Do you think MTB's are expensive?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Artikel al uit 2017 van Singletracks.com, Food for thought.

En ik heb op dit forum gezegd dat ik afhaak bij frames van 3800 EUR, dit is een ander geluid.

https://www.singletracks.com/blog/mtb-g ... m-scratch/

highlights:

Bike Magazine’s annual “Bible of Bike Tests,” and the bikes tested averaged about $5,000.
...
Let’s say modern mountain bikes didn’t exist, and you’re an engineer who had to build one from scratch. It would have to weigh 30 pounds or less, and safely carry a 200-pound man down a mountain trail at 20 to 30 miles per hour over roots, rocks, jumps, and drops.
...
After you’ve built a bike stout enough to get down the mountain in one piece, you need to design it to be efficient enough that an average weekend warrior can pedal it back up the mountain
...
Now take that design and ask them to build you one for $5,000–actually less, because you have to factor in dealer mark up.
...
Nope, not going to happen. Too much money in R&D and manufacturing for too little profit.
But a bunch of guys have done it in their garages.
...
And they haven’t exactly gotten rich in the process. it’s a safe bet the finest minds and hands in the mountain bike industry could make more money in other industries.
...
So yes, modern mountain bikes are expensive, but when you’re plummeting down the mountain with a giant grin on your face, do you feel ripped off?

Alles hangt af van perspectief, en perceptie.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat een lulkoek schrijft die vent. Natuurlijk kan je niet 1 fiets bouwen voor dat geld.
Maar als je ervaring heb in de industrie en je kan de R&D kosten verdelen over 1000den fietsen is het een heel ander verhaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ja, die fabrieksbikes zijn te duur.

Vraag eens aan Herman de biker of Suravida wat het kost om een frame te maken. En als je dan weet hoeveel het kost om een standaard frame in Azië te bestellen... .


Neem dan ook nog eens internet fietsen. die zijn 10-15% goedkoper dan merken in de winkel. Maar een dealer krijgt pakweg 30% marge. Dan wordt je dus ook nog eens extra genaaid door die internetmerken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik denk niet dat Suravida te maken heeft met een R&D afdeling, marketing afdeling, directie, kantoor panden, ondersteunend personeel, sponsor kosten. Of importheffing als het van buiten de EU komt, marge van de importeur, marge van de groothandel, marge van de dealer. Dan nog garantie regelingen, crash replacements enz. enz.
Vind ik het daarmee terecht dat die frames zo duur zijn? Nee, maar een vergelijking met een eenmanszaak vanuit zijn schuur klopt niet helemaal.
Maar dat geldt net zo goed voor auto's; als je bijvoorbeeld een VW koopt, betaal je al 1000,- voor alle marketing kosten die ze per auto uitgeven.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Lars, maar die internetters naaien je vaak wel lekkerder dan een duurder 'LBS-merk' :winkie: . 'Dan maar een internetbike, ben je uiteindelijk wel goedkoper uit', zullen velen denken. Die gaan niet snel uit principe dan maar bij een LBS kopen. Niet ook perse beter, hoor, internet, maar vaak wel goedkoper.

Tsja, iedereen moet eraan uitgeven wat 'ie wil. Ik ga voor de verandering ook weer eens meer, 'teveel' (?), uitgeven. Het is maar wat je er voor over hebt. Ik schaf nu iets 'standaards' aan, en doe meteen een paar upgrades tegen wat bijbetaling. Is 'ie ook meteen een klein beetje custom, en het is wat goedkoper/minder duur dan later upgraden. Dan maar meteen een beetje meer pijn lijden :wink: .

Heb ook wel eens wat laten opbouwen (zelf opbouwen wordt niks, heb teveel linkerhanden, en te weinig tijd), dat is sowieso een relatief prijzig traject. In 'kant en klaar' is er makkelijker iets te vinden met meer waar voor je geld dan wanneer je custom opbouwt. Custom is wel unieker. Maar ook weer niet perse beter. Custom zelf wat bouwen lijkt me wel een van de leukste dingen die er is. Maar je moet het maar net kunnen en er de tijd voor hebben.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Heckler40 schreef:Bike Magazine’s annual “Bible of Bike Tests,” and the bikes tested averaged about $5,000.
Bikemag is de laatste jaren in rap tempo in een veredelde reclamefolder veranderd. Als je hun Bible of Bike Tests als uitgangspunt neemt is het niet zo raar dat je gaat denken dat je minimaal $5K moet uitgeven om iets fatsoenlijks te kunnen rijden.

Als je gewoon zelf even rondkijkt kun je ook zien dat je voor de helft van dat bedrag ook een prima fiets kunt kopen. Nog steeds veel geld natuurlijk, maar het is wel tekenend dat dat niet of nauwelijks getest wordt door Bikemag.

Een groter probleem (m.i.) is dat nog in prima staat verkerende kwaliteitsonderdelen (bv high-end naven) onbruikbaar worden door het ziekelijke standaardencircus. Met Devinci is deze week het vierde merk op SuperBoost+ overgestapt....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

japie carbon schreef:Wat een lulkoek schrijft die vent. Natuurlijk kan je niet 1 fiets bouwen voor dat geld.
Maar als je ervaring heb in de industrie en je kan de R&D kosten verdelen over 1000den fietsen is het een heel ander verhaal.
@japie Ben ik niet met je eens, hij schrijft niet over 1 fiets maken. Maar juist dat ook over die 1000en fietsen de marges te klein en de risico’s te hoog zijn in verhouding tot de skills en de resources die je moet inzetten. Hij voegt daaraan toe dat de beste engineers buiten de bike wereld meer kunnen verdienen. Ik werk in olie en gas en kan dat punt wel onderschrijven

@nielsvk dat is het mooiste, hoe goed zijn GX/SLX wel niet, alu of stalen frame, Yari vork en gaan! Voel de Boost pijn ook.

@lars/aurelius custom/internet/LBS zijn variaties op het thema, alle 3 passen in dit verhaal. Je hebt keuzes. En als Suravida buizen in de industrie gaat lassen kan hij een hele goede boterham verdienen.

Ik haak nog steeds af bij een frameset van 3800 EUR maar zie nu toch ook dat dat mijn keuze is. Mooi is dat dat dus niet ten koste van de “grin on your face” hoeft te gaan.

Enjoy!,
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef:Ja, die fabrieksbikes zijn te duur.
Vraag eens aan Herman de biker of Suravida wat het kost om een frame te maken. En als je dan weet hoeveel het kost om een standaard frame in Azië te bestellen... .
Ik heb jaren geleden eens met iemand op een (fiets)beurs staan praten en die vertelde me wat de inkoopprijs was van een confectie-Azië hardtailframe. Dat was duidelijk goedkoper dan de consumentenprijs voor een fatsoenlijke achterderailleur...

Dus ja, fabrieksbikes zijn imo zeker te duur. Zoals met bijna alles tegenwoordig worden prijzen bepaald door wat de mensen bereid zijn te betalen en niet zoals "vroeger" door de kosten om iets te maken en op de markt te brengen. De relatie tussen kosten en verkoopprijs is losgelaten en alleen winstmaximalisatie is leading.

Dus zolang "wij" bereid zijn 300 euro voor een cassette (of vul een willekeurig ander produkt in) neer te leggen blijft dat lekker zo doorgaan. Klein beetje klem zitten we natuurlijk wel, soms zijn er weinig alternatieven, maar in het hypothetische geval dat de consumenten één lijn zouden trekken en weigeren bepaalde prijzen te betalen zakken die prijzen wel.
Alleen zal dat nooit gebeuren en dat weten "ze" heel goed...

Bij Herman de Bikers laatste creatie ben ik natuurlijk vrij nauw betrokken geweest en daarmee heb ik een aardig beeld van de uurtjes die in dat frame zijn gaan zitten... heul veul.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

En waar halen lassers zoals o.a. Survida en HdB hun wijsheid vandaan.
Juist. (No offense want ik vind het schitterend wat ze doen.)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef:Ik denk niet dat Suravida te maken heeft met een R&D afdeling, marketing afdeling, directie, kantoor panden, ondersteunend personeel, sponsor kosten. Of importheffing als het van buiten de EU komt, marge van de importeur, marge van de groothandel, marge van de dealer. Dan nog garantie regelingen, crash replacements enz. enz.
Vind ik het daarmee terecht dat die frames zo duur zijn? Nee, maar een vergelijking met een eenmanszaak vanuit zijn schuur klopt niet helemaal.
Maar dat geldt net zo goed voor auto's; als je bijvoorbeeld een VW koopt, betaal je al 1000,- voor alle marketing kosten die ze per auto uitgeven.
Mmm, jij vat het verkeerd om op.

Alleen een beetje rocker laten maken kost al €400,-. Een handgemaakt, dubbel geveerd frame kost dus al snel €1.500,- aan materiaal. Materiaal moet geregeld worden, verkoop moet gemaakt worden, iets achter de hand houden voor extra service, misschien zelfs garantie. Frame bouwen, boekhouding bijhouden. Belasting afdragen. €1.500,- er bovenop is nog veel te weinig! En dan haakt de gemiddelde koper al af "omdat het te duur is". Ieder cent waard!

Bij aantallen gaat die prijs aanzienlijk naar beneden. Een redelijk strak dubbel geveerd frame uit Azië kost je €400,-. Een demper €100,-. Het probleem is dat je dan precies hetzelfde in handen hebt als 10 anderen. En je dus inderdaad geld moet steken in marketing... .

En nu is het met die hele rits ondersteunende functies eerder andersom: die komen als de boel aan het groeien is. En ze blijven grotendeels een keuze. Ze verklaren in ieder geval niet de prijs.

Specialized is duurder dan de meeste andere merken. Kopen ze duurder in? Nee, ze zijn de grootste speler in high-end, dus ze kopen waarschijnlijk het goedkoopst in. Ze houden de prijs echter hoog voor de reputatie. Gelijk hebben ze, kijk naar Cube. Dat staat bekend als 'goedkoop' merk en komt daar nauwelijks van af. Kwalitatief doen ze echter niet onder voor Specialized.

Wederom internet fietsen (let op Aurelius): je wordt dus genaaid waar je bij staat. Met een beetje goed contact met je dealer krijg je namelijk zo 10% korting op een fiets. Inderdaad, een Specialized is dan nog steeds duurder dan een Canyon. Maar een Cube zit dan al op dezelfde prijs. Nu zijn internetmerken er wel achter dat ze service moeten leveren, rechtstreeks of via service punten. Dat ze garantie moeten geven. Dat ze veel reclame moeten maken om consumenten te bereiken. Dus waarschijnlijk is bijvoorbeeld Canyon duurder uit met 1 fiets dan Cube. Houdbaar op lange termijn? Ze zullen harder moeten vechten (met betere producten maak je het verschil niet, met extra reclame wel!!).

Betere producten... . Tja, echt slechte fietsen worden nauwelijks meer gemaakt, dus ook een Cube, Canyon of Specialized voldoet meestal wel. We leven sowieso in een wegwerpmaatschappij. Maar hier op het forum merk je het vaak al, het gaat niet om het meest geschikte product. Want dat is meestal te duur. De aanschafprijs van een echt goed product is meestal hoger. Want het is geen massaproductie. Maar zoals het spreekwoord al zegt: goedkoop is duurkoop. Dat gaat lang niet altijd op. Maar hoe vaak gaat het weer mis met een setje betaalbare Magura's terwijl er meermaals toch Hope geadviseerd is. Omdat je je vast houdt aan dat ene advies "dat hij er al jaren probleemloos mee rond rijdt"... . Het is menselijk. Kijk naar auto's. Peugeot staat al jaren onderaan de betrouwbaarheidslijsten. En redelijk hoog in de verkooplijsten.


Maar goed, die mainstream merken kunnen ook relatief veel geld vragen omdat die kleinere merkjes toch al duurder zijn. Duurder zijn vanwege minder korting op de inkoop omdat de aantallen kleiner zijn. Vanwege een hogere 'overhead' per fiets. En nog wel wat redenen. Maar feit is dat die mainstream merken (dealermerken en internetmerken) hun scherpere prijzen niet doorgeven aan de consument. Om diverse redenen, maar ze doen het dus niet.

En dan krijg je dus het psychologische aspect dat we voor de gek gehouden willen worden. Dus moeten we niet zeuren, maar helemaal niet recht proberen te praten dat het overgrote deel van de fietsen niet te duur is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pat. schreef:En waar halen lassers zoals o.a. Survida en HdB hun wijsheid vandaan.
Juist. (No offense want ik vind het schitterend wat ze doen.)
Die vat ik even niet?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik snap alleen niet het punt wat hij wil maken met zijn artikel.

Als ik terug kijk naar begin jaren '90 naar de kostprijs van een mountainbike en hoeveel we toen verdienden is onze verslaving gewoon met de inflatie mee gegroeid.
Heckler40 schreef:
Let’s say modern mountain bikes didn’t exist, and you’re an engineer who had to build one from scratch. It would have to weigh 30 pounds or less, and safely carry a 200-pound man down a mountain trail at 20 to 30 miles per hour over roots, rocks, jumps, and drops.

Nope, not going to happen. Too much money in R&D and manufacturing for too little profit.
But a bunch of guys have done it in their garages.
...
And they haven’t exactly gotten rich in the process. it’s a safe bet the finest minds and hands in the mountain bike industry could make more money in other industries.
...
So yes, modern mountain bikes are expensive, but when you’re plummeting down the mountain with a giant grin on your face, do you feel ripped off?
Ik denk dus niet dat de mountainbike over die jaren zoveel duurder zijn geworden als ik kijk naar materiaal gebruik en wat je krijgt voor zeg maar $5000.

Een ander ding is het zelf vervaardigen van frames. Leuk. Ben zelf ook wel eens aan het rekenen geslagen maar als ik kijk naar de concurrentie en de bereidwilligheid van de gemiddelde biker om meer uit te geven dan confectie.... Heb ik dat maar heel snel terug in de kast gestopt.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik denk dat je, inflatie meegerekend, nu meer waar voor je geld hebt dan ooit. Zoals Heckler zegt: "hoe goed zijn GX/SLX wel niet, alu of stalen frame, Yari vork en gaan!".

Wat je vooral ziet is dat het high-end aanbod van de fabrikanten is meegegroeid met de portemonnee van de mountainbikers en de maximale prijs van een bike de lucht in is gevlogen. De man van middelbare leeftijd met een goed salaris en te weinig vrije tijd is een lucratieve doelgroep, dat is de ideale consument die je iedere 1 a 2 jaar een nieuwe mtb van $5000-$10000 (of een frame van 3800 euro) kunt verkopen met slimme marketing.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waarbij een racefiets vaak relatief nog veel duurder is dan een MTB. Een MTB wordt nog ‘echt gebruikt’. Vering voor, achter, schakelen in de modder. Hier investeer je in ‘functie’. Als je ziet wat ze voor wegmateriaal vragen dat slechts over asfalt hoeft te glijden... vaak duurder dan een MTB, en dan geen verende vork, demper, dropper, etc.
Da’s pas marketing, iemand zo gek krijgen daar (racefiets) zoveel voor neer te willen leggen :winkie: ...
(Volgende stelling: wie is het gekst, de MTB-er, de Racer? De een rijdt misschien het gekst, de ander geeft misschien het gekst uit?).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Eigenlijk is het antwoord op de vraag vrij makkelijk.
Dat is namelijk $ 400,- ergens halverwege de jaren 70.
Het bedrag dat Kelly aan Breeze betaalde voor het
ontwerpen van een echte MTB.
Dus reken maar om. Geen idee wat je toen voor
Een pak melk of brood betaalde daar en de mensen
Verdienden in Californië.

Het verhaal over dat ingenieurs te weinig verdienen in de bike industrie... Pffff...
Sommige mensen halen hun plezier uit passie IPV € 's.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie