kermit schreef:Klopt, die speed-pedelecs zijn meestal geen mtb's maar meer straat-gericht.
Wettelijk gezien moet je daarmee ook aan andere eisen voldoen: verzekering + plaatje, helm die aan bepaalde eisen voldoet en niet altijd op het fietspad mogen rijden.

Versimpeld gezegd zijn dat brommers en 25km/h e-bikes zijn fietsen.
In België is wetgeving iets soepeler, plaatje en helm is ook verplicht maar geen verzekering.
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

dmute schreef:
SensaBike schreef:Er zijn toch ook E-mtb die 45 ondersteunen. Dat rijdt ook prima in het bos. Alleen heb je dan een kenteken achterop. Ik weet niet of je baas die ook vergoed / laat leasen?
Ja, keuze is volledig vrij. Maar dan spreken we over heel andere budgetten (en dus lease prijs) vrees ik. Ik dacht eerder aan een fiets in de buurt van 3000-3500 Euro.
En ik denk niet dat er zoveel E-mtb's bestaan met 45km/h ondersteuning.
Haibike heeft zo ene : https://www.haibike.com/en/INT/bikes/61 ... even-s-9-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je geen fully als vereiste hebt dan zijn er wel meer die in de goede prijsklasse vallen.
Anders op zoek naar een oud model fully. Dan red je het weer wel binnen de prijsklasse
Plaats reactie