To bounce or not to bounce....

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Nou is er niks mis met het vak mecanicien en zitten daar heel goede slimme mensen, het is zeer de vraag of zij voldoende bagage hebben om de nieuwtjes op efficiency/aerodynamica te kennen. Het zijn toch vooral vaak mensen die eeuwen in het wereldje rondlopen en heel goed zijn in fietsen snel startklaar te maken. Het is niet een wereld van bijhouden van vakliteratuur, vernieuwingen en testen.
Je moet niet de (Belgische) mechaniekers uit de racefietswereld verwarren met de mechanics die de mountainbikers begeleiden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef:En inderdaad slikken wij als consumenten als zoete koek wat fabrikanten roepen of 'onafhankelijke' tijdschriften schrijven! Maar zelfs als een fabrikant of tijdschrift iets perfect onderbouwt, dan is er altijd weer die 'kenner' die het beter weet en de halve vriendenclub weet te beïnvloeden/de verkeerde kant op weet te sturen... .
Dat, en ik heb ook het idee dat een best wel aanzienlijk deel van de hobbyisten min of meer klakkeloos het spul wil hebben waar op dat moment de wedstrijden mee gewonnen worden.
Dit terwijl het overgrote deel van diezelfde hobbyisten (bij lange na) niet over de skills van een topcoureur beschikt, maar wel denkt dat dat materiaal dan ook voor hen het beste is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Lars TB schreef: Maar in het downhill wereldje zijn ze toch wel een paar stappen verder. Interessant trouwens dat er in de jaren '90 al twee teams extreem professioneel bezig waren: Sunn-Chippie. En Be-One! Run maken, aanpassing doen, run weer doen, weer aanpassing doen. Rijders zo opvoedden dat die de verandering ook konden duiden. En er een meetsysteem tegenaan gooien om te kijken of het ook overeen kwam en/of de laatste beetjes er uit te halen. Daarna is het niveau van kennis eigenlijk een stuk terug gezakt, maar de laatste 10 jaar is dat niveau weer heel sterk gestegen. Zowel de toppers als de mechanics weten behoorlijk waar ze over praten. Ik zou het downhill-wereldje niet van amateurisme willen betichten.
Als je de Syndicate filmpjes bekijkt is het toch af en toe wel hilarisch hoor. Minnaar is materiaal-tweaker pur-sang (zijn mecanicien en Fox representative vinden hem maar een zeurpiet), maar die SC fiets loopt gewoon een paar ideeën achter op Commencal (die echt niet revolutionair is, wel rigoreus alle innovaties van de laatste 5 jaar doorgevoerd).

En dan hadden ze mega-talent Josh Bryceland (toch ook een topper)was totaal niet geinteresseerd in de materie en alles best vond wat zijn sleutelaar aanraade (tot aan banden aan toe...).

Zoals NielsVK zegt de berijder bepaald het effect. Een mega talent blijft een megatalent. Pas nu Commencal er over meerdere rijders en categorieën (niet alleen WC) consistent hoger eindigt dan voorheen gaan mensen als Gwinn (toch ook een materiaal freak) opeens ook dat soort fietsen testen. Het is niet genoeg om een topper op een 27.5er van een middenmoter te laten verliezen, dus het viel pas op toen naast Amaury er (o.a.) in de Franse regionale wedstrijden ook een verschuiving zichtbaar was.

Ik snap dat niet... Long/Slack/29"het is niet bepaald rocket science. Er zijn allerhande tests die al uitwezen dat een 29er sneller is dan een 27.5 (Small scientific difference, but significant real world effects).

Dus tsja, ik neem ook de Mountainbike prof wereld niet heel serieus qua vernieuwing. Ze lopen ook achter de feiten aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Als je de Syndicate filmpjes bekijkt is het toch af en toe wel hilarisch hoor. Minnaar is materiaal-tweaker pur-sang (zijn mecanicien en Fox representative vinden hem maar een zeurpiet), maar die SC fiets loopt gewoon een paar ideeën achter op Commencal (die echt niet revolutionair is, wel rigoreus alle innovaties van de laatste 5 jaar doorgevoerd).

En dan hadden ze mega-talent Josh Bryceland (toch ook een topper)was totaal niet geinteresseerd in de materie en alles best vond wat zijn sleutelaar aanraade (tot aan banden aan toe...).
Die filmpjes zijn niet geheel representatief. In interviews gaf bijvoorbeeld The Rat heel precies aan waarom hij met welk materiaal reed en hoe de afstelling was.
(Ooit een filmpje van Steve Peat gezien waar hij niet aan het feesten was?)

Maar zo is het ook in de F1: de rijder geeft aan wat hij voelt, de ingenieur/mecanicien beslist wat er veranderd moet worden om het gewenste effect te bereiken.

Maar bijvoorbeeld bij The Syndicate worden bijvoorbeeld ook afstelling van meestal Minnaar over gezet op de andere rijders omdat Minnaar inderdaad bewezen heeft daar de verschillen te kunnen maken. En dan niet 1 op 1 natuurlijk, wel aangepast op gewicht en rijstijl!
Loknor schreef:Zoals NielsVK zegt de berijder bepaald het effect. Een mega talent blijft een megatalent. Pas nu Commencal er over meerdere rijders en categorieën (niet alleen WC) consistent hoger eindigt dan voorheen gaan mensen als Gwinn (toch ook een materiaal freak) opeens ook dat soort fietsen testen. Het is niet genoeg om een topper op een 27.5er van een middenmoter te laten verliezen, dus het viel pas op toen naast Amaury er (o.a.) in de Franse regionale wedstrijden ook een verschuiving zichtbaar was.

Ik snap dat niet... Long/Slack/29"het is niet bepaald rocket science. Er zijn allerhande tests die al uitwezen dat een 29er sneller is dan een 27.5 (Small scientific difference, but significant real world effects).
Natuurlijk maakt de rijder het allergrootste verschil. En inderdaad valt nu die high-pivot opeens weer op, nu er op gewonnen wordt. Maar toen Bulls die 8 jaar geleden herintroduceerde en Wyn Masters er een poosje op reed en hij niet won, toen was de aandacht van de rijders er niet helemaal. Nu er op gewonnen wordt wel inderdaad. Maar reken maar dat er heel wat ingenieurs wel wakker zijn geworden van de Bulls, want daarom hebben we nu opeens een hause van een zeker voor DH een zeer goed systeem. Overigens met voldoende nadelen, waarbij de V10 die nadelen niet heeft en heel dicht bij de voordelen van de high-pivot komt!

Als longer/slacker zou werken, dan had Jack Reading dit jaar alle wedstrijden wel gewonnen... . Oh nee, hij rijdt nog 27,5"... . Maar hoe kan het dan dat Bruni wel wint?

Danny Hart is pakweg 170 cm en heeft intensief met 29" getest. Maar voorlopig kan hij er nog niet mee uit de voeten! Gaat ook om de verhoudingen. Een 29" is voor hem net zo iets als een XXL frame voor mij (waar ik op een L rijd, voor diegenen die niet weten dat ik 180 cm ben).

En zeker met de zware DH-banden heb je bij 29" nog wat meer nadelen, die misschien al op papier de voordelen teniet doen, laat staan in de praktijk. Het is bijna eerder zo dat de rest meent ook een 29" nodig te hebben, terwijl diverse wedstrijden gewoon op 27,5" gewonnen zijn.

Dan moet je ook nog eens een goede rijder om de voordelen uit 29" te halen. De hele top 100 is goed genoeg. Maar jij en ik in een bikepark gaan vooral de nadelen merken... .

Daarbij zitten er nog zulke discrepanties tussen de geometrie van beide wielmaten dat een goede vergelijking nog steeds niet helemaal mogelijk is. Daar staan diverse onzin-filmpjes op het web! Dat ligt er ook weer aan dat het wel heel veel geld kost om een groot aantal prototypes te maken, dus gaan veel testen uit van fietsen die de fabrikant levert!

Dan kwam de doorbraak van 29" in XC ook pas toen er goede velgen op de markt verschenen. Pas sinds kort kunnen er goede wielen voor DH gebouwd worden, tot daarvoor was 29" gewoon langzamer. Nu is het dus een twijfelgeval.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef:ik heb ook het idee dat een best wel aanzienlijk deel van de hobbyisten min of meer klakkeloos het spul wil hebben waar op dat moment de wedstrijden mee gewonnen worden.
Ik zie juist het tegenovergestelde: hobbyisten zijn er als de kippen bij als er weer een nieuwe hype is, terwijl je daar bij de profs op topniveau stiekem eigenlijk best weinig van terug ziet. Kan niet voor XC spreken want dat volg ik niet, maar in de WCDH en de EWS zie je toch dat veel 'revolutionaire verbeteringen' weinig gebruikt worden. Brede carbon velgen zijn helemaal de bom onder hobbyisten. Maar kijk eens hoeveel 25mm alu EX741 velgen je nog ziet in de WCDH. In de EWS verbieden de meeste mecaniciens hun rijders op carbon velgen te rijden. Melamed won vorig jaar de Whistler EWS op 26 mm alu velgen. Regerend kampioen Hill rijdt op relatief smalle alu Mavic velgen en kiest bovendien voor 27.5 wielen en een frame met gematigde reach voor zijn lengte (evenals vorig kampioen Rude).

Zag gisteren een leuk filmpje van de Whistler EWS die amateurs en profs op de zelfde trailsecties vergeleek. Op één bepaalde sectie lag er onderaan een steil stuk een diepe kuil. Je ziet iedere amateur er vol in klappen, lijf en fiets door elkaar geschud worden, zichtbaar snelheid verliezen. Dan zie je de profs op hetzelfde stuk, en lijkt het alsof de kuil er niet meer is, ze rijden er gewoon overheen! Maakt het materiaal hier het verschil? Of de afstelling van de demping? Of lezen de profs het terrein gewoon beter, zijn ze gewoon vaardiger, fitter en sterker zodat ze de klap beter opvangen? Dit is volgens mij de crux van het verhaal: mooi als je op je 'bewezen snellere' long low slack 29er met brede carbon velgen rijdt, maar wat heb je er aan als je de langzamere lijn kiest, als je te vroeg of te laat remt, als je onderaan je run te moe bent om grote klappen soepel op te pakken, als je velg explodeert?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat filmpje wat je aanhaalt is een mooi voorbeeld inderdaad. Al denk ik dat de pro's simpelweg sterker zijn, want je ziet de fiets wel een compressie maken bij die kuil.

Greg Callaghan is volgens mij ook pas recent overgestapt naar bredere velgen, hij reed altijd met 23mm.
Volgens sommigen hier kun je daar niet eens een 2.25 XC bandje op leggen, laat staan een 2.35 enduro band...
(hij won er toch maar mooi mee)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@niels, ik volg helemaal niks van wedstrijdsport, ga liever zelf fietsen of iets anders leuks doen.
Maar ik concludeer bovenstaande even op basis van wat ik hier zo om me heen zie rijden. Kan in Canada zomaar anders zijn, het terrein is daar ook een beetje anders ;-)
In NL is mountainbiken nog steeds zeer XC-georiënteerd, dat zie je in het bos en dat zie je bij de lbs. Volgens mij zitten er hier op het forum procentueel gezien meer mensen met trailbikes dan wanneer je dat over alle NL bikers zou bekijken.

Waarom die profs behoudender kiezen dan veel hobbyisten, geen idee. Maar misschien zouden ze nòg (ietsje) beter presteren met sommige andere keuzes?
Ik heb het door jou aangehaalde filmpje niet gezien, maar die verschillen zitten vrijwel zeker voor 95% in de betere vaardigheden van de profs, en in een paar procent betere afstelling van vering en demping. Misschien is die verhouding zelfs wel 99,5% versus 0,5%...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ter lering en vermaak :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De wedstrijden op zich interesseren mij ook niet maar de EWS vind ik om meerdere redenen interessant om te volgen: je ziet mooie locaties en trails, je ziet de vaardigheden van de toprijders op extreme trails, en (terug on-topic) omdat ze een hele dag of een heel weekend onderweg zijn en in principe geen materiaal mogen wisselen zie je dat er puur voor bewezen, betrouwbaar, degelijk materiaal wordt gekozen. Dit alles is direct toepasbaar op mijn eigen rijden: bestemmingen voor toekomstige trips, voorbeelden van hoe ik mijn eigen vaardigheden kan verbeteren, en een hulpmiddel om te weten te komen welk materiaal gewoon werkt en heel blijft.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat ze in de EWS met alu velgen rijden is door schade en schande wijs geworden! Een deuk in je velg kun je nog repareren. Carbon is game over. Staat nog een leuk filmpje van op zo een vage Camadese website... .

Vering is bij uitstek waar profs met iets heel anders rijden dan waar wij mee rijden. Tenzij je naar TF of Fast bent geweest. Compleet op maat gemaakt dus. En aangepast op de behoorlijk hogere snelheid waar die jongens (en meiden!!) mee rijden. Het is niet dat je door die afstelling harder gaat rijden. De normale biker zal er langzamer door worden. Maar de profs hebben het nodig om zo hard te kunnen rijden. En het kan verklaren waarom die EWS profs bij die kuil er minder last van hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

@nielsvk, Sam Hill heeft dan ook een redelijke afkeer van 29ers. Rond minuut 7 heeft hij het over de grote wielen. Heel het interview is trouwens de moeite. Hij geeft ook aan waarom hij van downhill naar enduro overstapte.

https://youtu.be/W6i8yWp62O0
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Lars TB schreef:Dat ze in de EWS met alu velgen rijden is door schade en schande wijs geworden! Een deuk in je velg kun je nog repareren. Carbon is game over. Staat nog een leuk filmpje van op zo een vage Camadese website... .

Vering is bij uitstek waar profs met iets heel anders rijden dan waar wij mee rijden. Tenzij je naar TF of Fast bent geweest. Compleet op maat gemaakt dus. En aangepast op de behoorlijk hogere snelheid waar die jongens (en meiden!!) mee rijden. Het is niet dat je door die afstelling harder gaat rijden. De normale biker zal er langzamer door worden. Maar de profs hebben het nodig om zo hard te kunnen rijden. En het kan verklaren waarom die EWS profs bij die kuil er minder last van hebben.
De meeste profs rijden volgens mij met een pak meer compressie dan de gemiddelde amateur. Hun (boven)lijf is net iets gespierder en meer getraind om klappen op te vangen dan het onze. En een race afraggen is natuurlijk nog net iets anders dan een dagdeel ‘genieten’ van het biken met vrienden en/of lekker in de natuur zijn. :D
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Lars TB schreef:
maatchen schreef:
Ik rijd al jaren (10+) een testronde op verschillende fietsen van 26" to 29", star, geveerde voorvork en fully.
Rondje is gemengd, met wat asfalt, grove grindpinden, singletrack, stijgingen en dalingen, smooth en stenig. Ca. een rondje van een uur.
En laat nu een starre ongeveerde fiets steeds het snelst zijn.

Voor mij tellen alleen de cijfers (?), voor marathons ga ik voor ongeveerd, en laat dat ook nog het leukst zijn.
Als goed getrainde rijder zul je met een ongeveerde (en dan wel een lichtere!) in de meeste omstandigheden inderdaad sneller zijn, zeker over hele rondjes. Op worteltapijten, rotspartijen en weilanden zul je inboeten.

Probleem is dat het overgrote deel van de rijders niet goed getraind is.


Marathons moet je op een gravelracer rijden. Dan zit je nog wat aerodynamischer. Maar het 'terrein' waarin deze wedstrijden afgelegd worden probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Het is net zo iets als strandracen... .
Strandracen. Haha, grappenmaker. We hebben het natuurlijk niet over de marathon van London of New York hier (die moet je trouwens gewoon op een racertje fietsen).

Afbeelding

Met dank aan Knut.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Loknor schreef:Tijden zeggen niks zonder powermeter, dus als cijfers voor je tellen hoop ik dat je die ook hebt, anders ben je vooral bezig met je gevoel. Daar is niks mis mee, maar realiseer je dat je stopwatch nauwelijks waarde heeft.
Haha, ja, da's de laatste ontwikkeling. De rijders rijden geen wedstrijden meer maar vergelijken elkaars wattmetingen. De beste wint.

Natuurlijk telt de eindtijd. Dat ik op een gemengd parcours bepaalde segmenten sneller ben met een fully snap ik natuurlijk ook wel. Maar ik kan nu eenmaal niet onderweg steeds van fiets wisselen (ie. de optimale fiets voor elk segment klaar hebben staan). Dus moet ik een keuze maken voor de fiets die overall het snelst is.
Dat laatste meet ik met een 'stopwatch'.

Of de keuze van een bepaalde fiets het beste is voor een bepaald parcour (onbekent), dat is een kwestie van gevoel, maar dan wel met een belangrijk tintje ervaring.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor wedstrijden maakt het ook nog uit, in welk segment je sneller bent. Je kunt met een fully sneller zijn in een zekere sectie maar als je er met een hardtail eerder bent en die lijn gewoon kan blokken...


Maar mijn mening kun je aardig wat van racing opsteken (wanneer je het analyseert) om je eigen rijden the verbeteren, etc. Hoe je daar niet geinteresseerd in kunt zijn?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie