To bounce or not to bounce....

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het komt ook niet tot een einde, omdat blijkt, als je het openingstopic goed leest, dat de TS heel veel dingen aanhaalt en benoemt, maar vervolgens niet 1 harde hoofdstelling of conclusie poneert... dus krijg je heel veel verschillende antwoorden op heel veel verschillende dingen die allemaal wel wat met elkaar te maken hebben en die allemaal wel interessant zijn, maar... wat was ook alweer de precieze vraag, de stelling?
I-de-aal loungetopic dus :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Loknor schreef:
Ja, degene die de meeste watts levert wint meestal in een wedstrijd. :wink:
Twijfelachtig, maar ik neem aan dat je een link hebt die laat zien dat winnaars van fietswedstrijden totaal meer geleverd hebben dan de 'verliezers'.
Tot dan twijfel ik nog even ;) .
Dat gezegd hebbende, het gaat hier niet om een wedstrijd, maar om sec vergelijken met welke fiets je harder gaat bij een gegeven wattage. Anders vergelijk je appels met peren.
Precies. Heg gaat om een tracee dat ik gedurende 10+ jaren fiets met een heleboel verschillende fietsen, sommige prototypes, maar de meesten natuurlijk fietsen die ik zelf heb en waarmee ik het parcours vele malen gereden heb.
Tijd is namelijk nogal subjectief. Als je namelijk heel gemotiveerd losgaat op een starre fiets zal je harder gaan dan op een fully. Maar misschien ga je juist weer harder op een fully als je daar ook ales op geeft. Dat kan je dus controleren met een powermeter.[/quote

Nja, over de subjectiviteit (relativiteit) van tijd kunnen we natuurlijk nog en boompje opzetten maar aangezien het gewoonlijk is dat men tijd in secondes meet en minder gemeten secondes sneller is laat ik die subjectiviteit voor dat andre boompje over.
Ik snap dat je dit flauw vind, maar een materiaal vergelijking op tijd zegt gewoon niet zoveel omdat het aan heel veel dingen kan liggen. Maar als je diezelfde tijd en materiaal combineert met een attage weet je wat er echt gebeurd.
Natuurlijk spelen er een heleboel andre factoren een rol. Weer, toestand van het parcours (dit jaar kurkdroog, 's winters hardbevroren, in de herfts is het misschien sompen)), dagvorm, seizoenform, enz. Daarom gaat dit rondje ook over zoveel jaren en onder zoveel verschillende omstandigheden met zoveel verschillende fietsen; waarom; gewoon simpelweg om mijn eigen record te verbreken. Daar heb je geen powermetingen voor nodig. Alleen de behoefte om je zelf af en toe volledig leeg te trappen in een uurtje.

Zijn we het dan over niks eens?
Natuurlijk niet.
Als je namelijk heel gemotiveerd losgaat op een starre fiets zal je harder gaan dan op een fully,
Daar zijn we het natuurlijk wel over eens. Een starre fiets gaat harder dan een fully, zolang de motivatie maar op zijn plaats is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maatchen schreef:Een starre fiets gaat harder dan een fully, zolang de motivatie maar op zijn plaats is.

Die verdwijnt meestal vroeger dan later... :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef:Marathons moet je op een gravelracer rijden. Dan zit je nog wat aerodynamischer. Maar het 'terrein' waarin deze wedstrijden afgelegd worden probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Het is net zo iets als strandracen... .
Lol, ik kom net terug uit Saalbach Hinterglemm. Onze behoorlijk fitte pensioneigenaar deed zondag mee aan de Leogang Marathon. We zagen ze 1 voor 1 de berg op en af gaan met hun hardtails. Die marathon ging o.a. over de gitzwarte afdaling in bikepark Leogang af. Ik zou op een DH fiets die trail niet op gaan. De snelheid waarmee ik ze hobbelige super-stijle piste-gravelwegen met afwateringsgoten af zag knallen (zeg maar gerust 80, 90) zou ik zonder dubbele vering ook niet durven. Dat alles in een rondje van 97KM en 3700HM.

De beste man won bij de senioren. 's Middags keek ik nog even naar z'n fiets. Carbonnen hardtailtje met XX1 1x11 en volledige carbon afmontage. ZTR crest velgjes met RoRo/RaRa 2.25 combo.. Knettergek :lol: Alsof je 97KM gaat veldrijden... Wel alpha-punten voor de deelnemers, maar ik ben liever laf op een fully denk ik.

Ik geloof helemaal niks van een starre fiets gaat sneller dan een fully. Wel op een marathon waarbij je wint in de klims en niet in de afdalingen. Meer grip is betere lijnen, later remmen, meer snelheid vasthouden. Op een downhill worteltapijt kun je nog zo gemotiveerd zijn maar de fully is sneller dan de hardtail en de hardtail is sneller dan de veldrijder. Hetzelfde geldt voor een sketchy kombocht waarin je toch echt sneller draait met je wielen vastgenageld aan de grond. Zeker een volledig starre fiets is dan een ramp, geen druk van het voowiel op de grond en je stuurt niet.
Waar woke is, is vuur
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8040
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jos Verstappen overweegt volgend jaar ook zonder vering te gaan rijden. Dat scheelt brandstof, in gunstige omstandigheden zelfs een pitstop.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gelukkig bakt Max er meer van.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Gaat hij dan ook met plusbanden rijden?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

nee joh, 23mm, veel meer aero-punten en lager roterend gewicht. Veel sneller dus!
Waar woke is, is vuur
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Lars TB schreef:
maatchen schreef:Een starre fiets gaat harder dan een fully, zolang de motivatie maar op zijn plaats is.

Die verdwijnt meestal vroeger dan later... :winkie:
Het valt inderdaad op dat het met de motivatie van de prof enduro- en DH-fietsers niet best gestels is ja.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8040
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Makkelijk schreef:nee joh, 23mm, veel meer aero-punten en lager roterend gewicht. Veel sneller dus!
+ banden of 23mm zolang er redbull in zit.

On topic, sinds de giant nrs en haar metingen is geveerd bewezen sneller dan ongeveerd. BB ontkent die, mede door hem opgebrachte, data tot op de dag van vandaag. Dat dan weer wel :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die legendarische NRS heb ik gehad.
Een stuk of vijf/zes.
Toen was de garantie voorbij...
De NRS was vooral sneller kapot dan een HT :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PaganiProductions

Ik ben een tijdje terug geweest bij de 3 Nations cup Spaarwoude bij de fun klasse reed er iemand de hele tiijd aan kop een rigid 29er hardtail en terwijl de rest minimaal op een geveerde hardtail tot en met full suspension xc fietsen.
Hoe je vering is niet erg belangrijk het komt allemaal op de berijder die moet het doen.
Natuurlijk een goed afgesteld is belangrijk maar die gene moet er wel gebruik van kunnen maken.
Plaats reactie